FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سرفصل‌های روایت «هیات خبرنگار» کدامند؟


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 27 تیر 1402 - 18:42

حضور رسانه‌ای هیأت نباید صرفاً در قالب انتشار اخبار و اطلاعیه برگزاری مجالس باقی بماند بلکه باید با ظرفیت‌های رسانه‌ای داخلی هر هیأت، ابعاد سبک زندگی و رفتاری آن در طول سال انعکاس یابد.

هيأت،حضور،مجالس،روايت،خبرنگار،خواندني،همدلي،هويت،قالب،…،چراي ...


به گزارش خبرنگار مهر، طرح «هیأت خبرنگار» با اهدافی مانند تقویت بنیه رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی هیأت‌ها، تجمیع گزارشات برای بهره برداری رسانه‌ها و جریان‌سازی و ایجاد بستری برای نشان دادن جلوه‌ای حقیقی از هیأت (هیأت برای تمام شئون زندگی) اجرا می‌شود.
در واقع حضور رسانه‌ای هیأت نباید صرفاً در قالب انتشار اخبار و اطلاعیه برگزاری مجالس باقی بماند بلکه باید با ظرفیت‌های رسانه‌ای داخلی هر هیأت، ابعاد مختلف سبک زندگی و رفتاری آن در طول سال انعکاس یابد.
به همین دلیل وجود خبرنگارانی که بتوانند با نگاهی عالمانه، صادقانه و متعهد در هر موضوعی و در هر قالبی به فعالیت رسانه‌ای بپردازند اهمیت زیادی دارد.
بنابراین می‌توان سرفصل‌های زیر را در این طرح اجرایی کرد.
فعالیت‌های اجتماعی
هر هیأت علاوه بر برگزاری مناسک و مراسم معمول خود، فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و حتی اقتصادی پیرامونی دارد.
فعالیت‌هایی مانند ایجاد صندوق قرض الحسنه، کلاس‌های آموزش قران و معارف اهل بیت، برگزاری اردوهای جهادی، متصل کردن افراد مختلف به هم مانند سفارش یک بیمار به پزشک، حضور در برنامه‌های گوناگون سالیانه مثل اربعین، سفرهای زیارتی دوره‌ای، پیگیری احوالات همدیگر در قالب عیادت و....
هیأت به واسطه زیست گسترده اجتماعی، فرصت‌های زیادی برای ظهور و بروز دارد که می‌توان به آنها پرداخت.
ارکان و افراد
هر هیأت، ارکان مختلفی از مداح و سخنران تا مسئول آبدارخانه، برق، خرید و … دارد.
روایت هر کدام از این افراد و خاطرات شأن از حضور در هیأت، روایت‌هایی خواندنی و منحصر به فرد است.
خاصه آنکه آن فرد ویژگی خاص یا مناسک ویژه ای را رقم زده باشد و جایگاه پیرغلامی داشته باشد.
گفتگو با افراد فعال هیأت می‌تواند تاریخ شفاهی هیأت را رقم بزند و آن را مکتوب و ماندگار کند.
کودکان، زنان و خانواده
حضور در اغلب هیأت‌ها به صورت خانوادگی است و باز شدن پای خیلی‌ها به مجالس از کودکی رقم خورده است.
نحوه مواجه یک هیأت با خانواده، نگاه آن هیأت را نشان می‌دهد.
روایت و گزارش‌ها از بخش بانوان و حتی مجالس زنانه مانند آنچه در حسینیه سادات اخوی تهراتن رخ می‌دهد، دیدنی و خواندنی است.
حضور کودکان در مجالس و توجه به آنها در قالب برپایی مهدکودک‌ها و محل نگهداری اطفال و … هم گزارش‌ها و اخبار و تصاویر جالبی دارد.
آداب و رسوم محلی
هیأت خبرنگار فرصتی است تا آداب و رسوم محلی در شهرهای مختلف رسانه‌ای شوند.
این رسانه‌ای شدن می‌تواند در ثبت و ماندگاری این رسوم که برخی شاید به مرور زمان دچار تغییر یا فراموشی شده اند کمک کننده باشد.
گزارش‌ها و روایت‌هایی با مروری بر چرایی و عقبه و ساختار آن رسم که برپای منطق استوار باشد به همراه فیلمی کوتاه یا تصاویرف جذاب خواهد بود.
هویت هیأت
هر هیأت ویژگی خاصی دارد.
یک هیأت، صنفی است، دیگری بر مبنای شهر شکل گرفته و دیگری براسای محبت اعضا به یک فرد خاص مثل متوسلان به حضرت قاسم و....
خبرنگار هر هیأت می‌تواند به دنبال چرایی و کشف ویژگی خاص هیأت خود باشد.
گزارشی از ویژگی‌های خاص هر هیأت می‌تواند به بیان هویت هیأت کمک کند تا مخاطب، هویت و چرایی تأسیس و تشکیل و تداوم هر هیأت را بداند.
پشت صحنه‌ها
یکی از جذاب ترین و دیدنی ترین بخش‌ها، پشت صحنه یک رخداد است.
طبعاً اینکه همزمان با اجرای مراسم در هیأت، رخدادهای پشت صحنه مانند هماهنگی‌ها برای حضور سخنرانان و مداحان چطور انجام می‌شود یا یک هیأت چطور هر روز و هر شب به صورت متناوب می‌تواند نذری بپزد و روایت آشپزخانه‌ها و آبدارخانه جالب است.
برپا شدن یک هیأت و حتی جمع اوری آن نیز دیدنی خواهد بود.
در این بخش، آنچه چشمگیر است که شاید در نگاه اول به چشم نیاید یعنی کارهای روتین و معمول اعضای هیأت.
هیأت حرم است
روایت‌هایی از اینکه باید حرمت هیأت را به نشانه اینکه خودش حرمی از حرم های آل الله است نگهداریم، آموزنده خواهد بود.
اینکه متولیان هیأت چطور می‌توانند حرمت آن را نگه دارند و مراقب اعمال و رفتارشان باشند تا رفتار و اعمال همسایگان، حاضران در هیأت و حتی عابران، همگی جالب است.
موضوعات دم دستی و ساده مانند رعایت مصرف آب و برق تا نحوه پوشش هنگام ورود، سایلنت کردن موبایل، سیگار نکشیدن و آدامس نجویدن و...
همدلی
شعار محرم امسال این است؛ همه زیر خیمه ات یک خانواده ایم.
جان کلام این شعار، همدلی میان همه است.
گزارش و روایت‌هایی از همراهی و همدلی در جامعه به واسطه هیأت می‌تواند خواندنی باشد.
مثلاً توزیع نذری میان همسایگان هیأت و....
خلاصه آنچه که نمادی از همدلی باشد را می‌توان به صورت خواندنی روایت کرد.
محتوا
توجه به مناسک و مراسم و پیرامون نباید ما را از اصل موضوع یعنی موضوعات مطرح شده در سخنرانی‌ها و جلسات روضه دور کند.
یکی از موضوعاتی که خبرنگار می‌تواند به آن توجه کند، موضوعاتی است که سخنران در جلسات هیأت مطرح می‌کند یا مداح، روضه یا شعری جالب می‌خواند.
محتوای مجالس را نیز می‌توان در قالب خبر و گزارش و پادکست نشر داد.
تاریخچه
گذشته هر هیأت می‌تواند کنش و واکنش امروز آن هیأت را منطقی و قابل پیش بینی نشان بدهد.
گذشته، هویت ساز و اصالت پرور است.
روایت از گذشته و ریشه در قالب‌هایی مثل عکس نوشت‌های قدیمی و … علاوه بر ثبت سابقه هیأت، نشان می‌دهد ما جا پای چه کسانی گذاشته ایم.
روایتگری تاریخ هر هیأت، باعث می‌شود تا بانیان و حاضران متوجه باشند میراث دار چه گوهر ارزشمندی هستند.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 28 تیر 1402 - 22:11 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0