FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رشد علم از مهمترین دلایل دوام آوردن ایران در برابر تحریم‌ها است


 مهر | دین و اندیشه | جمعه، 23 تیر 1402 - 15:42

استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: اگر تعداد مقالات ما رشد نکرده بود، این همه دستاورد نداشتیم ، رشد علم و بومی‌سازی دانش از مهمترین دلایل دوام آوردن ایران در برابر تحریم‌هاست.

كشور،دنيا،دانش،علمي،مجلات،پايگاه،دانشگاه،تهران،مرز،مقالات،عل ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه تهران، دکتر علی‌اکبر صبوری استاد ممتاز دانشگاه تهران در گفتگو با شبکه اینترنتی دانشگاه تهران در واکنش به برخی دیدگاه‌هایی که ناظر بر نفی موسسات نمایه‌سازی مجلات علمی است، گفت: «نمایه شدن یعنی در معرض عموم قرار گرفتن؛ مفهوم نمایه‌سازی چیزی جز این نیست.
موسساتی با استانداردهای خاصی در دنیا شکل گرفته است که بهترین مجلات را با معیارهای خیلی خوب انتخاب می‌کنند.
این همه مجله در دنیا وجود دارد، الزاماً اینطور نیست که همه‌ آنها معتبر باشند.
موسساتی هستند که بهترین مجلات را انتخاب و مقالات را نمایه‌سازی می‌کنند و در معرض عموم قرار می‌دهند تا دیگران بخوانند.
این نمایه‌سازی و در معرض دید عموم قرار دادن، چیز بدی نیست.»
استاد ممتاز مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران با اشاره به سهم ۱.۹ درصدی دانشمندان ایرانی از تولیدات علمی منتشرشده در پایگاه Web Of Science، گفت: «یعنی ۱.۹ درصد از کل تولیدات علمی دنیا در این پایگاه که مهمترین پایگاه نمایه‌سازی دنیا است متعلق به دانشمندان ایرانی است و این خیلی آمار خوبی است.
بنابراین سهم ما در پایگاه Web Of Science به عنوان مخزنی که معتبرترین مخزن علمی دنیا است حدود ۲ درصد است و ۹۸ درصد را دیگران دارند در آن مخزن وارد می‌کنند.
این مخزن در اختیار عموم است و اینطور نیست که در آن بسته شده باشد و ما نتوانیم استفاده کنیم.»
صبوری در پاسخ به سوال کارشناس مجری برنامه شبکه اینترنتی دانشگاه تهران که با بیان دیدگاهی مبنی بر اینکه «گویی برنامه موسسات نمایه‌سازی مجلات و آثار علمی چنین است که مقالاتی پایه‌ریزی شود تا در آینده بتواند مشکلات آنها را حل کند؛ اما در این بین مشکلات کشور من در کجا قرار دارد؟
آیا ما سربازانی برای حل مشکلات دیگران می‌شویم؟
نقد جدی مخالفین ISI این است که چرا من سرباز حل مسئله آن طرف می‌شوم در حالی که در کشور خودم پر از مشکل است و نمی‌توانم مشکلاتش را حل کنم!» به طرح سوال پرداخت، اینگونه پاسخ داد: «اصلا اینطور نیست که ما مشکلات دیگران را بگیریم و برایشان مقاله بنویسیم.
این تفکرات و مرزشکنی در علم در کشور خود ما شکل گرفته است.
بسیاری از مقالاتی که نوشته می‌شود بر اساس نیازهای کشور است و چون بر روی مطالب عمیقی کار می‌شود، منجر به مقالات خوبی شده و در پایگاه Web Of Science ثبت می‌شود و در اختیار همگان است.»
وی افزود: «مجلاتی که در دنیا شکل می‌گیرد، بر اساس موضوعات داغ دنیا یک شماره ویژه می‌گذارند و افراد را دعوت به ارسال مقاله می‌کنند.
مجلات ما هم می‌توانند این کار را بکنند.
اگر به ۳۰ تا ۴۰ سال قبل برگردیم که توان علمی ما خیلی ضعیف بود و مقاله‌ای نداشتیم؛ خب مجله‌ای هم در هیچ پایگاهی ثبت نکردیم، ولی امروز ۱۹۰ مجله ایرانی در پایگاه Web Of Science دارند نمایه می‌شوند و بیش از ۲۰۰ مجله ایرانی در پایگاه اسکوپوس (Scopus) نمایه می‌شود.
مجلات ما هم می‌توانند شماره‌های ویژه‌ای بدهند و موضوعات داغ را در آنجا به نمایش بگذارند تا دیگران بنویسند و ما هم میدانی برای ارزیابی مقالات دیگران شویم.
این اتفاق الآن رخ داده است.
مجله‌ای ایرانی که در سال ۲۰۱۴ شکل گرفته است، در سال گذشته میلادی ۲۰ هزار یورو درآمد ارزی داشته است.
این درآمد نه از بابت پول گرفتن برای چاپ مقاله بلکه از بابت فروش مجله حاصل شده است.»
دکتر صبوری با تاکید بر اینکه «اگر تعداد مقالات ما این همه رشد نکرده بود، این همه دستاورد نداشتیم.»، خاطرنشان کرد: «حرکت مداوم چرخ‌های صنعتی کشور تحت شدیدترین تحریم‌های جهانی، یک دستاورد بزرگ است.
رئیس‌جمهور روسیه گفته بود "اگر کشور من مورد این همه تحریم ظالمانه قرار گرفته بود تابحال نابود شده بود ولی شما دوام آوردید.
" یکی از دلایل دوام آوردن ما همین بوده است که در کشور به علم بها دادیم، علم را در کشور رشد دادیم و دانش را بومی ساختیم تا تحت شدیدترین تحریم‌های دنیا بتوانیم ادامه دهیم و چرخ‌های صنعتی کشور را بچرخانیم.»
استاد ممتاز دانشگاه تهران افزود: «مبنای رشد روزافزون شرکت‌های دانش‌بنیان که جوانان بسیاری در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش است، همین مقالاتی بوده که چاپ شده است و در مرز دانش توانسته‌ایم حرکت کنیم.
چرا ما این همه در صنایع دفاعی و موشکی پیشرفت کرده‌ایم؟
عامل این پیشرفت، همین جوانانی بوده‌اند که در دانشگاه‌ها در مرزهای دانش حرکت کردند و به دانشی رسیدند که توانستند در صنایع نظامی و موشکی افتخارآفرینی کنند.»
وی ادامه داد: «اگر توانستیم چرخه هسته‌ای را تکمیل کنیم، بخاطر این بوده است که توانستیم در مرز دانش حرکت کنیم و اگر ۵ کشور بزرگ دنیا بعلاوه آمریکا آن طرف میز نشستند و ایران این طرف میز نشسته و با آنها توانستیم مذاکره کنیم، بخاطر این بوده است که آنها ما را از لحاظ علمی باور کردند؛ چون ما در مرز دانش حرکت کردیم.
چگونه توانستیم نشان دهیم در مرز دانش هستیم؟
با همین مقالاتی که در مجلات خودشان چاپ کردیم، این را به آنها اثبات کردیم.»
دکتر صبوری، پیشرفت‌های کشور در صنایع بیوتکنولوژی و داروهای نوترکیب را مدیون مرزشکنی در علم بوده دانست و تاکید کرد: «همه اینها منجر به چاپ مقاله شده و همین چاپ مقالات بوده که ارزش‌افزوده به صادرات ما در اینها داده و در واقع پایه علمی‌اش را به دنیا اثبات کرده‌ایم.
در سلول‌های بنیادی و در درمان نازایی جزو کشورهای پیشرو در دنیا هستیم چون در این دانش مرزشکنی کردیم.
در صادرات خدمات فنی مهندسی علیرغم این همه تحریم جزو کشورهای پیشرو هستیم.
دو سال قبل، رهبر معظم انقلاب ممنوعیت واکسن فایزر را مطرح کردند.
چرا رهبر انقلاب این ممنوعیت را ایجاد کردند؟
چون رهبر انقلاب می‌دانستند دانش بومی که در این کشور ایجاد شده و مرزشکنی که در علم صورت گرفته است، می‌تواند واکسن‌هایی بسازد که بهتر از واکسن‌های دنیا عمل کند.»
استاد ممتاز دانشگاه تهران در بخشی از این گفتگو با بیان اینکه «باید با فرمت مورد نیاز دنیا با آنها حرف بزنیم.»، اظهار کرد: «اگر جوانان‌مان را به این سمت هدایت نکرده بودیم، آیا می‌توانستیم به این همه نعمت‌های ناشی از رشد علمی کشور برسیم؟
پس باید قبول کنیم که لازمه پیشرفت علمی کشور و لازمه حل مشکلات کشور این است که از مرز دانش اطلاع داشته باشیم.
بدون دانش در مرز نمی‌توانیم کاری را انجام دهیم که بتوانیم با دیگران رقابت کنیم.»



لینک کوتاه خبر


شنبه، 24 تیر 1402 - 07:01 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0