FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بسیاری از نوجوانان در فضای مجازی دنبال الگو می گردند


مهر | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 22 تیر 1402 - 14:56

فضه سادات حسینی گفت: موظفیم به کودکان و نوجوانان الگوی مناسب و موفق معرفی کنیم چون بسیاری از آن ها در فضای مجازی به دنبال الگو هستند و تصور می کنند برای موفقیت باید شبیه آن باشند.

كتاب،قدسيان،زندگي،معرفي،روايت،مادر،موفق،زنان،منصوره،خانم،ترب ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از کتاب «خانه‌ای برای همه» روز گذشته چهارشنبه ۲۱ تیر با حضور مرضیه ذاکری، محقق و نویسنده کتاب؛ مرضیه حیدری، پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت؛ فضه‌سادات حسینی، فعال حوزه زنان و بنت‌الهدی قابوستیان، مجری کارشناس و پژوهشگر تاریخ شفاهی در سرای کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.
مرضیه حیدری در بخش ابتدایی این نشست گفت: خانم منصوره قدسیان، بانوی شاخص کتاب «خانه‌ای برای همه» را فقط یک مادر نمونه و یک الگو ندیدم و با مطالعه این کتاب احساس کردم که در حال خواندن روایت یک شهر هستم نه یک فرد یا خانواده و به‌نوعی تاریخ آن دوره از شهر مشهد از دریچه یک انسان روایت می‌شود.
همچنین در هر برشی از داستان با زندگی شخصیت‌های دیگری نیز آشنا می‌شویم.
وی افزود: یکی از ویژگی‌های اثرگذار خانم قدسیان که باعث جریان‌سازی در زمان خودش شده، شبکه‌سازی بود.
مبنای این شبکه‌سازی را در دو چیز می‌دانم؛ نخست اینکه ایشان دلسوز و بی‌دریغ مهربان بوده و نکته دوم نیز نحوه ارتباط گرفتن ایشان با دیگر افراد بود.
این بانو بر اساس ظرفیت هر فرد و با توجه به روحیات و نیازهای افراد با آنها ارتباط می‌گرفت.
وجود چنین انسان‌هایی مانند یک دانشگاه است که با شبکه‌سازی به‌راحتی می‌توانند داستان‌های انسانیت را نسل به نسل منتقل کنند.
این پژوهشگر حوزه تعلیم و تربیت در بیان برخی دیگر از ویژگی‌های قهرمان این کتاب گفت: ایشان در نقش‌های مختلف خیلی مؤثر عمل کرده که پررنگ‌ترین آنها نقش مادری است.
خانم قدسیان پنجره تربیتی را باز می‌گذاشت و برای فرزندانش فرصت مشاهده مهیا می‌کرد که همین امر باعث شد که حتی در زمانی که خودش در قید حیات نیست، فرزندانش با تصویر تربیتی که از ایشان داشتند بتوانند به روایت داستان بپردازند.
مادر با انسان‌های مختلفی در تعامل بوده و فرزندان این فرصت را داشتند که شکل مواجهه مادر را ببینند و حتی این رفتارها را داوری و درباره آنها اظهارنظر کنند.
خانم قدسیان ابتدا به بچه‌ها کرامت و عزت می‌دهد و روحشان را بزرگ و نگاهشان را وسیع می‌کند و سپس آنها را در انتخا ب آزاد می‌گذارد.
حیدری افزود: احساس کردم «خانه‌ای برای همه» جزو معدود کتاب‌هایی است که در هر صفحه از آن با رویداد و داستان جدیدی از منظر تربیتی مواجه می‌شویم.
چیزی که در همه ماجراهای کتاب مشترک بود این است که بچه‌ها از کودکی می‌توانستند راوی باشند و حتی تحلیل کنند.
خانم قدسیان از دادن هیچ‌گونه مسئولیتی به بچه‌ها دریغ نداشت و حتی در انجام کار خیر و خرج کردن مهربانی هم آنها را دخیل می‌کرد.
شیوه تربیتی ایشان نشان می‌دهد که چقدر آسان و کم‌هزینه می‌توان محبت را خرج کرد.
وی در پایان گفت: جای کار زیادی در حوزه معرفی زنان شاخص و موفق وجود دارد.
حداقل می‌توان برخی از این داستان‌ها را در کتاب‌های درسی گنجاند.
این داستان‌ها باید به‌دست همه برسد و حتی ترجمه شوند.
چرا باید الگوی بی‌نظیری مانند منصوره قدسیان ناشناخته بماند؛ الگویی که هیچ چیزی را در خود احتکار نمی‌کرد.
اگر این هنر را نداشته باشیم که فضای ساری و جاری زندگی و شخصیت ایشان را نشر دهیم، به‌مثابه نابود کردن یک سرمایه ملی است.
به‌ویژه در روزگار کنونی نیاز به شناخت این الگوها داریم؛ الگویی عینی که تاییدکننده بسیاری گفته‌هاست.
شخصیتی مانند منصوره قدسیان می‌تواند انسان را در فضایی قرار دهد که به این باور برسد اگر در جایی عقب‌گرد کرد، مقصر خودش بوده است.
موظفیم به کودکان و نوجوانان الگوی مناسب معرفی کنیم
فضه‌سادات حسینی نیز در این نشست با اشاره به نهضت روایت زن ایرانی گفت: این نهضت از سال ۱۴۰۱ در جشنواره عمار مورد توجه قرار گرفت که به شناسایی چند بانوی شاخص منجر شد.
در ادامه طی فراخوانی از علاقه‌مندان به‌ویژه نوجوانان برای شناسایی و روایت زندگی زنان شاخص دعوت شد که اتفاق بزرگی بود.
تولید آثار مستند و یا فیلم در کنار انتشار کتاب می‌تواند یک گام رو به جلو در این زمینه باشد.
وی افزود: موظف هستیم که به کودکان و نوجوانان الگوی مناسب و موفق معرفی کنیم، زیرا در موارد بسیاری الگوی بچه‌ها، شخصیت‌های تلویزیونی، سینمایی یا افراد معروف در فضای مجازی هستند و بچه‌ها فکر می‌کنند اگر کسی می‌خواهد موفق باشد و پیشرفت کند، باید شبیه آن بازیگر یا شخصیت مجازی باشد.
اینکه بتوانیم از دل کوچه پس‌کوچه‌ها، الگوهای واقعی و موفق را شناسایی و معرفی کنیم، خیلی ارزشمند است.
باید خوراک‌های متنوع برای سلیقه‌های مختلف در دسترس قرار گیرد و زنان موفق را به‌طور گسترده و از روش‌های مختلف معرفی کرد.
این فعال حوزه زنان گفت: هر وقت خواستیم از زن موفق حرف بزنیم، کسی را معرفی کردیم که مادر نمونه برای چند فرزند، در عین‌حال یک کدبانو و همسر خوب و در جامعه یک فرد موفق مانند استاد دانشگاه و … بوده است؛ یعنی یک زن دست‌نیافتنی یا بسیار انگشت‌شمار.
شاید خیلی‌ها دوست دارند همه این ویژگی‌ها را با هم داشته باشند، ولی ابزار و موقعیت لازم را در اختیار ندارند.
معتقدم که به تعداد همه زنان الگو وجود دارد.
هر شخصی در جایگاه خود اعم از کارمند، فعال اجتماعی، استاد دانشگاه، معلم، پزشک، مادر و… می‌تواند یک زن موفق باشد.
در فراخوانی که برای دانش‌آموزان در زمینه شناسایی و معرفی زنان شاخص منتشر شد، بیشتر بچه‌ها سراغ معلم، مادر یا مادربزرگ خود رفته بودند.
همین کودک و نوجوان در ادامه می‌تواند دیدش را وسیع‌تر کرده و معیارهای دیگری را نیز مدنظر قرار دهد.
از نتیجه این گرایش کودکان می‌توان فهمید که چقدر دنیای او با دنیای معلم و مادرش گره خورده است و چقدر این انسان‌های دست‌یافتنی می‌توانند اثرگذار باشند.
حسینی افزود: در دنیایی که فردگرایی ترویج می‌شود و شکل خانواده تغییر کرده و حتی انسان‌ها نسبت به زندگی یکدیگر بی‌تفاوت شده‌اند، زندگی امثال منصوره قدسیان می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.
ابتدا باید این افراد را به‌عنوان گنجینه‌هایی ارزشمند شناسایی و بعد آنها را به دیگران معرفی کنیم.
این کار می‌تواند در یک بستر درست از یک محله شروع شود و در ادامه این الگوها در سطحی گسترده‌تر به شهر، کشور و حتی در وسعتی خارج از مرزهای کشور معرفی شوند.
هرکدام به سهم خودمان باید قدم‌هایی در این زمینه برداریم و درباره قدم‌های برداشته شده حرف بزنیم تا در ادامه مسیر با دقت و سرعت بیشتری پیش برویم.
مادری که در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی‌اش با کتاب آمیخته بود
مرضیه ذاکری؛ محقق و نویسنده کتاب «خانه‌ای برای همه» در بخش پایانی این نشست، ضمن خوانش سطرهایی از این کتاب، گفت: داستان نگارش این کتاب به سال‌های ۹۳ و ۹۴ بازمی‌گردد که پروژه امور تربیتی در دفتر جبهه مطالعات انقلاب اسلامی کلید خورد.
در این پروژه با یک سری از مربی‌های پرورشی مدارس گفت‌وگوهایی صورت می‌گرفت که یکی از این افراد سعیده صدیق‌زاده، مربی پرورشی در یک دبیرستان بود که از همان گفت‌وگوی نخست، خاص بودن مادرش نمود داشت.
اولین جمله‌ای که وی درباره مادرش گفت این بود که «مادر من فقط مادرم نبود؛ معلم، راهنما و مربی من بود.» وی بیان کرد که مادرش متولد ۱۳۰۰ بوده، ولی با وجود شرایط اجتماعی آن دوره به‌ویژه برای زنان و دختران، مدرک ششم ابتدایی داشت که برای آن دوره خیلی مهم بود.
می‌گفت مادرم با کتاب راه می‌رفت، آشپزی می‌کرد و حتی با کتاب می‌خوابید و در واقع زندگی‌اش با کتاب آمیخته بود.
در آشپزخانه، اتاق و پذیرایی متناسب با فضای هر نقطه از خانه کتابخانه‌ای کوچک داشت.
این شیوه زندگی در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ خیلی مهم بود.
لذا در همان مصاحبه نخست متوجه شدیم با زن و مادری خاص نسبت به زمانه خودش مواجه هستیم و باید این مادر و زندگی‌اش را روایت کنیم.
وی افزود: پروسه نوشتن این کتاب چند سالی فاصله افتاد و در این مدت یکی از شاگردان خانم صدیق‌زاده، داوطلبانه یک‌سری داستان‌های کوتاه را از زندگی منصوره قدسیان روایت کرده بود.
در ادامه مصاحبه‌ها را تکمیل و با افراد دیگری ازجمله نوه‌های ایشان مصاحبه‌هایی انجام دادیم که خاطره‌های شیرین و جذابی از مادربزرگشان داشتند.
به دلیل محدودیت‌های دوره شیوع کرونا، گروهی در فضای مجازی تشکیل شد و از همه نوه‌ها خواستیم خاطراتشان را به اشتراک بگذارند که نتیجه کار، جمع‌آوری تعداد زیادی عکس و خاطره بود.
ذاکری گفت: به بیان فرزندان و نوه‌ها، زندگی مادرجان جذابیت‌های زیادی داشت که احساس کردیم باید روایت شود، اما چیزی که خیلی برایم جالب بود این است که همه اینها جزو روال عادی زندگی منصوره قدسیان بوده نه کارهایی مقطعی، نمایشی، هیجانی و یا از روی جوزدگی.
او نمی‌توانست طور دیگری زندگی کند.
باور و اعتقاد عمیقی که به کارها و طرز فکرش داشت، از اعتقادات دینی او نشأت می‌گرفت.



لینک کوتاه خبر


جمعه، 23 تیر 1402 - 00:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0