FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


بحث ویترین کتاب یکی از مشکلات جدی کشور است


 مهر | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 18 تیر 1402 - 19:13

مدیر انتشارات کتاب یک گفت: انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان اولین انجمنی است که پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شده از آن زمان یکی از مشکلات جدی کشور بحث ویترین کتاب بوده است.

كتاب،كودك،نوجوان،حوزه،نهاد،ناشران،كشور،كتابخانه،انجمن،عمومي، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، در آستانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان نشست هم‌اندیشی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و اعضای هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان روز گذشته شنبه ۱۷ تیر در سالن جلسات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.
سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات در این نشست گفت: در گروه سنی کودک و نوجوان هم مصرف‌کننده و هم نیروی مولد فراوان است.
در این بازاری که اجناس رنگارنگ، متنوع و بعضاً تقلبی تولید می‌شود، کارکرد صنف این است که در کنار اطلاع‌رسانی و شنیدن حرف اعضا، برای تحقق آنچه مطلوب است، تلاش کند.
همکاری نهاد و صنف ناشران کودک و نوجوان، نه فقط در حوزه خرید بلکه باید در حوزه سیاستگذاری باشد؛ چراکه ما در کتابخانه‌ها با کودکان و نوجوانان مواجهه واقعی داریم و بیشترین منابعی که برای کتابخانه‌ها می‌خریم، مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان است.
وی افزود: ما از نیاز مخاطب صحبت می‌کنیم اما قطعاً منظور این نیست که هر آنچه مورد تقاضای مخاطب باشد را خریداری کرده و به خواندن آن توصیه می‌کنیم.
محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در ادامه این نشست، ضمن ارائه آمارهایی از کتابخانه‌های فعال، به اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی کشور در توسعه کتابخانه‌های عمومی، فعالیت‌های ویژه کودک و نوجوان و به تأثیر چنین نشست‌هایی در آشنایی متقابل اشاره کرد.
۱۳ کتابخانه ویژه کودک در کشور وجود دارد
حامد عبدوس، مدیرکل تأمین منابع کتابخانه‌ها افزود: سهم خوبی از بودجه خرید کتاب نهاد در حوزه کودک و نوجوان صرف می‌شود.
همچنین ۱۳ کتابخانه ویژه کودک با عنوان هدهد سفید با کتابداران متخصص در کشور وجود دارد.
بعلاوه در ۵۲ کتابخانه سیاری که ویژه خدمت‌رسانی در مناطق کمتربرخوردار است، اولویت ما کتاب کودک است.
عبدوس از تعامل مطلوب اداره‌کل تأمین منابع نهاد با ناشران خبر داد و گفت: به اعتقاد من توجه به حوزه نوجوان باید در اولویت باشد.
در کودکی والدین توجه بسیاری به فرزند خود دارند.
در نوجوانی، زمانی که توجه والدین نسبت به فرزندشان کم می‌شود، نیاز است ما بیشتر به آنها توجه کنیم.
همچنین حساسیت‌های حوزه نوجوان باید بیشتر مدنظر ناشران قرار گیرد.
بحث ویترین کتاب یکی از مشکلات جدی کشور است
محمدتقی حق‌بین، مدیر انتشارات کتاب یک و انتشارات رنگین‌کمان با اشاره به پیشینه انجمن ناشران کودک و نوجوان افزود: انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان اولین انجمنی است که پس از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مؤسسات فرهنگی، تأسیس شد.
مجوز این انجمن در سال ۱۳۷۳ صادر شد، در حالی که از سال ۱۳۶۹ در حال فعالیت بوده است.
از آن زمان تاکنون، یکی از مشکلات جدی در کشور بحث ویترین کتاب بوده است و ما ابتدا مسئولیت برگزاری نمایشگاه‌های وسیع در سراسر کشور را بر عهده داشتیم.
مایه خرسندی است که امروز پس از سی و اندی سال انجمن همچنان پابرجا است و با تمام نهادهای دولتی و غیردولتی همکاری می‌کند.
امروز بالغ بر ۶۵ درصد کتاب کودک و نوجوان کشور در این مجموعه تولید می‌شود و اگر بخش دولتی را از آن حذف کنیم، قریب به ۸۵ درصد تولید بخش خصوصی توسط اعضای این انجمن انجام می‌شود.
وی از پویایی این انجمن حتی در ایام همه‌گیری کرونا در بستر فضای مجازی خبر داد و گفت: نشست‌های تخصصی و کلاس‌های آموزشی انجمن با رویکرد تناسب با نیاز خانواده‌ها و نیز افزایش دانش حوزه ناشران برگزار می‌شود.
یکی از دوره‌های بسیار مهمی که در دو سطح مقدماتی و پیشرفته برگزار شد، دوره «ویرایش متون کودکانه»، بسیار موفقیت آمیز و اثرگذار بود.
حق بین با اشاره به همکاری این انجمن با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: از سال ۱۳۹۴ تا هفته کتاب ۱۳۹۸ در مجموع کتاب‌هایی به ارزش دوازده میلیارد ریال به این مجموعه اهدا کرده‌ایم.
امروز نیز برای همکاری با این مجموعه و توسعه ویترین کتاب کودک در فضاهای نهاد، آمادگی داریم.
هدایت بازار نشر با اعلام محتوای مورد نیاز کتابخانه‌های عمومی
در ادامه قدرت‌الله نیک‌بخت، مدیر انتشارات قو، با اشاره به سابقه مسئولیت خود در حوزه ایجاد و تجهیز کتابخانه‌های مدارس، گفت: در آن سال‌ها به دلیل مسئولیتی که بر عهده داشتم به منظور دستیابی به نتایج مستند، پژوهشی برای بررسی وضعیت کتابخانه‌های مدارس انجام دادم؛ نتایج حاکی از آن بود که عموماً کتابخانه‌ها در بدترین نقطه مدرسه قرار داشتند؛ فاقد منابع به‌روز و مناسب برای دانش‌آموزان بودند و اساساً نوع تجهیز این کتابخانه‌ها بر پایه کتاب‌های اهدایی بود.
واقعیت این است که امروز هم گمان نمی‌کنم کتابخانه‌های آموزش و پرورش وضعیت بهتری داشته باشد.
درست است که در بعضی مدارس به طور سلیقه‌ای، کتابخانه به خوبی اداره می‌شود اما ضروری است آموزش و پرورش با طراحی مکانیسمی در کتابخانه‌های مدارس از کتابدار و تسهیل گر متخصص استفاده و منابعی به‌روز متناسب با نیاز دانش‌آموزان برای این کتابخانه‌ها ارسال کند.
علاوه بر کتابخانه‌های مدارس، نکات مربوط به استانداردسازی کتابخانه در تمامی انواع کتابخانه‌ها، از جمله کتابخانه عمومی و… نیز باید رعایت شود.
نیک‌بخت با اشاره به نحوه خرید منابع در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: به اعتقاد من اینکه چه محتوایی مورد نیاز کتابخانه عمومی است باید تبیین شود؛ با مشخص شدن محتوای مورد نیاز، ما ناشران می‌توانیم بر روی موضوعات مشخص شده کار کنیم و تولید محتوا داشته باشیم.
وی بازار نشر را دارای وضعیتی نابسامان دانست و افزود: در سال‌های اخیر بسیاری از ناشران که پیش از این در حوزه کمک درسی فعالیت نداشتند، به دلیل اقبال خوب جامعه به کتاب کودک و نوجوان به این حوزه روی آورده اند.
به هر حال نشر، مؤسسه‌ای تجاری است و نوع محصولی که ایجاد می‌کند، آن را فرهنگی کرده است؛ با این حال می‌تواند کار ضدفرهنگی نیز ارائه کند اما چون در قالب کتاب است، دیده نمی‌شود.
بنابراین اگر ما با همکاری یکدیگر به نقطه نظری مشترک برسیم و نیازسنجی انجام دهیم، این بازار سامان می‌گیرد.
نیک‌بخت همچنین لزوم تأسیس کتابخانه‌هایی استاندارد در حوزه کودک و نوجوان برای رفع مشکلات این حوزه در کشور را یادآور شد و گفت: آخرین گزارش اجرای آزمون بین‌المللی تیمز و پرلز در ایران، نشان می‌داد سطح سواد خواندن در کودکان و نوجوانان ما پایین است و این زنگ خطر بزرگی است.
این آزمون در واقع میزان موفقیت آموزش و پرورش را نیز نشان می‌دهد که رضایت بخش نیست.
باید راهکارهایی برای ارتقای سطح سواد خواندن در فرزندانمان پیدا کنیم که همه اینها به کتاب برمی‌گردد؛ کتابی که پاسخگوی نیاز کودک بوده و جذاب باشد.
وی افزود: آمارها نشان می‌دهد میزان خرید کتاب در بخش خردسال و کودک نسبت به بخش نوجوان، بیشتر است.
شاید یکی از دلایل این امر، تک‌فرزندی در خانواده‌ها است.
به علاوه برخی از کودکان ما از آنجا که زیاد کتاب خوانده‌اند، به خرید کتاب از بخش نوجوان، تمایل دارند.
تمهیدی که در این مورد اندیشیده شده این است که کتاب‌هایی که در مرز کودکی و نوجوانی قرار می‌گیرند را در بخش نوجوان قرار می‌دهند تا کودکی که مایل به انتخاب کتاب از بخش کودک نیست، کتاب مورد نظر خود را از آنجا پیدا کند.
وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که میزان مطالعه این کودکان وقتی به سن نوجوانی می‌رسند، افت می‌کند؛ یکی از دلایل آن می‌تواند موضوع کنکور باشد که بچه‌ها از سوم راهنمایی برای آن آماده شده و این امر باعث جدایی آنها از مطالعه آزاد می‌شود.
با این حال نوجوانی که به کتابخوانی ادامه می‌دهد، یعنی در کودکی به خوبی سراغ کتاب رفته و خواندن برایش جذابیت دارد.
به اعتقاد من بهتر است بر گروه سنی کودک تمرکز کنیم تا نسلی کتابخوان تربیت کنیم.
با ایجاد عادت کتابخوانی در کودک، او را در نوجوانی و بزرگسالی هم بیمه کرده‌ایم.
زهرا یعقوبی، مدیر انتشارات کتاب پرنده خواستار حمایت نهاد از ناشران شد و گفت: در صورتی که نهاد آئین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های انتخاب و خرید کتاب را در اختیار ما قرار دهد، ما با ارائه آنها به ناشران، اطلاع‌رسانی می‌کنیم که کتاب با چه ویژگی‌هایی می‌تواند حمایت نهاد را داشته باشد.
تضمین آینده کتابخوانان با ترغیب کودکان به کتابخوانی
فتح الله فروغی، رئیس هیئت مدیره انجمن ناشران کتاب کودک و نوجوان ضمن تقدیر از اقدامات نهاد در حوزه کودک و نوجوان گفت: قطعاً با ترغیب کودکان به کتابخوانی، آینده کتابخوانان مان تضمین می‌شود؛ اما در حال حاضر ما با کمبود منابع مطالعاتی در حوزه نوجوان روبه‌رو هستیم و این موضوع نافی اهتمام به حوزه کودک نیست.
وی افزود: حوزه فرهنگ و موضوع مطالعه، امری چندوجهی است که یک دستگاه نمی‌تواند متولی آن باشد؛ اما اگر دستگاه‌های متولی در این حوزه کم‌کاری کنند، بار این مسئولیت بر شانه سایر دستگاه‌ها سنگینی خواهد کرد.
کم‌کاری‌های آموزش و پرورش در حوزه ترغیب دانش‌آموزان به کتابخوانی، مسئولیت نهاد را سنگین‌تر می‌کند.
انجمن نیز وظیفه خود می‌داند در این امر مشارکت کند و ما آماده همکاری هستیم.
فروغی در خاتمه به ارائه طرح‌های پیشنهادی خود برای همکاری با نهاد و ترویج کتابخوانی در بین کودکان و نوجوان از جمله طرح تقویت و توانمندسازی کارشناسان کتاب به منظور معرفی مؤثر کتاب، طرح جشنواره معرفی دقیق و مؤثر برای حوزه کتاب کودک نوجوان و آشنایی کتابداران و کارشناسان کتاب با موضوع ادبیات کودک و نوجوان پرداخت.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 19 تیر 1402 - 16:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0