FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کتاب «درسنامه نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» منتشر شد


 مهر | دین و اندیشه | پنجشنبه، 15 تیر 1402 - 16:14

کتاب «درسنامه نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» اثر محمدجواد مهری روانه بازار نشر شد.

پيامبر،اسلام،تأسيس،درس،عنوان،تبليغي،مدينه،تبليغ،دين،دستگاه،د ...


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «درسنامه نظام تبلیغی اسلام و سیر تطور آن» اثر محمدجواد مهری در ۵۰۴ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
کامل‌ترین مجموعه شرایع آسمانی، بهترین منظومه اخلاقی و کارآمدترین دستورالعمل دعوت تنها در رسالت، سیره رفتاری و نظام تبلیغی پیامبر اسلام (ص) دست یافتنی است.
اثر پیش رو با در نظر داشتن اهمیت سیره تبلیغی پیامبر اسلام (ص) بر روی مباحثی تمرکز کرده است که اهم این مباحث عبارتند از: معرفی پیامبر (ص) در قامت اسوه تمام عیار در دعوت و تبلیغ دینی، بررسی سیره تبلیغی پیامبر اسلام (ص) در ارشاد و هدایت دیگران، روشن کردن زوایای ناشناخته رفتار حضرت با دیگران در جذب و هدایت دل‌ها، ترسیم دقیق شیوه‌ها و ابزارهای تبلیغی پیامبر اسلام (ص)، اثبات ماندگاری و تأثیر عمیق شیوه‌های تبلیغی پیامبر (ص) در مقایسه با اثرگذاری مقطعی و ناپایدار و سطحی شیوه‌های تبلیغی دیگران.
کتاب حاضر با تکیه بر مدل‌های گفتاری و رفتاری پیامبر اسلام (ص) نگاشته شده و نگارنده در این اثر کوشیده است در تمام بخش‌ها در عین حفظ استقلال هر بخش، ارتباط میان محتوای آن‌ها نیز منطقه بوده و هم پوشانی داشته باشد.
در بررسی مدل‌های رفتاری و گفتاری پیامبر (ص) در تبلیغ دین و تحلیل شیوه‌های آن حضرت، در مرحله اول، آیات قرآن مدنظر قرار گرفته و در مرحله بعد به روایات کتاب‌های سیره و حدیث استناد شده است.
ساختار اثر
این کتاب در ۲۳ درس تألیف شده است؛ درس اول و دوم با عنوان کلیات و مفاهیم کلیدی نظام تبلیغی اسلام (۱) و (۲) به نگارش درآمده و در آن به بیان معنا و مفهوم واژگانی همچون: «نظام»، «اسلام»، «دعوت»، «جاهلیت»، «بعثت» و «هجرت» پرداخته شده است.
نویسنده در درس سوم تا هفتم با عنوان «موقعیت جهان در عصر بعثت نبوی (۱)، (۲)، (۳)، (۴) و (۵)» به بررسی شبه جزیره عربستان، موقعیت جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی پرداخته و شبه جزیره عربستان، وضعیت فرهنگی، علمی و اقتصادی (افتخار به حسب، نسب و قبیله، ارث هم پیمان، زن جزو سهم الارث و زنده به گور کردن دختران) را تبیین کرده و در ادامه نیز امپراتوری روم شرقی و دولت‌های وابسته به آن (دولت حبشه، مصر و غسّان) و امپراتوری ساسانی و دولت‌های وابسته به آن (دولت حیره، یمن، یمامه، بحرین و عمان) را مورد تأکید قرار داده و امپراتوری هند و چین در آستانه ظهور اسلام را به رشته تحریر درآورده است.
«آئین های رایج جهان در عصر بعثت نبوی (۱)، (۲) و (۳)» عنوان هشتمین، نهمین و دهمین درس از کتاب حاضر است که در آن آئین بت پرستی، حنفیت، مسیحیت، یهودیت، مجوسیت و صابئین مورد بررسی قرار گرفته است.
نویسنده در درس یازدهم و دوازدهم که با عنوان «اقدامات پیامبر (ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مکه (۱) و(۲)» به نگارش درآمده، به بیان دعوت پنهانی و انفرادی پرداخته و دعوت آشکار و همگانی را شرح داده و اذیت و آزار (دورسازی حامیان، استهزاء و تمسخر پیامبر (ص)، اتهام‌زنی، محاصره اقتصادی و نقشه قتل پیامبر (ص) را بررسی کرده و هجرت به مدینه را به رشته تحریر درآورده است.
در درس سیزدهم با عنوان «اولین اقدام پیامبر (ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه (۱)» اقدامات پیامبر (ص) در جهت بسترسازی برای تشکیل حکومت (تأسیس و بنای مسجد النبی (ص) در مدینه و انعقاد قرارداد و پیمان نامه میان ساکنین مدینه) مورد بررسی قرار گرفته است.
در درس چهاردهم با عنوان «دومین اقدام پیامبر (ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه (۲)» نویسنده به بیان اقدامات پیامبر (ص) در راستای تأسیس حکومت اسلامی (تأسیس دستگاه اداری، تأسیس دستگاه فنی و بایگانی، تأسیس دستگاه آموزشی و تعلیمی و تأسیس دستگاه اقتصادی و مالی) پرداخته است.
در درس پانزدهم که با عنوان «سومین اقدام پیامبر (ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه (۳)» به نگارش درآمده تأسیس دستگاه نظامی، تأسیس دستگاه اطلاعاتی - امنیتی و تأسیس دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی مورد تأکید قرار گرفته است.
نویسنده در درس شانزدهم با عنوان «چهارمین اقدام پیامبر (ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه (۴)» اقدامات پیامبر در راستای جهانی شدن اسلام (تأسیس اداره رسائل و ترجمه، اعزام سفیر و ارسال نامه به سران کشورها، پذیرفتن وفدها و هیأت‌های نمایندگی و انعقاد پیمان‌های سیاسی) را به رشته تحریر درآورده است.
درس هفدهم با عنوان «پنجمین اقدام پیامبر (ص) در تبلیغ دین اسلام در دوران مدینه (۵)» به اقدامات پیامبر (ص) در راستای بازیابی هویت و استقلال مسلمانان (تغییر قبله و تعیین مبدأ تاریخ اسلام) اختصاص دارد.



لینک کوتاه خبر


جمعه، 16 تیر 1402 - 01:00 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0