FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


همسایه‌مداری یک ارزش فرهنگی‌دینی است


مهر | فرهنگی و هنری، فرهنگی و هنری | سه شنبه، 13 تیر 1402 - 19:13

یک جامعه شناس گفت: همسایه مداری یک ارزش فرهنگی‌دینی است. در همسایگی یکسری حق و حقوق وجود دارد؛ مثل اینکه باید احترام همدیگر را نگه داریم.

همسايه،محله،نظام،خانه،زندگي،خورسند،يكسري،محلات،چهره،درست،احس ...


به گزارش خبرنگار مهر، بیست و چهارمین قسمت از برنامه تلویزیونی «ایستگاه» به موضوع «محله و همسایه» اختصاص داشت.
میهمان این قسمت از برنامه رامین خورسند، جامعه شناس و پژوهشگر هویت شهری بود.
مجری در ابتدای برنامه کمی از خاطرات محله دوران کودکی خود گفت و سپس به سراغ مردم کوچه و خیابان رفت و از آنها خواست که نام سه نفر از همسایه‌هایشان را بگویند و به این سوال پاسخ دهند که چقدر مورد اعتماد اند و ارتباط شأن با آنها تا چه اندازه است.
در ادامه خورسند جامعه شناس در پاسخ به این پرسش که آیا اصطلاح کار دیواری اختیاری، اصطلاح درستی است، گفت: چاردیواری، اختیاری اصطلاح درستی است ولی تا زمانی که سلب آزادی و اختیار از همسایه نکند یعنی اتفاقی که در خانه می‌افتد در همان چارچوب خانه باقی بماند نه اینکه به بیرون از خانه کشیده شود.
اگر بخواهم این موضوع را دقیق‌تر بگویم این طور است که خانه و مسکن یعنی محل امنیت و آرامش علاوه بر اینکه امنیت، آرامش و حرمت همسایه‌ها هم رعایت شود پس اگر رفتاری انجام دهیم که از آنها سلب آسایش کنیم دیگر نمی‌توانیم بگوییم چاردیواری، اختیاری.
وی افزود: اگر دعوا و مشاجره یک خانه در حد معمول باشد، دخالت جایز نیست، اما اگر شدت دعوا و مشاجره به حدی باشد که خطر جانی فرد را تهدید کند، برای حفظ فرد باید دخالت کنیم.
منظورم از حد معمول هم حدی است که خطر جانی نباشد.
در مورد میانجی‌گری هم اگر فرد اصول این کار را بلد باشد، بعدها می‌تواند با هدف کمک و کار خیر این کار را بکند که در ادبیات دینی این کار میانجی‌گری ثواب هم دارد.
وی ادامه داد: ما یک پدیده‌ای هم داریم به نام بی تفاوتی اجتماعی.
این پدیده یک راهکار تدافعی ذهنی است که به صورت ناخودآگاه در فرد به وجود می‌آید که فرد به خودش آرامش دهد در حالی که اگر این پدیده مستمر شود، می‌تواند فرد و خانواده را منزوی کند.
البته اغلب مشاجرات و دعواهایی که امروزه در خانه‌ها برپا می‌شود در شهرهای بزرگ که افراد تحت فشار هستند اتفاق می‌افتد.
بی تفاوتی اجتماعی.
این پژوهشگر شهری ادامه داد: همسایه، یک واژه زیبای ادبی است که معنی اش یعنی دو خانواده‌ای که سایه مشترک دارند.
در ادبیات فارسی ما، سایه نماد حمایت است پس همسایه و روابط همسایگی اگر بر یک مبنای درست شکل بگیرد نوعی تعلق خاطر به مکان رخ می‌دهد و خانواده‌های ساکن در یک مکان احساس حمایت و پشتیبانی کنند.
وی افزود: داشتن چنین حس‌هایی باعث معنا بخشیدن به زندگی‌های امروزی می‌شود و کمی از حس طردشدگی که خیلی از ما در شهرهای بزرگ داریم کم می‌کند.
اگر ما همسایه‌مان را مثل خانواده خودمان بدانیم و در برابر آنها احساس مسئولیت کنیم باعث می‌شود که احساس بی تفاوتی اجتماعی که اشاره کردیم پیش نیاید.
البته موقعیت مکانی محلات هم در این مورد مهم است چون برخی محلات افرادش همگن‌تر هستند و دیدار چهره به چهره میان همسایگان بیشتر است.
برخی محلات این طور نیست.
مثلاً یکی از همسایگان خود ما، یک بار دزد گرفت.
خورسند درباره تعامل سازنده با همسایه گفت: در مورد موضوع تعامل سازنده با همسایه، تعابیر و روایات زیادی وجود دارد و حتی در ادبیات دینی ما هم به این موضوع خیلی پرداخته شده است.
نمونه‌اش تأکید پیامبر (ص) درباره ارتباط حسنه با همسایه؛ بنابراین همسایه مداری یک ارزش فرهنگی- دینی است.
در همسایگی یکسری حق و حقوق وجود دارد.
مثل اینکه باید احترام همدیگر را نگه داریم، عیب پوشی کنیم، رازدار باشیم و نباید او را آزار ندهیم.
یعنی هر کاری که موجب آزار و ناراحتی همسایه می‌شود را انجام ندهیم.
وی افزود: در همسایگی باید با روی خوش و گشاده برخورد کنیم و حداقل به همدیگر سلام کنیم.
در غم و شادی همراهشان باشیم و رفتاری کنیم که آنها احساس کنند ما حامی شأن هستیم و اگر از ما کمکی خواستند و در توانمان بود این کار را بکنیم.
به طور کلی دو همسایه باید نسبت به هم اعتماد داشته باشند و به نوعی باهم غریبه نباشند.
این کارشناس گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به بهبود روابط همسایگان کمک کند، نظام و ساختار محله‌ای است.
محله یک واحد اجتماعی- مکانی است که یکسری خانواده با اشتراکات فرهنگی- هویتی در کنار هم زندگی و از یکسری خدمات مشترک مثل پارک محله، مسجد محله و… استفاده می‌کنند.
حالا نظام محله درست باشد در یکسری از این اماکن مشترک روابط و دیدارهای چهره به چهره بیشتر می‌شود و بین اهالی یک هویت شکل می‌گیرد که می‌شوند «ما اهالی محله…» این ما یعنی همه چیز محله متعلق به همه آن افراد است.
هنوز هم در خیلی از محلات قدیمی‌تر این هویت «مای» جمعی وجود دارد چون ساختار آن محله وجود دارد و درست است در حالی که در شهرسازی جدید نظام محله مخدوش شده و آپارتمان‌ها جای خانه‌های مستقل را گرفتند و پایداری سطح ارتباطات خیلی پایین است.
این جامعه شناس گفت: برای ایجاد یک نظام محله صحیح هم خود مردم باید کمک کنند هم مسئولان شهرسازی که محله‌ای پایه‌گذاری کنند که ساختار درست داشته باشد.
در شهرهای غیرکلانشهری هم نظام خانه‌های مستقل و غیر آپارتمانی حفظ شود.
در گذشته همسایه‌ها چون همدیگر را می‌شناختند اگر یک مشکل کاری برای یک همسایه پیش می‌آمد با حفظ آبرو همه همراهی می‌کردند تا آن مشکل حل شود؛ الان خیریه‌ها جای عدم آشنایی همسایه‌ها را گرفتند و جور آنها را می‌کشند.
خورسند در پایان گفت: اینکه انتخاب کنیم در چه محله‌‎ای زندگی کنیم به معنایی که برای زندگی قائلیم برمی‌گردد.
در واقع بستگی دارد که زندگی را چطور تعریف می‌کنیم.
قاعدتاً جایی که افراد نسبت به هم حس مسئولیت و شادی دارند محیط جذاب‌تری برای زندگی خواهد بود.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 13 تیر 1402 - 20:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0