FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها منطق ما در مواجه با توهین به مقدسات است


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 13 تیر 1402 - 14:56

معاون قرآن و عترت در مورد اینکه در مواجهه با اتفاقات و توهین به مقدسات چگونه باید برخورد کنیم، گفت: ابتدا باید ببینیم منطق اسلام در این میان چیست، منطق ما دعوت به گفت‌وگو است.

قرآن،غرب،آتش،كتاب،عترت،تمدني،معاف،اتفاقات،واكنش،معاون،انقلاب ...


به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا معاف معان قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه «جانم فدای قرآن» شبکه قرآن سیما با موضوع هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد حضور یافت و ضمن اعلام انزجار خود از این اتفاق اظهار کرد: به اعتقاد بنده به این اتفاقات با یک نگاه تمدنی باید نگاه کرد، کاری که از سلمان رشدی ملعون در دهه ۶۰ اتفاق افتاد و واکنش قاطع حضرت امام راحل را پی داشت تا اتفاقات بعدی که رقم خورده است کنش غرب نیست بلکه واکنش غرب به قرآن است، در واقع این موارد موضع فعال غرب نبوده بلکه موضع انفعالی آنها را نشان می‌دهد، این بدان معناست که افکار قرآن و اندیشه‌های قرآنی در دنیای امروز گرایش به اخلاق، معنویت و توحید پیدا کرده است که در مقابل آن شاهد مجموعه‌ای از رفتارهای بذدلانه که منشأ ترس و انفعالی دارد را در پی داشته است.
وی ادامه داد: قرآن کتابی است که ۱۱۴ فصل دارد که در ابتدای همه فصل‌ها حرف از رحمان و رحیم و مهربانی می‌زند، در اینجا این سوال پیش می‌آید پس چرا یک نفر باید این کتاب را بسوزاند و به آن بی‌احترامی کند، در دو الی سه دهه گذشته اروپایی‌ها کارنامه خیلی بدی در مواجه با قرآن و پیامبر رحمت (ص) از خود نشان دادند.
این کارهایی که غربی‌ها می‌کنند اگر با یک نگاه تمدنی و هویتی بررسی شود نشان می‌دهد این رفتارها واکنش غرب و اشتباه آنها نسبت به قرآن است که همیشه این اتفاقات نیز اثر عکس هم دارد.
معاون قرآن و عترت تاکید کرد: زمانی خلفای عباسی قبور اهل‌بیت (ع) و امام حسین (ع) را تخریب می‌کردند اما چه اتفاقی افتاد، آنها امروز کجا هستند که ببینند اربعین به چه شکلی در حال برگزاری است و یک ابعاد میلیونی به زیارت اهل‌بیت (ع) می‌روند.
معاف یادآور شد: سلمان رشدی به ساحت قرآن توهین کرد و در همان سال راهپیمایی یک میلیونی در دفاع از قرآن در انگلستان شکل گرفت که بی‌سابقه بود، این اتفاقات واکنش و ترس غربی‌ها است و نتیجه عکس هم به همراه دارد، قرآن خودش در این خصوص در سوره صف آیه ۸ وعده می‌دهد «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَاللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْکَرِهَ الْکَافِرُونَ / خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نورخود را کامل خواهدگردانید.».
وی افزود: این نور مورد استفاده همه بندگان است و برنامه‌ریزی می‌کنند که این نور را خاموش کنند و اراده خداوند نمی‌گذارد این نور خاموش شود، کسی نمی‌تواند با ظلمت به جنگ نور برود یا کسی با سرما به جنگ گرما، با عدم به جنگ ملکه و وجود و با ماهیت و اعتبار به جنگ اصالت برود پس دعوای ما با غرب یک دعوای معرفتی و تمدنی است.
معاون قرآن و عترت در ادامه به بازسازی صحنه آتش‌سوزی قرآن در استکهلم پرداخت و گفت: از نظر نشان‌شناسی در اتفاق اخیر کار کارشناسی صورت گرفته بود، این اتفاق ناپسند در عید قربان که دو میلیون مسلمان در این عید بزرگ در حال برگزاری مناسک حج یا برپایی جشن هستند آن هم در کنار یک مسجد با حکم دادگاه و همراهی پلیس سوئد انجام شده است، ابتدا اینکه حاکمیت سوئد فرد خاطی را همراهی کرده است، موضوع دیگر اینکه از نظر نشان‌شناسی اتفاقاً نشانه‌هایی همچون حج، عید قربان و مسجد را کنار هم چیدند و گفته‌اند که مسلمانان و کتابشان را می‌سوزانیم و این همان منطق نمرودیان است، نمرود گفت ابراهیم را آتش بزنید اما نتوانستند این پیامبر را آتش بزنند، اگر نمرودیان از آتش زدن ابراهیم به نتیجه رسیدند اینها هم می‌رسند و فراموش نکنیم که آتش نمرود برای ابراهیم گلستان شد.
بنابراین این دست اتفاقات بر جریان تبلیغی اسلام گلستان خواهد شد.
معاف بیان کرد: عقل ابزاری این افراد به این نمی‌رسد که این کاری که انجام می‌دهند چه اثراتی دارد، قرآن برای میلیون‌ها مسلمان قداست دارد و این افراد معنی تقدس را نمی‌فهمند، اینکه قرآن تقدس دارد به چه معناست، ما اصطلاح تقدس را در بسیاری از موارد همچون آستان قدس رضوی به کار می‌بریم، در مورد خود قرآن نیز می‌گوئیم کتاب مقدس قرآن کریم، این تقدس به معنای حرمت و حریم است یعنی خط قرمزی در این میان وجود دارد، همچنین معنای غیرت نسبت به آن چیز هم مطرح است.
وی با بیان اینکه هویت ما قرآن و عشق و دلدادگی به آن است، تصریح کرد: ارتباط با قرآن یک رابطه عاطفی و عاشقانه است، در واقع قرآن مؤلفه اصلی شخصیتی ما است که شاکله دینی اسلام را شکل می‌دهد و وقتی تقدس با آن همراه می‌شود یعنی نورانیت دارد.
آتش زدن قرآن از سوی غرب به خاطر خشم از مفاهیم قرآن است
معاون قرآن و عترت ابراز کرد: کسی که نمی‌فهمد مفهوم آیه ۹ سوره حجر «إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ / بی‏ تردیدما این قرآن را به تدریج نازل کرده‏‌ایم و قطعاً نگهبان آن خواهیم بود» چیست این اشتباره را خواهد کرد، علامه طبابایی می‌فرمایند این همه تاکید بر روی نگهبانی از قرآن توسط خدابی‌نظیر است.
معاف با اشاره به دیداری که چندی پیش با برخی از دانشگاهیان داشته است، گفت: برخی این سوال را داشتند که در تهران یکسری اتفاقات در حال رخ دادن است که در شأن حکومت اسلامی نیست و بنده پاسخ دادم که شما باید اثر اتفاقات را بین‌المللی ببیند و به صورت محدود نگاه نکنید، وقتی ما در غرب به نفع اسلام یارگیری می‌کنیم آنها نیز در کف میدان ما به دنبال یار هستند و این همان نبرد تمدنی است.
وی ادامه داد: کسی که قرآن را آتش می‌زند به گفته رهبر معظم انقلاب احمق است، کسی که قرآن را آتش می‌زند مفاهیم و ارزش‌های قرآن را آتش زده یا اینکه شخصیت خود را نشان می‌دهد، قرآن می‌فرماید ربا نکنید چه کسی از این سخن ناراحت می‌شود غرب سرمایه‌داری و کسانی که بانکداری ربا دارند و آنها می‌گویند که این کتاب را به آتش بزنید.
معاون قرآن و عترت با اشاره به آیه ۱۶ سوره نحل «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍأَ وْ أُنْثَیٰ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً ۖ وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَاکَانُوا یَعْمَلُونَ / هرکس از مرد و زن کار نیکی به شرط ایمان به خدا به جای آرد ما او را به زندگانی خوش و با سعادت ابد زنده می‌گردانیم و اجری بسیار بهتر از عمل نیکی که می‌کردند به آنان عطا می‌کنیم»
اذعان کرد: این آیه زن و مرد را با هم مورد خطاب قرار می‌دهد، اما غربی که امروز در مورد موضوع زن متهم به خراب کردنزن و افراط و تفریط و فروپاشاندن خانواده است کتابی که به او در مورد احترام به زن و سبک زندگی و عزت درس می‌دهد را نمی‌پذیرد و آن را آتش می‌زند.
معاف ادامه داد: غربی که خانواده را از بین برده و روابط بین زن و مرد را دچار انحراف کرده است قطعاً از آموزه‌های قرآن خشمگین است، در نامه اول رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی ایشان تاکید دارند که قرآن را بی‌واسطه بخوانید.
وقتی فردی کتاب قرآن را می‌خواند مجذوب می‌شود و این از صدر اسلام هم وجود دارد.
بنابراین سلمان رشدی و تمام کسانی که سعی در توهین به قرآن دارند نمونه معاصر همان ابوجهل‌های طول تاریخ هستند.
وی در مورد اینکه چرا غرب با وجود تمام ابزارهای رسانه‌ای در مقابل قرآن عاجز و نهایتاً به سوزاندن آن روی می‌آرود، گفت: حکم امام راحل در مورد سلمان رشدی یا پیام رهبر معظم انقلاب در خصوص اقدامات توهین‌آمیز غرب به مقدسات مسلمانان در چند دهه اخیر را بخوانید و واکاوی کنید، حتی به واکنش رئیس جمهور در کرمان دقت کنید، نقطه کانونی مساله یک انسان نادان نیست، برخی این جریانات را به راست افراطی در غرب تعمیم می‌دهند به نحوی که انگار بقیه غربی‌ها معتدل هستند اما موضوع این نیست.
مسلمانان هیچگاه به کتب آسمانی سایر ادیان توهین نکردند
معاون قرآن و عترت اضافه کرد: غرب تمدنی یا فرهنگی و سیاسی در ۴۰۰ تا ۵۰۰ سال گذشته ادعاهایی را بالیبرالیزم، دموکراسی، پلورالیزم، هرمونوتیک و… مطرح کردند که به مردم‌سالاری و کثرت‌گرایی اشاره دارد، در اینجا باید از غرب سوال کرد که شماها اگر مدعی حقوق بشر است پس چرا یک میلیارد مسلمان را جزو مردم محسوب نمی‌کنید و کتاب آنها را به آتش می‌کشید.
این در حالی است که همین کتاب ۱۱۴ فصلش با رحمت آغاز و سراسر توصیه به صلح، آرامش و زیست درست است، اینجاست که باید گفت غرب وقتی با نظرش مخالف باشید شما را خواهد زد، خداروشکر این تفکرات انحرافی غرب امروز برای دانشگاهیان و دانشجویان ما نیز روشن شده است.
معاف یادآور شد: ارکان دموکراسی در غرب از هابز تا جان لاک از دموکراسی، آزادی بیان و پس از بیان و حق ابراز بیان و حقوق اقلیت‌ها حرف می‌زنند اما در عمل به یک کتاب دوست داشتنی توهین و بی‌ادبی می‌کنند، آن هم نه یکبار بلکه تعداد بیشمار در کشورهای مختلف این اقدام را انجام می‌دهند.
سوزاندن قرآن در واقع سوزاندن تمام کتب الهی است زیرا این کتاب مصداق تمام کتاب‌های الهی است و تاییدکننده تمام کتب آسمانی به شمار می‌رود و در اصل جامع کلام تمام انبیا است، جالب است در مقابل غرب هیچ مسلمانی در سراسر دنیا وجود ندارد که به کتابی همچون تورات، انجیل یا زبور بی احترامی کرده باشد زیرا منطق دینی و اسلام اجازه این کار را نمی‌دهد.
وی ادامه داد: بی احترامی به قرآن بی احترامی به نظریه، تئوری و اندیشه است، در واقع با توهین به قرآن به نوعی به متفکران و اندیشمندان عالم توهین شده است، میلیاردها نفر به اندیشه‌های قران احترام می‌گذارند، همچنین باهوش‌ترین متفکران عصرهای مختلف برای این کتاب تفسیر دادند، امروز نیز میلیون‌ها انسان با این کتاب زیست می‌کنند، در این شرایط مدعیان دموکراسی و آزادی بیان قرآن را آتش می‌زنند.
معاون قرآن و عترت خاطرنشان کرد: اروپا و غربی‌ها در ساحت رسانه حرفه‌ای هستند و برای این اتفاقات ساحتی را از قبل آماده می‌کنند، در جریان آتش‌سوزی قرآن غرب نقش واکنشی و ما کنشی داشتیم، یک اتوبان را تصور کنید که یک سمت آن سوسیالیسم و طرف دیگر آن لیبرالیزم قرار دارد که ۶۰ سال پیش یک اتوبان معرفتی و اندیشه‌ای در دنیا شکل گرفت که در مقابل این اتوبان ایستاد.
غربی‌ها وقتی دیدند که مدرنیته به پایان رسیده است نظریه‌های ترنس مدرن و از این دست را مطرح کردند، این امر هم به ای خاطر اتفاق افتاد که معنویت، اخلاق، آرامش معنوی و توامانیه قلبی را دچار دستخوش کردند.
معاف تاکید کرد: غربی‌ها ۱۹ بحران را ایجاد کردند که از بحران خانواده، پوچی، خودکشی، محیط زیست و … بگیرد تا امروز که خودشان معتقدند این اندیشه‌ها این بحران‌ها را ایجاد می‌کند و به این نتیجه رسیدند که انگار یک دیدگاه دیگری هم به نام اسلام وجود دارد، این همان حرف قرآن است که راه خودش را باز کرد و از این رو این واکنش اخیر به این نور ایجاد شد.
وی تصریح کرد: البته غرب می‌خواهد میزان حساسیت مسلمان را هم بسنجد، کاری که فوتبالیست‌ها عراقی قبل از انجام بازی کردند و قرآن را احترام کردند یا محسن چاوشی خواننده وطنی خود ما در فضای مجازی قرآن را احترام می‌کند نشان می‌دهد همه نسبت به قران حساس هستند، بنابراین این موج احترام به قرآن از سوی هنرمندان، ورزشکاران و دانشگاهیان میزان حساسیت را به غرب نشان داده است، البته آنها سعی دارند نسبت به این موضوع قبه‌شکنی و حساسیت زدایی هم بکنند و یک هدف پیرامونی نیز دارند که از عصبانیت آنها نشأت می‌گیرد که باعث شده نگاه متمدنانه را از آنها گرفته و دچار عصبانیتشدند و همین عامل آنها را به خطا می‌برد، آیه ۱۱۹ سوره آل عمران هم به این موضوع اشاره دارد.
گفت‌وگو ادیانی و فرهنگی بهترین راه مقابله با توهین به مقدسات است
معاون قرآن و عترت در مورد اینکه در مواجه با این اتفاقات و توهین‌ها چگونه باید برخورد کنیم، گفت: ابتدا باید ببینیم منطق اسلام در این میان چیست، ما از این اتفاق ناراحت هستیم اما این اقدام را کار مردم اروپا و غرب نمی‌دانیم، منطقه ما دعوت به گفت‌وگو است، امام راحل به گورباچف نامه نوشت و از قرآن سخن گفتند، همچنین رهبر معظم انقلاب دو بار به جوانان اروپایی نامه نوشتند و از قرآن سخن گفتند، پسمنطق ما گفت‌وگو ادیان و فرهنگ‌ها است و گفت‌وگوی تمدنی نیست، آیت‌الله جوادی آملی پیام رهبر معظم انقلاب را چندین سال پیش به اجلاس گفت‌وگوی ادیان بردند و این پیام در آنجا پخش شد.
البته ما در رساندن پیام مهم قرآن کم کاری کرده‌ایم ولی تا به امروز نیز پیام‌هایی به سمت دنیا رفته و واکنش غرب این را نشان می‌دهد.
بنابراین در این شرایط باید منطق گفت‌وگو را مطرح کنیم.
معاف با بیان اینکه غرب به بن‌بست رسیده است یک شعار نیست، تصریح کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب رهبر معظم انقلاب غرب رو به نابودی می‌داند، برخی‌ها فکر می‌کنند این حرف‌ها تبلیغاتی است در حالی که اگر بخواهیم در مورد غرب رو به فروپاشی کتاب بنویسیم بی شمار کتاب باید چاپ شود، بزرگان علمی خود غرب خودشان به حرف‌هایشان عمل نمی‌کنند همچون اتفاق اخیر که خلاف عقل، فطرت انسانی، حقوق بشر، آزادی و اعتدال بود، غرب معتقد به دوری از خشونت است اما با کارهایی که انجام می‌دهد دعوت به خشونت می‌کند، در تعابیر دینی ما خشونت قانونی و غیرقانونی داریم معتقد است گاهی انسان باید در جاهایی محکم باشد اما غرب که معتقد است خشونت کلاً نباشد و صلح مهم است پس دلیلش برای آتش سوزی قرآن چیست.
رسانه‌ها و نخبگان باید رسوایی غرب را به گوش مردم برسانند
وی خواستار شد این رسوایی غرب به خوبی روایت شود، زیرا رسوایی اندیشه‌ای است و امروز غرب دچار بحران فلسفه سیاسی است، اینکه در جمهوری اسلامی که سالی یکبار انتخابات برگزار می‌کند شعار سلطنت‌طلبان سر داده می‌شود بیش از هرچیزی نشان می‌دهد که غرب با بحران فلسفه سیاسی رو به رو است، قبل از هر چیزی غرب فرومایه و میان تهی شده است اما وقتی به اقداماتی هچون قرآن‌سوزی دست می‌زننداین اقدام آنها باید توسط رسانه‌ها و نخبگان جامعه برای مردم تبیین شود که سوزاندن قرآن انتهای مطق نمرودیان عالم است و نشان می‌دهد که آنها به بن بست رسیدند.
به گفته معاون قرآن و عترت این آتش زدن قرآن به گلستان تبدیل می‌شود و گرایش به سمت این کتاب آسمانی را بیشتر می‌کند.
قلوب و عواطف و مهم‌تر از همه مغزها بیشتر به قرآن نزدیک می‌شود.
در جنگ‌های صلیبی تخریب قبور ائمه اثر عکس داشت، در همین راستا عظمت راهپیمایی اربعین را به یاد کسانی می‌آورم که از روش‌های تخریبی فکر می‌کنند می‌توانند به نفع خودشان استفاده کنند، قرآن‌سوزی و کاریکاتور از پیامبر اکرم (ص) اثر عکس دارد.
امروز قرآن پر تیراژترین کتاب در جهان است و این آمار رسمی است.
معاف اظهار کرد: پس دعوای ما امروز یک دعوا خرد نیست بلکه یک دعوای تمدنی است، امروز دعوای ما همان دعوای هابیل و قابیل، ابراهیم و نمرود، موسی و فرعون، عیسی با جریانات بنی اسرائیل، پیامبر با ابوجهل، علی باابوسوفیان و معاویه، امام حسین و یزید و امام رضا (ع) و مامون است، نگاه ما تمدنی است و نشان‌های مهمی در این دعوای تمدنی را شاهد هستیم.
وی در پایان گفت: دو گانه‌ای که رهبر معظم انقلاب در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) با عنوان امید و ایمان بیان کردند یک ترکیب شیمیایی است که در هم گره می‌خورد، نشانه‌های امید را در این ماجرای اخیر می‌توان دید، امروز در غرب گرایش گسترده به قرآن و مفاهیم آن شکل گرفته و آنها در موضع واکنش؛ قرآن را به آتش کشیدند اما باز هم این افراد را به مطالعه سوره صف آیه ۸ «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَاللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْکَرِهَ الْکَافِرُونَ / می‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهدگردانید» توصیه می‌کنم



لینک کوتاه خبر



سه شنبه، 13 تیر 1402 - 20:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0