FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


غمامی: آمریکا متخصص نقض حقوق بشر است


 تسنیم | سیاسی | سه شنبه، 13 تیر 1402 - 17:45

معاون تحقیقات و حقوق شهروندی معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به منشور سازمان ملل، ادعاهای آمریکا درباره حقوق بشر را متناقض و خلاف واقع خواند.

حقوق،آمريكا،ايران،بشري،حقوقي،بشر،اقتصادي،تحريم،منشور،كنوانسي ...


به گزارش حوزه دولت خبرگزاری تسنیم به نقل از روابط عمومی معاونت حقوقی رئیس جمهور، سید محمدمهدی غمامی معاون تحقیقات و حقوق شهروندی معاون حقوقی رئیس جمهور، پیرامون چگونگی ادعای پایبندی حقوق بشر آمریکایی‌ها با وجود نقض مکرر آن، اظهار داشت: اجازه بدهید از کمی عقب‌تر و به لحاظ حقوقی به موضوع نگاه کنیم و به این ذات نظام سیاسی و استقرار ایالات متحده آمریکا، نگاه گذرایی داشته باشیم.
در سال 1492 که کریستوفر کلمب پا به خاک آمریکا گذاشت، نزدیک 20 میلیون بومی در خاک آمریکا زندگی می‌کردند.
اما در سال 1900 این 20 میلیون در کل آمریکا (چه آمریکا و چه کانادا) کلا به 350 هزار نفر رسید.
در سال 1830 کنگره آمریکا قانونی به نام حذف بومیان تصویب نمود.
این یعنی ساختاری که آمریکایی‌ها ایجاد کردند، در عرض 500 سال جمعیت 20 میلیونی را به 350 هزار نفر رساندند.
کما اینکه قوانین آمریکا تا سال1920 برای زنان نه شخصیت و نه حقوقی قائل بودند و بومیان تا قانون حقوق مدنی 1964 در سطح هنجاری، دارای حق محسوب نمی شدند و البته هم اکنون نیز بسادگی همانند جرج فلوید کشته می شوند، با وجود جمعیت یک دهمی آمریکا، یک چهارم فقرا و یک سوم زندانیان را تشکیل می‌دهند.
وی افزود: بعد از بیان این تاریخچه اجمالی، به سراغ بررسی مسئله دیگری می‌رویم.
مگر آمریکا در عرصه حقوق بشری به کنوانسیون‌های حقوق بشری ملحق نشدند؟
پس چرا به سادگی آن را نقض می‌کنند؟
خیر!
آنها ملحق نشدند.
آمریکایی‌ها خیلی از کنوانسیون‌های حقوق بشری را خودشان ایجاد می‌کنند و متن می‌نویسند و حتی دولت‌ها را برای امضا و پیوستن به این کنواسیون‌های حقوق بشری دعوت می‌کنند، منتهای مراتب خودشان متن کنوانسیون را امضا نمی‌کنند.
معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی رئیس جمهور پیرامون بررسی عضویت آمریکا در کنوانسیون‌های مختلف، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در کنوانسیون حقوق کودک 1989، کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان 1979 و میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی 1976 عضو نیستند.
از این مهمتر آنها به کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر برای جلوگیری از مجازات شکنجه 1985و کنوانسیون حمایت از همه افراد در برابر ناپدیدشدن اجباری 2006 ملحق نشدند.
غمامی تصریح کرد: روی این دو موضوع آخری دقت کنید.
آمریکایی‌ها خیلی از آدم‌های مختلف در دنیا را تحت عنوان متهم و تروریست و سرباز دشمن می‌گیرند به زندان مخفی می‌برند و شکنجه می‌کنند.
ولی آمریکایی‌ها به دو کنوانسیون ناپدید شدن و دوم منع شکنجه ملحق نشده‌اند.
آمریکایی‌ها اساسنامه رُم (دیوان بین المللی کیفری) را خودشان نوشتند، ولی خودشان امضا نکردند.
در واقع آمریکایی‌ها متخصص این هستند که کنوانسیون‌های بین‌المللی را می‌نویسند، اما به آن نمی¬پیوندند.
الان در دنیا یکی از بحث‌های مهم، بحث تغییرات آب و هوایی یا همان اقلیمی است که معاهده اقلیمی پاریس 2015 نام دارد و به منظور جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای با منشا انسانی منعقد شده است و آمریکایی‌ها به راحتی از آن جدا شدند و هیچ تعهدی هم به آن نمی‌پذیرند.
آمریکایی‌ها در صدر ناقضین حقوق بشر و اولین کشوری در دنیا هستند که به بیشترین تعداد کنوانسیون های بین‌المللی حقوق بشری ملحق نشده‌اند.
وی درباره نقض حقوق بشر در موضوع دارو، عنوان کرد: در منشور ملل متحد می‌گوییم همه کشورها از جمله کشورهایی که مقرر سازمان ملل در آن قرار دارد، باید به این منشور متعهد باشند (طبق بند 2 ماده 2 منشور).
در این منشور اساساً امکان تحریم وجود ندارد یا اگر وجود دارد برای کشورهایی است که در فرایند خاصی احراز شود که این‌ها صلح و امنیت بین‌المللی را نقض کرده‌اند (فصل هفتم منشور) .
همه تحریم‌هایی که آمریکا به صورت یک جانبه برای ایران وضع کرده از جمله تحریم‌هایی که سلامت عمومی، بهداشت عمومی همچنین دارو و حوزه‌های دیگر مانند پولی- بانکی ایران را هدف قرار داده‌اند، مغایر مواد متعدد (ماده 1 ، ماده 24 و ماده 55 ) منشور سازمان ملل است.
ماده 55 منشور در فصل نهم که بر حق توسعه اشاره دارد، از موارد نقض شده توسط آمریکاست.
چرا که ایالات متحده با ایجاد اثر منفی در همبستگی بین‌المللی، ایران را از انجام مبادلات و معاملات نفت، طلا، آلومینیوم و فولاد تا حداقل‌ترین حد ممکن، محروم ساخت تا معیشت را با صعوبت مواجه کرده و حق توسعه ایران را با تهدید مواجه نموده است.
معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی رئیس جمهور پیرامون نقض حقوق اولیه ایران توسط آمریکایی‌ها ادامه داد: آمریکایی‌ها در واقع علیه بدیهی‌ترین حق بشری مردم ایران که حق حیات و حق برخورداری از حداقل استانداردهای زندگی است با تحریم‌های دارویی و تحریم علیه سلامت اقدام می‌کنند .
این موضوع به چه چیزی باز می‌گردد؟
غمامی ادامه داد: اول اینکه به نظر نمی‌آید که آنها پذیرفته باشند آمریکایی‌ها به عنوان یکی از بزرگترین ناقضین حقوق بشر در دنیا محسوب می‌شوند.
به هر حال تحت هجمه رسانه کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار دارند.
ولی ما هم آنطور که باید به وظیفه خودمان عمل نکردیم.
یعنی نتوانستیم نشان بدهیم که آمریکایی‌ها در صحنه بین‌المللی چگونه حقوق بشر را به سُخره گرفتند.
وی گفت: در کنار اینکه مستندسازی نکردیم، دعواهای بین‌المللی مطرح نکردیم.
ضمن اینکه مثل خیلی از کشورهای دیگر گزارش‌های حقوق بشری را نزد مراجع حقوق بشری مثل شورای حقوق بشر نسپردیم.
در واقع بیشترین کاری که مشغول انجام آن هستیم در کشور خودمان است.
ما برنامه‌ها، نشست‌ها و همایش‌هایی در کشور خودمان برگزار کردیم، اما در عرصه بین‌المللی به اندازه توانایی مان و میزان لازم کار نکردیم.
معاون تحقیقات، آموزش و حقوق شهروندی معاونت حقوقی رئیس تصریح کرد: ایران در جهت تقابل با تحریم‌های آمریکا می‌تواند در عرصه ملی و بین‌المللی اقدام نماید.
از جمله این اقدامات الزام مقامات دولتی به اطلاع رسانی به ایرانیان خسارت دیده از تحریم‌ها و تبعیت از قوانین ملی همچون قانون صلاحیت دادگستری جمهوری اسلامی ایران برای رسیدگی به دعاوی مدنی علیه دولت‌های خارجی مصوب سال 1378و قانون الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات و جنایات آمریکا علیه ایران و اتباع ایرانی مصوب سال 1395 است، تا از این طریق خسارات دولت و اتباع ایرانی از این تحریم‌ها، پیگیری موثر شود و تقلیل پیدا کند.
غمامی افزود: علاوه بر این، اقدامات دیگری نیز در عرصه بین‌المللی و در چارچوب همکاری‌های بین‌المللی از جانب خود کشورهای تحت تحریم قابل بیان و پیگیری است.
به این معنا که با توجه به مبنا و ساختار تحریم‌های اقتصادی و یک جانبه اعمال شده از جانب آمریکا که بر مبنای دلار (پول ملی این کشور) است، این تحریم‌ها تا زمانی موثر است که مبادلات بازرگانی این کشورها با سایر کشورها بر مبنای دلار باشد و چنانچه دلار از مبادلات کنار گذاشته شود و واحد ارزی ارزشمند دیگری جایگزین گردد، وضعیت مبادلات تجاری و بازرگانی به طور قابل ملاحظه ای بهتر خواهد شد.
در جامعه جهانی امروز که بر اساس زیاده خواهی های غرب، جهان بار دیگر به سمت دو قطبی شدن شرقی و غربی پیش میرود و کشورهای قدرتمند شرق همچون روسیه و چین تحت تحریم های آمریکا قرار دارند، شایسته است تا همکاری‌ها فی مابین کشورهایی که مدت مدیدی است تحت تحریم آمریکا هستند همچون کوبا، ایران، ونزوئلا، چین و روسیه در قالب سازمانی مشترک جهت تعیین و اداره همکاری‌ها و مبادلات جهت حفظ حقوق بشری و بین‌المللی مردم این کشورها تاسیس گردد تا علاوه بر تامین نیازهای اساسی این کشورها، اقداماتی مهم در عرصه دستیابی به توسعه و احقاق حقوق این ملت‌ها صورت پذیرد.
وی با ارائه پیشنهادات حقوقی بین المللی مختص کشور ایران اظهار داشت: همچنین از دیگر راهکارهای حقوقی که منحصراً برای ایران پیشنهاد می‌شود، می‌توان به موارد دیگری اشاره کرد: الف) عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و سایر سازمان‌های مشابه و استفاده از فرصت‌های این سازمان‌ها و بهره مندی از قواعد و ساز و کارهای این سازمان برای رفع تحریم‌ها.
به طور مثال روسیه پس از عضویت در سازمان‌های اقتصادی همچون سازمان جهانی تجارت و با افزایش سطح جهانی شدن تجارت این کشور و همچنین شروع وضع تحریم‌های همه جانبه از سوی آمریکا اگرچه مشاهده نمود که صادرات، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی دیگر کشورها، رشد اقتصادی و نرخ تورم، کاهش یافت، اما این کشور توانست با حمایت دولت از صنایع داخلی، تغییر قانون بودجه 2015 و تطبیق آن با شرایط تحریم، تکیه بر سیاست‌هایی چون جانشینی واردات و همگرایی اقتصادی بیشتر با متحدان آسیایی و تقویت اتحاد بریکس، تقویت همکاری‌ها در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، سازمان همکاری شانگهای و دیگر سازمان های مشابه، جانشینی مسیر ترانزیت انرژی و سیاست‌هایی از این دست بر آثار فاجعه‌بار اولیه تحریم‌ها فائق آید و روند جهانی شدن اقتصادی نسبتاً رو به رشدی را بپیماید.
بنابراین با توجه به این موارد تکیه بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، جانشینی واردات، حمایت از تولیدات و صنایع داخلی، تقویت و ایجاد همگرایی‌های اقتصادی منطقه‌ای، متنوع سازی صادرات، صرفه جویی در قانون بودجه، ایجاد ذخایر مالی و راه های ارتباطی امن از جمله مواردی است که می‌تواند آثار تحریم و رویکرد فشار و کنترل را بر ایران کاهش دهد.
ب) مراجعه به کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که در نظریه مشورتی سال 1997 خود تحریم را مخالف حقوق بشر شناخته است، به منظور اعلام تعارض تحریم‌های نفتی ایران با حقوق بشر.
انتهای پیام/


سه شنبه، 13 تیر 1402 - 19:56 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0