FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کار اصلی روابط عمومی اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم است


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | شنبه، 10 تیر 1402 - 16:34

قم- رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: کار اصلی روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم است تا مردم با واقعیت و کارکردهای آن سازمان آشنا شوند.

روابط،عمومي،تبليغات،سازمان،جنس،دفتر،اسلامي،عنوان،واعظي،والمس ...


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی در دیدار با اعضای شورای مدیران روابط عمومی نهادهای حوزوی با اشاره به حدیثی از امام باقر (ع) که می‌فرمایند «کَفی بِالمَرءِ عَیبا أن یَتَعَرَّفَ مِن عُیوبِ النّاسِ ما یَعمی عَلَیهِ مِن أمرِ نَفسِهِ، أو یَعیبَ عَلَی النّاسِ أمرا هُوَ فیهِ لا یَستطَیعُ التَّحَوُّلَ عَنهُ إلی غَیرِهِ، أو یُؤذِیَ جَلیسَهُ بِما لا یَعنیهِ.
آدمی را همین عیب بس که عیب خود را نبیند و عیب مردم را ببیند، یا بر مردم، چیزی را عیب بگیرد که در خودِ او هست و نمی‌تواند آن را تغییر دهد، یا همنشینش را با کارهای بیهوده، آزار دهد» تصریح کرد: براساس فرمایش حضرت، افراد نباید نسبت به عیوب دیگران بینا، بصیر و خرده گیر و نسبت به خودشان در کوری باشند.
وی افزود: فردی که اینگونه نیست دارد غش در نفس خودش می‌کند چون غش در معامله به نوعی یعنی فریب طرف مقابل و درواقع به نوعی خیانت به اوست و اینجا هم حضرت می‌فرمایند که درواقع غش به نفس خودش و خیانت به خودش می‌کند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: همچنین در همین حدیث امام در خصوص زیاده گویی، بیهوده گویی و ذکر مطالبی که ربطی به طرف مقابل نداشته و فایده‌ای برای او ندارد تذکر می‌دهد و می‌فرماید اگر فردی دیگری را به این وسیله مورد آزار قرار دهد هم، غش به نفس خودش می‌کند.
وی بیان داشت: این محورهایی که حضرت فرمودند، هم در بعد فردی وجود دارد هم در بعد اجتماعی.
یعنی ممکن است یک سازمان نسبت به سازمان دیگر، یک مجلس نسبت به مجلس دیگر و یا یک دولت نسبت به دولت دیگر این کار را انجام دهد و این طور نیست که این مطلب فقط کاربست فردی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از تشکیل شورای روابط عمومی نهادهای حوزوی تصریح کرد: فلسفه روابط عمومی در کشور ما گم شده است و فلسفه اصلی که روابط عمومی در دنیا باب شد این بود که سازمان‌ها، شرکت‌ها و مراکز، یک خدماتی ارائه می‌دهند و یک وظایف و رسالت‌هایی برعهده دارند که روابط عمومی‌ها تسهیل‌کننده امر این خدمت‌رسانی‌ها برای مردم هستند.
وی افزود: اگر می‌گوئیم که یکی از وظایف روابط عمومی‌ها در هر سازمانی بازنمایی، معرفی و اطلاع‌رسانی سازمان است، برای این است که مردم بشناسند و بتوانند از خدمات این سازمان بهره‌مند شوند.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: اما الان در بسیاری از روابط عمومی‌ها در کشور ما، کار روابط عمومی به آراستن، کار تبلیغی کردن، دستاورد سازی کردن و به اصطلاح یک تبلیغات ظاهری بدون واقعیت یا رفوگری نسبت به ضعف‌ها و تبلیغ و ترویج کردن یک جور خودشیفتگی سازمانی و یا تریبون دادن بی‌رویه به مسئولین آن مراکز شده است.
وی با انتقاد از برجسته کردن سخنرانی‌های معمولی و بدون نکته مدیران در برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌ها گفت: این امر به یکسری ضعف‌های فرهنگی در ما و به برخی ریاست طلبی‌ها بر می‌گردد و این باعث می‌شود که روابط عمومی از آن بخش ساقط شود و به عنوان یک توجیه‌گر، یا به عنوان یک جای غیرواقعی فعالیت کند.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی ادامه داد: گاهی اوقات کلیپ‌هایی در بعضی از مراسم مثل تودیع و معارفه پخش می‌شود که در توجیه و یا در تجلیل از بعضی مدیران است و می‌بینیم که چه گزافه گویی‌های دور از شأن اسلام و مسلمین اتفاق می‌افتد و این‌ها همه بخاطر این است که آن روابط عمومی از کارکردهای اصلی خودش فاصله گرفته است.
وی با بیان اینکه کار اصلی روابط عمومی، اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم است تا مردم با واقعیت و کارکردهای آن سازمان آشنا شوند گفت: روابط عمومی‌ها باید کاری کنند تا مردم بفهمند که کدام نیازشان را می‌توانند از طریق این مجموعه برطرف کنند و در واقع ارتباط قشر مخاطب با آن بخش برایشان تسهیل شود.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه نکته بعدی مسأله بازنمایی هاست و ما باید در این بازنمایی‌ها و گزارش عملکردها و فعالیت‌ها، ذائقه و فرهنگ مخاطب را نیز بشناسیم خاطرنشان کرد: گاهی اوقات یک سری اقداماتی را ریز می‌کنیم و با یک ابتهاجی آن‌ها را به عنوان فعالیت ذکر می‌کنیم در حالی که ممکن است مخاطب نسبت به آن‌ها اصلاً توجیه نباشد و باید این مباحث را بشناسیم که چه جنس برجسته کردن، مطرح کردن و رسانه‌ای کردن چه اقداماتی باید در دستور کار ما به عنوان روابط عمومی باشد.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده روابط عمومی‌ها از تکنولوژی گفت: البته نباید تکنولوژی‌زده باشیم و هر چیزی تا وقتی که کارکرد دارد باید بتوانیم از آن استفاده کنیم.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با بیان اینکه در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دفتر تبلیغات اسلامی چندسالی است که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت‌هایی صورت گرفته است و این مسیر بالنده و در حال شکوفایی است که فعلاً به صورت دستیار پاسخگویان استفاده می‌شود و در آینده به مرور در سامانه‌های عمومی مرکز در اختیار مراجعان مرکز خواهد بود گفت: من یک وقتی با آقایان که جلسه داشتم گفتم که در استفاده از هوش مصنوعی نباید جو زده باشیم.
وی اضافه کرد: باید جوانب کار، هزینه‌ها، کارکردها و… را هم بسنجیم و نگاه‌های استقلالی به ابزارهای نوین نباید داشته باشیم و به عبارت دیگر با فعالیت‌های هم افزا و با بهره وری از امکانات موجود به بهترین نحوه از ظرفیت‌های جدید فناوری اطلاعات، استفاده کنیم.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی عنوان داشت: جنس نهادهای فرهنگی حوزوی و دینی، جنس تأثیرگذاری در جان انسان‌ها، ایمان افزایی، اخلاق، معنویت، آگاهی بخشی، حریت و ایجاد کرامت است و اصلاً اسلام برای آن آمده است که حریت به انسان‌ها بدهد و بندگی را بیاموزد.
وی افزود: وقتی ما نهادهایی هستیم به این منظور و با این رسالت‌ها، آن وقت خیلی جنس کار متفاوت می‌شود و ارتباط با مردم در واقع باید ارتباط با جان‌های مردم باشد و باید در واقع پیام، کار و کارکرد ما را بپذیرند و این پذیرش برآمده از آگاهی و انتخاب باشد و با تحمیل و اجبار و سازمان زدگی و تبلیغات این گونه سازمان‌ها، این نتایج حاصل نمی‌شود.
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با گرامیداشت ایام شهادت شهید بهشتی (ره) گفت: یک تعبیری شهید بهشتی داشتند مبنی بر اینکه هیچ وقت با اجبار و تحمیل و فشار و دستور، یک درخت نابارور، بار و ثمر نمی‌دهد و ما هم در کار خود وقتی موفق هستیم که درخت جان انسان‌ها بار بدهد و آن بار، بار معنویت، اخلاق، ایمان، تقوا و امثال آن است.
وی اضافه کرد: ما باید ببینیم چه جنس از کار ما این ثمر را به بار می‌آورد و آیا اگر تمام هم و غم ما این باشد که نسبت به رقبای سازمانی در این حوزه اقتدار بیشتری داشته باشیم یا اگر دنبال این باشیم که با پروپاگاندا و تبلیغات بدون پشتوانه، سازمان‌مان را بزرگ جلوه دهیم به یک سازمان موفق تبدیل می‌شویم یا خیر.
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مسائلی که ما به عنوان نهادهای حوزوی با آن‌ها درگیریم از جنس واقعیت‌های اجتماعی است گفت: پس نتایج کار ما باید در واقعیت‌های اجتماعی خودش را نشان دهند و ما نه خیال‌اندیش بلکه باید واقعیت اندیش باشیم تا کار و فعالیت علمی و فرهنگی ما در جان انسان‌ها بار بدهد و ثمر بدهد.



لینک کوتاه خبر


شنبه، 10 تیر 1402 - 18:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0