FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


نماز در قرآن


نماز در آيات قرآن
http://www.khuisf.ac.ir/ShowPage.aspx?page_=form&order=show&lang=1&sub=153&PageId=8957&codeV=1&tempname=namaz
   
 

درباره اوقات نماز خداوند در آيه ۱۱۴ هود و سوره ۱۱ ميفرمايد:
نماز را در دو طرف روز و پاره اي از شب بر پا دار...
منظور از دو طرف روز ظاهراً قبل از طلوع و بعد از غروب خورشيد ميباشد. يعني نماز صبح و مغرب.
و در آيه ۷۸ بني اسرائيل (اسراء) سوره ۱۷ ميفرمايد:
نماز را از غروب خورشيد تا تاريكي شب و سپيده صبح بخوان...
در اين دو آيه نماز بصورت صلوة، آمده است.
آيه ۱۳۰ طه سوره ۲۰ ميفرمايد:
... قبل از طلوع خورشيد و قبل از غروب آن و قسمتي از شب و اطراف روز با ستايش خداوندت او را تسبيح بگو ...
آيه ۳۹ و ۴۰ ق سوره ۵۰ ميفرمايد:
... قبل از طلوع خورشيد و قبل از غروب و قسمتي از شب و بعد از سجده ها با ستايش خداوندت را تسبيح بگو.
آيه ۴۰:۵۵ سوره مومن (غافر) ميفرمايد:
... براي گناهت طلب آمرزش كن و شب و صبح با ستايش، خداوندت را به بزرگي ياد كن.
آيه ۴۸ و ۴۹ طور سوره ۵۲ ميفرمايد:
... وقتي بلند ميشوي و قسمتي از شب و موقع ناپديد شدن ستارگان خداوندت را تسبيح بگو.
آيه ۴۱ و ۴۲ احزاب سوره ۳۳ ميفرمايد:
اي افراد باايمان خدا را زياد ياد كنيد و صبح و شب او را بپاكي ستايش كنيد.
آيه ۱۷ و ۱۸ روم سوره ۳۰ ميفرمايد:
خدا را موقعي كه روز را به شب و شب را به روز ميرسانيد بپاكي ياد كنيد
و شب و ظهر در آسمان ها و زمين ستايش به خدا اختصاص دارد.
منظور از تسبيح خداوند او را به بزرگي و پاكي ياد كردن است.
بعضي از اين تسبيح گفتن ها بعداً بصورت نماز درآمده است.
حمد يعني ستايش خدا در موقع ظهر هم بعداً بصورت نماز ظهر درآمده.
خداوند در آيه ۱۰۳ نساء سوره ۴ ميفرمايد:
...نماز در اوقات معيني بر افراد باايمان واجب شده.
نماز براي اين واجب شده كه انسان بياد خدا و روز قيامت (روز جزا) باشد و كار زشت و ناروا نكند.
چون خداوند در آيه ۴۵ عنكبوت سوره ۲۹ ميفرمايد:
آنچه از قرآن به تو وحي شده بخوان و نماز را بپا دار. چون نماز از كارهاي زشت و ناپسند جلوگيري ميكند. مسلماً ياد خدا بزرگتر است...
پس نماز براي اين واجب شده كه انسان بياد خدا و روز قيامت باشد و كار زشت و ناروا نكند.
بنابراين مسلمان بايد بداند كه براي اين منظور نماز ميخواند نه اينكه خدا به نماز او احتياج دارد و نماز براي انسان سازي است
و مطابق ابتداء آيه بهتر است فرد مسلمان قبل از نماز مقداري قرآن بخواند.
تا از دستورها و نظرهاي خداوند اطلاع پيدا كند.
اگر عربي نميداند بايد ترجمه قرآن را به اين منظور بخواند.
خداوند در آيه ۲۰:۱۴ طه به موسي (ع) ميفرمايد:
نماز را براي اينكه بياد من باشي بر پا دار.
درباره ذكر نماز خداوند در آيه ۱۷:۱۱۱ سوره اسراء (بني اسرائيل) ميفرمايد:
بگو ستايش (بزرگداشت) فقط براي خدائي است كه فرزندي ندارد و در فرمانروائي هم شريكي ندارد
و ضعيف نبوده كه احتياج به مددكاري داشته باشد و او را هرچه بيشتر بزرگ دار.
آيه ۹ جمعه سوره ۶۲ ميفرمايد:
اي افراد باايمان، وقتي نداي نماز جمعه داده شد به نماز بشتابيد و خريد و فروش را رها كنيد.
اگر علم داشته باشيد متوجه ميشويد كه اينكار بنفع شما است.
چنين تاكيدي در مورد نمازهاي ديگر نشده.
درباره نماز قصر: نماز شكسته آيه ۴:۱۰۱ سوره نساء ميفرمايد:
وقتي در سفر هستيد، اگر ميترسيد كه كافران صدمه اي به شما بزنند اشكالي ندارد كه از نماز خود كم كنيد (نماز را شكسته بخوانيد)
چون كافران دشمن آشكار شما هستند.
مي بينيم كه اين نماز، نماز خوف، نماز ترس از حمله دشمنان است نه نماز سفر كه بعد بخواهند مقدار مسافتي كه بايد طي شود محاسبه شود.
آيه ۴:۱۰۲ هم نماز پيغمبر (ص) را در موقع جنگ بيان ميكند.
آيه ۴۳ بقره سوره ۲ ميفرمايد: نماز را بپا داريد و زكات بدهيد و با ركوع روندگان به ركوع برويد.
و آيه ۷۷ حج سوره ۲۲ ميفرمايد:
اي افراد باايمان ركوع و سجده كنيد و خداوندتان را بندگي (اطاعت محض) كنيد و كار خوب بكنيد تا رستگار شويد.
آيه ۵۳:۶۳ سوره نجم هم ميفرمايد:
خدا را سجده و عبادت كنيد.
آيه ۹۸ حجر سوره ۱۵ ميفرمايد:
با ستايش خداوندت او را تسبيح كن و از سجده كنندگان باش.
آيه ۱۷:۱۱۰ سوره اسراء (بني اسرائيل) ميفرمايد:
... نمازت را بلند نخوان آهسته هم نخوان، حالتي بين اين دو حالت را داشته باش.
ولي بجاي اجراء اين دستور بعضي نمازها را بلند ميخوانند و بعضي آهسته.
آيه ۷۴ واقعه سوره ۵۶ ميفرمايد:
بنام فرمانفرماي بزرگت تسبيح بگو.
كه در ركوع گفته ميشود و آيه اول سوره اعلي سوره ۸۷ ميفرمايد:
بنام فرمانفرماي بلند مرتبه ات تسبيح بگو.
نام خداوندت را منزه و پاك ساز كه در سجده گفته ميشود.


شنبه، 05 مرداد 1398 - 18:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0