FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«انسان» در منظومه فکری شهید بهشتی/ مهمترین میراث‌ شهید بهشتی برای امروز ما


 مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 06 تیر 1402 - 18:40

در اندیشه شهید بهشتی، انقلاب اسلامی با آزادی و رهایی مردم گره می‌خورد. به همین دلیل هم هست که پیوسته بر نهادینه شدن و تعمیق ابعاد و اضلاع آزادی تأکید کرده و هشدار می‌دهد.

آزادي،شهيد،بهشتي،انسان،انقلاب،اسلامي،جامعه،تأكيد،تربيت،اجتما ...


سرویس دیدگاه مشرق - شهید آیت‌الله بهشتی «انسان» و کنش او را به گونه‌ای خاص در حوزه اجتماعی و دینی تعریف می‌کند و عمق تحلیل‌اش در این تعریف تا بدانجا است که به‌حق می‌توان از آن تحت عنوان «یک نظریه» حرف زد و او را در کنار اندیشمندانی نشاند که در باب انسان صاحب نظریه هستند.شهید بهشتی در تداوم نظریه‌های فیلسوفان مسلمان راجع به انسان، قرار می‌گیرد.
او، شاگرد علامه ‌طباطبایی، هم‌درس شهید مطهری و هم‌نگاه با امام موسی صدر است.
«انسان» در منظومه فکری شهید بهشتی
نگاهی که شهید بهشتی به انسان دارد را در سه ویژگی مهم می‌توان برجسته ‌کرد؛ نخست، اجتماعی بودن که خود از آن تحت عنوان مدنی بالطبع بودن انسان یاد می‌کند.
دومین عنصر، الهی بودن انسان است و معتقد است که انسان خارج از فضای وحی و هستی‌شناسی دینی نیست.
در واقع، نگاه شهید بهشتی به انسان از بعد فلسفی را می‌توان در فلسفه ‌اسلامی و بویژه فلسفه‌ صدرایی جست‌وجو کرد و همچنین در نگاه‌های تفسیری‌اش به قرآن می‌توان ردگیری کرد.
اما در کنار دو خصیصه «اجتماعی» و «الهی» بودن، سومین و مهمترین خصیصه‌ای که شهید بهشتی در باب انسان طرح می‌کند، مسأله «آزادی» است و معتقد است که دریغ شدن آزادی از انسان موجب مسخ او می‌گردد و تأکید او بر «مسخ شدگی» تعبیر عمیق و قابل تأملی است که نباید به سادگی از آن گذر کرد.
نسبت انسان با آزادی
شهید بهشتی، نسبت انسان با آزادی را از سه منظر مورد توجه قرار می‌دهد؛ نخست، از منظر «آزادی فردی» و خواسته‌های شخصی است و معتقد است که این سطح از آزادی در حدی می‌تواند پیش رود که با آزادی دیگران اصطکاک پیدا نکند.
دوم، از منظر «آزادی اقتصادی» است، بدین معنا که به همه استعداد و ابتکارها اجازه شکوفایی داده ‌شود و سوم «آزادی سیاسی» است و این سطح از آزادی را به‌خصوص در حوزه فلسفه سیاسی به‌کار می‌گیرد و بر بحث حکومت تأکید دارد و معتقد است که افراد باید در برپایی حکومت مورد نظر خودشان آزاد باشند و این موضوعی است که البته در اکثریت دموکراسی‌های امروز محل توجه است.
تبیین نگاه شهید بهشتی در باب انسان، از این جهت برای امروز و اکنون ما در جامعه ایرانی ضرورت دارد که از رهگذر آن می‌توانیم مجدداً «انسان تراز انقلاب اسلامی» را بازشناسی ‌کرده و بر مبنای آن عمل ‌کنیم و سیر کنش‌هایی را که در حوزه مناسبات اجتماعی اتفاق می‌افتد، از این مسیر ببینیم.
بازخوانی نگاه شهید بهشتی به «انسان» باعث می‌شود تا «تربیت انسان» را از منظر دیگری به تأمل بگذاریم و همه سازکارهای تعلیمی، آموزشی و تربیتی در حوزه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را به گونه‌ای تمهید کنیم که در مسیر این تراز بودن حرکت کند.
مهمترین میراث‌ شهید بهشتی برای امروز ما
شهید بهشتی برای «مردم» در پیدایش و استمرار انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای قائل بود و پیوسته بر این مهم تأکید داشت که مردم با حمایت از رهبران انقلاب و پشتیبانی از آنان، در واقع مؤسسان و بنیانگذاران اصلی انقلاب اسلامی بوده و هستند.
این نگاه به «انسان» و «مردم» موضوعی است که در امروز و اکنون جامعه نباید مورد غفلت قرار گیرد و یکی از مهمترین میراث‌های او برای امروز ماست.
اجماع همگانی در باب آزادی
انسانی که شهید بهشتی از آن حرف می‌زند و تأکیدی که بر مسأله «آزادی» در تعریف از انسان دارد، نسبت وثیقی با انقلاب اسلامی پیدا می‌کند.
در اندیشه شهید بهشتی، انقلاب اسلامی با آزادی و رهایی مردم گره می‌خورد.
به همین دلیل هم هست که پیوسته بر نهادینه شدن و تعمیق ابعاد و اضلاع آزادی تأکید کرده و هشدار می‌دهد.
شهید بهشتی در این راستا چنین تعبیری دارد: «آزادی باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی در جامعه جریان پیدا کند» و مقصود او از این جریان یافتن، همان نهادی شدن است؛ بدین معنا که آزادی و آزادی‌خواهی و بسط اضلاع و ابعاد آن باید به نوعی در فهم همه یا اکثر انسان‌هایی که در جامعه زندگی می‌کنند، اتفاق بیفتد و به نوعی به یک خواست عمومی بدل شود و مورد اجماع همگان باشد.
معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
گره خوردن انقلاب اسلامی با «مردم» و «آزادی» تا بدانجا است که هرگاه انحرافی از این دو صورت گرفته، انقلاب دچار خدشه ‌شده ‌است.
از این رو، هر گونه انحراف و شکاف میان این دو را باید به مسیر برگرداند.
واقعیت این است که در کنار شهید مطهری که به عنوان «ایدئولوگ انقلاب» معرفی می‌شود، اندیشه شهید بهشتی هم از جایگاه تأسیس‌گری مهمی برخوردار است و این نقش حیاتی ایشان را می‌توان در سه سالی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قید حیات بود، ردگیری کرد.
بی‌تردید، شهید بهشتی به نوعی ساختارهای جمهوری اسلامی را شکل داد و به‌حق می‌توان از او به عنوان «معمار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» یاد کرد.
لزوم «تربیت» در نگاه شهید بهشتی
در آثار شهید بهشتی مباحث تاریخی هم وجود دارد و سیر حرکت از یک جامعه جاهلی به سمت جامعه ‌اسلامی و مطلوب را ترسیم می‌کند و می‌کوشد تا بر اساس مبانی تحلیلی‌ که در تاریخ اسلام وجود دارد، چگونگی گذر پیامبر اکرم(ص) از جامعه جاهلی آن زمان را صورت‌بندی کرده و از آن در عبور امروز جامعه از جاهلیت به سمت یک جامعه مطلوب و اسلامی بهره گیرد.
شهید بهشتی در رسیدن به این جامعه مطلوب، بر مسأله «تربیت» تأکید بسیار دارد و برای آن جایگاه والایی قائل است.
بعد از انقلاب، از شهید بهشتی سؤال شد که در جریان پیروزی انقلاب پیوسته بر شعار «آزادی» تأکید می‌کردید؛ اکنون که انقلاب به پیروزی رسیده‌، چقدر به آن آزادی مورد نظر دست یافته‌ایم؟
ایشان در پاسخ می‌گویند: «ما به آزادی نرسیدیم» و در توضیح عنوان می‌کنند که برای تحقق آزادی باید یک شرایط و اقتضائاتی فراهم کنیم.
در جریان پیروزی انقلاب، شاه به مثابه یک فرد مستبد از کشور بیرون رانده ‌شد اما رانده شدن او تنها از میان برداشتن یکی از موانع آزادی بود.
برای تحقق تامه آزادی باید از عنصر «تربیت» هم توأمان بهره‌ بگیریم چراکه «تربیت» است که به صورت تدریجی ما را به سمت آزادی رهنمون می‌کند.
مباحثی که ایشان در کتاب «نقش آزادی در تربیت کودکان» مطرح می‌کند، عمدتاً در این فضاست.
«انسان تراز انقلاب اسلامی» انسانی است که از گذشت و فداکاری برای جامعه‌اش برخوردار باشد
شهید بهشتی همواره بر این مهم تأکید می‌کرد که مباحث ما در زمینه «تربیت» باید زیربنای فلسفی و فکری عمیق داشته‌ باشد و از الهی بودن انسان حرف می‌زند و پیوسته این نکته را متذکر می‌شد که ما باید در راه رضای خداوند زندگی ‌کنیم و معتقد بود که خداوند وقتی از ما راضی می‌شود که ما در زندگی و مناسبات اجتماعی گذشت داشته ‌باشیم و چنین انسانی است که در تراز انقلاب اسلامی قرار می‌گیرد.
در آغاز انقلاب اسلامی و در دوران هفت ساله دفاع مقدس، در برخی از نهادهایی که توسط جمهوری اسلامی ایجاد شد مثل جهاد سازندگی، سپاه پاسداران، کمیته‌های انقلاب و...
می‌توان این نگرش را ردگیری کرد.
بنابراین «انسان تراز انقلاب اسلامی» به تعبیر شهید بهشتی کسی است که از چنین گذشت و فداکاری‌ برای جامعه‌اش برخوردار باشد.
* مکتوب حاضر متن ویرایش و تلخیص شده از سخنرانی دکتر شریف ‌لک‌زایی-دانشیار فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که در سلسله نشست‌های «جهان فکری اندیشمندان انقلاب اسلامی» در محل پژوهشکده باقرالعلوم ارائه‌ شده است.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 07 تیر 1402 - 01:14 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0