FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حج یک رزمایش برای جهاد در زندگی است


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 06 تیر 1402 - 08:56

حج یک رزمایش برای جهاد در زندگی است، پروردگار همه جهادها را در حج به انسان می‌آموزد اینکه لباس تشخص از تن بکند و لباس احرام بر تن کند.

حج،سوره،انسان،توحيد،خدا،جعفري،بنده،شارح،پروردگار،همبستگي،متر ...


خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه- زینب حسینی روش: در حج هم اصول دین وهم فروع دین جایگاه دارد.
حج یک عبادت محض نیست بلکه با ابعاد اجتماعی وسیاسی پیوند وثیقی دارد.
حج هم دارای صورتی است که در مناسک آن خلاصه می‌شود و هم دارای مغزی است که روح آن توحید آن است "بنی الاسلام علی الکلمتین کلمه التوحید و توحیدالکلمه"، حج با شرک و بندگی ارباب‌ها و قدرت‌ها و همه رب النوع ها وهواپرستی ها ناسازگار است.
اساساً حج می‌گذاریم تا رها شویم، آزاد شویم، بنده خدا شویم و به همه نه بگوییم و لبیک به خدا بگوییم و بنده خدای کریم شویم.
بندگی نیز آداب دارد ومجاهدت می‌خواهد، همانطور که ماه رمضان تمرین تقوا و خویشتنداری از محارم و معاصی است حج نیز پایه توحید است.
حاجی نه با زبان که با دل باید موحد شود و روح توحید در قلب و روح وی جاری شود.
توحید نظری و توحید عملی مهمترین وجه‌های این سیر آفاق و انفاسی است.
هم ایمان قلبی به خدای متعال و هم اینکه خدا را در همه احوال مؤثر بداند و بداند که "لا مؤثر فی الوجود الا الله" و...آثار این روح توحیدی باید درعمل و رفتار اجتماعی ما ظاهر شود.
توحید نظری باید در توحید عملی نمود و بروز پیدا کند.
کسی که به طواف کعبه رفته و مهر صاحب کعبه را در دل خویش جای داده است باید هرچه را رنگ غیر خدایی دارد به دور افکند وخود را در محضر الهی حاضر و ناظرببیند و دل خود را خانه خدا بنماید.
اگر دل خانه خدا شد آنوقت است که می‌توانیم بگوییم بنده خداییم ودیگر حاضر نیستیم بنده هواها و خواهش‌های نفسانی شویم.
مهمترین ثمره حج بنده خداشدن است و درس بزرگ ابراهیم خلیل قهرمان بزرگ توحید، بندگی محض خداست ولاغیر.
بر همین اساس برای واکاوی معارف اخلاقی سوره حج با دکتر سید محمد مهدی جعفری مترجم و شارح کتاب شریف نهج‌البلاغه به گفتگو پرداختیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:
سید محمد مهدی جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سوره شرح نزول حج اظهار داشت: مشهور است که سوره حج از سوره‌های مدنی بوده و در مدینه نازل شده است یعنی از آن سوره‌هایی است که بعد از آمدن رسول خدا به مدینه منوره نازل شده و چون بخشی از احکام حج در این سوره بیان شده است به سوره حج مشهور است.
وی افزود: آیه نخست این سوره با لفظ «یَا أَیُّهَا النَّاسُ…» شروع می‌شود برخی معتقد هستند که این سوره مکی است چرا که خداوند انسان‌ها را در سوره‌های مکی با این لفظ مورد خطاب قرار می‌دهد و در سوره‌های مدنی پروردگار مردم را با لفظ «یا ایهاالمومنون…» خطاب قرار می‌دهد اما سوره حج نشان دهنده آن است که مخاطب پروردگار و پیامبر اکرم (ص) عموم مردم است و تنها مؤمنان نیستند این یکی از نکات معارفی و اخلاقی است که در این سوره ذکر می‌شود.
مترجم و شارح کتاب شریف نهج‌البلاغه به آیه اول اشاره و تصریح کرد: این سوره با «زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَیْءٌ عَظِیمٌ» آغاز می‌شود و پروردگار در این آیه به مردم اخطار و هشدار می‌دهد که واقعه روز قیامت همانند زلزله‌ای بزرگ است که همه چیز را زیر و رو می‌کند بنابراین لازم است انسان زندگی و جهان هستی را مورد توجه قرار دهد تا اگر نسبت به زنده شدن در قیامت شک دارد با نگاه به زمین و جهان هستی که در زمستان همه گیاهان می‌میرند و در بهار زنده می‌شوند این شک برطرف شود.
زمین و گیاهان در فصل بهار رشد می‌کنند و به حرکت در می آیند و این یک معرفت طبیعی است که خداوند با توجه دادن به عالم هستی به انسان درباره مبدا و معاد هشدار می‌دهد.
جعفری ادامه داد: سوره حج بیشتر روی مساله توحید و معاد تاکید دارد بنابراین پیام اصلی این سوره اخطار و هشدار به مشرکان است تا نسبت به عاقبت خودشان آگاهی پیدا کنند.
وی با اشاره به اعمال واجبی که در حج باید انجام شود تصریح کرد: سوره حج به برخی اعمالی که باید در حج صورت بپذیرد اشاره کرده است مانند قربانی کردن.
لازم به ذکر است که قربانی کردن در این روز برای خدا نیست بلکه برای مردم است و نفع آن به مردم نیازمند و محروم می‌رسد توصیه شده است تا آن گوشت قربانی باید به مصرف مردم نیازمند برسد و نباید برای تکبر و فخر فروشی این کار انجام شود.
مترجم و شارح کتاب شریف نهج‌البلاغه ادامه داد: یکی از فلسفه‌های حج همبستگی و رسیدن به مردم بی نوا و مساکین است به یاد دارم یکی از بزرگان درباره حج می‌گفت حج یک رزمایش برای جهاد در زندگی است.
پروردگار همه جهادها را در حج به انسان می‌آموزد اینکه لباس تشخص از تن بکند و لباس احرام بر تن کند، یا در احکام حج آمده حاجی باید از جدل دست بردارد در غیر این صورت حج او باطل می‌شود و یا تاکید شده حتی حق آزار رساندن به یک پشه را ندارد.
بنابراین انسان باید به این حقیقت برسد که او موجودی است که می‌توانند مانند خداوند رحمان و رحیم با دیگران با مهربانی، دوستی و همبستگی تعامل داشته باشد.
جعفری بیان کرد: حکمت و فلسفه حج رسیدن به بی نوایان و نیازمندان است و در آیات پایانی سوره حج خداوند متعال می‌فرماید وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛ یعنی شما کار خیر را انجام دهید و شایسته است که به صلاح رو رستگاری برسید.
وی درباره کار خیر عنوان کرد: کار خیر همان بهترین کاری است که انسان در زمان، مکان و موقعیت‌های مختلف می‌تواند انجام دهد و اگر انسان بهترین کار را در هر زمان و مکان تشخیص دهد و به انجام آن اقدام کند این مایه رستگاری است.
مترجم و شارح کتاب شریف نهج‌البلاغه ادامه داد: رستگاری به معنای رها شدن از موانع رشد و بالندگی انسان است انسان همواره باید از نظر معنوی و هم از نظر مادی در مسیر رشد باشد.
جامعه زمانی توسعه پیدا می‌کند که در آن جامعه روحیه همبستگی، مهربانی و اخلاق انسانی وجود داشته باشد و پیوسته باید این روحیه رو به رشد باشد و این امر تنها با کار خیر انجام می‌شود و آن کار خیر کاری بهترین است که انسان بتواند همواره در جامعه انجام دهد.
جعفری در پایان خاطرنشان کرد: از آن کار خیری می‌توان با عنوان ایمان و عمل صالح یاد کرد که بر اساس آیات سوره حج انسان را به مساله مبدا و معاد یعنی توحید و قیامت توجه دهد و دیگر اینکه در زندگی دنیا باعث همبستگی و رسیدن به یکدیگر و توجه و مهربانی نسبت به بی نوایان را به ارمغان بیاورد این کار خیر باعث رشد و بالندگی انسان می‌شود.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 07 تیر 1402 - 00:32 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0