FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


پاسخ مراجع تقلید درباره شرکت در نماز جماعت اهل سنت


 تسنیم | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 05 تیر 1402 - 14:15

شرکت در نماز جماعت برادران اهل سنت یکی از ابهامات حاجیان در مسجدالحرام و مسجدالنبی(ص) است که مراجع تقلید در این باره نظراتی را اعلام کرده اند.

نماز،الف،جماعت،آيت،الله،اعاده،شركت،اهل،قضا،ره،اقتداء،كفايت،ا ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سیره بزرگان و عالمان شیعه دیده شده که در نماز جماعت برادران اهل سنت شرکت کرده و پیش‌نماز آنان اقتدا می‌کردند.
در این زمینه امکان دارد پرسشی برای حج‌گذاران ایجاد شود که آیا در حین زیارت می‌توانند در نماز جماعت اهل تسنن در مسجدالحرام و یا مسجدالنبی(ص) شرکت کنند.
خبرگزاری تسنیم به بررسی پاسخ این پرسش در بیان تعدادی از مراجع تقلید پرداخته است.
سؤال: با توجه به توصیه مراجع عظام مبنی بر شرکت زائرین بیت‌الله الحرام در نماز جماعت اهل تسنن در مسجد الحرام و مسجد النبی(ص) و جلوگیری از وهن بر شیعه، حکم هر یک از موارد زیر چیست؟
الف) در صورت اقتدا به نماز جماعت اهل تسنن آیا کفایت از نماز واجب می‌کند؟
ب) بر فرض جواز اقتداء آیا اختصاص به نماز ادائی دارد یا نماز قضا را هم شامل می‌شود؟
امام خمینی (ره)، آیت الله اراکی (ره)
الف) کفایت می‌کند.
ب) ــــــــــــ
آیت الله خامنه‌ای
الف) ان‌شاءالله مجزی است.
ب) قدر متیقن جواز اقتداء در نماز اداء است و صحت اقتداء در نماز قضاء محل اشکال بلا منع است.
آیت الله بهجت (ره)
الف و ب) با قصد فرادی و عمل به وظیفه منفرد با رعایت شرایط،‌ می‌توانند در جماعت حضور یابند، ولی اگر امکان رعایت شرایط (سجده بر ما یصح السجود علیه، قدرت بر قرائت حمد و سوره و ...) نماز منفرد نبود، ‌می‌توانند در جماعت حضور یابند ولی باید نماز را اعاده نمایند.
آیت الله مکارم شیرازی
الف) نماز خواندن با اهل سنت و شرکت در جماعات آنها در ایام حج و مانند آن از مستحبات مؤکد و موجب تقویت صفوف مسلمین در برابر دشمنان است و حق این است که چنین نمازی کفایت از نماز واجب می‌کند و اعاده آن لازم نیست.
ب) اختصاص به نماز ادا ندارد و شامل نماز قضا هم می‌شود.
آیت الله نوری همدانی
الف) کفایت می‌کند.
ب) نماز قضا را نیز می‌توان اقتدا کرد.
آیت الله سبحانی
الف) در جماعت آنان شرکت کند ولی به احتیاط واجب نماز را اعاده نماید.
ب) فقط در مورد اداء اکتفا شود.
آیت الله وحید خراسانی
الف) در وقتی که در مسجدالحرام یا مسجد النبی نماز جماعت منعقد شد، مؤمنین نباید عملی که مخالف تقیه باشد انجام دهند و هر جا مصداق تقیه باشد اگر چه نسبت به فردی که انجام می‌دهد ولی باید قرائت را آهسته بخواند و اگر مصداق تقیه نباشد و حمل بر نفاق شود، اجتزاء به آن نماز محلّ اشکال است (احتیاطاً نمازش را دوباره بخواند).
ب) فرقی بین نماز اداء و قضا نیست.
آیات عظام سیستانی، تبریزی و خویی (ره)
الف) با قصد فرادی می‌تواند در جماعت حضور یابد ولی حمد و سوره را خودش آهسته بخواند و اگر نمی‌شود به نحو حدیث نفس (در دلش) بخواند و نیازی به اعاده نیست.
ب) فرقی بین نماز اداء و قضا نیست و باید به وظیفه ذکر شده در قسمت الف عمل نماید.
آیت الله شبیری
الف) بسیار مناسب است در نماز جماعت اهل سنت شرکت کنند.
ولی در شرایط کنونی می‌بایست آن را اعاده کنند.
ب) در فرض تقیه، اقتداء نماز قضا به جماعت اهل تسنن جایز است.
ولی نمی‌توان به چنین نمازی اکتفا کرد و باید اعاده شود.
آیت الله صافی (ره)
الف) در حال ضرورت اقتداء اشکال ندارد و نماز صحیح است.
و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست، اگرچه (اعاده) موافق با احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست، بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد.
ب) مختص به نماز ادا است.
آیت الله گلپایگانی (ره)
الف) نماز با عامه در حال ضرورت اشکال ندارد و صحیح است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعت آنان خوب است؛ لکن با تمکن، نماز را با شرایط کامل اعاده کند.
ب) __
آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
الف) اقتدا در نمازهای ادائی به جماعت اهل سنت صحیح است و کفایت از آنها می‌کند.
ب) اختصاص به نماز ادا ندارد و شامل نماز قضا هم می‌شود.
انتهای پیام/

 

نماز،الف،جماعت،آيت،الله،اعاده،شركت،اهل،قضا،ره،اقتداء،كفايت،ا ...


لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 06 تیر 1402 - 00:06 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0