FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


برنامه تلویزیونی ایستگاه با موضوع «تربیت فرزند در خانواده» با حضور فهیمه فداکار دکتری تخصصی مشاوره و خانواده به عنوان کارشناس برگزار شد.


 مهر | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 05 تیر 1402 - 17:40

فهیمه فداکار گفت: مشکلی که بچه‌های امروز یاد نگرفتند این است که اغلب آنها استقلال را یاد نگرفتند و وقتی ازدواج می‌کنند یک دفعه با موضوع مستقل شدن مواجه و دچار مشکل می‌شوند.

استقلال،خانواده،مستقل،حرف،ياد،سن،تربيت،تصميم،موضوع،فداكار،گي ...


به گزارش خبرگزاری مهر، بیست‌و یکمین قسمت از برنامه تلویزیونی ایستگاه با موضوع «تربیت فرزند در خانواده» با حضور فهیمه فداکار دکتری تخصصی مشاوره و خانواده به عنوان کارشناس برگزار شد.
فداکار در این برنامه گفت: اولین موردی که باعث ناسازگاری بچه‌ها در خانواده می‌شود دوست داشتن زیاد و محبت از حد پدر و مادرهاست.
به عنوان مثال تصور کنید یک بچه‌ای است که هیچوقت دچار چالش نشده و هروقت هم چالش به وجود آمده خانواده‌ش مثل یک ضربه‌گیر عمل کردند و به اصطلاح نگذاشتند آب توی دل بچه‌شان تکان بخورد.
خب چنین نفرزندی مثل یک گیاه گلخونه ای در یک فضای بسته رشد می‌کند وبزرگ می‌شود و اگر یک زمانی از لای در گلخونه باد به گیاه بخورد آن گیاه خشک و خراب می‌شود.
وی افزود: سازگاری محصول دو اتفاق در خانه است؛ احساس امنیت و قاطعیت و کنار آمدن با محدودیت‌ها.
احساس امنیت با توجه و محبت به وجود می‌آید و قاطعیت هم یعنی اینکه بچه‌ها باید بتوانند یکی سختی‌هایی هم تحمل کنند.
یعین این‌طور نباشد که فکر کنند همیشه هرچه بخواهند در دسترس است.
این مشاور و درمانگر درباره رویکرد خانواده‌های جدید در تربیت فرزند گفت: برخلاف تصور خیلی‌ها که فکر می‌کنند فرزندشان را رها کنند تا مستقل بار بیاید اصلاً این‌طور نیست و این وا دادگی در تربیت، وادادگی ناشی از رها شدن است.
بچه‌های قبل هم به خانواده‌ها خدمات می‌دادند هم می‌گرفتند اما بچه‌های الان بیشتر خدمات گیرنده هستند.
وقتی درباره استقلال حرف می‌زنیم یعنی داریم درباره یک نیاز واقعی حرف می‌زنیم اما استقلال نسبت مستقیم با سن، مهارت و توانمندی بچه‌ها دارد؛ مثلاً اگر بچه‌ای در یک سن خودش بتواند لباس و کفشش را بگوشد ما دیگر نباید مانع او شویم چون به سنی رسیده که خودش از پس آن کار برمی‌آید.
استقلال یک فرایند تدریجی است برای اینکه بچه وقتی ۲۰-۳۰ ساله شد از پس کارهایش بربیاید.
البته بچه‌ها در هر سنی نباید از چارچوب مراودات خانه بیرون بیایند اما باید متناسب با رشد یافتگی بچه‌ها باید به آنها عرصه عمل داده شود وگرنه بچه‌ها ترجیح می‌دهند مدت زمان بیشتری را بیرون از خانه باشند یا یواشکی و به دور از چشم خانواده کارهایی که دوست دارند انجام دهند.
فداکار افزود: والدین باید به بچه‌ها اجازه استقلال دهند و اگر کسی حتی ۵۰ ساله شد و ازدواج نکرد بازهم باید چارچوب و قواعد خانواده را رعایت کند اما طبیعتاً متناسب با رشد باید استقلال هم رشد کند.
البته امروزه شیوه تربیتی خانواده‌ها طوری است که بچه‌ها خیلی وابسته تربیت شدند و خیلی‌ها نمی‌توانند در یک سن و سالی یکسری کارهای روتین را تنهایی انجام دهند.
البته استقلال یک مرحله از رشد است، پس بچه‌ها حتماً به سراغ آن می‌روند اما اینکه در چه حوزه‌ای بخواهند مستقل شوند مهم است.
وقتی درباره استقلال حرف می‌زنیم درباره سلیقه حرف نمی‌زنیم بلکه داریم درباره توانایی فکر کردن، ارزیابی کردن و تصمیم گیری حرف می‌زنیم.
این مشاور و درمانگر گفت: مشکلی که بچه‌های امروز یاد نگرفتند این است که اغلب آنها استقلال را یاد نگرفتند و وقتی ازدواج می‌کنند یک دفعه با موضوع مستقل شدن مواجه و دچار مشکل می‌شوند درست مثل بچه‌ای که دوچرخه سواری بلد نیست و بعد یک دفعه او را به یک جای جدید میبری و میگویی از اینجا دوچرخه سواری را شروع کن.
حتماً او به زمین می‌خورد چون مهارت دوچرخه سواری را ندارد.
وی افزود: اینکه ما در یک خانواده‌ای استقلال را یاد نگیریم باعث نمی‌شود که ما در خانواده دنبال متهم بگردیم.
چون ما هرگز نمی‌توانیم عاملیت یک آدم را حذف کنیم و همه اشتباهات را به گردن خانواده بیندازیم.
موضوع مهم این است که خانواده‌ها مهارت مستقل شدن را به بچه‌ها یاد بدهند.
بچه‌ها اگر استقلال‌های کوچک را در بچگی یاد نگیرند در بزرگسالی هم نمی‌تواند از پس ماجراهای بزرگ‌تر بربیایند.
اینکه بخواهیم به طور دقیق بگوییم بچه‌ها از سنی باید مستقل شوند نشدنی است چون بخشی از آن مربوط به سن و سال است بخشی ش هم به تجربه و ورزیده بودن یک بچه در امر استقلال برمی گردد.
جمع‌بندی راوی برنامه ایستگاه درباره موضوع مورد گفتگو اینگونه بود که باید درباره اندازه شعله کنترل کردن فرزندان تصمیم بگیریم نه انقدر کنترل کنیم که بچه مسئولیت پذیر نشود و نه انقدر او را رها کنیم که به خودش صدمه بزند.
ما نمی‌توانیم تصمیم بگیریم در چه خانواده‌ای به دنیا بیایم اما می‌توانیم تصمیم بگیریم چه خانواده‌ای را تشکیل دهیم.
در خانواده بودن یک مسئله چند وجهی است که باید به همه ابعاد آن توجه کرد.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 05 تیر 1402 - 23:42 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0