FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شیوه‌نامه شکوفایی اقتصادی در سیره باقرالعلوم(ع)


 مشرق | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 05 تیر 1402 - 18:28

به مناسبت سالروز شهادت امام باقر(ع) ضمن بررسی برخی آثار روایی همچون وسائل‌الشیعه بحارالانوار الحیات قرب‌الاسناد و... به معرفی تعدادی از راهکارهای آن‌حضرت برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی پرداخته‌ایم.

امام،باقر،اقتصادي،انفاق،جامعه،اسلام،اجتماع،نقل،اسلامي،قرار،ب ...


به گزارش مشرق، به مناسبت سالروز شهادت امام باقر(ع) ضمن بررسی برخی آثار روایی همچون وسائل‌الشیعه بحارالانوار الحیات قرب‌الاسناد و...
به معرفی تعدادی از راهکارهای آن‌حضرت برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی پرداخته‌ایم.
دوران امامت امام باقر(ع) فرصتی استثنایی برای نشر معارف ناب اسلامی بود.
سست شدن پایه‌های حکومت اُموی و در پی آن آغاز قیام‌های متعدد علیه دستگاه جائر خلافت از اختناق حاکم بر جامعه اندکی کاست و این فرصت کم‌نظیر را در اختیار امام پنجم(ع) قرار داد تا بر اساس رسالت الهی خویش به تربیت شاگردان برجسته و بیان حقایق دین برای عموم مردم بپردازد.
البته تردیدی نیست که بخش مهمی از این فرصت طلایی دستاورد بزرگ اقدامات بنیادین و صبورانه امام سجاد(ع) بود.
آن‌چه در دوره امامت باقرالعلوم(ع) شاهد هستیم، تکمیل آموزش معارف اسلامی از طریق ورود به فضای مفاهیم و احکام جزئی است.
در واقع امام باقر(ع) توانست با استفاده از دستاوردهای بزرگ امام سجاد(ع) و بهره‌مندی از فضای مناسب سیاسی ایجاد شده به عرضه فرازهایی از دانش الهی اهل‌بیت(ع) در امور مختلف و متفاوت زندگی فردی و اجتماعی بپردازد که تا پیش از آن فرصتی برای ارائه آن ها به وجود نیامده‌بود و بلکه گوش شنوایی‌ هم برای شنیدن آن ها وجود نداشت.
به این ترتیب امام باقر(ع) به عنوان ولی‌خدا و میراث‌دار سنت نبوی به ساحت‌های جدید و مورد نیاز جامعه اسلامی ورود کرد و توانست در دوران امامتش بخش مهمی از تعالیم و آموزه‌های اسلامی در حوزه‌های گوناگون را در اختیار مردم قرار دهد.
این معارف به ویژه در دورانی که به تدریج تفکرات وارداتی در جهان اسلام طرفداران و مبلغانی پیدا می‌کرد و دستگاه جائر خلافت نیز به دنبال شیوع اندیشه‌های منحرفانه‌ای همچون تفکرات «مرجئه» بود نقش پادزهری مؤثر را داشت که باعث نجات جامعه اسلامی از سموم کُشنده فکری شد.
بخشی از آموزه‌های امام محمدباقر(ع) بر مباحث اقتصادی و نگاه اسلام به این مباحث تمرکز دارد.
موضوعی که شاید در فضای عمومی جامعه ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در این نوشتار که به مناسبت سالروز شهادت امام پنجم(ع) به رشته تحریر درآمده فرازهایی از دیدگاه‌ها و مشی اقتصادی باقرالعلوم(ع) را که در سیره آن‌حضرت انعکاس یافته است بر مبنای احادیث و روایات مورد توجه و ارزیابی قرار داده‌ایم.
بدیهی است که این موارد هم جنبه‌های گوناگون زندگی فردی و هم جنبه‌های گوناگون زندگی اجتماعی را در بر می‌گیرد.
کار؛ کلید گشایش اقتصادی
در سیره عملی و فکری باقرالعلوم(ع) که در واقع آینه تمام‌نمای معارف اسلام است کار و فرهنگ مربوط به آن جایگاه بسیار والا و ممتازی دارد.
در واقع فعالیت‌های اقتصادی مورد حمایت آن‌حضرت فعالیت‌های موّلد و دارای نتیجه فردی و عمومی به طور همزمان است.
در جامعه‌ای که فرهنگ کار و تعهد مبتنی بر آن رایج و نهادینه باشد رفاه عمومی بیشتر و بهتر حاصل می‌شود.
امام باقر(ع) کار و کوشش را کلید گشایش اقتصادی می‌داند و افرادی را که بدون کار و کوشش به دنبال ثروت بادآورده هستند نکوهش می‌کند.
شیخ حر عاملی در «وسائل الشیعه» روایتی را از امام باقر(ع) و به نقل از شیخ صدوق در این باره نقل کرده که بسیار تکان‌دهنده است؛ امام(ع) می‌فرماید: «إنّی أجدنی أُمْقِتُ الرَّجُلَ مُتَعَذَّرَ الْمَکاسِبِ فَیَستَلقِی عَلَی قَفَاهُ وَ یَقوُلُ : اللّهمَّ اَرزِقْنِی وَ یَدَعُ أن یَنْتَشِرُ فِی الْاَرْضِ وَ یَلْتَمِسُ مِنْ فَضلِ اللهِ فَالْذَرَّةُ تَخْرُجُ مِنْ حُجْرِهَا تَلتَمِسُ رِزْقَهَا»؛ من از کسی که در خانه به پشت می‌خوابد [و عذرتراشی می‌کند و] به دنبال کار نمی‌رود و می‌گوید: خدایا!
روزی مرا عطا کن، بیزارم!
او رفتن به اطراف و اکناف را برای کسب و کار و درخواست از فضل پروردگار وامی‌نهد در حالی که [حتی] مورچه در طلب روزی‌اش از خانه خود بیرون می‌آید.
در سیره عملی و فکری امام باقر(ع) توکل به خداوند و طلب رزق و گشایش اقتصادی از او نفی کننده تلاش و کوشش نیست و آن‌که در امور این دنیا بیکار و بی‌عار باشد در آخرت نیز سرنوشت خوبی نخواهد داشت: «إنّیِ لَأُبْغِضُ الرّجُلَ أَنْ یَکوُنَ کَسْلاناً عَنْ أمْرِ دُنیاهُ و مَن کَسَل عَن أمرِ دُنیاهُ فَهُوَ عَن أمرِ آخِرَتِهِ أکْسَلُ»؛ از مردی نفرت دارم که در کار دنیای خود تنبل باشد.
آن کس که در کار دنیای خویش تنبل باشد، در کار آخرتش تنبل‌تر خواهدبود.
(ترجمه فارسی الحیات، ج ۵، ص۴۹۵)
آن‌حضرت برای تبیین اهمیت کار و گسترش فرهنگ صحیح آن در جامعه، برای شاگردانش، روایتی از حضرت موسی(ع) را نقل می‌کرد که خطاب به پروردگار عرض کرد: «أیّ عبادک أبغض إلیک؟» (پروردگارا!
از کدام بنده‌ات بیشتر نفرت داری؟) و خداوند در پاسخ به موسی(ع) فرموده‌بود: «جیفة باللَّیل ، بطَّال بالنّهار» (آن‌که شب‌ها مانند مُردار است [و برای عبادت پروردگار بر نمی‌خیزد] و روز را به بیکاری و بطالت می‌گذراند.) (همان، ص۴۹۲)
تجویز فعالیت‌های اقتصادی مولّد
امام باقر(ع) همواره اصحاب خود را به فعالیت‌های اقتصادی مولد تشویق می‌کرد و از پرداختن به کارهایی که بدون اقدام و تلاش خاص و عموماً با تقلب و سوءاستفاده از بحران‌های اقتصادی و گرفتاری‌های مردم، پول فراوان به جیب افراد می‌ریخت به شدت نهی می‌فرمود.
شیخ حر عاملی در «وسائل الشیعه» (ج ۱۹، ص ۱۳۲) روایتی را به نقل از محمد بن مسلم از امام باقر(ع) آورده‌است که در آن «سُئل عن الرجل یتقبّل بالعمل فلا یعمل فیه ویدفعه إلی آخر فیربح فیه» (درباره کسی سوال شد که انجام کاری را تعهد می‌کند و بعد همان کار را بدون آن که بخشی از آن را انجام دهد به دیگری وا می‌گذارد و از این راه منافعی را به جیب می‌زند).
امام(ع) درباره رفتار چنین فردی، فرمود: «لا، إلاّ أن یکون قد عمل فیه شیئاً» (نه!
[او نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد،] مگر آن‌که قسمتی از کار را خودش انجام داده‌باشد.) آن‌حضرت افرادی را که از اموال عمومی سوءاستفاده می‌کردند و با رفتارهای انحصاری ثروت‌های سرشار به جیب می‌زدند و با استناد به جایز بودن فعالیت‌های اقتصادی و زدن این برچسب بر فعل غلط خود، مال کسب شده را حلال می‌دانستند به حکم حدیثی نبوی لعنت شده رسول‌خدا(ص) و همه پیامبران الهی می‌دانست.
در کنار این انذارها البته در کلام باقرالعلوم(ع) تشویق‌ها و مژده‌های روشنی‌بخشی درباره کسب روزی حلال از طریق فعالیت در مکاسب مولد به چشم می‌خورد.
مثلاً آن‌حضرت اصحاب و پیروان خود را به فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری تشویق می‌کرد و آن را یکی از ارکان فقرزدایی در جامعه می‌دانست.
«ابوالعباس حمیری» در «قرب الاسناد»، روایتی از امام باقر(ع) نقل کرده‌است که فرمود: «مَنْ وَجَدَ ماءً وتراباً، ثُمَّ افْتَقَرَ فَأبْعَدَهُ اللهُ»؛ هر کس با وجود در اختیار داشتن آب و خاک، فقیر بماند، از رحمت خداوند به دور خواهد بود.
امام باقر(ع) تجارت را هم یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مولد می‌دانست که برای عمل‌کننده به آن، برکتی عظیم رقم خواهد خورد: «الْبَرْکَةُ عَشْرَةُ أجْزاءِ، تِسْعَةُ أعْشارِهَا فِی التِّجارَةِ»؛ برکت ۱۰ جزء دارد که ۹ جزء آن در تجارت است.
(وسائل الشیعه، ج۱۷،ص۱۰)
امام باقر(ع) در عین حال جواز تجارت را دادن مجوز برای امور خلاف شرع و به ویژه رباخواری نمی‌داند؛ حدیث تکان دهنده «دِرْهَمُ رِبا أعْظَمُ عِنْدَاللهِ مِنْ أربَعینَ زَنیّةَ» (نزد پروردگار، گناهِ یک درهم ربا از چهل زنا بالاتر است) که علامه مجلسی آن را در جلد ۱۰۳ «بحارالانوار» آورده‌، مؤیّد این مطلب است.
انفاق، به مثابه یک ابزار اقتصادی
آن‌چه در اسلام به عنوان واجب و مستحب درباره بذل مال توصیه شده عموماً برای گردش ثروت در طبقات مختلف جامعه و جلوگیری از تمرکز آن در یک طبقه خاص است؛ به دیگر سخن اسلام در پی فقرزدایی و تقویت بنیه مالی قاطبه اعضای جامعه اسلامی است.
به همین منظور، غیر از واجباتی مانند خمس و زکات مستحبات مؤکدی مانند انفاق نیز، مورد توجه و توصیه اسلام قرار دارد؛ تا جایی که گاه این انفاق، در برخی موارد، شرایط واجب را پیدا می‌کند.
امام باقر(ع) از هر فرصتی برای تبیین جایگاه انفاق به عنوان یک راهکار راهبردی در حوزه اهداف اقتصادی اسلام، استفاده می کرد.
آن‌حضرت با نقل حدیثی از پدر بزرگوارش به تعریف انفاق پرداخته و ضمن ارائه تفسیری بر آیات ۲۴ و ۲۵ سوره معارج (وَالَّذِینَ فِی أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَعْلُومٌ / لِلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ) فرموده‌است: «[الحق المعلوم] الشئ یخرجه من ماله لیس من الزکاة ولا من الصدقة المفروضتین، وهو الشئ یخرجه من ماله، إن شاء أکثر وإن شاء أقل علی قدر ما یملک یصل به رحما، ویقوی به ضعیفا، ویحمل به کلا، ویصل به أخا له فی الله، أو لنائبة تنوبه»؛ (منظور از حق المعلوم، مقداری است که انسان از مال خودش، به غیر از زکات و صدقه واجب جدا می‌کند.
[در واقع] مقداری است که فرد آن را زیاد یا کم به فراخور ثروتی که دارد [و به اختیار] از مال خودش بر می‌گزیند [و به دیگران می‌دهد].
[با این مال، باید که] صله رحم نماید، ناتوانی را قوّت بخشد بار سنگین مشکلات را از روی دوش درمانده‌ای بردارد به وضع برادر دینی خود رسیدگی کند یا در دیگر پیشامدهایی که حادث می‌شود، صرف کند.) (تفسیر صافی، فیض کاشانی، ج ۷، ص ۲۹۳)
به قول یکی از پژوهشگران معاصر «انفاق‌های غیرواجب از منابع عظیم اجتماعی است که در تأمین نیازهای جامعه و تحقق عدالت اجتماعی بسیار مؤثر است و می تواند در این موضوع نقش بنیادین داشته‌باشد.» (سیدمحمود طاهری، مجله مبلغان، شماره ۱۱۰)
انفاق برخلاف واجبات مالی تعریف شده در اسلام، مبتنی بر اختیار است و فرد، بر اساس دارایی‌اش و نیز، تربیتِ نفسی که دارد، به آن ورود می‌کند و ماجرای چنین امر خیری از صدقه و جزئیات آن جداست.
در انفاق نیز باید اصل اقتصاد مولد را که مورد تأکید باقرالعلوم(ع) است، با دقت بیشتری مدنظر قرار داد.
شهید مطهری – اعلی‌ا...
مقامه – در این‌باره می‌نویسد: «انفاق باید به گونه‌ای باشد که مفید باشد، موجب ازدیاد ثروت اجتماع باشد، اجتماع را ترمیم کند و صرف بهبود و سلامت اجتماع شود؛ ولی اگر صرف گداپروری شود، نه این‌که ثمری ندارد، بلکه بر بدبختی و زیان و فقر اجتماع می‌افزاید و بلای اجتماع می‌گردد و خلاصه آن‌که انفاق باید مقرون به منطق و حکمت بوده‌باشد.
انفاق صحیح، ترمیم و اصلاح است و هدر نمی‌رود و به اجتماع بر می‌گردد.» (یادداشت‌های استاد مطهری، ج۱، ص ۴۱۷)
موضوع گدایی و گداپروری و آثار شوم آن در اجتماع، از موضوعاتی است که در کلام امام باقر(ع) نیز، می‌توان توصیه‌هایی درباره آن یافت.
مثلاً امام(ع) می‌فرماید: «أُقْسِمُ بِاللهِ لَهُوَ حَقٌ، مِا فَتَحَ رَجُلٌ عَلَی نَفْسِهِ بابَ مَسْأَلَةِ إلَّا فَتَحَ‌ اللهِ عَلَیهِ بابَ فَقرٍ» (سوگند به خدا، سوگندی بحق، که هیچ کس درِ سؤالی بر خود نمی‌گشاید، مگر این‌که خدا درِ فقری بر روی او بگشاید.) (الحیات، ج۴،ص ۴۴۳)



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 05 تیر 1402 - 23:38 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0