FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حوزه‌های علمیه برای حل مسائل کشور ایده‌های نو ارائه کنند


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | یکشنبه، 04 تیر 1402 - 16:28

اصفهان- دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی به ایده‌های نو نیاز دارد، گفت: حوزه‌های علمیه باید به مسائل کشور ورود و به نظام تصمیم‌سازی پیشنهاد ارائه کنند.

روابط،اسلامي،الگوي،انساني،پيشرفت،برنامه،حوزه،كشور،علميه،كشور ...


به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام و المسلمین علی کشوری در نشست تبیین اولویت‌های تمدن دوازده‌گانه در مقایسه با اهداف هفده‌گانه سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ که ظهر یکشنبه در تالار شهروند شهر اصفهان برگزار شد، با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی بشدت به نظرها و ایده‌های جدید نیاز دارد اما نه برنامه‌های سازمان ملل، اظهار داشت: ایده‌های سازمان ملل بدعت است؛ از این رو لازم است که حوزه‌های علمیه به مسائل جدید ورود پیدا کرده و آرام آرام به نظام تصمیم‌سازی کشور پیشنهاد ارائه دهند.
وی با بیان اینکه با تبیین الگوها و اولویت‌های تمدن دوازده‌گانه باید دستگاه کارشناسی کشور را تغییر دهیم و براساس الگوی توسعه غربی تصمیم سازی نکنیم، افزود: رهبر معظم انقلاب ایده الگوی ایرانی اسلامی را از سال ۱۳۶۵ مطرح کردند که جایگزینی برای الگوی غربی باشد اما برنامه‌ها همچنان براساس الگوی توسعه غربی است و فقط عنوان آن تغییر کرده است.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: شرایط موجود حاصل نادیده گرفتن توصیه‌های رهبری در ۲۰ سال پیش است در حالی که مبنا ندارد حوزه علمیه راه حل مبارزه با تورم نداشته باشد.
اسلامی که نتواند مشکل مستأجران و محرومان را حل کند حتماً مشکلی در الگوی استنباطات است وگرنه چگونه وقتی دوره روحانیون صفوی را بررسی می‌کنیم از الگوی آب تا ساخت مسکن و تغذیه و بهداشت را متکفل می‌شوند؛ امروز چه بر سر حوزه علمیه آمده است؟
حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه این روزها مردم دارند از حوزه‌های علمیه ناامید می‌شوند، تصریح کرد: حوزه باید برای حل مسائل کشور پیشنهاد بدهد.
وی با اشاره به اینکه آیا روحانیون در روز عیدغدیر باید پرده خوانی کنند یا ۱۰ مسئله محرومیت زدایی را با مردم در میان بگذارند؟
افزود: چرا مدل محرومیت زدایی امام علی (ع) را الگو قرار ندهیم؟
و یا چرا عملیات اصلی محرم تبیین راه حل برای مسائل نباشد؟
در حالی که اگر حوزه ورود پیدا کند و راه حل بدهد خیلی زودتر به سمت حل مشکلات خواهیم رفت.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با طرح این پرسش که چگونه نظام برنامه ریزی را اسلامی کنیم؟
ابراز داشت: مقصر اصلی سازمان ملل است و این نظام برنامه ریزی که رأس آن سازمان برنامه و بودجه قرار دارد اگر بخواهد اصلاح شود باید به سه سوال حوزه علمیه پاسخ دهد و ما به آقای منظور رئیس این سازمان عرض می‌کنیم شما که در دانشگاه امام صادق (ع) درس خوانید، تحول در نظام برنامه‌ریزی را پایه‌ریزی کنید.
روابط انسانی باید بهینه شود
حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه مبنا و هدف از برنامه ریزی از منظر آیات و روایات چیست؟
گفت: معاون برنامه و بودجه دولت اصلاحات در کتاب خود گفته که در ساخت و برنامه ریزی کشور علم باوری، انسان محوری و آینده نگری را بر کشور حاکم کنیم، انسان محور باشیم و این یعنی لیبرالیسم اما در مقابل این حوزه چه می‌گوید؟
پیشنهاد مدرسه ما این است که هدف برنامه ریزی، تنظیم صحیح روابط انسانی است‌.
وی با بیان اینکه ما معتقدیم پیشرفت یک کشور مبنی بر روابط انسانی است، خاطرنشان کرد: اگر کشور می‌خواهد پیشرفت کند روابط انسان‌ها باید بهینه شود و در جامعه‌ای که انسان‌ها دائم با هم‌نزاع می‌کنند هیچ زمینه‌ای برای پیشرفت وجود ندارد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با اشاره به اینکه اختلال در روابط انسانی در آمریکا و برخی کشورهای غربی بسیار شدید است، افزود: باید توجه داشت که روابط انسانی در کشور ما نیز دارد مانند غرب می‌شود و دغدغه اصلی این است که باید میزان اختلافات را کاهش دهیم.‌
حجت‌الاسلام کشوری با ذکر مثالی به قراردادهای کارگران در عسلویه اشاره کرد و گفت: قرارداد برخی کارگران در عسلویه ۲۵ روز کار و پنج روز مرخصی است، فقط به کارگر حقوق می‌پردازند و این قراردادها ضد تنظیم روابط انسانی است زیرا رابطه کارگر با خانواده‌اش قطع شده و مدیریت عاطفی، جنسی و تربیتی خانواده توسط پدر انجام نمی‌شود.
وی اظهار داشت: یکی از کارهای ما در حوزه علمیه این است؛ باید محل شغل و محل خانه افراد نزدیک شود، فریب آمارهای سازمان برنامه را نخورید که یک‌هزار شغل ایجاد کرده باید پرسید آیا این هزار شغل نزدیک به خانه است؟
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه باید تلاش کنیم روابط انسانی پیوسته شود زیرا گسستگی روابط همان لیبرالیسم است، اضافه کرد: ۱۳ عنوان روابط انسانی بسیار مهم در آیات و روایات وجود دارد که شامل رابطه انسان با امام، با خانواده، همسایه، معلم، دوست، دشمن، فقیر، یتیم، ابن السبیل، طرف معامله، شریک شغلی، مهمان و همسفر است.
اولویت‌های تمدن دوازده‌گانه زیرساخت پیشرفت اسلامی است
حجت‌الاسلام کشوری با تاکید بر مبنای برنامه ریزی برای تنظیم روابط انسانی در حوزه سیزده‌گانه، به طرح سوالی مبنی بر چگونگی ایجاد زیرساخت‌های توسعه روابط انسانی پرداخت و گفت: اولویت‌های تمدن دوازده‌گانه عامل زیرساخت برنامه ریزی و الگوی پیشرفت اسلامی است.
وی ابراز داشت: سازمان برنامه و بودجه باید متوجه شوند حوزه علمیه ما راه حل در سطح جهانی دارد که چگونه روابط انسانی را تنظیم و احیا کنیم.
لازم است برای انسان‌ها به جای آپارتمان خانه ویلایی ساخت که آپارتمان نشینی سبب اختلال با همسایه و فامیل می‌شود، در آپارتمان‌ها رفت‌و آمدها فامیلی کم شده و کودکان نمی‌توانند بازی کنند و زمانی که افراد با یکدیگر ارتباط نداشته باشند دعوا می‌کنند.
دولت از محل زمین‌های موات برای مستأجران زمین تأمین کند
حجت‌الاسلام کشوری افزود: اگر خانه را درست نکردید صله رحم حداقلی می‌شود و باید در منبرها موضوع خانه ویلایی را مطرح کنید، گرچه سریعاً اشکال می‌گیرند که زمین خیلی گران است اما دولت موظف است از محل زمین‌های موات زمین مورد نیاز همه مستأجران را تأمین کند.‌
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: به ۱۰ میلیون مستأجر ایرانی یکهزار متر زمین داده شود یا به کسانی که برای باغ و کشاورزی نیاز دارند؛ ۸۶ درصد زمین‌های ایران تحویل یک اداره به نام منابع طبیعی است و ما نمی‌رویم این زمین‌ها را بگیریم و مشکل را حل کنیم.
حجت‌الاسلام کشوری، تغییر کتب درسی آموزش و پرورش، تدابیر پیشگیری از بیماری بر اساس آموزه‌های اسلامی، محله محوری، روش خود کنترلی در دیدگاه دستگاه‌های امنیتی، عمومی شدن تجارت، محرومیت‌زدایی و روایت میراث فرهنگی را از دیگر راهکارها و اولویت‌های تمدن دوازده‌گانه برشمرد و افزود: در محله محوری مساجد محوریت تنظیم روابط انسانی است؛ اصفهان باید به ۵۰۰ محله تبدیل و تقسیمات شهری تغییر کند مانند محله علی قلی آقا یا محله مسجد سید که هیچ فاصله بین آنها نیست و آنها را علمای صفوی کوچک کردند.
وی درخصوص عمومی شدن تجارت، گفت: در ساخت بازارهای موقت حکومت اسلامی موظف است که بازار رایگان برای مردم بسازد که هیچ مالیاتی از فروشندگان در این بازارها گرفته نمی‌شود.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان اینکه برای خوب شدن روابط انسانی نباید فقط به فکر کشور خود باشیم و باید نگاه جهانی داشت، خاطرنشان کرد: ۱۳ نقطه در دنیا دخیل در ظهور هستند و باید مردم را با این نقاط آشنا کنیم مانند فلسطین، فلسطین جایی است که بر اساس روایات حضرت مسیح اذان می‌گویند و ولی عصر (عج) امام جماعت می‌شود و بعد از نماز حضرت مسیح پشت سر حضرت ولی عصر اروپا سقوط می‌کند؛ عراق و حجاز نیز مناطق جغرافیایی ظهور هستند و لذا مردم را با اخبار این مناطق باید آشنا کرد.
عبرتکده‌ها احیا شود
حجت‌الاسلام کشوری با بیان اینکه یکی از غفلت‌های ما احیا نکردن عبرتکده‌ها است، گفت: یکی از ابزارهای تنظیم روابط انسانی عبرت است لذا امام جماعت باید میراث فرهنگی را روایت کند اما الگوی روایت امام جماعت از میراث فرهنگی متفاوت از روایت یونسکو و نقل روابط انسانی گذشتگان است.
وی با بیان اینکه روش‌های نوین نگهبانی از نظام مقدس جمهوری اسلامی باید تدوین شود، ابراز داشت: حوزه علمیه باید در بودجه ریزی حساس بوده و توزیع بودجه ریزی بر اساس روش‌های فقهی باشد.
دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی همچنین تصویب قوانین کارآمد را از اولویت‌های تمدن دوازده‌گانه دانست و افزود: برای الگوسازی و برجسته سازی تمدن دوازده‌گانه و دوری از دو قطبی شدن جامعه به مدیریت اخبار و اطلاع رسانی، برگزاری نشست‌ها و مدیریت گفتگو و جدال احسن، مدیریت مکتوبات و نمونه سازی بر اساس نظریه‌ها است و اطلاع رسانی باید از طریق رسانه‌ها و افراد نخبه صورت گیرد.

 

روابط،اسلامي،الگوي،انساني،پيشرفت،برنامه،حوزه،كشور،علميه،كشور ...


لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 04 تیر 1402 - 23:23 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0