FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حقيقتي از اعجاز و انشاء عددي «اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيطانِ الرجيم» در قرآن حكيم


﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾

همان‌گونه که ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ در ابتداي همه‌ی سوره‌ها، جزء آيه‌هاي قرآن‌مجيد است، هنگام تلاوت از اوّل سوره‌ها، گفتن ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ لازم است. به جز سوره‌ی توبه كه بدون ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ است و نبايد آن را در اوّل سوره‌ی برائت (توبه) بخوانند.[1]

در صورت شروع قرائت از وسط سوره‌ها، مي‌توان بدون ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ يا با ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ شروع كرد.

هر چند خواندن ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ فضيلت و ثواب زيادي دارد، ولي در وسط سوره‌ی توبه لازم است بدون ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ و تنها با «اعوذ بالله من الشيطن الرجيم» خوانده شود تا نشانه‌ و اشاره‌اي باشد از اين كه در ابتداي سوره‌ی توبه ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ وجود ندارد.

كسي كه قرآن‌مجيد مي‌خواند از هرجاي آن‌که باشد، (اوّل یا وسط يا آخر سوره) قبل از گفتن ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾، مستحب است بگويد:

«اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيطنِ الرجيم».[2]

خداوند متعال در سوره‌ی نحل به پيامبر اكرم، صلي الله عليه و آله و سلّم، مي‌فرمايد:

«﴿فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللّهِ مِنَ الشَّيْطنِ الرَّجِيمِ﴾؛[3]

هنگامي كه قرآن مي‌خواني، از شرّ شيطان مطرود به خدا پناه ببر.»

حال در اين جا سؤال پيش مي آيد که چرا، «اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيطنِ الرجيم» را بر ﴿بسم الله الرحمن الرحيم﴾ مقدم داشتند؟

پاسخ اين است که «اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيطنِ الرجيم» مثل صابوني است كه با آن جامه‌هاي آلوده و چركين را پاک مي‌سازند. وقتی بنده عازم تلاوت‌ قرآن مجيد شود، ممکن است دهان، آلوده به نامشروع‌ها باشد. با «اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيطنِ الرجيم»، دهان و زبان او پاك می‌شود و شايسته آن می‌گردد كه كلام خداوند را بر زبان جاري کند.[4] به تعبیر دیگر، باید از کفر و تکبر پاک و دور شد تا به ایمان رسید ﴿فمن یکفر بالطغوت و یومن بالله﴾.[5]

آیه‌ی مورد بحث، در سوره‌ی نحل ذکر شده که شماره‌ی 16 دارد و در آیه‌ی 98 آمده است و نشان عددی و ریاضی برای ذکر «اَعوذُ بِاللهِ مِنَ الشّيطنِ الرجيم» در کل قرآن‌حکیم است؛ زیرا، مجموع شماره‌ی سوره با شماره‌ی آیه، برابر با تعداد کل سوره‌های قرآن‌عظیم است: 16+98=114.

این سوره به نام سوره‌ی زنبور عسل است که نکته‌های شگفت‌انگیز و حکمت‌آموزی در خلقت آن دارد و از یک نظام اجتماعی منحصر به فردی برخوردار است. یکی از موارد آن، پاک بودن این موجود است، ماموران ویژه و محافظانی در جلوی کندوی عسل دارد که از ورود زنبورهای ناپاک جلوگیری می‌کنند تا زنبور ناپاک و نجس برگردد و پاک شود و اگر اصرار به ورود داشته باشد آن را می‌کشند. با این‌کار، محصول پاک عسل را تهیه می‌کنند. آمدن آیه‌ی پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و ناپاکی در سوره‌ی نحل، پرده از حقایق دیگری دارد.

تو زِقرآن می نجویی غیر حرف         جان دهی بهر لغت یا نحو و صرف

اوّل از احکام و آداب کلام                کن مصفّا اندرون را از حُطام

دیده دل را زِ قرآن ده جلا                از سوادش سرمه می کش دیده را[6]

 
منبع: برگرفته از كتاب حقايق و اسراري از بسم الله الرحمن الرحيم، آيات بينات، محمدامين احمدي فقيه

[1] شروع زیارت عاشورا نیز بهتر است با صلوات باشد.

[2] یعنی، پناه مي‌برم به خداوند از شيطان رانده شده.آشنايي با آداب تلاوت قرآن مجید، ص 36.

[3] سوره‌ي نحل (16) آيه‌ي 98؛ مجموع شماره‌ی ترتیب سوره با شماره‌ی آیه، 114 است (114=16+98) که خود نشان و شاهد عددی برای ذکر آن در تمام قرآن‌مجید است.

[4] سيماي نماز در آثار آيه ‌الله حسن زاده آملي، ص 131.

[5] سوره‌ی بقره (2) آیه‌ی 256.

[6] مثنوی ملا صدرا، ص 115.

http://quranvadadd.blogfa.com/post/11


پنجشنبه، 03 مرداد 1398 - 12:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0