FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


فطرت یک مکانیزم فرا اقلیمی و فرا قومی ایجاد می‌کند


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | پنجشنبه، 01 تیر 1402 - 10:06

مشهد ـ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است.

 


به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام محمد شریفانی شامگاه چهارشنبه در نهمین اجلاس سراسری مسئولان کانون‌های بسیج اساتید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص مد و مدگرایی در اسلام و ایران با بیان این که نوظهوری، تمایز بخشی، حال بودگی و مقبولیت گروهی از ویژگی‌های مد است، اظهار کرد: مد، گاهی در پوشش، آرایشات، تزئینات، و ترمیم وجوهات نامتعارف بدن شکل می‌گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: هدف از مد معمولاً جلب توجه کردن، کسب تأیید اجتماعی، مقبولیت درون گروهی و جبران کمبودها و دیده شدن است و اکثریت مدگرایان زنان، افراد طبقات بالای جامعه، فارغ البال ها هستند.
وی ادامه داد: مد شامل ۲ قسم از جمله مدگرایی منفعلانه، هوس پرستانه و هزینه دار و نیز مدگرایی فعال، معقول و هدفمند است.
شریفانی با بیان این که منشأ مدگرایی در جامعه خودنمایی، تنوع طلبی و رقابت با دیگران است، عنوان کرد: جنسیت، سن، بی نظارتی خانواده، خلأ روحی و پایین بودن عزت نفس، مصرف بالای اینترنت و ماهواره، میل به مقاومت در برابر فرهنگ حاکم در جامعه، تهاجم فرهنگی، اصالت دادن به ارزیابی دیگران، ضعف تربیت دینی، رشد شهرنشینی، فعالیت گسترده رسانه‌ها، از جمله عوامل مدگرایی در جامعه هستند.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تقویت فردگرایی، ظاهرگرایی، لذت جویی سیری ناپذیر، تضعیف اداره و ریاکاری از جمله پیامدهای منفی مدگرایی است.
وی با بیان این که اسلام با اصل مد و مدگرایی به عنوان یک خواسته فطری مخالفتی ندارد اما می‌خواهد آن را همانند سایر مسائل فطری سمت و سو دهد، ادامه داد: معیارهای سلبی مدگرایی در اسلام این است که خلاف عرف زمانه نباشد و غیر معمول و غیر متعارف نباشد.
شریفانی با اشاره به این که در قرآن شمار آیاتی که ما را زیور آرایی ظاهری توصیه می‌کنند به تعداد انگشتان دست نیست اما تعداد آیات در حوزه طهارت معنوی و زیورارایی روحی بسیار است، گفت: زینت درونی نسبت به زینت ظاهری جایگاه والاتری دارد و ارزشمندتر است.
نقطه تمرکز دشمن بر امید زدایی است
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی ثقفی، رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی نیز در این اجلاس با اشاره سخنان رهبر در تاریخ یکم خرداد ماه سال ۱۳۹۸ در جمع دانشجویان در خصوص چگونگی گام برداشتن در مسیر تحقق اهداف گام دوم انقلاب اظهار کرد: ترسیم صحنه، شناخت جهت گیری حرکت، عوامل امید بخش و نقاط روشن، راهکار، از جمله عناصر لازم است.
رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی با تاکید بر نقش کلیدی امید در تحقق اهداف گام دوم انقلاب با بیان این که امید کلید بازکننده همه قفل‌ها است افزود: متأسفانه امروز با کمبود امید در جامعه مواجه هستیم و نقطه تمرکز دشمن بر امید زدایی است.
وی ادامه داد: در طول تاریخ با یک ستم تاریخی نسبت با زنان مواجه هستیم، ستمی که مردان در ۲ بعد تملک و تحقیر بر زنان تحمیل در سه عرصه فرد، خانواده و اجتماعی تحمیل کردند که این ستم در جاهلیت قدیم و جدید دیده می‌شود.
ثقفی بیان کرد: اما انقلاب اسلامی به عنوان یک الگوی نو، کمال فردی، تعادل خانوادگی و تعالی اجتماعی را برای زنان به ارمغان آورد و جایگاه زن را ارتقا داد.
رئیس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی در خصوص مقابله با توطئه دشمن در زمینه موازین شرعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: انچه امروز جامعه ما با آن مواجه است ضعف داخلی در رعایت موازین شرعی نیست بلکه توطئه ای از جانب دشمن است.
وی افزود: آسیب اصلی کشور در این زمینه ضعف امید است که در راستای امیدافرینی و استحکام پایه‌های امید باید ظرفیت‌ها و عظمت ملت و کشور و پیشرفت‌های که در عرصه‌های مختلف داشته ایم برای مردم بازگو شود و در این راستا باید یک جهاد عمومی صورت گیرد.
فطرت یک مکانیزم فرا اقلیمی و فرا قومی ایجاد می‌کند
مجتبی زارعی، رئیس سابق بسیج اساتید کشور نیز اظهار کرد: جنگ امروز جنگی ترکیبی است که مقابله با آن نیازمند استاد و انسان ترکیبی است که الان نداریم.
رئیس سابق بسیج اساتید کشور با بیان این که رهبر معظم انقلاب روز ملی بسیج استادان را با استاد طراز شهید چمران که انسانی مرکب است و تک ساحتی است معرفی کردند افزود: ایشان شهید چمران را فردی مؤمن، مجاهد، شجاع، دانشمند، هنرمند، اهل مناجات، دارای روحیه لطیف بی اعتنا به نام و مقام، با انصاف، سرسخت در عین لطافت، چراغ مه شکن دوران فتنه، معرفی کرده که باید به عنوان انسان ترکیبی الگو قرار گیرد.
وی ادامه داد: امام (ره) الگوی یک انسان مرکب است چون منابع مصرفی وی از جمله عقل، حس، تجربه و عرفان وی، مرکب است و ایشان بر مبنای فکر اصولی شیعی، اجتهاد را محور کار خود قرار می‌دهد و دست به انتخاب میزند.
زارعی با اشاره به این که امام خمینی (ره) نیز اساساً انقلاب اسلامی را انقلاب مرکب معرفی می‌کند و بر جامعه مبتنی بر اخلاق یونانی سفارش شده ارسطویی، مشکل دارد و آن را نقد می‌کند و می‌گوید این جامعه جامعه‌ای خشک است، اظهار داشت: با توجه به این که انقلاب ما انقلاب ترکیبی است و تک ساحتی نیست اما متأسفانه انسان‌ها تک ساحتی شده اند و گروه‌های واسط و حلقه‌های میانی در بند نان و قدرت هستند و ظاهرگرا شده و یا به دنبال ارتقا و ترفیع هستند.
رئیس سابق بسیج اساتید کشور با اشاره به اینکه سه مکتب فقهی داریم عنوان کرد: مکتب فقهی سامرا به رهبری میرزای شیرازی و مکتب فقهی نجف به رهبری آخوند خراسانی و سومین مکتب، مکتب امام راحل (ره) که جمع این دو مکتب است.
وی با بیان این که امام راحل (ره) اهل عمل بود و هنگامی که فتوا می‌داد به دنبال آن هم می‌رفت، ادامه داد: ایشان بین فقه، فلسفه، تجربه، حقیقت، شریعت و سیاست را با هم جمع کرده است و به عنوان انسان مرکب پیام مرکب و ساختار مرکب تولید و ایجاد می‌کند.
زارعی با بیان این که پنج سطح فطرت و کرامت، محبت، فقاهت، سیاست و سطح حراست و حفاظت در موضوع پوشش عفیفانه دخیل هستند گفت: امام خمینی (ره) هر زمان درباره کشف حجاب و لباس در زمان رضا خان صحبت می‌کنند می‌گویند دشمن نخست سطح فطرت را نشانه گرفته است.
رئیس سابق بسیج اساتید کشور با بیان این که فطرت یک مکانیزم فرا اقلیمی و فرا قومی ایجاد می‌کند، افزود: فطرت انسان نیز به گونه‌ای است که برهنه آفریده نشده بلکه مسؤول آفریده شده است و به او گفته شده خود را بپوشاند.
وی با بیان این که متأسفانه برخی بر مسند قدرت نشسته اند و تن آسایی می‌کنند و سطح فطرت را فراموش کرده اند ادامه داد: متأسفانه امروزه سطوح فطرت و کرامت، محبت، فقاهت و سیاست فراموش شده است و همه بار آن بر دوش سطح حراست و حفاظت است و از پلیس و نیروی انتظامی انتظار دارند که با مسأله حجاب برخورد کند در حالیکه برای این امر باید با زبان فطرت اندیشه کرد.
زارعی در خصوص سطح محبت گفت: محبت واژه قرآنی و درون گفتمانی است و به گفته بزرگان محبت بر عدالت فضیلت دارد چرا که محبت همانند جریان آب است اما عدالت نیازمند امکانات و انتظامات است.
رئیس سابق بسیج اساتید کشور در خصوص سطح فقاهت گفت: متأسفانه جامعه ما را فقط با سطح فقاهت درگیر کرده اند در حالیکه امام خمینی (ره) از فلسفه و عرفان، تجربه و حس استفاده می‌کرد بنابراین در خصوص احکام دینی نباید فقط علت حکم را بیان کرد بلکه علاوه بر آن باید حکمت آن را هم بیان کرد تا افراد با آگاهی بیشتر به انجام احکام الهی بپردازند.



لینک کوتاه خبر

آخرین


جمعه، 02 تیر 1402 - 00:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0