FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مأموریت گرایی رشته های دانشگاه آزاد مطابق با زیست بوم


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 31 خرداد 1402 - 13:40

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: حرکت دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی و آمایش و مأموریت گرایی، می‌تواند امید را به جامعه برگردانده و جان تازه‌ای به آموزش عالی کشور بدهد.

دانشگاه،آزاد،اسلامي،كشور،آمايش،تحول،آموزش،دانايي،سند،سازماني ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از نشست نهایی‌سازی سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی که از ۲۶ خرداد آغاز شده و تا یکم تیرماه ادامه دارد، بازدید کرد.
طهرانچی با اشاره به برگزاری این نشست یک هفته‌ای با حضور متولیان تدوین سند آمایش استانها گفت: این اتفاق مانند داستان سیمرغ است که همه ما برای یک هدف متعالی گرد هم آمدیم.
واقعیت این است که نظام آموزش عالی و به طور کلی نظام آموزش دستخوش تحولات بسیاری شده است و در مقابل چشمان می‌بینیم که چه بر سر نسل جوان آمده و آنها از آنچه دانشگاه و نظام آموزشی ارائه می‌دهد، راضی نیستند و آموزش اشباع‌شان نمی‌کند.
به همین دلیل علاقه به تحصیل کمرنگ شده است.
وی ادامه داد: سؤالی که مطرح می‌شود این است که با توجه به پیچیدگی و فناورانه شدن زندگی و محیط اجتماعی، آیا جوانان بدون دانش‌های لازم می‌توانند آینده خود را تضمین کنند؟
آیا می‌خواهند به مصرف کننده دانش تبدیل شوند که دیگران برای آنها کار خواهند کرد یا خودشان در این مسیر پیشرو باشند؟
راهی که دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول اجتماعی فناورانه در پیش گرفته است، همان مسیری است که برای پیدا کردن راه نجات سیمرغ می شویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: کشور ما در طول تاریخ هیچگاه مستعمره و برده نبوده است، اگر بد عمل کنیم، دیگران قدرت فکر ما را می گیرند و مستعمره خواهیم شد.
اگر در همین جا بمانیم، آینده از آن ما نخواهد بود، بنابراین باید به طور اساسی در آموزش عالی تحول ایجاد کنیم، چرا که روش‌های گذشته‌گرا دیگر جوابگو نیست.
واقعیت این است که آموزش عالی منزوی، معلق و جدا از جامعه مسأله‌ای را حل نمی‌کند، به همین دلیل دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای دیگر می‌اندیشد و به دنبال روشمندی است.
طهرانچی با بیان اینکه رشته‌های دانشگاهی باید کار آمادگی بدهد و بسترساز زندگی باشد، اظهار کرد: نمی‌شود وضعیت رشته‌های دانشگاهی را براساس میزان متقاضیان و اشتغال آن سنجید.
وی افزود: به عنوان نمونه بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور از طریق کشاورزی درآمدزایی می کنند، اما تعداد دانشجویان رشته کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی حدود ۷ هزار نفر است.
با این تفکر آیا باید کشاورزی و امنیت غذایی را تعطیل کنیم و به یک مصرف کننده بزرگ تبدیل شویم؟
عدم اقبال از رشته کشاورزی در حالی اتفاق افتاده که این صنعت روز به روز فناورتر شده است.
بنابراین در این مسیر آموزش باید تغییر کند، نه تعطیل شود.
وی با تأکید بر اینکه مبنای تغییر و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی براساس داده، دانش، اطلاعات و دانستن است، گفت: معتقدیم که باید داده مبنا تغییرات را انجام دهیم و اگر می خواهیم در آموزش عالی تحول رخ بدهد، این تحول با نگاه به آینده امکان پذیر است.
بسیار خرسندیم که اعضای هیأت علمی توانمند و فکور دانشگاه آزاد اسلامی پای این اعتقاد ایستاده‌اند، این اقدام آغاز راه است.
پیش از این شروعی تحت عنوان برنامه تحول و تعالی دانشگاه داشتیم که می خواهد یک اتفاق بزرگ در کشور رقم بزند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: افتخار ما این است که دانشگاه آزاد اسلامی در گام اول انقلاب به تحصیل میلیون ها جوان و ایجاد هزار واحد دانشگاهی در کشور کمک کرده است، اما این دانشگاه در گام دوم می خواهد اتفاق دیگری را رقم بزند که قدم اول آن، علم و پژوهش است.
واقعیت این است که دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون ۷ میلیون فارغ التحصیل تربیت کرده، اما منجر به آبادانی کشور نشده است، چون محیط پیرامونی را نشناختیم، در این مسیر ابتدا باید شناسایی صورت بگیرد.
دانشگاه آزاد اسلامی با افتخار اینکار را آغاز کرده تا بتوانیم آن را به صحنه مأموریت گرایی برسانیم و دانشجو را متناسب با نیاز تربیت کنیم.
طهرانچی با بیان اینکه دانایی فردی باید موجب توانایی فردی، دانایی سازمانی و توانایی سازمانی شود، اظهار کرد: راه زیادی در پیش داریم و این نشست باید منجر به تربیت نیرو و مأموریت گرایی رشته ها مطابق با زیست بوم شود.
یکی از دلایل مشکلات اقتصادی کشور دانشگاه مدل اقتصادی تولید نکرده است و نتوانسته برای حل مشکل، دانایی اجتماعی و توانایی اجتماعی خلق کند.
اقتصاد مدلی علمی می خواهد، چون ابعاد آن بزرگتر از ذهن فردی است، اقتصاد هر کشور از درون کشور و توسط علمای سازمانی، سازمان های عالم و مدل های عالمانه رونق می گیرد، بنابراین اگر دانشگاه را درست نکنیم، تورم و مشکلات اقتصادی درست نخواهد شد.
وی تصریح کرد: رویه دانشگاه ها تاکنون براین اساس بود که استاد عالم، دانایی فردی را به دانشجو منتقل می کرد.
در مدل جدید به دنبال دانایی سازمانی هستیم، چرا که تاکنون دانشگاه های ما به این نکته توجه نداشتند که کشور به چه رشته هایی نیاز دارد و به همین دلیل رشته ها و سرفصل ها را از دانشگاه های غرب آورده و اجرا می کردند.
به همین دلیل تاکنون دانایی فردی منجر به دانایی سازمانی نشده است.
دانشگاه آزاد اسلامی با درک این موضوع در راه دیگری قدم برداشته و به این نتیجه رسیده است که اگر بر روال فعلی بمانیم، به موزه تبدیل می شویم، چرا که دیگر نفع مردم در آمدن به دانشگاه نیست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: تا پیش از این دانشگاه آزاد اسلامی به صورت مجمع الجزایر بود، اما می خواهیم به یک شبکه بزرگ تبدیل شویم و رقابت استانها و واحدها به همدلی و رفاقت در شبکه تبدیل کنیم که همه فکر و تمرکز آنها حرکت رو به جلو است.
دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال کار صورت گرایانه و بخشنامه ای نیست و تحول بزرگ را با همدلی رقم خواهد زد.
طهرانچی با اشاره به برگزاری نشست نهایی سازی سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: این اقدام بسیار مبارک است، چرا که می خواهد در قالب برنامه تحول و تعالی دانشگاه، داستان «توانا بود، هر که دانا بود» را صرف کند و در این راه باید بدانیم از کجا آمده ایم، در کجا هستیم و به کجا می رویم.
این اقدام شروع کار است و راه بسیاری در پیش داریم.
معتقدیم حرکت دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی و آمایش و مأموریت گرایی، می تواند امید را به جامعه برگردانده و جان تازه ای به آموزش عالی کشور بدهد.
دکتر مهدی نویدادهم دبیرکل هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: آمایش سرزمینی، یک نگاه و رویکرد است که فقدان آن در کشور مشکلات جدی برای سیاست گذاری، برنامه ریزی و اقدام به وجود آورده است.
خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی طی این سالها در بسیاری از زمینه ها پیشگام بوده و در تدوین سند آمایش نیز با همه توان به میدان آمده است.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای پنهان برگزاری این کارگاه و نشست، افزایش تعلق سازمانی است، ادامه داد: آثار مبارک این کار محدود به دانشگاه آزاد اسلامی نخواهد بود و به دیگر بخشها و وزارت‌خانه‌ها تسری پیدا خواهد کرد.
پیشگامی دانشگاه آزاد اسلامی را به فال نیک می گیریم و امیدواریم دستاوردهای خوبی برای کل کشور داشته باشد.
دکتر سعید آزادیان دبیر شورای گسترش، آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی نیز در ابتدای این نشست با قدردانی از اهتمام استانها در نهایی سازی سند آمایش دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: خوشبختانه چند سالی است که تغییر ریل و تحول در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است.
یکی از این اقدامات، تدوین اطلس آمایش است که مراحل نهایی سازی آن به پایان رسیده و در حال تبدیل شدن به یک سامانه است.
وی با اشاره به برگزاری این کارگاه هفت روزه، اظهار کرد: این اقدام، اتفاق مبارکی در دانشگاه آزاد اسلامی است که ۶۵ نفر از همکاران از تمامی استانها در این نشست حضور داشته و از ۸ صبح تا ۸ شب برای نهایی سازی سند آمایش همکاری داشتند.
تمامی داده های ارائه شده از سوی استانها با دقت اعتبارسنجی شده و قابل اعتنا است.
به زودی سامانه آمایش دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی خواهد شد.



لینک کوتاه خبر

آخرین


چهارشنبه، 31 خرداد 1402 - 19:31 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0