FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تدوین درس کارآموزی هوش مصنوعی در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد


مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 30 خرداد 1402 - 12:57

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بارگذاری برنامه علمی هوش مصنوعی در سامانه پژوهشیار، گفت: تا سال آینده دانشسرای هوش مصنوعی و به موازات آن دانشکده امنیت غذایی راه‌اندازی شود.

رياضي،فيزيك،دانشگاه،آموزش،هوش،مصنوعي،دانشجويان،تربيت،علوم،مه ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، کارگاه آموزشی نحوه تدریس دروس «ریاضی ۱» و «فیزیک ۱» با رویکرد هوش مصنوعی عصر روز گذشته با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمد علی‌اکبری معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، دکتر توحید پوررستم رئیس واحد تهران مرکزی و جمعی از اعضای هیات علمی برگزیده واحدهای دانشگاهی سراسر کشور در واحد تهران مرکزی برگزار شد.
طهرانچی در این کارگاه با تسلیت سالروز شهادت امام جواد (ع) و با اشاره به لزوم تحول در دانشگاه، گفت: جریان آموزش، جریانی بسیار تحول‌گرا و ناظر بر آینده است.
توقف در آموزش می‌تواند در عقب نگهداشت جامعه بسیار موثر باشد.
شاید این روزها با کلیدواژه بی‌رغبتی جوانان به دانشگاه مواجه شده باشیم، اما واقعیت این است که فرکانس طبیعی جوانان تغییر کرده و دانشگاه در همان فرکانس سابق در حال ارسال امواج است، بدیهی است هرچی در این فرکانس می‌گوییم، برمی‌گردد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: طی این سال‌ها، علوم، پیشرفت فراوانی داشته و این پرسش مطرح می‌شود که مگر فیزیک در فیزیک کلاسیک متوقف مانده که دانشگاه‌های ما همچنان فیزیک کلاسیک را تدریس می‌کنند، چرا دانشگاه‌ها سطح مقطع دانشجویان مهندسی را در دریافت تکراری فیزیک کلاسیک مکانیک حبس کرده‌اند؟
در حالی‌که قبول داریم فیزیک مکانیک مربوط به ۳۰۰ سال پیش است و طی این سال‌ها اتفاقات فراوانی افتاده است و مهندسی که مبتنی بر فیزیک کلاسیک بود جای خود را به مهندسی بر کوانتوم داده است.
آیا دانشجویان باید مسیر طولانی ۱۳۲ واحدی بخوانند تا به ۶ واحد کوانتوم برسند؟
وی تصریح کرد: آیا قبول داریم که در ریاضی از منطق ریاضی عبور کرده‌ایم و به سمت حرفه‌گری در ریاضی رفتیم و حرفه‌گری ریاضی ابتدا ماشین حساب و سپس نرم‌افزارها است و دیگر کسی جذر حساب نمی‌کند و انتگرال سه‌گانه نمی‌گیرد.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر فناوری و کامپیوتر، رشد فراوانی داشته، اما دروس دانشگاهی رشد نداشته‌اند، گفت: رویه فعلی باعث شده تا نیمسال اول و دوم رشته‌های مهندسی تبدیل به کلاس‌های کسل‌کننده و زائد دانشجویان شود.
آیا یک مهندس خوب یا حتی علوم اجتماعی خوب به ذهن ریاضی نیازمند نیست؟
در قرآن کریم «هل یستوی الذین»‌های زیادی وجود دارد که بدهیات را در قالب مقایسه بیان می‌کند، اما آیا خداوند خواسته بدهیات را بگوید؟
خیر، بلکه اگر کسی نابرابری را نفهد، خبیث و طیب را تشخیص نمی‌دهد.
طهرانچی ادامه داد: تربیت دینی نیازمند تربیت منطقی است و تربیت منطقی از ریاضی است، اما آیا تربیت منطقی در حل کردن معادله دیفرانسیل است؟
خیر، سخت‌ترین معادلات را رایانه انجام می‌دهد، اگر دور از جوانان بمانیم، حذف خواهیم شد.
حتی یک بررسی نمی‌کنیم که در دبیرستان به دانش‌آموزان چه می‌آموزند که دانشگاه آن را ادامه بدهد و تکرار نکند.
وی افزود: دانشگاه‌ها باید واقعیت هوش مصنوعی، ChatGPT و...را بپذیرند و فرکانس ارسال امواج‌شان را تغییر دهند، بنابراین تحول برای جوان ایرانی «شایدی» نیست که باید اتفاق بیافتد، بلکه «بایدی» است که توسط نظام آموزش عالی باید رقم بخورد.
بسیاری فکر می‌کنند ناامیدی جوان به دلیل تورم و گرانی است، اما مسأله اصلی او این موضوعات نیست، مسأله او رضایتمندی از زندگی و آموزش است.
لذت یادگرفتن از او گرفته شده است و باید روش را تغییر داد و طرحی نو درانداخت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم استمرار یادگیری اساتید، گفت: واقعیت این است که اگر یادگیری خود را ادامه ندهیم، یاددهی اتفاق نمی‌افتد.
باید در کلاس‌های ریاضی و فیزیک، فکر کردن را به دانشجو یاد بدهیم.
این درس‌ها مهندس را فکور تربیت می‌کند و شرط آن ایجاد علاقه یادگیری در دانشجو و استفاده از روش‌های جدید آموزش است.
وی گفت: یعنی دانشجویان ما با تلفن همراهشان به کلاس بیایند، با تلفن همراه یاد بگیرند و با آن امتحان بدهند، چون امروز این وسیله و اتصال به اینترنت جزئی از زندگی مردم شده است.
ما در کلاس به سوالات دانشجویان پاسخ نمی‌دهیم و آموزش‌مان برای آنها کافی نیست که مجبور می‌شوند به تلفن همراه خود مراجعه کنند.
عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: برای مواجهه با تحولات، در ابتدا باید تحولات در فناوری را به مشروعیت بشناسیم و باور کنیم دنیای پیرامون ما تغییر کرده است و بعد با القای پرسش، تحریک یادگیری و روش‌مند کردن یاددهی از مقام استاد ممتحن به همراه ارزش‌آفرین تبدیل شویم.
اگر دانشگاه‌ها بر قواعد فعلی و سابق خود بمانند، شاهد عدم استقبال جوانان از تحصیل در دانشگاه حتی در آموزش رایگان خواهیم بود و دانشگاه‌ها تعطیل خواهند شد.
طهرانچی خطاب به اعضای هیأت علمی شرکت‌کننده در کارگاه آموزشی نحوه تدریس دروس «ریاضی ۱» و «فیزیک ۱» با رویکرد هوش مصنوعی، گفت: شما پیشگامان تغییر و تحول در نظام آموزش‌عالی هستید و اعلام آمادگی کردید که در این تغییر ریل بتوانید اثرگذار باشید.
ما باید به زودی فیزیک پایه ۱ و ریاضی ۱، فیزیک ۲ و ریاضی ۲ را برای دانشجویان مهندسی، علوم پایه و دیگر علوم مبتنی بر تحولات روز آموزش بدهیم.
یادتان باشد که فیزیکدانان و ریاضی‌دان‌ها بیش از ۱۰۰ سال است که پیشگامان تحول در جامعه هستند و به همین دلیل تحول در آموزش را از این دو درس شروع کردیم.
وی ادامه داد: به زودی برده‌داری مدرن شکل خود را پیدا خواهد کرد و شمال و جنوب شکل جدید پیدا می‌کند؛ کسانی‌که بر هوش مصنوعی باشند برده نخواهند شد، اما کسانی که هوش مصنوعی بر آنها باشد و مصرف کننده هوش مصنوعی باشند، از فکر جدا شده و به یک جسم و برده تبدیل خواهند شد.
وقتی کسی فکر نکند، بعد از مدتی از قدرت فکر کردن خالی می‌شود.
فکر هم روش دارد، فکر هم سازمان فکری می‌خواهد؛ فیزیک و ریاضی قدرت تفکر و سازمان تفکر می‌سازد.
وی افزود: در فصل اول گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا NSF آمده است که آموزش ریاضی در مدرسه، آموزش علوم و کامپیوتر در مدرسه، تناسب معلم ریاضی مدرسه نسبت به تخصصش را ارزیابی می‌کنند، چون کسی که تربیت ریاضی نشده باشد، نمی‌تواند منطقی تربیت داشته شود و ذهن منطقی و حل مسأله کارکردگرا خود را به دیگران منتقل کند.
طهرانچی گفت: می‌خواهیم انسان متفکر تربیت کنیم و راه آن برگشت به خویشتن، تلاش و سبک‌های نو است.
تشکر خود را به علاقمندان این سرزمین که می‌خواهند ارزش و لذت یادگرفتن را در دانشجویان زنده کنید، ابراز می‌کنم.
علی‌اکبری نیز در ابتدای این مراسم، گفت: پس از طرح موضوع استفاده از هوش مصنوعی در تدریس از سوی دکتر طهرانچی، جلسات منظم درباره نحوه پیاده‌سازی و عملیاتی‌سازی این طرح برگزار شد.
دلیل اینکه تدریس با استفاده هوش مصنوعی را از درس ریاضی و فیزیک یک آغاز کردیم این است که این دروس اولین گام آموزش دانشجویان در دانشگاه است.
معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توانمندی که در این دو گروه وجود داشت، توانستیم ۵۰ درصد سرفصل درس فیزیک و تا ۴۰ درصد سرفصل درس ریاضی را تغییر دهیم‌.
این دروس از نیمسال تحصیلی آینده به صورت اختیاری ارائه می‌شود.
وی با اشاره به بارگذاری برنامه علمی هوش مصنوعی در سامانه پژوهشیار، گفت: پیش‌بینی ما این است که تا سال آینده دانشسرای هوش مصنوعی و به موازات آن دانشکده امنیت غذایی راه‌اندازی شود و گروه‌ها و دانشجویان بهم متصل شوند.
همچنین فرآیند درس کارآموزی مقطع کارشناسی در حوزه هوش مصنوعی نیز تدوین شده است.
علاوه بر این اقدامات، فیلم آموزش پایتون را آماده کردیم تا دانشجویان علاقه‌مند بتوانند از این دروه استفاده کنند.



لینک کوتاه خبر

آخرین


چهارشنبه، 31 خرداد 1402 - 00:43 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0