FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شناخت معرفت ائمه اطهار یک ضرورت است


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | دوشنبه، 29 خرداد 1402 - 16:12

مشهد ـ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت معرفت‌شناسی کامل نسبت به ساحت ائمه اطهار گفت: اگر معرفت اهل بیت (ع) را بشناسیم، درک می‌کنیم که هرکدامشان بی‌وقفه مشغول مبارزه بودند.

امام،جواد،شهادت،مأمون،رضوي،نازنين،امامت،بيت،اهل،خدا،مبارزه،ز ...


به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در سخنرانی ظهر شهادت امام جواد (ع) که با حضور انبوه زائران و مجاوران در رواق امام خمینی (ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در روز شهادت امام جواد (ع) شاید برترین مجلس سوگ و عزا همین مجلسی باشد که اکنون در حرم مطهر رضوی برپاست زیرا عزای پسر در خانه پدر جلوه‌اش بیشتر است و اکنون در این مراسم که بر روی فرش خانه پدر، عزای پسر برگزار شده، این برنامه بدون شک حائز اهمیت معنوی فراوانی است تا برق اشک مردم زمینه‌ساز جلب رأفت و توجه خاص امام رضا (ع) باشد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره افزود: در وصف اهل بیت (ع) گفته شده «وَ بَذَلْتُمْ أنْفُسَکُمْ فی مَرْضاتِهِ وَ صَبَرْتُمْ عَلی ما اَصابَکُمْ فی جَنْبِهِ» یعنی شما کسانی هستید که جان‌هایتان را در راه رضای خدا بذل کردید و بر هر مصیبتی که بر شما وارد شد، صبر دارید.
در این باره، شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین مصائب امام رضا (ع) را همان جدایی از امام جواد (ع) دانست که شاید تا لحظه شهادت امام هشتم نیز بر قلب نازنین حضرت سنگینی می‌کرد و این زمانی آشکارتر می‌شود که روایت‌های متعدد، گواه از رابطه پر عاطفه و بسیار ویژه‌ای میان این پدر و پسر هستند.
شیوه شهادت، نشانه مظلومیت خاص امام جواد (ع)
وی خاطرنشان کرد: مسئله شهادت امام جواد (ع)، یک ریشه خاص سیاسی دارد که عمدتاً مورد غفلت واقع می‌شود.
به‌صورت کلی، زن مایه آرامش و اساس صلح و ثبات است تا جایی که مرد خانواده در هر زمان که بر اثر تنش‌های کار و فشار امور زندگی برآشفته شود، می‌داند که می‌تواند زیر سایه پر مهر وجود همسرش آرام بگیرد.
در این شرایط، اینکه امام جوادالائمه (ع) نیز همچون امام مجتبی (ع) به دست همسر خود به شهادت رسید، نشان از غرب و مظلومیت فوق‌العاده‌ای دارد که فقط در وجود این دو امام معصوم منحصر است.
آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: با همه این تفاسیر، یک تفاوت عمده میان ماجرای مسمومیت امام مجتبی (ع) و امام جواد (ع) وجود دارد و اینکه جُعده دختر اشعث ابن قیس به‌عنوان همسر امام مجتبی (ع) نه‌تنها هرگز از روی بغض و عداوت به جان امام سوءقصد نکرد بلکه از ابتدا شیفته امام بود و فقط در جریان یک موضوع، فریب خورد و این عمل را انجام داد.
با این حال، روایت شهادت امام جواد (ع) پُر از عداوت‌های بدون مرز و کینه‌های سخت از طرف اُمّ‎فضل نسبت به وجود نازنین محمد ابن علی (ع) است و این‌چنین زندگی زناشویی بود که ۱۳ سال به امام جواد (ع) تحمیل شد.
انحراف امامت، مهم‌ترین توطئه مأمون
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: مأمون که از ابتدا به دنبال اصل امامت بود و فلسفه فراخواندن علی ابن موسی‌الرضا (ع) به مرو را نیز با همین سیاست دنبال کرده بود، پس از به شهادت رساندن امام هشتم مشاهده کرد که فرزند برومندش امام جواد (ع) در هشت‌سالگی به امامت رسیده و شیعه از او تبعیت دارد بنابراین راهبرد جدید خود را به‌گونه‌ای سازمان‌دهی کرد که این آقازاده هشت‌ساله را از ابتدا در جریان حاکمیت و خلافت هضم کند تا به هر ترتیب، زمانی که وقت حذف و ترور او رسید، جریان امامت شیعه دچار انحراف شود.
وی تأکید کرد: مأمون در ۱۲ سالگی امام دستور داد امام جواد (ع) از مدینه به بغداد هجرت کنند و عقد نکاح ایشان را با آخرین فرزند خود که یک دختر ۹ ساله به نام ام‎فضل بود، جاری کرد.
توطئه مأمون آن بود که امام جواد (ع) به‌عنوان داماد خلیفه، همه تعاملاتش محدود به دارالخلافه بغداد و طبقه خاصی از اشراف باشد تا به همین ترتیب، خط سیر امامت از مسیر خود خارج شود.
آیت‌الله علم‌الهدی گفت: امتیاز سیاست ائمه اطهار (ع) در همه مقاطع تاریخ آن بوده که تهدید را به فرصت تبدیل کنند و این در زمان امام جواد (ع) نیز صادق بود؛ به‌گونه‌ای که مأمون خواست وجود نازنین امام را محدود به کاخ خلافت کند اما همین مسئله باعث شد تا از طریق ارتباط نیابتی، نمایندگان امام جواد (ع) بتوانند شبکه ارتباطات ولی خدا را در سرتاسر ممالک اسلامی گسترده کنند؛ شبکه‌ای که مرکز آن نیز در کاخ خلافت قرار داشت و به این ترتیب، بر نفوذ و گستردگی این شبکه نیز افزوده شد.
امام جواد (ع) نیز داماد خلیفه بود و به این ترتیب، همه امکانات حکومتی را در ترویج دین به کار برد تا سرانجام کار به جایی برسد که مأمون به چشم خود شکست توطئه‌اش را ببیند.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ابراز کرد: در این شرایط بود که با استفاده از محدودیت‌های جدید مأمون عباسی، امام جواد (ع) این فرصت را پیدا کرد تا با حضرت سمانه خاتون ازدواج کند و از آن‌جا که اُمّ‎فضل نازا و عقیم بود، امام جواد (ع) بنا بر سنت جامعه توانست محل زندگی خود را از مجاورت اُمّ‎فضل به مجاورت سمانه خاتون انتقال دهد و شبکه ارتباطات خود را نیز به منزل جدید بیاورد.
کنار آمدن با این قضیه برای اُمّ‎فضل بسیار سنگین بود زیرا از یکسو حسادت در کار بود و از سوی دیگر نمی‌توانست مأموریت‌های پدرش برای کنترل روابط امام جواد (ع) را انجام دهد.
وی بیان کرد: پس از این جریانات، امام جواد (ع) توانست دوباره به مدینه بازگردد و تا زمان مرگ مأمون در این شهر بماند اما معتصم عباسی که به خلیفه رسید، در ابتدا اُمّ‎فضل را تحریک و تهییج کرد تا عامل شهادت امام جواد (ع) باشد و پس از آن، دستور داد تا وجود نازنین محمد ابن علی (ع) را با خانواده و به‌طور کامل به بغداد بیاورند.
این هجرت، زمینه‌ساز شهادت امام بود و در انتها ختم به همان فاجعه شد.
آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر ضرورت معرفت‌شناسی کامل نسبت به ساحت ائمه اطهار گفت: زندگی امام جواد (ع) را که به‌عنوان یک نمونه از زندگانی اهل بیت (ع) از نظر بگذرانیم، شاید بعضی بگویند که ائمه اطهار (ع) بالاخره هرکدام روشی را به‌صورت سلیقه‌ای برای کنش‌گری اجتماعی و سیاسی برگزیدند و در انتها هم با آنان دشمنی شد و شهید شدند اما این منطق نشان از عدم معرفت‌شناسی دارد.
برادران و خواهران، اگر معرفت اهل بیت (ع) را بشناسیم، درک می‌کنیم که وجود نازنین هرکدامشان به‌صورت بی‌وقفه مشغول مبارزه بودند تا دین خدا برقرار شود و در انتها همین مبارزه بی‌وقفه ختم به شهادتشان می‌شد.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: نمی‌شود ما مسلمان و شیعه باشیم و در این عصر که هجمه به ساحت دین خدا و پیامبر اکرم (ص) در شدیدترین حالت خود در تاریخ قرار دارد، بگوییم ما به مبارزه و جهاد کاری نداریم و فقط گوشه‌ای نمازمان را می‌خوانیم، روزه‎مان را می‌گیریم، عمره و حج‎مان را می‌رویم و زیارتمان را می‌کنیم.
نه عزیز من این‌طور نمی‌شود!
فیض همه زندگی عبادی ما به یک رکعت نماز وجود اقدس امیرالمؤمنین (ع) نمی‌رسد.
والاترین عبادات را اهل بیت (ع) داشتند اما زندگی‎شان را از ابتدا تا انتها منحصر در مبارزه با دشمنان خدا قرار دادند تا وضعی که مسیرشان ختم به شهادت شد و امام بعد، سیره پدر معصوم خود را ادامه می‌داد.
وی خاطرنشان کرد: این طریقت اهل بیت (ع) بود که نظام جائر و ظالم زمان خود را به چالش می‌انداختند، اجازه نمی‌دادند آب خوش از گلوی آن‌ها پایین برود و فرصت روا داشتن ظلم بر مردم را پیدا کند.
به دلیل استمرار بر مبارزه هم بود که حاکمان وقت به‌موازات اینکه جبهه دشمن خارجی برای امام جواد (ع) شکل می‌دادند، صف خط مقدم جبهه را به خانه امام آوردند و همسر او را خبرچین تعاملات و مجری توطئه شهادت قرار دادند.



لینک کوتاه خبر

آخرین


دوشنبه، 29 خرداد 1402 - 23:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0