FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


استفاده از ظرفیت روحانیان به جریان معنویت در دانشگاه ها کمک کرد


مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 28 خرداد 1402 - 13:00

مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشورگفت: ایجاد دفاتر نهاد مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیت روحانیان در دانشگاه کمک کرد تا معنویت در محیط دانشگاه و دانشجویان جریان داشته باشد.

دانشگاه،حوزه،جامعه،اسلامي،ايجاد،علوم،علمي،قرار،دانشگاهيان،وح ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام محمد دادسرشت مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور افزود: موضوع وحدت و ارتباط حوزه با دانشگاه تاکنون با افت و خیزهای بسیاری در کشور همراه بوده است.
این در حالی است که راهبرد امام راحل در بیان ارتباط حوزه و دانشگاه دستاوردهای بسیاری را با خود به همراه دارد که با ایجاد دبیرخانه متمرکز می‌توان تاثیر گذاری این ارتباط در ایجاد حکمرانی اسلامی را به خوبی نشان داد.
وی ادامه داد: در طول انقلاب اسلامی شکل گیری پژوهشکده‌ها و اندیشکده های مختلف در کنار دانشگاه هایی مانند دانشگاه رضوی، امام صادق (ع) و امام باقر (ع) نیز با این رویکرد شکل گرفته است.
مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲ هزار کتاب توسط دانشگاهیان در خصوص موضوعات حوزوی و برعکس به نگارش درآمده است که نشان از وجود ظرفیت بسیار بالا در ارتباط بین حوزه و دانشگاه است.
وی گفت: وحدت حوزه و دانشگاه قرار نیست که منجر به تبدیل شدن دانشگاه به حوزه و یا برعکس شود زیرا هر کدام از آنها باید مسیر علمی خود را با توجه به خاستگاه خود دنبال کنند و از سوی دیگر نیاز به ایجاد مفاهمه بین حوزه و دانشگاه هستیم تا امکان گفت و گو بر اساس دستاوردهای علمی با نگاه معنوی فراهم شود.
دادسرشت با اشاره به ظرفیت های هر دو نهاد حوزه و دانشگاه برای پاسخ به نیازهای جامعه افزود: دانشگاه با توجه به اینکه با مسائل علمی و اجتماعی جامعه در ارتباط است، می تواند چالش های اجتماعی را در قالب سوال به حوزه ارائه دهد و حوزه نیز با توجه به در اختیار داشتن منابع فاخر دین به این سوالات پاسخ دهد.
وی با بیان اینکه برگزاری نشست های تالار گفت و گوی وحدت حوزه و دانشگاه برگرفته از چالش‌های موجود در جامعه است، افزود: در تلاش هستیم تا با نگاه علمی و با استفاده از رهنمودهای دینی، در هر دوره به نیازهای روز جامعه پاسخ داده شود و سپس دستاوردهای هر نشست نیز در اختیار نهادهای ذیربط قرار گیرد.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: تمدن سازی با استفاده از دانش های مرتبط با اخلاق همچون اخلاق پزشکی و یا اخلاق استفاده از هوش مصنوعی برای سلامت جامعه شکل می‌گیرد، این در حالی است که نیازهای جامعه نیز به روز شده و باید در مسیر حرکت، برخی از موانع را برای پیشبرد جامعه برداریم.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه قرار نیست همه، یک جور فکر کنند بلکه باید با استفاده از اختلاف‌ها در تولید اندیشه و سپس اجرای آن در جامعه به یک وحدت گفتمانی و مفاهمه دست پیدا کنیم.
دادسرشت گفت: نقد کتاب های حوزوی در دانشگاه و برعکس می تواند به بهره مندی دو طرف از دانش یکدیگر کمک کند تا در نهایت به این گفت و گو برسیم و طی کردن این مسیر نیاز به تکمیل و ارتقاء کارکرد دارد زیرا تولیدات بسیاری ایجاد شده ولی بهره برداری از آن به خوبی فراهم نشده است تا امکان به کارگیری پاسخ ها در متن جامعه فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه برای جامعه سازی نیاز به تغییر سبک زندگی مردم بر اساس رهنمودهای دینی است، افزود: توصیه‌های قرآنی و دینی با نگاه و ایجاد گفتمان علمی و دانشگاهی قابلیت پذیرش در جامعه را دارد.
مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان کشور بیان کرد: با استفاده از داده‌های قرآنی که از سوی خداوند متعال برای زندگی سعادتمندانه مردم اکنون در اختیار ما قرار دارد، می توانیم در جامعه اسلامی یک تحول و جهش علمی به وجود آوریم، درحالیکه تاکنون به این مسئله نگاه جدی صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری برای رسیدن به تمدن اسلامی باید دولت اسلامی شکل گیرد، اظهار کرد: مردم با مشارکت در مسائل فرهنگی، مراسم های مذهبی و مشارکت های سیاسی از جمله انتخابات و راهپیمایی‌ها نشان داده اند که ما اکنون در مرحله جامعه سازی اسلامی قرار داریم و نهایت این مسیر نیز رسیدن به حکمرانی دینی و زمینه سازی ظهور است.
دادسرشت با اشاره به نگاه امام راحل پیرامون حوزه و دانشگاه گفت: در طول انقلاب اسلامی راهبرد وحدت این دو نهاد نخبگانی در کنار هم منجر به انجام کارهای پژوهشی مشترک شد که برخی از نتیاج آن در جامعه ما اجرا شده است.
وی افزود: ایجاد دفاتر نهاد مقام معظم رهبری و استفاده از ظرفیت روحانیان در دانشگاه کمک کرد تا معنویت و مباحث اخلاقی در محیط دانشگاه و در میان دانشجویان جریان داشته باشد.
مدیر حوزه های علوم اسلامی دانشگاهیان با اشاره به اینکه سند ایجاد دانشگاه اسلامی از ۲۰ سال گذشته در کشور پیگیری می شود و آخرین نسخه این سند در سال ۹۲ ابلاغ شد، افزود: این سند با کمال تاسف در راهبردهای فرهنگ - تربیت و آموزش - پژوهش و فناوری و مدیریت دانشگاه‌ها به خوبی پیگیری نشد.
وی گفت: این سند قرار است تا از تقلید داشته های علوم غربی در دانشگاه ها کم کرده و متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی، داشته های اسلامی و بومی خود را به خصوص در علوم انسانی که پایه ساز تفکر جامعه است را فراهم کند.



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 28 خرداد 1402 - 20:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0