FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


شرط ظهور منجی عالم بشریت از منظر امام‌جواد (ع)


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 28 خرداد 1402 - 15:28

آنچه امام را در پس پرده غیبت نشانده، عدم وجود یاورانی مخلص و فرماندهانی با معرفت است، کم‌اند کسانی که دستورات امام را فرمان خدا دانسته و تسلیم محض ایشان باشند.

حضرت،امام،ياوران،مخلص،فرمود،قيام،نفر،سدير،تنور،فرمودند،ظهور، ...


به گزارش خبرنگار مهر،فردا سالروز شهادت جانسوز امام جواد علیه السلام است.به همین مناسبت یادداشتی به قلم روح‌الله صاحب الامری که در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده و به شرایط ظهور منجی از منظر امام جواد (ع) پرداخته است را تقدیم نگاهتان می کنیم.
نزدیک شهادت امام‌جواد علیه‌السلام بود.
همان امامی که پدرش علی‌بن‌موسی صلوات‌الله‌علیه، او را پربرکت‌ترین مولود برای شیعیان خواند .[۱] به ذهنم رسید فرمایشات زیبا و الهام بخشی که از ایشان به ما رسیده را مطالعه نمایم.
کتابی که حاوی احادیث نورانی ایشان بود را باز کردم؛ در حال تورق و خواندن آن بودم که سخنی پرمعنا ذهنم را به خود مشغول نمود.
ایشان پس‌از توصیف فرزندشان حصرت مهدی ارواحنافداه فرموده بودند: «[هنگام ظهورش]، در کنار او، اصحابش که به تعداد سیصدوسیزده نفر هستند، از نواحی مختلف زمین جمع می‌شوند … و هرگاه این تعداد از اهل اخلاص برای او فراهم شوند، خداوند امر ظهورش را آشکار می‌نماید ».[۲]
از این فرمایش گُهربار امام، نکاتی بسیار قابل تأمل به دست می‌آید که انسان را در اندیشه‌ای عمیق و تأسفی غم‌بار فرو می‌برد.
آنچه از همه با اهمیت‌تر به نظر می‌رسد این است که ما می‌توانیم در ظهور حضرت مهدی علیه‌السلام، نقش بسزایی ایفا کنیم و این امکان وجود دارد که زمینه ظهور ایشان را با کادرسازی فراهم نمائیم؛ زیرا امام در روایت فوق، فرمودند: اگر تعداد مشخصی یاورِ با معرفت و مخلص برای او پیدا شود، خداوند، امامش را از پس پرده غیبت بیرون می‌آورد.
گویا شرطِ اصلیِ ظهور، پیدایش تعداد خاصی از افراد، با ویژگی‌هایی ممتاز است.
اینکه یکی از مهم‌ترین عللِ قیام نکردن آن حضرت به عدم وجود یاوران مخلص برمی‌گردد، به ایشان اختصاص ندارد.
ظاهراً ائمه دیگر نیز، علت قیام نکردن خود را، عدم وجود یاوران مخلص و با معرفت می‌دانسته‌اند.
سدیر صیرفی که شخصی انقلابی بود، نقل می‌کند: «روزی به محضر امام‌صادق علیه‌السلام رسیده و به ایشان عرض کردم: درست نیست که شما این‌گونه [در خانه] نشسته‌اید و [علیه دشمنانتان قیام نمی‌کنید].
حضرت در جوابم فرمود: چرا؟
گفتم: آخر با این تعداد از دوستان و شیعیان و یاوران که شما دارید، اگر جَدّتان امیرالمؤمنین علیه‌السلام این نفرات را داشت، هیچ‌گاه دشمنانش در او طمع نمی‌نمودند.
ایشان فرمود: سدیر [فکر می‌کنی] یاوران من چند نفر باشند؟!
گفتم: صدهزار نفر.
فرمود: صدهزار؟!
گفتم: بله؛ بلکه دویست‌هزار نفر.
فرمود: دویست‌هزار؟!
عرض کردم: بلکه نصف دنیا.
دیگر [چیزی نفرموده و] سکوت کرد.
سپس به من فرمود: می‌توانی با من بیای به [منطقه] یَنبُع برویم؟
گفتم: بله … [در بین راه به منطقه‌ای رسیدیم که شخصی مشغول چوپانی تعداد اندکی گوسفند بود.
از مرکب پیاده شدیم تا نماز بخوانیم].
حضرت به آن گوسفندان نگاهی کرده و فرمودند: ای سدیر!
به خدا قسم اگر به تعداد اینها شیعه داشتم، هیچ‌گاه بر من جایز نبود تا در خانه بنشینم.
سدیر می‌گوید: پس از نماز، گوسفندان را شمردم؛ هفده عدد بودند .[۳]
این فرمایش حضرت، حاکی از آن است که وجود تعداد زیادی از دوستداران که در اطراف ایشان و در اقصی نقاط جهان بوده‌اند، برای قیام علیه دشمنان و تشکیل حکومت عدل الهی در عالم، کافی نبوده است.
حکومتی که در رأس آن امام معصوم باشد، علاوه بر سیاهی‌لشکر، نیازمند فرماندهان مخلص و با تدبیری است که توانایی مقاومت در مقابل دشمن را در سطوح بالا داشته باشند.
کسانی که در برابر فرمان امامشان تسلیم محض بوده و در مقابل دستور او چون‌وچرا نیاورند.
داستان شخص خراسانی که به محضر امام‌صادق علیه‌السلام رسیده و از کثرت یاوران ایشان در خراسان سخن گفت، معروف است.
حضرت در جواب این سخن او چیزی نفرموده و تنها از او خواستند تا به داخل تنور شعله‌وری که در منزلشان بود، برود.
او که از این دستور امام تعجب کرده بود، از تبعیت نسبت به فرمان ایشان سر باز زد و عذر تقصیر خواست.
در همین حال، «هارون مکی» که از اصحاب بامعرفت ایشان بود، به منزل حضرت وارد شده و سلام کرد.
امام‌صادق علیه‌السلام پس از جواب سلامش به او دستور دادند تا وارد آن تنور شود.
او به محض شنیدن دستور امام زمانش، بدون آنکه سوال کند و اعتراض نماید، وارد تنور شد.
حضرت پس از اندکی ادامه صحبت با مرد خراسانی، که دلش مثل سیروسرکه می‌جوشید، به همراه او، سراغ تنور رفتند.
هارون مکی بدون آنکه آسیبی متوجهش گردد، همچون ابراهیم خلیل‌الله با جسارت تمام در میان آتش نشسته بود.
حضرت در این هنگام به آن شخص خراسانی فرمودند: مانند این فرد چه تعداد در خراسانِ شما وجود دارد؟
او که خود فهمیده بود امام به‌دنبال چه یاورانی می‌باشند، در جواب ایشان عرض کرد: به خدا قسم یک‌تَن هم از این افراد در منطقه ما وجود ندارد.
حضرت فرمودند: ما درزمانی که حتی پنج نفر پشتیبان این چنینی نداریم، قیام نمی‌کنیم .[۴]
حکایت ما در این زمان نیز این‌چنین است.
آنچه امام را در پس پرده غیبت نشانده، عدم وجود یاورانی مخلص و فرماندهانی با معرفت است.
کم‌اند کسانی که دستورات امام را فرمان خدا دانسته و تسلیم محض ایشان باشند.
همان‌ها که به فرموده روایات، طوفان‌های سهمگین، آنها را از پای درنیاورده و درمقابل دشمن تا پای جان، استقامت می‌نمایند .[۵]
پی‌نوشت:
[۱].
کلینی، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، ج ۶، ص ۳۶۱.
[۲].
شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمه، اسلامیه، ج ۲، ص ۳۷۷.
[۳] کلینی، همان، ج ۲، ص ۲۴۲، با اندکی تصرف و تلخیص.
[۴].
مجلسی، بحارالانوار، دار احیا التراث، ج ۴۷، ص ۱۲۳، با تلخیص و تصرف.
[۵].
همان، ج ۵۷، ص ۲۱۶.



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 28 خرداد 1402 - 20:25 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0