FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


«کتاب الحُجة»؛ اثری از شیخ کلینی


 تسنیم | فرهنگی و هنری | جمعه، 26 خرداد 1402 - 13:15

شیخ کلینی احادیث مهدویت را ذیل «کتاب الحجة» احصاء می کند و در بردارنده 111 باب است. از جمله ابواب دیگر «کتاب الحجة»، عبارتند از «معرفة الإمام»، «وجوب اطاعت از امام»، «ائمه ارکان زمین»، «باب هدایت قرآن به سوی امام» و «باب فی الغیبه» است.

كتاب،امام،احاديث،باب،مهدويت،دعاي،شيعه،جلد،عج،عصر،الكافي،فرمو ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ مسئله مهدویت از مهم‌ترین سرفصل‌های حدیثیِ منابع شیعه و اهل تسنن را شکل می‌دهد و بلکه می‌توان اذعان داشت احادیث مهدویت نسبت به سایر موضوعات حدیثی بیشتر است.
این فراوانی روایات مهدوی دو دلیل عمده دارد: 1.
بیش از هزار آیه از آیات قرآن با احتساب روایات تفسیری معصومین علیهم‌السلام جزو آیات‌المهدی عجل‌الله تعالی فرجه محسوب می‌شوند 2.
مسئله مهدویت، از مهم‌ترین محورهای دوران تاریخ زندگانی پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم‌السلام محسوب می‌شد و آن بزرگواران به مناسبت‌های مختلف، به تبیین اندیشه مهدویت می‌پرداختند؛ نشان به اینکه بدترین فتنه‌ها در بستر تاریخ اسلام مربوط به مهدیان دروغین و یا مدعیان دروغین مهدویت است.
جالب است که عباسیان با ایجاد انحراف فکری در ذهن مردم عصر خویش، خود را وارثان حقیقیِ خلافت پیامبر صلی الله علیه و آله شمرده و یا به دروغ، مهدی (عج) را از نسل خود دانستند و در این راستا حتی القاب خود را مبتنی بر این اندیشه انتخاب کردند؛ مانند منصور و مهدی و هادی و منتصر و مهتدی و ...
.
ائمه علیهم‌السلام برای جلوگیری از این انحراف و نیز تبیین اندیشه حقیقی مهدویت، احادیث فراوانی حتی در قالب ادعیه و مناجات‌ها بیان فرمودند که از جمله مشهورترین ادعیه، دعای «اللّهم کُن لِولیّک» مشهور به دعای سلامتی امام زمان (عج)، دعای ندبه و دعای عهد امام صادق علیه‌السلام و یا دعای «إلهی عَظُمَ البَلاء» مشهور به دعای فرج است.
این فراوانی روایات مهدوی سبب شد تا محدثان شیعی در کتب خود، فصل جداگانه‌ای را به این موضوع اختصاص دهند؛ به صورت کلی، به کتاب هایی که در آن اخبار و پیشگویی‌ها و احادیثی از آخر الزمان گرد آوری شده باشد، «ملاحم» یا در دیدگاه اهل تسنن، «فِتَن» یا «فتنه‌ها» نامیده می‌شود.
ملاحم‌نویسی در میان اصحاب ائمه و علما رایج بوده و در برخی از متون، کتابی با عنوان «مَلْحَمَةُ الصّادق»، به امام صادق علیه‌السلام نیز نسبت داده شده است.
لازم به ذکر است وقتی از آثار مهدوی (عج) صحبت می‌شود،‌ منظور اصلی، هر آن چیزی است که مربوط به امام عصر (عج) می‌شود که شامل ولادت و دوران زندگانی ایشان، ویژگی‌های امام عصر (عج)، عصر غیب و ویژگی‌های آن، آخرالزمان، عصر ظهور و نیز رویدادهای پس از ظهور است که در ادامه و به ترتیب سِیر زمانی، در قالب چند متن خبری به برخی از این آثار و نوشته‌ها اشاره می‌شود.
کتاب الحُجّة «الکافی»:
شیخ کُلینی از برترین محدثان شیعی و صاحب اولین کتاب از کتب اربعه شیعه به نام «الکافی» است.
این کتاب شامل بیش از 16 هزار روایت است‏ و در سه بخش تنظیم شده که عبارتند از: 1.
«اصول کافی» که احادیث اعتقادی را در بر دارد و در چاپ «الإسلامیه» دو جلد را به خود اختصاص داده است.
2.
«فروع کافی» که شامل احادیث فقهی است و 5 جلد را شامل می‌شود 3.
«الروضه» که دارای احادیث اخلاقی و متفرقه است و شامل یک جلد می‌شود.
ترجمه برخی از مجلدات از جمله جلد اول و دوم در بازار موجود است.
هر جلد از «الکافی» دارای کتاب‌های جداگانه و نیز باب‌بندی است و هر باب، احادیث متعددی را تشکیل می‌دهد؛ به عنوان مثال جلد اول دارای 4 کتاب شامل «کتاب العقل و الجهل»، «کتاب فضل علم»، «کتاب التوحید» و «کتاب الحُجة» است.
شیخ کلینی احادیث مهدویت را ذیل «کتاب الحجة» احصاء می‌کند و در بردارنده 111 باب است.
کلینی اولین باب از این کتاب را با «باب الإضطرار فی الحُجة» با پنج حدیث آغاز می‌کند.
از جمله ابواب دیگر «کتاب الحجة»، عبارتند از «معرفة الإمام»، «وجوب اطاعت از امام»، «ائمه ارکان زمین»، «باب هدایت قرآن به‌سوی امام»، «باب فی الغیبه» و «باب کراهت وقت‌گذاری ظهور» است.
«کتاب الحُجة» مهم‌ترین کتاب الکافى است که شاخصه شیعىِ آن را به روشنى نمود می‌دهد.
در آغاز آن، بر مسئله ضرورت نیاز به حجّت ـ که محلّ نزاع شیعه و اهل سنّت است ـ تکیه شده است و سپس سعى شده در بیان تفاوت پیامبر و امام، تعریف مشخصى از مفهوم امام نزد شیعه، در مقایسه با مفهوم اعتزالى و زیدى آن، ارائه دهد.
پس از آن، به ضرورت شناخت امام و وجوب اطاعت از وى پرداخته شده و مجموعه‌اى از صفات و ویژگى‌هاى امامان بیان شده است.
«کتاب الحجّة» بخشى جداگانه با عنوان «ابواب التاریخ» دارد که به تاریخ زندگى تک تک چهارده معصوم علیهم‌السلام اختصاص یافته است.
مهم‌ترین ویژگى این بخش، درج فصلى در آن درباره تعداد امامان است؛ چرا که مسئله تعداد امامان، همواره از نقاط اختلاف برانگیز بین شیعه بوده که معمولاً پس از وفات هر امام، به عرصه مجادلاتْ کشیده شده و در بسیارى موارد، عامل پیدایش فرقه‌هاى نوظهور شیعى نیز بوده است.
(جایگاه و بازتاب‌های کلامی کتاب الکافی در بازسازی مذهب شیعه - صفحه 290)
در ادامه، یکی از احادیث این کتاب ذیل باب «غیبت» را می‌خوانید:
مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى وَ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ جَمِیعاً عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْکُوفِیِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّیْرَفِیِّ عَنْ صَالِحِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ یَمَانٍ التَّمَّارِ قَالَ:کُنَّا عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع جُلُوساً فَقَالَ لَنَا إِنَّ لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَةً الْمُتَمَسِّکُ فِیهَا بِدِینِهِ کَالْخَارِطِ لِلْقَتَادِ ثُمَّ قَالَ هَکَذَا بِیَدِهِفَأَیُّکُمْ یُمْسِکُ شَوْکَ الْقَتَادِ بِیَدِهِ ثُمَّ أَطْرَقَ‏ مَلِیّاً ثُمَّ قَالَ إِن‏لِصَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ غَیْبَةً فَلْیَتَّقِ اللَّهَ‏ عَبْدٌ وَ لْیَتَمَسَّکْ بِدِینِهِ.
یمان تمار گوید: خدمت امام صادق علیه‌السلام نشسته بودیم.
به ما فرمود: همانا صاحب الامر را غیبتى است، هر که در آن زمان دینش را نگه دارد، مانند کسى است که درخت خار قتاد را با دست بتراشد.
سپس فرمود:- این چنین و با اشاره دست مجسم فرمود- کدام یک از شما می‌تواند خار آن درخت را به دستش نگه دارد؟
سپس لحظه‌ای سر به زیر انداخت و باز فرمود: همانا صاحب الامر را غیبتى است، هر بنده‌ای باید تقوای الهی پیش گیرد و به دین خود بچسبد.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


شنبه، 27 خرداد 1402 - 00:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0