FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


کنترل والدینی در رسانه های صوت و تصویر فراگیر


 مشرق | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 23 خرداد 1402 - 11:29

امروزه کودکان بخش عمده ای از ساعات روز را در اینترنت و فضای مجازی صرف می کنند. بازی ها و سرگرمی های این گروه سنی، برخلاف گذشته از شکل فیزیکی و تحرک های جسمی به بازی های آنلاین، تغییر شکل داده است.

كنترل،كودكان،والديني،فضاي،والدين،مجازي،نوجوانان،آنلاين،محتوا ...


به گزارش مشرق، ارتباط با دوستان، از طریق پیام رسان ها و پلتفرم های آنلاین شکل گرفته است.
برآیند تمام رخدادهای مذکور سبب شده است تا کودکان و نوجوانان، بخش عمده ای از کاربران اینترنت و فضای مجازی را تشکیل دهند که این امر، تاکید چندباره برلزوم وجود یک اکوسیستم ایمن برای این گروه سنی است.
بدیهی است به منظور مواجهه با این چالش ها و جلوگیری از آسیب های بالقوه، به یک رویکرد کنترلی موثر در این موضوع نیاز است.
ضرورت و اهداف پژوهش
در حال حاضر کودکان در دنیای دیجیتال در معرض تهدیدهای مختلفی از جمله سرقت اطلاعات، آزار و اذیت سایبری، سوء استفاده های مالی و محتوای نامناسب قرار دارند.
کودکان و نوجوانان آسیب پذیرترین قشر در میان کاربران اینترنت هستند و دقیقا به این علت هدف خوبی برای مجرمان و تبهکاران اینترنتی محسوب می شوند، از این رو کنترل والدینی به یک نیاز اساسی برای برای محافظت از کودکان تبدیل شده است.
در حالت کلی، برچسب زنی محتوا، تمایز بخشی، رده بندی سنی، کنترل والدینی، آگاه سازی هوشمند و… بخشی از پرطرفدارترین سیاست های بین المللی اعمال شده در زمینه ی اعمال کنترل والدینی در فضای مجازی را تشکیل می دهد.
از این رو در این گزارش به بررسی اهمیت و اهداف کنترل والدینی و وضعیت کنترل والدینی در جهان پرداخته شده است.
کنترل والدینی و اهداف کنترل والدینی
کنترل والدینی به مجموعه از اقدامات اطلاق می شود که طی آن والدین می توانند بر محتوای مورد مشاهده توسط فرزندان خود نظارت و کنترل داشته باشند و آن را به نحوی که متناسب با مقتضیات سنی کودکان باشد محدود سازند.
این محتوای محدود شده می تواند از حیث سن، میزان بلوغ و یا ایجاد احساس نامناسب در کودکان و نوجوان، مخاطره آمیز باشد.
این رویکرد، قابلیت پیاده سازی در برنامه های تلویزیونی، بازی های رایانه های ویدئویی، دستگاه های تلفن همراه و انواع نرم افزارها را داراست.
از مهم ترین اهداف پیاده سازی رویکرد کنترل والدینی در فضای دیجیتال به موارد زیر می توان اشاره کرد:
محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب؛
جلوگیری از آزار و اذیت سایبری؛
حفظ امنیت اطلاعات کودکان؛
جلوگیری از سوء استفاده های مالی.
ادبیات کنترل والدینی در جهان
مسئله ی کنترل والدینی یکی از دغدغه های مهم در اکثر جوامع است که مستقل از مواضع سیاسی و شرایط اقتصادی و سایر مولفه های حاکم بر جوامع، دنبال می شود.
با وجود آنکه رویکردها و ابزارهای مورد استفاده در این فرآیند، متناسب با فناوری و سطح پیشرفت آن که عموما به دو عصر پیشادیجیتال و عصردیجیتال تعبیر می شود، متفاوت بوده است اما این مسئله به خودی خود به واسطه اهمیت بالایی که برای سیاست گذاران و افراد ذی نفع به همراه دارد همواره یک دغدغه ی مهم تلقی می شود و تنها شیوه ی انجام آن در گذر سال ها دستخوش تغییر شده است.
در ادامه به بررسی ادبیات موجود در زمینه ی کنترل والدینی در نقاط مختلف جهان پرداخته شده است.
آمریکا
ایالات متحده آمریکا در زمینه قانون گذاری در بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی پیشگام بوده است به نحوی که اولین و فراگیر ترین قانون جامع، تحت عنوان قانون محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا به تصویب رسیده است.
اروپا
نوجوان اروپایی ملزم هستند پیش از ۱۶ سالگی، طبق پیشنهادهای بخش محافظت از داده های اتحادیه اروپا مجوز والدین خود را برای پیوستن به پلتفرم هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و اسنپ چت کسب کنند.
تحقیقات نشان داده است که در اروپا بیشترین سهم تهدیدات در فضای مجازی علیه کودکان و نوجوانان، شامل اعتیاد به اینترنت و زورگیری سایبری بوده است؛ درحالی که اصلی ترین تهدیدات فضای مجازی برای کودک و نوجوانان در آمریکا، مواجهه با محتوای غیرقانونی و مضر و نیز ارتباط گیری با افراد ناآشنای خطرناک، قلمداد شده است.
ایران
در مرداد سال ۱۳۹۶، سندی در قالب ۶ محور اساسی توسط مرکز ملی فضای مجازی با عنوان سند راهبردی صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی تهیه شده است.
ایجاد فضای مجازی صیانت شده مبتنی بر شبکه، متناسب با ارزش های ایرانی- اسلامی و تامین خدمات و محتوای مناسب با اقتضائات سنی کودک و نوجوان از جمله اهداف تنظیم این سند است.
این سند در تلاش است تا فرصت های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان را تقویت کرده و با کمک خانواده ها آسیب آن را به کمترین میزان ممکن برساند.
کنترل والدینی در پلتفرم های آنلاین
آنچه امروزه در تعامل میان والدین و کودکان مشاهده می شود تفاوت نگرش به فضای دیجیتال و برداشت متفاوت از خطرات بالقوه این فضا درمیان کودکان و والدین آن هاست.
آن ها روزانه ساعات زیادی را در این محیط صرف نموده و اغلب به دلیل کنجکاوی در معرض آسیب های فضای دیجیتال هستند.
به همین دلیل کنترل والدین درفضای مجازی و پلتفرم های آنلاین امری ضروری است.
کنترل والدینی در یوتیوب
در ۲۱ اوت ۲۰۱۹ در راستای رفع دغدغه والدین در حفظ امنیت کودکان و نوجوانان در دسترسی به محتوای سایت ها و نمایش ویدئوها، یوتیوب اقدام به وضع قوانینی در این خصوص نمود.
در این راستا، نمایش هرگونه محتوایی دارای مضامین جنسی، خشونت، فحاشی، مضامین مناسب برای افراد بالغ، هرگونه محتوایی که سلامت عاطفی و جسمی افراد خردسال را به خطر بیندازد را برای کودکان و نوجوانان ممنوع کرد.
کنترل والدینی در اینستاگرام
اینستاگرام یک پلت فرم محبوب در میان رسانه های اجتماعی است که بسیاری از کودکان و نوجوانان از آن استفاده می کنند و ساعات زیادی از روز خود را با استفاده از این برنامه می گذارنند.
به همین دلیل فعال کردن کنترل والدین در اینستاگرام بسیار توصیه می شود.
تنها راه ممکن برای ایمن نگه داشتن فرزندان در سیستم عامل، فعال کردن کنترل والدین اینستاگرام است.
این کار می تواند با نصب یک برنامه شخص ثالث مانند Secure Teen بر روی دستگاه کودکان و یا فعالسازی کنترل والدین داخلی که توسط اینستاگرام ارائه شده است، انجام شود.
کنترل والدینی در پلتفرم های بازی
مقوله ی سرگرمی و بازی های رایانه ای و آنلاین یکی از مهم ترین دغدغه ها در بحث کودک و نوجوان است.
این حوزه به دلیل دارا بودن مخاطب حداکثری در گروه های سنی کودک و نوجوان همواره یکی از چالش های اساسی در خصوص تنظیم گری و سالم سازی این فضا بوده است.
کودکان برای آنلاین شدن از طیف وسیعی از دستگاه ها استفاده می کنند و هریک از آن ها شامل انواع مختلفی از کنترل والدین هستند.
کنترل های والدین معمولا یا در صفحه اصلی یا در تنظیمات امنیتی آن ها یافت می شود.
جمع بندی
کودکان آسیب پذیرترین قشر در میان کاربران اینترنت و هدف خوبی برای مجرمان و تبهکاران اینترنتی هستند، از این رو کنترل والدینی به یک نیاز اساسی برای محافظت از کودکان تبدیل شده است.
از مهم ترین اهداف پیاده سازی رویکرد کنترل والدینی در فضای دیجیتال می توان به محافظت از کودکان در برابر محتوای نامناسب، جلوگیری از آزار و اذیت سایبری اشاره کرد.
امروزه مسئله ی کنترل والدینی یکی از دغدغه های مهم در اکثر جوامع است به طوری که ایالات متحده آمریکا به تصویب قوانین محافظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان روی آورده و اروپا با کسب مجوز از والدین برای عضویت در پلتفرم ها پیش از ۱۶ سالگی کودکان دست به کنترل آنان زده است.
کنترل کودکان در پلتفرم های آنلاینی نظیر اینستاگرام، یوتیوب، بازی های آنلاین و… نیز امری ضروری است و باید از طریق تنظیمات امنیتی یا نصب یک برنامه شخص ثالث و… کنترل شود.
* این مطالعه در آزمایشگاه داده و حکمرانی توسط امیرحسین سلامی راد و مریم زهدی انجام شده ‌است.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 23 خرداد 1402 - 15:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0