FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


چاپ دوم کتاب «نکاتی از دانش رجال» روانه بازار نشر شد


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 21 خرداد 1402 - 14:06

کتاب «نکاتی از دانش رجال (ترجمه و تحقیق مقدمه کتاب تنقیح المقال ملأ عبدالله مامقانی)» اثر محمد قربان زاده در ۳۵۱ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید.

رجال،مقام،دانش،علم،مقدمه،تعريف،نكاتي،شهيدان،فايده،جان،امام،م ...


به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «نکاتی از دانش رجال (ترجمه و تحقیق مقدمه کتاب تنقیح المقال ملأ عبدالله مامقانی)» اثر محمد قربان زاده در ۳۵۱ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ دوم رسید.
تنقیح المقال اثر علامه عبدالله مامقانی (م ۱۲۵۱ ه ق) از کتاب‌های معتبر در علم رجال است.
مقدمه آن، نکته‌های سنجیده و عالمانه‌ای درباره دانش رجال دارد.
اثر حاضر، ترجمه آن مقدمه است که به چهار بخش یا به تعبیر مؤلف به چهار مقام تقسیم شده است: تعریف، موضوع، فایده و نکته‌ها.
مقام چهارم با عنوان «فواید»، مفصل ترین بخش مقدمه است که دربردارنده ۳۰ فایده رجالی نکاتی کلیدی و مهم که برای پژوهشگران دانش رجال لازم و سودمند است؛ همانند اصطلاحات مهم و پیچیده دانش رجال، اصطلاحات مهم حدیثی درباره رجال، قرائن توثیق و مانند آن.
ساختار اثر
این کتاب در چهار بخش یا به تعبیر مؤلف در چهار مقام تألیف شده است؛ مقام نخست، به تعریف علم رجال می‌پردازد.
اقوال بزرگان و دانشمندانی که به تعریف این علم پرداخته‌اند، نقل و ارزیابی می‌کند.
در این بخش به این نکته می‌پردازد که آیا در دانش رجال از زنان دانشمند بحث می‌شود یا نه؟
که پاسخ‌هایی برای این پرسش مطرح می‌کند؛ همچنین اشاره‌ای به این بحث دارد که یک علم خاص را چگونه باید تعریف کرد؟
در مقام دوم، که بسیار کوتاه است، موضوع دانش رجال را بیان می‌دارد؛ البته مباحث این مقام، ادامه همان موضوع تعریف علم است.
در مقام سوم، به صورت گسترده به مبحث فایده دانش رجال می‌پردازد و در همین مقام، نظر موافقان و مخالفان دانش رجال را مطرح نموده و به اشکالات مطرح شده از سوی مخالفان پاسخ می‌دهد؛ در ادامه این مقام، به ذکر چند نکته می‌پردازد: مانند هدف اصلی از دانش رجال، حصول وثوق به خبر و این که آیا کتب اربعه متواترند؟
در مقام چهارم، به بیان نکاتی از دانش رجال پرداخته و می‌گوید: اینها نکاتی است که پیش از بیان سرگذشت رجال، باید مطرح شود.
این مقام با عنوان فواید، مفصل‌ترین بخش مقدمه و دربردارنده ۳۰ فایده است از جمله: اهل بیت، یُعرَف و یُنکَر، انسداد باب علم و لزوم اجتهاد، اعتماد به سخنان عامه، عدم حضور در کربلا و تعارض سخن دانشمندان رجال و روایات.
شهیدان کربلا
این که راوی از شهیدان کربلا باشد، قوی‌ترین دلیل و درست ترین شاهد بر عدالت است؛ زیرا عدالت ملکه‌ای است که سبب انجام واجب و ترک حرام می‌شود.
چه ملکه‌ای بالاتر از ملکه‌ای که انسان را به جان فشانی وا می‌دارد؟
درجه‌ای که بالاترین درجه گذشت در راه خدا و رضایت او و رسول او و رضایت امام زمانشان می‌باشد.
بعد از اینکه روشن بود که: این جان فشانی از هر مفسده‌ای به دور است.
ریا، شهرت، طمع دنیایی در مال و شرافت و مقام.
خجالت از مردم یا امام (ع) یا بند بیعت امام (ع).
همه اینها از ایشان دور است، زیرا می‌دانسته اند که پیروز می‌شوند و شهید می‌شوند.
این را به یقین می‌دیدند و اصرار امام به برگشتن و رهایی از گرفتاری و نبود بیعت را نپذیرفتند.
پس بخشیدن جان پاک و تنها برای خدای سبحان بوده است.
حتی کسانی که در کوفه شهید شدند، بعد از این که مردم مسلم را تنها گذاشتند، قبل از ماجرای طف [عاشورا] همین گونه اند.
زیرا می‌توانستند از حسین (ع) جدا شده و خود را از شر ابن زیاد لعین، حفظ کنند.
اما ملکه قوی در آنها آنان را به یاری حسین (ع) فراخواند با تمام توان، حتی جان با ارزششان.
هر که سلیقه درستی داشته باشد، آنچه را ما گفتیم از واضحات می‌یابد.
با این سخن، دیگر نیازی به نص بر عدالت کسانی که در میان شهیدان بوده‌اند، نداریم.
گاهی می‌گوئیم: ثقه است.
گاهی به این بسنده می‌کنیم که: از شهیدان طف است.
غفلت نکنی!



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 21 خرداد 1402 - 18:22 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0