FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حجاب؛ محصول جمهوری اسلامی یا مؤلفه هویتی؟


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 15 خرداد 1402 - 15:11

مواجهه با مسئله حجاب باید تبدیل به یک گفتمان مردمی شود تا زنان و دختران در بستر جامعه این هویت مخدوش شده را بازیابند و با هر هجمه و بهانه‌ای آن را از دست ندهند.

حجاب،اسلام،مسئله،اسلامي،ايران،جامعه،پوشش،انقلاب،زمينه،عنوان، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، مینا یاری یادداشتی با عنوان حجاب؛ محصول جمهوری اسلامی یا مؤلفه هویتی؟
را برای انتشار در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است.
در این یادداشت آمده است: از سال‌های ابتدایی انقلاب تاکنون مسئله حجاب و نحوه برخورد با مظاهر بی‌حجابی یکی از چالش‌های پیش روی مسئولین کشور ما بوده است.
موضوعی که در ماه‌های اخیر بسیار پررنگ‌تر از گذشته به نظر می‌رسد.
اما قبل از اینکه بخواهیم به نحوه مواجهه با این پدیده بپردازیم شاید لازم باشد تا ریشه‌های آن را بیابیم.
با توجه به ازدیاد مظاهر بی‌حجابی و تسری آن در جامعه خصوصاً در میان نسل جوان و نوجوان، می‌توان به روش‌هایی که تا کنون اجرا شده‌اند با دیده تردید نگریست.
حجاب پیش از آن که به عنوان قانون شناخته شود یک مسئله فرهنگی است.
هر جامعه‌ای مطابق با فرهنگ دینی و ملی خود دارای ارزش‌های اجتماعی متعددی است.
این ارزش‌ها بر اساس میزان اهمیت‌شان می‌توانند به هنجارهای اجتماعی بدل شوند که زیر پانهادن آن‌ها به عنوان ناهنجاری، خوشایند افراد آن جامعه نباشد.
از این رو انسان‌ها عموماً با وضع قوانین به مقابله با این ناهنجاری پرداخته‌اند.
مسئله حجاب نیز به عنوان یکی از مقولات ارزشی از همان ابتدای تشکیل حکومت اسلامی در کشورمان در زمره قوانین قرار گرفت.
اما این قانون به عنوان یک مسئله فرهنگی با دیگر قوانین متفاوت است.
امروزه شاهد هستیم که ضرورت حجاب به عنوان ارزش در اذهان برخی زنان و دختران شناخته نمی‌شود و این اتفاق ناشی از کم‌کاری در حوزه تبیین اهمیت این مسئله است.
اگر تاریخ را کمی به عقب برگردیم می‌بینیم که در سال‌های اولیه انقلاب با توجه به بحران‌ها و مسائل مختلفی که نظام نوپای جمهوری اسلامی با آن مواجه بود فرصت کمتری برای روشنگری در این زمینه فراهم می‌شد.
از همان ابتدا تقابل‌هایی میان طرفداران حجاب و مخالفان آن وجود داشت اما مبدل‌شدن این مسئله فرهنگی به قانون و اقبال خودخواسته جامعه به حجاب تحت تأثیر آرمان‌های انقلاب اسلامی ماجرا را به حاشیه برد و به تبع تبیین و استدلال در این زمینه برای تربیت نسل جدید اتفاق نیفتاد.
متأسفانه حتی در سال‌های پس از جنگ نیز تلاش مفیدی برای آن صورت نگرفت.
حتی در حوزه طراحی لباس و انواع مدل‌های پوشش بانوان نیز کم‌کاری شد.
در کنار آن رشد روزافزون رسانه‌ها خصوصاً سینمای پس از انقلاب و سلبریتی‌پروری در صداوسیما و نیز هجمه‌های تفکر غربی، که از سال‌های پیش از انقلاب در بطن جامعه وجود داشت، موجب شد که برخی خود را با سوالات متعددی در مورد مبانی دینی و فرهنگی مواجه ببینند که حجاب مشخص‌ترین آن‌هاست.
شاید اولین خطای راهبردی در زمینه حجاب تعریف‌کردن آن ذیل گفتمان جمهوری اسلامی باشد.
اگر تاریخ پوشش در ایران را به‌درستی بررسی کنیم درمی‌یابیم که مسئله پوشیدگی بانوان نه تنها به جمهوری اسلامی بلکه به بازه تاریخ اسلام نیز محدود نمی‌شود.
کشور ما با سابقۀ تمدنی طولانی همواره ویژگی‌های متفاوتی از سایر جوامع و تمدن‌ها داشته است.
در گذشته حجاب در ایران برای بانوان نوعی ارزش و مایه افتخار به حساب می‌آمد.
زنان ایرانی از دیرباز به پوشیدن لباس‌های بلند و پنهان داشتن زیبایی‌های خود از نامحرمان شناخته می‌شدند.
تا جایی که ویل دورانت صاحب کتاب تاریخ تمدن، حجاب را به کلی ایران نسبت می‌دهد و در اظهار نظری افراطی حتی اسلام را متأثر از پوشش ایرانیان می‌داند.
در حالی که این رفتار فطری ریشه در نوع آفرینش انسان دارد که او را از سایر موجودات متفاوت کرده است.
اما آنچه از سخنان ویل دورانت بر می‌آید این است که تمدن ایران از دوران باستان بر پوشیدگی و نوعی از حجاب تاکید داشته که در تقابل با برهنگی و بی‌حیایی یونان و روم باستان بوده است.
از این رو درمی‌یابیم که حجاب در ایران مختص به دوران پس از ورود اسلام نیست.
ژوزف کنت گوبینو نویسنده فرانسوی نیز می‌گوید حجابی که در ایران است پیش از آن‌که مستند به اسلام باشد به ایران قبل‌از اسلام مستند است.
از این دست اظهارات و شواهد در تاریخ پوشش ایرانیان بسیار وجود دارد.
شاید بتوان گفت که اسلام در مورد حجاب چیز جدیدی بنیان ننهاده، بلکه این موضوع فطری و الهی را صرفاً قاعده‌مند کرده است.
رفتاری که بیشتر ناشی از حیا و عفاف نهادینه‌شده در تفکر زن ایرانی است.
با ورود اسلام به ایران نیز در این مورد تقابلی صورت نمی‌گیرد و ایرانیان اسلام را با همه قوانین آن خصوصاً قانون حجاب می‌پذیرند.
در واقع پوشش همواره بخشی از هویت زن ایرانی بوده‌است که با آن شناخته شده و آن را مایه عزت خود می‌دانست.
پس می‌بینیم که حجاب ره‌آورد اسلام در سرزمین ما نیست.
اما می‌دانیم که برهنگی و بی‌حجابی سوغات فرنگ است که از دوران سلطنت قاجار با سفرهای شاهان و روشن‌فکران به اروپا کم‌کم به اذهان رسوخ کرد و در دوره پهلوی توانست در جامعه جلوه کند.
اما گره خوردن این مؤلفه فرهنگی و تمدنی با نظام جمهوری اسلامی آن را به ابزاری برای تهدید بدل کرده است.
حجاب به مثابه سنگری برای نظام اسلامی به هر بهانه‌ای آماج حملات متعدد قرار می‌گیرد و پس از هر هجومی بخشی از آن آسیب می‌بیند.
به صورتی که حتی در اعتراضات مدنی در حوزه سیاسی و اقتصادی نیز به ابزاری برای تهدید حاکمیت به کار گرفته می‌شود.
گویی حجاب از ابداعات انقلاب و مختص به آن بوده است.
از این رو به نظر می‌رسد که مواجهه با این مسئله باید تبدیل به یک گفتمان مردمی شود تا زنان و دختران در بستر جامعه این هویت مخدوش شده را بازیابند و با هر هجمه و بهانه‌ای آن را از دست ندهند.
بنابراین دیگر شیوه‌های دستوری در این زمینه کافی نیست و نیاز به تبیین در این مورد بیش از پیش احساس می‌شود.
جامعه امروز خود را با تهدید در زمینه پوشش مواجه می‌بیند، اما می‌توان خوش‌بینانه به این فضا نگریست و برای اولین‌بار در این زمینه به کمک همه ابزارهای در دسترس از جمله آموزش و پرورش و رسانه‌ها با نسل جدید سخن گفت و این تهدید را به فرصتی برای تبیین بدل کرد و این هویت از دست رفته را دوباره احیا کرد.



لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 15 خرداد 1402 - 17:20 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0