FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رحیم پور ازغدی: نقد امام به ملی گرایی، همان ملی پرستیِ منجر به نژادپرستی بود


تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 14 خرداد 1402 - 11:43

رحیم پور ازغدی گفت: انتهای ملی گرایی نژادپرستی است؛ منتها اگر ملیت به این معناست که از خاک و سرزمین خود در مقابل دشمن بایستی، خوب است. ملی گرایی که امام به آن نقد داشت، ملی پرستی منجر به نژادپرستی بود.

امام،اسلام،خدا،ره،سياسي،ازغدي،كاريزما،دين،زمان،بشريت،مذهبي،ج ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، همزمان با فرا رسیدن ایام رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره) 230 نفر از فعالان فرهنگی کشورهای اسلامی در حوزۀ هنری گرد هم آمدند.
حسن رحیم‌پور ازغدی در این نشست با اشاره به اینکه طبق اندیشۀ امام، قبل از آغاز انقلاب سیاسی، اقتصادی و اجتماعی، انقلابی در بحث خداشناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی صورت گرفت، گفت: امام (ره) مثل انبیاء حرف زد و دغدغۀ آنها را مطرح کرد.
تمام چارچوب‌های رسمی و کلیشه‌های سنتی و مدرن و مذهبی و غیر مذهبی را در هم شکست.
صحبت‌های امام(ره) برای نسل ما مأنوس است، اما در آن زمان کسی این حرف‌ها را نمی‌زد.
اکنون سیاست جهانی، فرهنگ جهانی، دین جهانی، ادبیات و گفتمان جهان طی 5 دهه تغییر کرده است.
وی با تصریح بر اینکه دین در آن زمان در اذهان بشر از بین رفته بود، گفت: دینداری شرمندگی داشت.
امروز دین در سطح جهان به متن آمده است و آن ایدئولوژی‌ها همچون فاشیسم و لیبرالیسم و کمونیسم به حاشیه رفتند.
در آن دوران، مذهب و خدا شوخی بود؛ خدا بود، اما در بستر بشریت حیّ نبود.
همه به آداب حداقلی قانع بودند.
در این فضا بود که نیچه گفت خدا در غرب مرده است.
خداوند در هیچ افقی نبود.
مذهبی بودن به عنوان سرگرمی و در شناسنامه‌ها بود.
مذهب، اعتباری بود نه حقیقی.
همه از خدا حرف می‌زدند، اما خداوند هیچ جا مرکز نبود.
خانۀ خدا قبله بود، اما خود خدا قبله نبود.
رحیم‌پور ازغدی افزود: سخنی که امام با بشریت در میان گذاشت، نو و بدیع بود، اما بدعت نبود.
عده‌ای می‌گویند امام کاریزما بود و به این دلیل موفق شد.
کاریزما از سنخ جادو است.
یک عده را شیفتۀ خود می‌کند و آنها نمی‌دانند چرا دنبال او هستند.
کاریزما یک طرفش یعنی حماقت مردم که شیفتۀ فردی بدون استدلال می‌شوند.
یک طرفش هم جادوگری و نفوذ کلمه و استفادۀ شخصیت‌های خاص از مردم است.
سعی دارند با تفسیرهای مادی اتفاقاتی را مادی تفسیر کنند.
در قرآن می‌بینیم به پیامبران می‌گویند ساحر و جادوگر و مجنون هستند.
همان زمان جاهلیت می‌گفتند پیامبران کاریزما دارند.
وی تعبیر اسلام سیاسی را تحریفی در اندیشه اسلام ناب معرفی کرد و گفت: این تعابیر به این معناست که چند قرائت از اسلام وجود دارد و امام اسلام سیاسی را برگزیده است؛ ما نه اسلام عرب داریم و نه اسلام عجم؛ ما نه اسلام معنویت داریم و نه عرفان و اخلاق.
اسلام در بردارندۀ تمام گزاره‌های فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و در کل، گزاره‌های تمدنی و حکومتی است.
رحیم‌پور ازغدی آگاهی‌بخشی ملت‌ها را از ویژگی‌های خاص امام خمینی (ره) معرفی کرد و گفت: امام (ره) می‌فرمود هدف ما از انقلاب، مردم هستند.
باید مردم آگاه شوند.
مردم را در جهان اسلام طلسم کردند.
این طلسم را بشکنید.
دشمن روی مردم تمرکز کرد.
نسلهای جدید و حکومتهای فاسد، مردم را سوءتربیت کردند.
می‌گفتند غرب و شرق می‌توانند، اما شما نمی‌توانید.
آگاهی‌بخشی به قدری اهمیت دارد که ما اگر به لحاظ نظامی هم بتوانیم بر کل مستکبران غلبه پیدا کنیم، باید مردم را بیدار کنیم.
باید استدلال عقلی و شرعی بشوند.
وی افزود: جریان اسلام منهای سیاست به روحانیون می‎گفتند مراقب دین خدا باشید.
چه کار با این مسائل سیاسی دارید.
هرچه آخوندی احمق‌تر بود، کلاه سرش می‌رفت.
امام می‌فرمود در حوزۀ قم و نجف به من گفتند تارک الصلاة.
رحیم‌پور ازغدی ادامه داد: عده‌ای می‌گفتند و می‌گویند یا فاسقان و مستکبران حکومت کنند یا منتظر ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه باشیم.
قائل به قعود بودند.
کار بزرگ امام این بود که صدای انبیاء را بلند کرد و به گوش بشریت رساند.
وی در انتقاد به جریان ملی‌گرایی گفت: انتهای ملی‌گرایی نژادپرستی است؛ منتها اگر ملیت به این معناست که از خاک و سرزمین خود در مقابل دشمن بایستی، خوب است.
ملی‌گرایی که امام به آن نقد داشت، ملی‌پرستی منجر به نژادپرستی بود.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 14 خرداد 1402 - 21:36 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0