FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


یک نویسنده باید با جامعه هدف درگیر باشد/ تألیف ۳۸۰ کتاب طی ۲۷ سال


 مهر | فرهنگی و هنری، استان‌ها | پنجشنبه، 11 خرداد 1402 - 07:28

اصفهان – نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: نویسندگان باید جامعه هدف خود را درک کنند و باید درگیر آنها باشند، من همیشه با کودکان زیسته‌ام و برایشان نوشته‌ام.

كتاب،كودكان،كودك،دوره،نوجوان،زندگي،معلم،ادبيات،عنوان،نوشتن،ك ...


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها – مریم یاوری: بنفشه رسولیان، کارشناس ارشد ادبیات کودک و نوجوان زاده آذرماه سال ۱۳۵۲ است، او بیش از ۳۰ سال است در حوزه آموزش و پرورش از آموزگاری در مدارس ابتدایی گرفته تا تدریس در دانشگاه‌ها فعالیت دارد.
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان را می‌توان یکی از بزرگ‌ترین فعالان این عرصه دانست بانویی که به نوعی خود را وقف کودکانی کرده از جان و دل برای ارتقای فرهنگشان می‌کوشد.
در ادامه لحظاتی را با بنفشه رسولیان، آموزگار و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن را در ادامه می‌خوانید....
از چه سالی نوشتن برای کودکان را آغاز کردید؟
اولین باری که نوشتم در دوره تربیت معلم بود، استاد علی مظاهری مشوق بنده برای نوشتن بود و از زمانی که ادبیات کودک و نوجوان را در دوره تربیت معلم گذراندم به این حوزه علاقمند شدم.
اولین اثر شما در این حوزه چه بود؟
«ماه و من» اولین کتابی بود که سه سال بعد از فارغ التحصیلی‌ام و در سال ۷۵ منتشر شد، انتشار اولین کتابم برای خاطره‌ای شیرین بود و به من جرأت داد تا راهم را با قدرت بیشتری ادامه دهم.
تاکنون چه تعداد کتاب را تألیف کرده‌اید؟
تا امروز و طی ۲۷ سال به لطف خدا حدود ۳۸۰ عنوان کتاب را چاپ کردم، ۵ اثر بین المللی هم دارم که چهار عنوان رمان به نام «الف بازها» در کشور عمان در حال ترجمه به زبان عربی است و یک نسخه کتاب شعر برای گروه سنی الف نیز در تورنتو کانادا توسط شرکت up4lernerinc برای فارسی زبانان ساکن در کانادا ترجمه شده است.
شما دستی هم بر طنز کودکانه دارید در این خصوص خاص‌ترین اثرات چیست؟
بله بنده برای اولین بار در کشور ماجرای غدیر را با دستمایه طنز با عنوان «سفری که پرماجرا شد» به نگارش درآوردم که بسیار مورد اقبال کودکان قرار گرفت و تاکنون ۱۰۰ هزار نسخه از این کتاب فروش رفته و۵۷ بار تجدید چاپ شده است.
برای این کتاب سه پویش کشوری نیز ایجاد شد که از شبکه‌های ملی سیما نیز پخش شد و این امر بیانگر استقبال بی نظیر کودکان از آن بود.
توجه شما به مهارت‌های زندگی نیز از دیگر ویژگی‌های کتاب های شما است.
بله من همواره اعتقاد دارم باید مهارت‌هایی را به کودکان آموزش داد که در محیط اطرافشان قابل لمس باشد، باید برای کودکان رمان‌های خانگی نوشت که با فرهنگ و نوع زندگی بچه‌های ایرانی همخوانی داشته باشد، ما شاهدیم که در بازار تعداد زیادی از رمان‌های ترجمه شده با سبک زندگی کشورهای دیگر هستیم، خواندن این کتاب‌ها با توجه به واقعیت زندگی ممکن است کودکان را دچار دوگانگی کند، از این رو باید کتابی برای کودکان ایرانی نوشته شود که مطابق با زندگی در ایران باشد.
تصویرسازی نیز از دیگر ویژگی آثار شما است، در این بازه توضیح می‌دهید؟
کتاب کودک باید از تصویرسازی قوی برخوردار باشد، چرا که کودکان بیشتر با این تصاویر ارتباط می‌گیرند، از این رو حساسیت ویژه‌ای بر روی این موضوع دارم، همکاران خوبی نیز در این زمینه دارم که مرا همراهی می‌کنند.
از نگاه شما عامل موفقیت در نوشتن برای کودکان چیست؟
بر این باورم برای نوشتن باید با جامعه هدف درگیر بود، من برای کودکان می‌نویسم چون ۳۱ سال است که در بین آنها زندگی می‌کنم، آنها را درک می‌کنم، نیازهایشان را به خوبی می‌شناسم و برایشان مطابق با نیازهایشان می‌نویسم.
من به شخصه معتقدم گروه سنی کودک و نوجوان علایق خود را اعلام می‌کنند و من می‌فهمم به عنوان معلم نویسنده به چه چیزی نیاز دارند و به چه ژانری علاقه بیشتری نشان می‌دهند و همه توانم را به کار می‌گیرم که مطابق با نیاز آنها بنویسم.
به کدام اثر خود بیشتر علاقه دارید؟
مجموعه شعر خردسال داشتم به نام «نی نی» که در سال ۸۹ نیز برنده جایزه دوسالانه پروین اعتصامی شد، این کتاب برای من خیلی جذابیت داشت.
به عنوان بانوی موفق کمی هم از افتخارات خود در دوران کاری و تحصیلی برایمان بگویید؟
بنده در حال حاضر مدیر مسئول انتشارات حوض نقاشی هستم، در دانشگاه‌های آزاد شهرضا، شهید رجایی، فاطمه زهرا، پردیس فرهنگیان تدریس می‌کنم، عضو هیئت‌های تألیف کتاب درسی دوره پیش دبستانی ۲ زبانه و کتب درسی ادبیات عامیانه ضمیمه کتب درسی دوره ابتدایی و عضو ثابت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور هستم، داوری در جشنواره‌های ملی کودک نیز از دیگر فعالیت‌هایم بوده است، همچنین در ۲ دوره از همایش فرهنگیان اهل قلم، چهار دوره کتاب سال استان اصفهان، ۲ دوره پژوهشگر استان اصفهان، همایش کشوری ششمین جایزه کتاب فصل و دوسالانه پروین اعتصامی موفق به کسب رتبه برتر شدم.
راهبر آموزشی سازمان آموزش و پرورش در ۲ سال متوالی، معلم منتخب طرح کتابخانه‌های کلاسی جشنواره کشوری و پرکار ترین معلم مؤلف از دیگر افتخاراتم بوده است.
به گزارش مهر، بانوی موفق بودن در کشور پهناور ایران اصلاً سخت نیست، فقط باید اراده داشته باشیم و در مسیر حرفه‌ای قدم بگذاریم تا بتوانیم با شکوفایی توانایی‌هایمان نام پر آوازه ایران بر بلندای هستی فریاد بزنیم.



لینک کوتاه خبر


جمعه، 12 خرداد 1402 - 01:02 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0