FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ابوالقاسمی: امام رضا (ع) آیینه رضایت خداست


 تسنیم | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 10 خرداد 1402 - 16:15

نام امام رضا علیه السلام از رضوان مشتق شده است؛ یعنی کسی که خود در اوج رضایت و جلب رضا خداوند و بلکه مظهر رضوان خداست. با این نگاه، اشکالی ندارد که ما نمازی بخوانیم که امام رضا علیه السلام آن نماز را مورد پسند قرار می دهند.

خداوند،رضايت،خدا،امام،هدايت،رضا،رضوان،نور،وَ،فرمود،آيه،اهل،قر ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمود ابوالقاسمی در سخنانی به مناسبت میلاد امام رضا علیه‌السلام گفت: خداوند در آیه 16 سوره مائده می‌فرماید «یَهْدی بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ سُبُلَ السَّلامِ وَ یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَ یَهْدیهِمْ إِلى‏ صِراطٍ مُسْتَقیم‏»؛ یعنی خدا به وسیله آن که طبق آیه قبل، نور و کتاب است، کسانی را که از رضایت او پیروی کنند، به مفهومی به نام «سبل السلام» هدایت می‌کند و آنان را به اذن خود از ظلمت به سوی نور بیرون می‌آورد و به صراط مستقیم هدایت می‌کند.
این کارشناس مذهبی افزود: خداوند در این آیه سه مسیر را نصیب مؤمنان می‌کند:1.
سبل‌السلام؛ سُبُل به معنای راه‌هاست؛ یعنی راه‌هایی که منجر به رسیدن به فضای سِلم و سلامت می‌شود.
در اوج این فضای سِلم، دین مبین اسلام است که با مفهوم «سلام» در یک ریشه قرار دارند و در روایات قرابت محتوایی بین این دو مفهوم برقرار شده است و یا در کنار یکدیگر قرار دارند.
به عنوان نمونه، امام حسن عسکری ذیل آیه208 سوره بقره: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِی السِّلْمِ‏ كَافَّةً؛ ای اهل ایمان، همگی در عرصه تسلیم و فرمان بری [از خدا] در آیید»، فرمود «یَعْنِی فِی السِّلْمِ‏ وَ الْمُسَالَمَة.» 2.
خروج از ظلمات به سوی نور 3.
هدایت به‌سوی صراط مستقیم.
وی ادامه داد: خداوند شرط ورود به این سه عرصه را تبعیت از رضوانش قرار داده است، آنجا که فرمود «مَنِ اتَّبَعَ رِضْوانَهُ»؛ یعنی آنکه از رضوان او تبعیت کند، به راه‌های سلم و سلامت هدایت می‌شود و در پلکان رشد، از ظلمات به‌سوی نور خارج شده و بعد به صراط مستقیم هدایت می‌شود.
بنابراین همان صراطی که در سوره حمد از آن یاد می‌کنیم، مقدمه‌ای دارد که ابتدای آن، هدایت به سُبل السلام و بعد خروج از ظلمات به‌سوی نور است.
تمام اینها نیز در سایه تبعیت از رضوان خدا حاصل می‌شود.
ابوالقاسمی درباره اهمیت رضوان خدا گفت: رضوان خدا در یک معنای عام، همان رضایت خداست؛ یعنی آنکه آداب و اعمالش را مبتنی بر رضایت خدا انجام دهد؛ مثلاً فرد مؤمنی که قصد اقامه نماز دارد، همین عمل را به خاطر رضایت خدا انجام دهد.
یا به خاطر رضایت خداوند به والدین احترام بگذارد؛ در این صورت است که اعمال او دارای روح می‌شود؛ چرا که انسان در شرایط «رضایت» سعی می‌کند به کیفیت عمل هم توجه کند تا نظر محبوب را به خود بیشتر جلب کند.
وی با اشاره به اینکه رضایت خداوند وابسته به رضایت اهل بیت وحی علیهم‌السلام است، افزود: نام امام رضا علیه‌السلام از همین اسم مشتق شده است؛ یعنی کسی که خود در اوج رضایت و جلب رضا خداوند و بلکه مظهر رضوان خداست؛ از این جهت هرکه امام رضا از او راضی باشد، خدا از او راضی است.
ما چنین مسئله‌ای را در حدیث نبوی خطاب به حضرت فاطمه سلام‌الله علیها مشاهده می‌کنیم، آنجا که فرمود «یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ و یَرضى لِرضاکِ»؛ یعنی یا فاطمه، خداوند قطعاً با غضب تو غضبناک و با رضایت تو راضی می‌شود.
این مسئله در قبال تمام اهل بیت وحی و به طور خاص امام رضا علیه‌السلام جریان دارد.
ابوالقاسمی ادامه داد: با این نگاه، اشکالی ندارد که ما نمازی بخوانیم که امام رضا علیه‌السلام آن نماز را از ما مورد پسند قرار دهند، چرا که ایشان امام و ولیّ ماست.
این منطق، همان منطق اسلام ناب است که ما را دعوت می‌کند تا از طریق عترت به سمت خدا برویم و این انوار مقدس، مجرای خدایی خداوند در عالم و مجرای عبودیت و مشیت خداوند هستند، همچنان که امام صادق علیه‌السلام در روایتی فرمود «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ‏ وَ لَوْلَانَا مَا عُرِفَ اللَّهُ»؛ یعنی به واسطه ما خداوند عبودیت می‌شود و اگر ما نبودیم، خداوند شناخته نمی‌شد.
وی گفت: نکته قابل توجه این است که تمام اسامی اهل بیت علیهم‌السلام منطبق بر وحی خداست و پیامبر صلی الله علیه و آله از جانب خداوند این اسماء را برایشان برگزید؛ لذا اسامی عترت هم دارای حکمت است.
انتهای‌پیام/



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 10 خرداد 1402 - 23:53 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0