FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


سیره سیاسی امام رضا(ع) با محوریت سیره فرهنگی ایشان بود


مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 09 خرداد 1402 - 17:28

سیره فرهنگی امام (ع) در سیره سیاسی امام نیز تبلور یافت و پذیرش ولایت عهدی از سوی امام یکی از این ابعاد است.

امام،فرهنگي،سيره،فرهنگ،نمود،خلافت،بيت،اهل،حضرت،سياسي،ايران،ر ...


خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه- زینب حسینی روش: امشب، شب میلاد با سعادت حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و السلام است.دورانی که امام رضا (ع) در آن می‌زیست عصر شکوفایی علم و سرازیر شدن علوم مختلف ملل سرزمین‌ها و تلاقی فرهنگ‌های مختلف و بلکه جنگ فرهنگ‌های مختلف و گفتمان‌های متنوع هست.
در این زمان پیشرفت فرهنگ و برخی از علوم، منشأ پیدایش افکار و عقاید انحرافی و مشرب های فرهنگی گوناگون (فکری، کلامی و فلسفی) شده بود؛ همین امر چالش فرهنگی جدی در برابر عقاید و آموزه‌ها و فرهنگ ناب اسلامی و شیعی به شمار می‌رفت.
امام رضا (ع) با درک این خطرات و تهدیدها از فرصت پیش آمده نهایت بهره برداری را به عمل آورد و به روشنگری‌های فراوان در زمینه تبیین عقاید اسلامی و نمایاندن راه مستقیم الهی اقدام نمود.
برای بررسی و تحلیل سیره فرهنگی و سیاسی امام رضا (ع) با حجت الاسلام امیر علی حسنلو مدیر گروه تاریخ و سیره مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه‌های علمیه به گفتگو نشستیم که در ادامه بخش دوم آن تقدیم مخاطبان می‌شود:
*از روش عملی امام علی بن موسی الرضا (ع) چگونه اقدام به فرهنگ سازی کرد؟
سیره و روش عبادت و مناسک حضرت برای مردم اسوه بود.
مهمانداری و پذیرش و احترام به مهمان و اطعام و غذا دادن به مردم و همراه مردم غذا خوردن و در میان مردم بودن آرامش بزرگی و تسکین درد طبقات فرو دست بود؛ همه اینها در سیره و روش حضرت در برجسته‌ترین حالات دیده می‌شود؛ این روش حضرت بهترین شیوه فرهنگ‌سازی بود که در سیره حضرت چه در مدینه و چه درمرو و چه در راه مسافرت به ایران به بهترین اشکال دیده می‌شود.
نحوه غذا خوردن و نحوه استفاده از غذاها به عنوان دارو برای پیشگیری نیز در نامه‌ها و رفتار امام (ع) برای مردم جلوه‌گر است به این معنای دقیق که فرهنگ درست زندگی به سبک اصولی را به مردم یاد می‌دهد؛ گزارشات و آثاری که حضرت در این زمینه داشته را بنده در کتاب اصول پوشش و تغذیه در سبک زندگی امام رضا (ع) تألیف و منتشر نموده‌ام که علاقه مندان می‌توانند با مراجعه به این کتاب از این فرهنگ سازی و فرهنگ بانی امام آگاهی کامل داشته باشند.
فرصتی که برای حضرت پیش آمد در زمینه ارتباط با مردم به صورت گسترده در مقطعی بعد از پذیرش ولایت عهدی بود که امام به اجبار پذیرفت ولی همین پذیرش را امام تبدیل به بهترین فرصت و ظرفیت طلایی نمود و خدماتی که در ایران از این دوره برای مردم از نظر فرهنگی حاصل شد دوره طلایی شیعه بوده است
*از ارتباط با مردم و حضور امام در جمع آنها بگویید:
چنانکه اشاره شد امام رضا (ع) فرصتی که برای حضرت پیش آمد در زمینه ارتباط با مردم به صورت گسترده در مقطعی بعد از پذیرش ولایت عهدی بود که امام به اجبار پذیرفت ولی همین پذیرش را امام تبدیل به بهترین فرصت و ظرفیت طلایی نمود و خدماتی که در ایران از این دوره برای مردم از نظر فرهنگی حاصل شد دوره طلایی شیعه بوده است که نظیر آن هرگز برای هیچ یک از ائمه به وجود نیامد؛ ارتباط گستره با مردم و نشر فرهنگ اهل بیت (ع) در این زمان در شرق ایران بزرگ و شرق سرزمین بزرگ خلافت اسلامی این حضور پیچید و امام عظمت معنوی خود را که بازتاب فرهنگی گسترده ایجاد نمود را با شعاع وسیع جلوه‌گر نمود و مردم به حقانیت مکتب و فرهنگ اهل بیت (ع) آگاه شدند و شناخت پیدا کردند؛ این حضور نه تنها فرهنگی بلکه کاملاً سیاسی است که مامون می‌خواست به سود خود از آن بهره ببرد که امام با هوشمندی بی نظیر مانع شد.
مردم ایران از اول اسلام علاقه و عشق وافر به اهل بیت پیامبر را داشتند با این حضور این عشق را در کنار خود احساس نموده و جلوه‌های نور این عشق و ارتباط را عیناً دیده و از نزدیک لمس نمودند؛ ریشه‌های فرهنگی علاقه‌مندی مردم به خاندان اهل بیت (ع) که همان مکتب تشیع است در این زمان و پس از آن در این مناطق با رونق و رشد عجیبی ایجاد گردید؛ و شبهه‌ای که برخی از دشمنان تشیع ادعا دارند که ایرانیان از عهد صفویه شیعه شدند با این نگرش و تأمل مردود است که اگر مردم ایران پس از صفویه شیعه شدند، چگونه بنی عباس با شعار الرضا من آل محمد (ص) مردم ایران را بر علیه امویان بسیج نموده و خودشان پیروز شدند و بر اریکه خلافت مسلط شدند؛ بعد از حضور امام رضا (ع) نیز این علایق به شکل گسترده بروز و ظهور پیدا کرد و نمایان شد؛ مردم ایران عشق و محبت نموده سفارش شده قرآن را در حضور امام رضا (ع) یافتند و به گرد شمع وجودش جمع شدند.
این سیره امام نیز به عنوان یک سیره فرهنگی برجسته در تاریخ مطرح هست که با حضورش کار فرهنگی بزرگی انجام شد و اتفاق مهم فرهنگی بزرگ واقع و محقق شد.
*سیره فرهنگی امام (ع) مبنای سیره سیاسی ایشان بود.
بله درست است.
سیره فرهنگی امام (ع) در سیره سیاسی امام نیز تبلور یافت و پذیرش ولایت عهدی از سوی امام یکی از این ابعاد است با وجود اینکه امام هرگز مایل نبود ومامون به این نیت حضرت را به مرو آورد تا مشروعیت حکومت و خلافت خود را در مقابل برادر بالا ببرد امام امام با بینش ونگان خاص و سیره خاص رفتار نمود که مشروعیت خلافت عباسی همچنان در بحران باشد چرا که پس از مامون و در زمان مامون قیام‌ها علیه خلافت اگر چه اندکی وجود داشت اما بعد از مامون این آشوب‌ها مجدداً شروع شد و مامون نتوانست به نیت خود که کسب مشروعیت برای خلافت بود را به دست آورد؛ بنابراین سیره سیاسی امام با محوریت سیره فرهنگی حضرت بود؛ امام در زمان هارون به شدت انتقاد خود را بر علیه کارهای خلافت و کارگزاران خلافت علمی اظهار نمود و از هیمنه هارون هرگز نهراسید بلکه هیمنه او را مخدوش نمود؛ و عظمت اهل بیت را نمایان و حقانیت اهل بیت بر خلافت را با سیره فرهنگی و محوریت دادن به مکتب اهل بیت نمایان نمود؛ اگر امام مکتب علمی و فرهنگی داشت، اندیشه سیاسی خود را به شاگردان آموخت که عباسیان و خلافتشان هرگز مشروعیت ندارد و مشروع نیستند؛ این مشی سیاسی امام دقیقاً در سیره فرهنگی نمایان بود.
امام (ع) مواضعی درباره امامت و سخنانی در میان شاگردان و مردم مطرح نمود و نهادینه کرد که امام پدر دلسوز والی امت و مردم است نه دیگران؛ امام جانشین واقعی پیامبران و دیده‌بان فرهنگی و ولایت سیاسی امام مشروع است نه ولایت آنان که به غصب در جایگاه امامت نشسته و ادعای جانشینی پیامبر را دارند؛ این موضع را امام علناً به ماموت اعلام کرد که مگر خلافت حق توست که به دیگران عطا کنی؟؟
مامون در مقابل این سخن امام وا ماند، امام علناً مواضع خود را در تمام جلسات نمایان می‌نمود و به علویان وسادات و فرق اسلامی تفهیم نمود که عباسیان طرفدار حقانیت اهل بیت نیستند آنان نیز همانند امویان غاصب و ظالم به اهل بیت (ع) و باطل‌اند.
*بر اساس سیره فرهنگی امام رضا (ع) چه برنامه هایی می توان برای امروز مان تدارک ببینیم؟
از مسئولین فرهنگی که وظیفه توجه گسترده به فرهنگ از وظایف مهم آنان است درخواست می‌شود به مقوله فرهنگ و فرهنگ سازی در سیره اهل بیت (ع) و ضرورت‌های فرهنگی و نیازهای زمان و ارتباط گسترده فرهنگی با ملل مختلف و مردم ایران توجه ویژه و برنامه‌های ویژه داشته باشند.
بسیاری از مشکلات فعلی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و مدیریتی ریشه در نبود بسترهای فرهنگی درست دارد؛ نبود فرهنگ درست در مقوله مدیریت و نبود مدیران سیاسی کارآمد اقتضا می‌نماید که به تربیت مدیران و فرهنگ لازم در این بسترها توجه شود؛ اگر جوانان در معرض فریب و جاذبه فرهنگ‌های غیر دینی هستند، این خود نشانه کم کاری اصحاب فرهنگ است که نتوانستند فرهنگ را به خوبی مدیریت نموده و روز آمد به جوانان و نوجوانان تعلیم دهند تا در مقابل فرهنگ بیگانه واکسینه شوند.
مؤلفه‌های پیشگیرانه در سیره ائمه در زمینه فرهنگ و سیاست وجود دارد که نیازمند به تأمل و مطالعه و استخراج است جهت الگو دهی و الگوگیری؛ غفلت از جوان در جامعه می‌تواند بستری برای انحطاط آنان و دوری از باورهای دینی باشد که در نهایت جذب اندیشه‌های مخالف خواهند شد.کاستی‌های فرهنگی گسترده در جامعه به تمام ابعاد جامعه از سیاست تا امور فردی و اجتماعی تأثیر دارد که نیازمند توجه ویژه هست.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 10 خرداد 1402 - 07:05 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0