FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


درک حجاب و عمل به آن؛ اصل عقلی و شرعی مهم در جامعه


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | دوشنبه، 08 خرداد 1402 - 07:06

اقدامات مهمی می‌توان برای درک حجاب و عمل به آن در جامعه انجام داد و خانواده و مسئولان فرهنگی باید به آن توجه ویژه‌ای کنند.

حجاب،مسئله،موضوع،حوزه،جامعه،عنوان،عقلي،درستي،سختي،حسيني،راحت ...


خانم حسینی، استاد و مبلّغ حوزه و دانشگاه، درمورد علت تمایل نداشتن برخی از دختران و زنان به مسئله حجاب بیان کرد: یکی از مسائلی که باید توجه کرد این است که این طور نیست ملاک، راحتی فرد باشد و نمی‌توان همیشه دست روی خواسته‌ای گذاشت که برای فرد راحت‌تر است.
چون دیگر، رشدی اتفاق نمی‌افتد.
وقتی برای فرد تبیین و توجیه نشده است که ملاک رفتار درست در این دنیا، راحتی او نیست.
بنابراین، باید در الگودهی، این مسئله را اصل اولیه قرار داد.
خیلی از مواقع، باید این را واقعاً به تصویر بکشیم که برای رسیدن به یک راحتی واقعی و آرامش حقیقی و امنیت در خود و در جامعه مان باید یک سختی مقطعی را به جان بخریم و در نتیجه، سبک زندگیمان را باید تغییر دهیم.
به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، مهم‌تر از هر چیزی، مدل و سبک زندگی افراد است که عامل بسیار موثری در درک حجاب و عمل به حجاب به عنوان یک اصل عقلی در اجتماع به شمار می‌آید.
حسینی ادامه داد: خود فلسفه حجاب در جامعه ما آن قدری که باید، روشن نشده است.
چون اگر کسی ریشه و علت امری را بفهمد و بعد، این موضوع را با منطق برای خود ارزیابی کند و متوجه شود تمام خیر اجتماعی و سلامت روانی او در این موضوع است دیگر دلیلی ندارد به عنوان انسان عاقل، خلاف آن عمل کند.
وی افزود: ما تا چه اندازه جدای از نگاه شرع، به موضوع حجاب نگاه عقلی داشته ایم؟
حجاب یک امر جدی و شرعی و خواستنی از طرف خداوند و مورد مطالبه است، اما چقدر در جامعه به موضوع حجاب نگاه عقلی داشته ایم؟
این مدرس حوزه اظهار کرد: ظاهراً هنوز برای عده‌ای جا نیفتاده است که حجاب، مسئله‌ای اجتماعی است و خیلی از صحبت‌هایی که روزانه می‌شنویم «طلا که پاکه چه منتش به خاکه» و «پاکی زن به لباسش نیست» و «دل آدم باید پاک باشه» و...
را زیر سوال می‌برد.
وقتی بدانیم حجاب، موضوعی است که با دیدگاه و اندیشه ما سر و کار دارد.
یعنی ما باید ابتدا بینش خودمان را دگرگون کنیم و تغییر دهیم و برداشت هایمان را درست کنیم و سپس، در صورت اصلاح، این کار را انجام دهیم.
هرچند که قبول دارم حجاب گرفتن در اجتماع از لحاظ ظاهر سخت‌تر از کسی است که حجاب را رعایت نمی‌کند، ولی این سختی است که شیرینی و مطلوبیت به همراه دارد.
حسینی تصریح کرد: برای ما ثابت شده است که دنیا با قواعدی اداره می‌شود و این پوشش‌ها و اموری که تحت عنوان حجاب روی آن‌ها تأکید می‌شود بخش عمده‌ای از آن‌ها تحت قوانین می‌گنجند.
یعنی هر کشوری دارای الزامات و قوانینی است و افراد باید قوانین را رعایت کنند و این اصل مسلّم و پذیرفته شده قانون اساسی همه کشور‌های دنیاست و اگر در کشوری زندگی می‌کنید باید به قوانین آن جا احترام بگذارید و نمی‌توانید بگویید همان طور که دلم می‌خواهد به خیابان می‌روم.
چون این کشور دارای قانون و اصولی است و باید به آن شیوه حرکت کرد.
بنابراین، تأکید بنده بیش از قبل به تغییر و اصلاح سبک و مدل زندگی ماست که باید اصلاح درستی صورت گرفته تا تحلیل درستی در روح و ذهن و روان جوان شکل بگیرد که در موقع انتخاب، انتخاب درستی داشته باشد.
یعنی آسیب شناسی و راهکار درمانی دادن برای حل مسئله حجاب باید در دستور کار رسانه قرار بگیرد.
معصومه تراکمه، پژوهشگر و استاد حوزه، درمورد مسئله حجاب در جامعه بیان کرد: اگر موضوع حجاب از سمت والدین به منزله یک مسئله اجباری معرفی می‌شود و مادر به سختی با این موضوع برخورد می‌کند و همیشه در حال شکایت است خروجی آن فرزندی می‌شود که علاقه‌ای به حجاب ندارد.
وقتی عشق به مسئله حجاب وجود نداشته باشد و فرد به خاطر بعضی از مسائل خاص، یا به اجبار همسر و یا به اجبار شرایط، پوشش فعلی را بپذیرد، در نتیجه، اگر خلوتگهی را پیدا کند برخلاف قاعده رفتاری خود با این موضوع برخورد می‌کند و به طور کلی، جوان و نوجوان دچار یک تناقض می‌شوند و خروجی اش علاقه‌مند نبودن به مسئله حجاب می‌شود.
بنابراین، زمانی می‌توان فرزند خود را علاقه‌مند به حجاب کرد که به عنوان مادر، پدر، همسر و...
این مسئله را درست بیان کرد.

 

حجاب،مسئله،موضوع،حوزه،جامعه،عنوان،عقلي،درستي،سختي،حسيني،راحت ...


لینک کوتاه خبر


دوشنبه، 08 خرداد 1402 - 08:47 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0