FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آداب حج چیست؟


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | جمعه، 05 خرداد 1402 - 02:00

حج، به عنوان یکی از فروع دین اسلام و مجموعه‌ای از اعمال دارای آدابی است که حج گزار باید به آن‌ها توجه داشته باشد.

حج،سفر،گزار،امام،آداب،مدينه،صادق،مكه،مال،هزينه،آغاز،وَ،روايتي ...


به مجموعه سفارش‌ها و توصیه‌هایی که در متون اسلامی به حج گزار سفارش شده است تا پیش از این سفر معنوی، در حین انجام مناسک حج و پس از آن، انجام دهد آداب حج گفته می‌شود که برخی از اعمال، واجب و موجب قبولی حج فرد می‌شوند و عده‌ای دیگر مستحب هستند.
اخلاص در نیت و خوشنودی پروردگار متعال در حج
نیت خالص در حج بسیار مهم است تا جایی که در یکی از آیات سوره مبارکه بقره آمده است: «وَ أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ لِلَّهِ» «و حجّ و عمره را براى خدا به اتمام برسانید.» و امام صادق (ع) فرمودند: «إِذَا حَجَ أَحَدُکُمْ فَلْیَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِیَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِکَ مِنْ تَمَامِ الْحَج.» «زمانی که یکی از شما به حج مشرّف شد، حجّ خود را با زیارت ما، به پایان برساند.
زیرا تمام (و کامل‌بودن) حج، در آن است.» و همچنین، امام صادق (ع) فرمودند: «أَتِمُّوا الْحَجَّ وَ الْعُمْرَةَ یَعْنِی بِتَمَامِهِمَا أَدَاءَهُمَا وَ اتِّقَاءَ مَا یَتَّقِی الْمُحْرِمُ فِیهِمَا.» «منظور از اتمام حج، انجام‌دادن اعمال آن و پرهیز از آن چیزی است که شخص محرم در حجّ و عمره، باید از آن پرهیز کند.» و حج را دو نوع «حج برای خداوند» و «حج برای مردم» تقسیم کرده و فرموده اند پاداش حج برای خداوند را پروردگار متعال و پاداش حج برای مردم را خود آن‌ها می‌دهند.
حج گزار باید در تمامی امور خود به پروردگار متعال توکل کند و در این میان، از هزینه و توشه سفر خود اطمینان داشته باشد و برای تأمین این هزینه باید بخشی از سود کار خود را کنار بگذارد تا در طول این سفر معنوی خود به سختی نیفتد.
دعا و نماز در حج
یکی از آداب حج این است که حج گزار به دعا و نیایش بپردازد و یاد خدا را فراموش نکند و روایات و توصیه‌هایی برای آن شده است؛ به طوری که امام ششم شیعیان، به حج گزاران توصیه کرده اند که ذکر فراوان به زبان جاری کنند و کم‌سخن بگویند.
هزینه سفر حج از راه مال حلال
نمازگزار باید از مال حلالی که کسب کرده است برای این سفر معنوی خود هزینه کند و پیش از این که عزم سفر حج کند باید حق الناس و دیونی که بر عهده دارد را ادا کندتا جایی که امام موسی کاظم (ع)، حج یکی از اصحاب خود را به دلیل این که حاجت و خواسته برادر مومن خود را برآورده نکرده بود غیر قابل قبول دانستند.
امام پنجم شیعیان فرموده اند که خداوند مهربان، حج و عمره‌ای که از راه مال حرام باشند را نمی‌پذیرند و روایتی وجود دارد که اگر حج گزار با مال حرام، حج خود را به جا آورد و لبیک گوید، با تعبیر «لا لبیک» و «لا سعدیک» پاسخ داده می‌شود؛ ولی اگر با مال حلال، حج خود را به جا آورد، با جملات «لبیک» و «سعدیک» پاسخ داده می‌شود.
حج گزار باید برای حج شتاب کند
یکی دیگر از آداب حج این است که حج گزار باید در حج گزاری خود شتاب و عجله کند که شاید دلیل آن بروز اتفاقاتی باشد که در جریان آمادگی برای این سفر معنوی به وجود می‌آیند.
نتراشیدن مو قبل از حج
یکی از آداب و مستحبات حج به ویژه برای مردان این است که آن‌ها قبل از حج، مو‌های خود را بلند نگه دارند تا جایی که در روایات، تراشیدن موها، از یک ماه قبل از حج یا از ده روز پس از شوال یا از آغاز ذی الحجه نهی شده است.
در برخی از روایات نیز، علاوه بر بر مو‌های سر، کوتاه کردن موی ریش مردان هم منع شده است و بر اساس این روایات، برخی از فقیهان، کوتاه کردن مو‌های سر را از آغاز ماه شوال تا پیش از حج مکروه دانسته اند.
پرهیز از گناه در حج
در آیه ۱۹۷ سوره مبارکه بقره آمده است: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَىٰ وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ» «حجّ (واجب) در ماه‌هایی معیّن است، پس هر که در این ماه‌ها حج می‌گزارد بایست آن‌چه میان زن و شوهر رواست ترک کند و کار ناروا (مانند دروغ و بدگویی) را ترک کند و مجادله نکند، و شما هر کار نیک کنید خدا بر آن آگاه است و توشه (تقوا برای راه آخرت) برگیرید که بهترین توشه این راه تقواست و از من پروا کنید ای صاحبان عقل.» که در این آیه مبارکه تأکید شده است که حج گزار باید از ارتکاب هرگونه گناه مثل دروغ، تفاخر، ناسزا و...
دوری کند.
شروع حج از مکه به مدینه یا از مدینه به مکه
در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که حضرت (ع)، آغاز سفر حج را از مدینه برتر دانسته اند و در حدیثی دیگر بیان شده است که به حج گزار اختیار داده شده است که خودش انتخاب کند که از مکه یا مدینه سفر خود را آغاز کند.
دلیل این که عده‌ای از فقیهان شیعه، توصیه به آغاز سفر حج از مدینه کرده اند این است که مدینه محل احرام حضرت محمد (ص) بوده است.
اما در این میان، برخی دیگر از فقیهان شیعه سفارش کرده اند که حج گزار سفر خود را از مکه شروع کند و سپس به مدینه برود.
اخلاق نیکو در حج
یکی دیگر از آداب حج، اخلاق نیکوست و امام رضا (ع)، حج گزاران را به فرو بردن خشم، کم سخن گفتن و پرهیز از مجادله سفارش کرده‌اند و امام صادق (ع) حج گزاران را به خلق و خوی نیک با همراهان خود در سفر حج توصیه کرده اند.
گفته شده است که حضرت محمد (ص)، در یکی از سفر‌های حج، افراد بداخلاق را از همراه شدن با کاروان نهی کرند.
شریک کردن دیگران در ثواب سفر حج
یکی از آدابی که برای حج برشمرده شده این است که حج گزار، افراد دیگر را در حج استحبابی یا اعمالی مثل طواف شریک کند.
چون شریک کردن دیگران در حج یا در طواف مستحبی، علاوه بر پاداش حج کامل برای دیگران، دارای پاداش اضافه برای حج‌گزار به خاطر صله رحم او با خویشاوندانش است.
حتی اگر این افراد هزار نفر یا بیشتر باشند یا حتی اگر در صورت فراموشی، در پایان حج، دیگران را در حج خود شریک کند.
سوغات سفر حج
یکی دیگر از آداب حج، خرید سوغات برای دیگران به ویژه خانواده و خویشاوندان است و در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده است که هدیه حج از هزینه حج دانسته شده است.
حتی گفته شده است که آوردن آب زمزم از سفر حج و هدیه دادن آن به دیگران مستحب است.
انجام دوباره حج
یکی از آداب حج این است که حج‌گزار پس از تمام کردن حج خود، عزم بازگشت داشته باشد و از خداوند مهربان طلب انجام دوباره حج کند و نداشتن چنین نیتی مکروه است.
در روایتی از حضرت محمد (ص) و امام صادق (ع) آمده است که عزم بر بازگشت به حج، سبب افزایش عمر حج گزار دانسته شده است و در احادیثی دیگر، نداشتن این نیت، سبب نزدیک شدن اجل و عذاب شمرده شده است.
وداع با کعبه
یکی از آداب حج که مستحب است وداع با کعبه پس از انجام اعمال حج و عمره و هنگام خروج از مکه است.

 

حج،سفر،گزار،امام،آداب،مدينه،صادق،مكه،مال،هزينه،آغاز،وَ،روايتي ...


لینک کوتاه خبر


جمعه، 05 خرداد 1402 - 22:08 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0