FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


حکمت و علت و فلسفه غسل گرفتن در نظریات و رهنمودهای بزرگان جهان ائمه معصومین سلام الله علیهم


علت غسل :

امام رضا عليه السلام :

عِلَّةُ غُسلِ الجَنابَةِ ،  النَّظافَةُ 

و تَطهيرُ الإنسانِ نفسَهُ ممّا أصابَهُ مِن أذاهُ و تَطهيرُ سائرِ جَسَدِهِ ··· .

علت غسل جنابت ، پاكيزگى است

و اين كه انسان خودش را از آلودگى اى كه به او رسيده و نيز ساير بدنش را پاك كند···.

( بحار الأنوار : ۸۱/۲/۲ )

امام رضا عليه السلام :

 عِلَّةُ غُسلِ المَيِّتِ  أنّهُ  يُغَسَّلُ ؛

لأنّهُ يُطَهَّرُ و يُنَظَّفُ مِن أدناسِ أمراضِهِ  و ما أصابَهُ مِن صُنُوفِ عِلَلِهِ ؛

لأنّهُ يَلقَى المَلائكةَ و يُباشِرُ أهلَ الآخِرَةِ ···

و عِلَّةٌ اُخرى ؛

أنّهُ يَخرُجُ مِن الأذَى الذي مِنهُ خُلِقَ فَيُجنَبُ ؛ فيَكونُ غُسلَهُ لَهُ

و عِلّةُ اغتِسالِ مَن غَسَّلَهُ أو مَسَّهُ  ، فظاهِرَةٌ ؛ 

لِما أصابَهُ مِن نَضحِ المَيِّتِ ؛

لأنَّ المَيِّتَ إذا خَرَجَتِ الرُّوحُ  مِنهُ ، بَقِيَ أكثَرُ آفَتِهِ ؛ 

فلذلك يُتَطَهَّرُ مِنهُ و يُطَهَّرُ .

علت غسل دادن ميّت آن است كه  ؛

از آلودگيهاى بيماريهايش و انواع مرضهايى كه در وجودش بوده پاك و پاكيزه شود ؛ 

زيرا او به ملاقات فرشتگان مى رود و با اهل آخرت تماس مى گيرد···

علت ديگرش اين است كه ؛

منى و نجاستى كه انسان از آن آفريده شده است ، در هنگام مرگ از ميّت خارج مى شود و جنب مى گردد ؛

پس بدين جهت بايد غسل داده شود  .

علت غسل كردن كسى كه ميّت را غسل داده يا او را مسّ كرده ،  نيز روشن است ؛

زيرا ترشحات بدن ميّت ، به او سرايت مى كند ؛ 

چه وقتى روح از بدن ميّت خارج شود ، بيشترِ آلودگيها و آفات او باقى مى ماند ؛

از اين روهم بايد او را پاكيزه كرد و هم خود را [از آلودگى هايى كه بر اثر تماس با بدن او به انسان مى رسد ] پاك و تميز گردانيد .

( بحار الأنوار : ۸۱/۳/۳ )

امام رضا عليه السلام : 

عِلَّةُ غُسلِ العيدِ و الجُمُعَةِ و غَيرِ ذلكَ مِن الأغسالِ ؛ 

لِما فيهِ مِن تَعظيمِ العَبدِ رَبَّهُ و استِقبالِهِ الكريمَ الجليلَ و طَلَبِ المَغفِرَةِ لِذُنوبِهِ .

علت غسل عيد و جمعه و ديگر غسلها ،

تعظيم و احترام بنده نسبت به پروردگارش و روى كردن به آن بخشنده بزرگوار و طلب آمرزش براى گناهان خود است .

( بحار الأنوار : ۸۱/۳/۳ )

انواع غسل :

امام باقر عليه السلام :

الغُسلُ في سَبعةَ عَشرَ مَوطِنا :

ليلةِ سَبعةَ عَشرَ مِن شهرِ رَمَضانَ  و ليلةِ تِسعَةَ عَشرَ  و ليلةِ إحدى و عِشرينَ و ليلةِ ثَلاثٍ و عِشريـنَ ؛

و فيهـا يُرجـى ليلـةُ القَـدرِ 

و غُسـلُ العِيدَينِ 

و إذا دَخَلتَ الحَرَمَينِ

و يومٍ تُحرِمُ  و يومِ الزِّيارَةِ  و يومٍ تَدخُلُ البيتَ

و يومِ التَّروِيَةِ و يومِ عَرَفةَ 

و إذا غَسَّلتَ مَيِّتا و كَفَّنتَهُ ، أو مَسِستَهُ ، بعدَ ما يَبرُدُ 

و يومِ الجُمُعَةِ و غُسلُ الكُسوفِ ، إذا احتَرَقَ القُرصُ كُلُّهُ ، فَاستَيقَظتَ و لَم تُصَـلِّ ؛

فعلَيكَ أن تَغتَسِلَ و تَقضِيَ الصلاةَ 

و غُسلُ الجَنابَةِ فَريضَةٌ .

غسل در هفده مورد مى باشد :

در شب هفدهم و شب نوزدهم و شب بيست و يكم و شب بيست و سوم [ ماه رمضان ] ؛

كه در اين شبها [ يا شب بيست و سوم ] احتمال شب قدر مى رود

و غسل عيدين ( فطر و قربان )

و در هنگام داخل شدن به حرمين ( خانه خدا و حرم پيامبر خدا )

و در روز زيارت [ خانه خدا و طواف آن ]  و روزى كه داخل كعبه مى شوى

و روز ترويه ( هشتم ذى حجّه ) و روز عرفه ( نهم ذى حجّه )

و هرگاه ميّتى را غسل دهى و كفن كنى ، يا بعد از آن كه بدنش سرد شده باشد، بدنت با او تماس پيدا كند

و روز جمعه  و غسل خورشيد گرفتگى ، در صورتى كه تمام قرص خورشيد بگيرد و از خواب بيدار شوى و نماز به جا نياورده باشى؛

در اين صورت بايد غسل كنى و نماز را قضا كنى

و [ بالاخره ] غسل جنابت واجب است.

( وسائل الشيعة : ۲/۹۳۷/۴ )

امام صادق عليه السلام :

إنَّ الغُسلَ في أربَعَةَ عَشَرَ مَوطِنا :

غُسلُ المَيِّتِ  و غُسلُ الجُنُبِ  و غُسلُ مَن غَسَّلَ المَيِّتَ

و غُسلُ الجُمُعةِ و العِيدَينِ  و يومِ عَرَفَةَ  و غُسلُ الإحرامِ

و دُخولِ الكَعبَةِ  و دُخولِ المَدينةِ  و دُخولِ الحَرَمِ و الزِّيارَةِ

و ليلةِ تِسعَ عَشرَةَ و إحدى و عِشرينَ و ثلاثٍ و عِشرينَ مِن شهرِ رَمَضانَ .

 غسل در چهارده مورد صورت مى گيرد :

غسل ميّت ، غسل جنابت ، غسل كسى كه ميّت را غسل مى دهد ،

غسل جمعه ، غسل عيدين ، غسل روز عرفه ، غسل احرام ،

غسل براى وارد شدن به كعبه ، غسل براى داخل شدن به مدينه ، غسل براى داخل شدن به حرم [ الهى ] ، غسل زيارت

و غسل شب هاى نوزدهم و بيست و يكم و بيست و سوم ماه رمضان.

( الخصال : ۴۹۸/۵ )

وسائل الشيعة ـ به نقل از سماعه ـ 

سألتُ أبا عبدِ اللّه ِ عليه السلام عن غُسلِ الجُمُعَةِ .

فقالَ : واجِبٌ ، فِي السَّفَرِ و الحَضَرِ ،

إلاّ أنّهُ رُخِّصَ للنِّساءِ فِي السفرِ و قلّةِ الماءِ 

و قالَ : غُسلُ الجَنابَةِ ، واجِبٌ 

و غُسلُ الحائضِ  ، إذا طَهُرَت ، واجِبٌ

و غُسلُ الاستِحاضَةِ ، واجِبٌ إذا احتَشَت بالكُرْسُفِ فَجازَ الدمُ الكُرْسُفَ  ـ إلى أن قالَ : 

ـ و غُسلُ النُّفَساءِ واجِبٌ 

 

 

و غُسلُ المَولودِ واجِبٌ 

و غُسلُ المَيِّتِ واجِبٌ

و غُسلُ مَن مَسَّ المَيِّتَ واجِبٌ

و غُسلُ المُحرِمِ واجِبٌ

و غُسلُ يومِ العَرَفَةِ واجِبٌ 

 

و غُسلُ الزِّيارَةِ واجِبٌ ، إلاّ مِن عِلَّةٍ

و غُسلُ دُخولِ البيتِ واجِبٌ

و غُسلُ دُخولِ الحَرَمِ يُستَحَبُّ ، أن لا تَدخُلَهُ ، إلاّ بغُسلٍ 

و غُسلُ المُباهَلَةِ واجِبٌ 

و غُسلُ الاستِسقاءِ واجِبٌ 

 

 

و غُسلُ أوَّلِ ليلةٍ مِن شهرِ رَمَضانَ مُستَحَبٌّ

و غُسلُ ليلةِ إحدى و عِشرينَ سُنَّةٌ 

و غُسلُ ليلةِ ثلاثٍ و عِشرينَ سُنَّةٌ لا تَترُكْها ؛

لأنّهُ يُرجى في إحديهِما ليلةُ القَدرِ

 

و غُسلُ يومِ الفِطرِ  و غُسلُ يومِ الأضحى سُنَّةٌ  ، لا اُحِبُّ تَركَها

و غُسلُ الاستِخارَةِ مُستَحبٌّ .

از امام صادق عليه السلام  درباره غسل جمعه سؤال كردم  .

حضرت فرمود : در سفر و غير سفر ، واجب است .

جز اين كه در سفر، با وجود كمبود آب ، براى زنان رخصت داده شده [ و اين وجوب از گردن آنها برداشته شده است ] .

حضرت فرمود : غسل جنابت  ، واجب است. 

غسل حائض ، بعد از آن كه پاك شد، واجب است

و غسل استحاضه ، هرگاه زن مستحاضه بر شرمگاه خود مقدار زيادى پنبه بگذارد و خون از آن بيرون زند ، بر او واجب است

ـ تا آن جا كه فرمود: ـ غسل نفاس  ، واجب است . 

غسل نوزاد  ، واجب است .

غسل ميّت ، واجب است ،

غسل مسّ ميّت  ، واجب است .

غسل كسى كه مُحرِم مى شود  ، واجب است .

غسل روز عرفه ( نهم ذى حجّه ) ، واجب است .

غسل زيارت [ خانه خدا و طواف آن ]  ، واجب است ، مگر اين كه شخص بيمارى داشته باشد .

غسل داخل شدن به خانه ( كعبه ) ، واجب است .

غسل داخل شدن به حرم ، مستحبّ است  كه كسى جز با غسل وارد آن نشود

و غسل مباهله  ، واجب است .

غسل نماز باران ، واجب است.

غسل شب اول ماه رمضان ، مستحبّ است .

غسل شب بيست و يكم [ماه رمضان] ، سنّت است ،

غسل شب بيست و سوم را ترك مكن ؛

زيرا در يكى از اين دو شب احتمال شب قدر مى رود .

غسل روز [عيد] فطر و غسل روز [ عيد ] قربان ، سنّت است  و من دوست ندارم آنها را ترك كنم 

 و غسل استخاره ( نماز استخاره ) ، مستحبّ است .

(   1. وسائل الشيعة : ۲/۹۳۷/۳ )

امام رضا عليه السلام ـ در نامه اى به مأمون ـ نوشت :

و غُسلُ يومِ الجُمُعةِ سُنَّةٌ

و غُسلُ العيدَينِ و غسلُ دُخولِ مكَّةَ و المَدينةِ و غُسلُ الزِّيارَةِ  و غُسلُ الإحرامِ 

و أوَّلِ ليلةٍ مِن شهرِ رَمَضانَ و ليلةِ سَبعَ عَشرَةَ و ليلةِ تِسعَ عَشرَةَ و ليلةِ إحدى و عِشرينَ و ليلةِ ثلاثٍ و عِشرينَ من شهرِ رَمَضانَ  . هذه الأغسالُ سُنَّةٌ .

و غُسلُ الجَنابَةِ فَريضةٌ  و غُسلُ الحَيضِ مِثلُهُ .

غسل روز جمعه سنّت است

غسل عيدين ( فطر و قربان ) و غسل داخل شدن به مكّه و مدينه و غسل زيارت و غسل اِحرام 

و غسل شب اوّل و شب هفدهم و شب نوزدهم و شب بيست و يكم و شب بيست و سوم ماه رمضان ، سنّت است .

غسل جنابت واجب است و غسل حيض نيز مانند آن [ واجب ] است.

( وسائل الشيعة : ۲/۹۳۷/۶ )

میزان الحکمه،جلد هشتم.

  • میزان الحکمه جلد هشتم
  • غسل
  • انواع غسل
  • حدیث درباره غسل
  • حدیث

عناوین

موضوع بندی احادیثموضوع بندی نهج البلاغهترجمه و شروح اصول کافیشرح احادیث اهل البیت

احادیث اهل البیت

احادیث پیامبر (ص)احادیث امام علی (ع)احادیث حضرت زهرا (س)احادیث امام حسن (ع)

 

احادیث امام حسین (ع)احادیث امام سجاد (ع)احادیث امام باقر (ع)احادیث امام صادق (ع)

 

احادیث امام کاظم (ع)احادیث امام رضا (ع)احادیث امام جواد (ع)احادیث امام هادی (ع)

 

احادیث امام عسکری (ع)احادیث امام زمان (عج)

https://ahlolbait.com/article/5281/غسل-در-احادیث


چهارشنبه، 03 خرداد 1402 - 23:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0