FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تقوا پناه بردن به درگاه خدا است


 مهر | دین و اندیشه، استان‌ها | سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 22:42

شاهرود- تقوا پناه بردن به درگاه خدا است؛ عمل صالح اگر بدون تقوا باشد، فایده‌ای نخواهد داشت و چه بسیار مومنانی بودند که یک عمر با ایمان زیستند اما بدون تقوا آن را بر باد دادند.

تقوا،تفسير،قرآن،امام،آيه،ابهام،خدا،محمد،صادق،ايمان،صادقين،مؤ ...


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها – حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود در یادداشتی اشاره کرده است: قرآن به تعبیر خودش، آیات متشابه دارد که نیاز به تفسیر دارد یعنی ابهام زدایی از ذهن ما، پیش نیاز این آیات است البته باید توضیح داد که قرآن کریم ابهام ندارد بلکه برداشت ذهن ما انسان‌ها ممکن است ابهام داشته باشد لذا دل‌های ما حجاب‌هایی که از آن ابهاماتی ایجاد می‌شود.
در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا هر کسی می‌تواند ابهام زدایی کند؟
پاسخ به این سوال خیر است؛ یک وجه از موضوعاتی که ائمه معصومان (ع) آن را نهی کرده‌اند، تفسیر به رأی است و فرمودند کسی که قرآن را تفسیر به رأی کند جایگاهش جهنم است.
به عبارت دیگر نمی‌توان کلام خدا را آنطور که دلمان می‌خواهد تفسیر کنیم لذا تفسیر باید به اهلش واگذار شود که اهلش نیز محمد و آل محمد (ص) هستند.
همانطور که در سوره اسرا آمده اگر تفسیر صورت نگیرد، قرآنی که عامل هدایت است عامل گمراهی می‌شود که نمونه آن خوارج هستند و نمونه امروزی آن شهادت مرحوم علامه مطهری است که به دست گروه فرقان رقم خورد.
گروهی که قرآن و نهج‌البلاغه می‌خواندند همانطور که منافقان اینگونه بودند و امام راحل (ره) فرمودند یک ماه نزد من آمدند و از من بهتر نهج‌البلاغه را حفظ شدند اما قرآن و نهج‌البلاغه ای که بخواهید آنها را به خودمان عرضه کنیم، نتیجه‌ای جز گمراهی ندارد لذا یکی از وظایفی که حضرت محمد (ص) و اوصیاء ایشان تا اتمام عسگری (ع) بر عهده داشتند، تفسیر و ابهام زدایی و آیات متشابه و تبیین محکمات و تعیین مصادیق است.
الف: یکی دیگر از مسائلی که مخصوصاً در دوران طلایی امام صادق (ع) پیدا شد، تأویل است.
یکی از خدمات بزرگی که اهل بیت علیهم السلام کردند این است که در کنار تفسیر، قرآن را تأویل نیز کردند.
مثلاً از امام صادق (ع) معنای آیه «مؤمنان متقی باشید به وسیله متوسل شوید» که اهل سنت درباره آن می‌گویند نماز، حج و صدقه مقصود است که البته اشکالی نیز ندارد اما امام صادق (ع) یک تاویلی دارند که آن صدقه و نماز و حجی می‌تواند وسیله باشد که ولی خدا بیانش کرده باشد و فقط باید از زبان معصوم بیان گردد.
ب: آیه ۱۱۹ سوره توبه می‌فرماید مؤمنان دو کار بعد از ایمان باید انجام دهید یک تقوا پیشه کنید و دوم از راست گویان باشید.
گاهی وقت‌ها خداترسی معنی می‌کنند که معنای دقیقی نیست بلکه معنای پناه بردن را بیشتر می‌دهد لذا تقوا به این معنی است که مؤمن در زیر سپر خدا و زیر قلعه‌ای که خدا برایش تعیین کرده پناه ببرد.
از امام رضا (ع) نقل است که می‌فرمایند «دین چهار پایه اصلی دارد که «اسلام، ایمان، تقوا و یقین» هستند و تقوا بالاتر از ایمان به درجات است»
افرادی بودند که مؤمن محسوب می‌شدند اما لغزیدند چرا که تقوا نداشتند و این اهمیت تقوا است.
ما در تاریخ آدم‌هایی را شاهد بودیم که مؤمن بودند اما تقوا چون نداشتند در آخر عمرشان لغزیدند و این اهمیت تقوای است.
بخش دوم آیه اما می‌فرمایند که اهل صادقین باشید.
باید دقت داشت که قرآن در این بخش از آیه نمی‌فرمایند مِنَ الصادقین بلکه می‌فرمایند مَعَ الصادِقین یعنی همراه و مطیع و هم نشین با صادقان باشید.
روایت‌های شیعه و سنی تاکید دارند که صادقین محمد و آل محمد (ص) هستند.
هم نشینی و همراهی با صادقین یکی از مصادیقش امام صادق (ع) است.
مهم این است که ما همراهی و اطاعت کنیم.
نکته دیگری که از آیه ۱۱۹ سوره توبه برداشت می‌شود این است که ایمان و تقوا هم کافی نیست بلکه همراهی با ولی خدا نیاز است.



لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 23:12 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0