FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


عمده مباحث کلامی و حکمی و فقهی از امام صادق(ع) سرچشمه می گیرد


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 23:00

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ما عمده مباحث کلامی و حکمی و فقهی و اخلاقی مستند به کلمات به امام باقر (ع) و بیش از آن امام صادق (ع) است.

امام،صادق،مذاهب،مكتب،اسلام،نص،اميرالمومنين،تشيع،شيعه،فاصله،ح ...


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی اکبر رشاد در درس خارج اصول با تسلیت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) اظهار داشت: وجود مبارک و نورانی امام صادق (ع) در عرصه معرفت و علم همان نقشی را ایفا کرد که وجود نورانی سید الشهدا (ع) از طریق حماسه و شهادت به ایفای آن پرداخت.
رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: اگر نبود شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) چیزی از اسلام باقی نمی‌ماند و اگر چیزی مانده بود فقط نام بود؛ شهادت آن بزرگوار نه تنها اکثر اهل بیت را تحکیم و تداوم بخشید بلکه حتی نسبت به سایر مذاهب که بسا در مکتب خلفا زیست می‌کردند و تنفس می‌نمودند حتی در آن مذاهب نیز حقایقی که هست ممکن بود از دست برود.
وی تصریح کرد: در واقع اثر شهادت سید الشهدا (ع) محدود به پیروان و مکتب اهل بیت (ع) نبود.
گاه این چنین است که یک حرکت حتی در رفتار دشمن نیز تأثیر می‌گذارد و رفتار دشمن را هم اصلاح می‌کند و بقای اسلام ناب و خالص به خون مطهر و پاک سید الشهدا بود.
استاد رشاد عنوان کرد: امام صادق (ع) نیز چنین نقشی را به شیوه‌ای دیگری ایفا فرمودند.
ایشان نه تنها مکتب اهل بیت (ع) را احیا کردند بلکه بعد از سیطره بنی امیه و در نزاع میان بنی امیه و بنی عباس از این فرصت استفاده کردند و مکتب اهل بیت را تقویت فرمودند و تعالیمی که دادند روی مذاهب دیگر تأثیر گذاشت و برای سران سایر مذاهب تأثیرگذار بود و مستقیم و غیر مستقیم شاگردان آن بزرگوار بودند و تعالیمی که ایشان ارائه فرمودند لاجرم در طرز تفکر و رفتار آنها تأثیر گذاشت.
وی بیان کرد: این که تعبیر می‌شود امام صادق (ع) رئیس مذهب شیعه هستند گر چه تعبیر مناسب و دقیقی از یک جهت نیست چرا که شیعه را رسول خدا شیعه نامیده است و روایات متعددی داریم که به لسان حضرت محمد (ص) خطاب به امیرالمومنین (ع) فرمودند که هم شیعتک یا علی.
روایتی است که سه خلیفه و امیرالمومنین دم در منزل پیامبر روی سکو نشستند و وقتی حضرت از منزل خارج شدند روی سکوی مقابل امیرالمومنین (ع) نشستند و آن جا بحث از قومی یا جماعتی شد با ویژگی‌های خاص و یکی از سه نفر پرسیدند این ها چه کسانی هستند و حضرت پاسخ نفرمودند تا اینکه امیرالمومنین سوال کردند و ایشان در مورد ویژگی‌های آنان فرمودند و گفتند هُمْ أَنْتَ وَ شِیْعَتُکَ یا عَلِیُّ؛ پیامبر (ص) فرمود این ها شیعیان تو هستند.
استاد رشاد ادامه داد: از امام علی (ع) پرسیده شد شیعه کیست و حضرت حرکت کردند از نقطه‌ای و به سلمان گفتند پشت سر من بیا و سلمان پا جای پای امیرالمومنین قرار می‌داد و برگشتند گفتند تشیع این است یعنی جا پای ما بگذارید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصطلاح شیعه و تشیع اصطلاح کمابیش متعارفی در عهد رسول خدا بوده و این گونه نیست تشیع را امام صادق (ع) بنا نهاده باشد یا فرقه‌ای شکل گرفته باشد و یک انشعابی از اسلام ایجاد شده باشد، بلکه تشیع، اسلام ناب و اسلام اصیل است و باقی مذاهب و فرق انشعاب از متن صراط اسلام اند و این گونه معروف است چون مذاهب اسلامی در آن عهد شناخته و تفکیک شده و فرق و مذاهب به وجود آمد تشیع نیز یک مذهب تلقی شد.
وی بیان کرد: در تقسیمات کلامی نیز از این اصطلاح استفاده شد به عنوان مذهب شیعه گویی مذهب و مسلک است، در مقابل دین والا خود دین است و البته نقش صادقین در احیای اسلام ناب و ارتقای و توسعه مکتب اهل بیت (ع) فوق العاده بوده است؛ شرایط مساعدی به وجود آمده و این دو بزرگوار این کار را انجام دادند.
استاد رشاد عنوان کرد: ما عمده مباحث کلامی و حکمی و فقهی و اخلاقی مستند به کلمات به امام باقر (ع) و بیش از آن امام صادق (ع) است این خود روشن است و اگر نمی بود کلمات امام باقر و امام صادق، کلام ما و فقه ما فقیر بود و اخلاق ما به لحاظ مذهبی فقیر بود.
وی تاکید کرد: ما در حال حاضر فاصله مان با مرام و مکتب امام صادق (ع) کم نیست، گاهی از رویه امام (ع) فاصله می‌گیریم؛ بنده معتقد هستم اگر با یک زاویه دید متفاوت و به انگیزه ارزیابی میزان انطباق و فاصله کلام و فقه ما خصوصاً با آنچه از لسان امام (ع) صادر شد در سایر معارف اگر با این نگاه به عنوان چنین ارزیابی کنیم خواهیم دید در جایی فاصله داریم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: یکی از جهت که فاصله داریم، جهات عقلانیت است؛ در کلام و عقاید و در فقه و اخلاق و دیگر معارف امام صادق (ع) بسیار اهتمام دارند بر وجه شأن عقل و عقلانیت اما خوب به نظر می‌رسد ما در این جهت بیشتر نص‌گرا شده ایم؛ بعضی از فقهای ما برخی از متکلمین ما لااقل بیش از آن که عقل گرا باشند نص گرا هستند گاهی تا جایی که برخی خرده جریان‌هایی در تشیع پیدا شد که نه تنها نص گرا شدند که اخبار گرا شدند اخباری شدند و نه تنها گرایش چنینی بلکه به جای نص گرایی که بگوییم محور نص است و سایر منابع را نباید کنار بگذاریم یا محور اخبار است اما قرآن را نباید کنار بگذاریم در عمل نزدیک شدیم به این که سایر منابع را کنار بگذاریم و به جای نص گرایی دچار نص بسندگی شویم و به جای اخبار گرایی حتی احیا اخبار بسندگی ما را مشغول کند.
وی گفت: گاهی چنین آفاتی در آثار برخی خرده جریان‌ها به چشم می‌خورد؛ ما آن چنان که امام صادق (ع) فقه را عقلایی می بیند و بیان می‌فرماید و به عقل اهتمام دارند؛ گاهی بعضی افراد سهمی برای عقل قائل نیستند و می‌گویند عقل کاربرد عالی و استقلابی دارد این فاصله گرفتن از مکتب امام صادق (ع) قلمداد می‌شود؛ حتی حوزه‌ها اهتمام کمی به امام صادق (ع) دارند و حق ایشان را ادا نکرده ایم؛ مگر ما حق امیرالمومنین را در حوزه ادا کرده ایم که گلایه کنیم حق امام صادق ادا نشده است.
استاد رشاد افزود: در حوزه علمیه ما نهج البلاغه به اندازه کدام درس بشری عادی ارزش دارد؛ در فلسفه، کلام، عرفان، فقه و اخلاق چقدر اهتمام داریم به برخی از آثار و الزام می‌کنیم این ها را بخوانند، حفظ کنند و فهم کنند.
چرا نباید نهج البلاغه متن درسی حوزه‌ها شود، چرا نباید صحیفه سجادیه که متن تدیون شده امام سجاد (ع) است چون ساختارش نسل به نسل از امام سجاد (ع) به ما رسیده است، این کتاب عرفانی و اخلاقی مانند سایر کتاب‌ها برایش ارزش قائل نیستیم که یک جا در حوزه سراغ داشته باشیم بگویند صحیفه سجادیه درس اصلی است و طلاب باید بخوانند.
وی بیان کرد: البته در این انتقاد به عنوان کسی که در خدمت طلاب پیر شده ام من هم مقصر هستم، در این جهت کوتاهی کرده ام، طلاب باید یک دور کامل تفسیر قرآن کریم را نیز بخوانند؛ آیت الله جوادی آملی ۴۰ سال تفسیر قرآن می‌گوید و این جبران تقصیر امثال ماست، هر چند دروس حوزه متراکم است اما این کتب مقدس باید خوانده شود.
وی در پایان عنوان کرد: تبلیغ را به محرم و صفر و رمضان محدود نکنیم؛ در این مناسبت‌ها طلاب باید به کار تبلیغ بپردازند؛ هر چند در حوزه تبلیغ نیز کوتاهی‌هایی شده و استغفار می‌کنیم.

 


سه شنبه، 26 اردیبهشت 1402 - 23:10 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0