FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


باید آموزش، پژوهش و دانش مهدوی ارتقا یابد


 مهر | دین و اندیشه | شنبه، 23 اردیبهشت 1402 - 11:29

رئیس دانشگاه آزاد گفت: مهدویت قاعده فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و باید آموزش، پژوهش و دانش مهدوی ارتقا یابد.

مهدويت،دانشگاه،اسلامي،آزاد،امامت،دبيرخانه،دانش،نهادسازي،زندگ ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه آزاد اسلامی، اجلاس دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد.
طهرانچی در سخنرانی با موضوع «مهدویت در متن یا حاشیه زندگی» گفت: سوال جدی که مطرح می‌شود این است که مهدویت در متن یا حاشیه زندگی ماست؟
در قاعده حکمرانی فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، امامت و مهدویت و ولایت فقیه قرار دارد، بنابراین نقش دانشگاه در پرداختن به امامت و مهدویت، ایجاد سبک زندگی و مقوم حکمرانی است.
پس چه از منظر سبک زندگی و چه حکمرانی، موضوع مهدویت جایگاه خاصی در دانشگاه دارد و باید در دانش و بینش، گرایش و کنش مقوم مهدویت باشد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سالانه ۴۰۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی وارد دانشگاه می‌شوند، باید ارزیابی داشته باشیم که میزان دانش آنها از مهدویت در بدو ورود به دانشگاه و هنگام فارغ‌التحصیلی چه تغییر و پیشرفتی داشته است.
تفاوت دبیرخانه امامت و مهدویت و موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در این است که دبیرخانه متولی ارتقاء دانش مهدویت است.
در دانش مهدویت لازم است پژوهش‌های مبنایی انجام شده و دانش مهدویت در آموزش رسوخ پیدا کند تا بتوانیم رفتار مهدوی که «انتظار» است را بسازیم و در جامعه جاری کنیم.
طهرانچی تأکید کرد: مهدویت قاعده فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران است و باید آموزش، پژوهش و دانش مهدوی ارتقا یابد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه به چهار آیه قرآن کریم به عنوان «آیاتِنا عَجَباً» اشاره کرد و گفت: قرآن کریم، پیامبر، قصه حضرت موسی و داستان غیبت ۳۰۹ ساله اصحاب کهف چهار «آیاتِنا عَجَباً» است که به این آیات علاوه بر ایمان باید از نظر نقلی و عقلی هم توجه کرد و این از وظایف دانشگاه است.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال رفتارسازی اجتماعی است، خاطرنشان کرد: رفتارسازی اجتماعی نیازمند ساختارهای اجتماعی است و بدون ساختار حتی در امر دین هم موفق نخواهیم بود چرا که رفتارسازی نیازمند نهادسازی است.
طهرانچی با اشاره به سوره اعراف، افزود: بر اساس آیات ۲۴ به بعد این سوره مبارکه، وقتی حضرت آدم به شجره «خلد» و «ملک» نزدیک شد، به کره خاکی آمد و از وادی مودت که در بهشت بود، وارد عالم خاکی شد که در آن عداوت و مودت، تولی و تبری و دافعه و جاذبه وجود دارد.
وقتی وارد این عالم می‌شویم، اولین موضوعی که در مواجهه انسان‌ها با هم مطرح می‌شود، نماد پوشش به عنوان نقطه محوری است که دارای سه وجه پوشاننده جسم، زینت و صیانت است.
وی ادامه داد: در آیه ۲۹ سوره اعراف، خداوند به نهادسازی مسجد می‌پردازد ومی‌فرماید: «قُلْ أَمَرَ رَبِّی بِالْقِسْطِ وَأَقِیمُوا وُجُوهَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ کَمَا بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ» این نهادسازی کمک می‌کند که مسیر هدایت «فَرِیقًا هَدَی» وَ مسیر گمراهی «فَرِیقًا حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلَالَةُ» را بشناسیم.
طهرانچی خاطرنشان کرد: البته نهادسازی کافی نیست و باید در مساجد هنرها را بروز داد «قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَةَ اللَّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ» (آیه ۳۲ سوره اعراف).
نهاد باید امکان بروز زیباشناسی داشته باشد، به همین دلیل در موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی به کارهای هنری، شعر، سرود و...
پرداخته می‌شود، چرا که معتقدیم در مواجهه با فرهنگ و در ساختار همه توان را به بروز و ظهور برسانیم.
در مساجد به زیبایی شناختی توجه داشتیم، اما محتوایی کار نکردیم، بنابراین به ساختار نیاز داریم تا هنر را به اوج برسانیم و جذابیت داشته باشیم، همانطور که خداوند متعال می‌فرماید «بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ وَکُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ».
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر جلوه‌گری زینت دانشگاه در مسجد، گفت: مسجد نهادسازی است که در علم و فرهنگ مؤثر است و باید نگین انگشتر دانشگاه باشد، باید مسجد را به عنوان کانون فکر در دانشگاه از غربت دربیاوریم و با همه توان علمی، ادبی و هنری که داریم و ساختارهایی که خلق کردیم به مهدویت بپردازیم.
اگر این کار را نکنیم، جامعه در سبک زندگی به سمت دیگری می‌رود.
طهرانچی در پایان با تأکید بر اجتناب از صورت‌گرایی، ظاهرگرایی و شکل‌گرایی در حوزه امامت و مهدویت، گفت: امامت و مهدویت در دانشگاه باید «أَسَّسَ بُنْیَانَهُ عَلَی تَقْوَی» باشد.
پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد اصفهان نیز در این اجلاس گفت: دبیرخانه امامت و مهدویت تلاش دارد که امسال فراگیری بیشتری داشته باشد و تعداد زیادی از دانشجویان و اساتید را در بربگیرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قیصریان دبیر دبیرخانه امامت و مهدویت نیز گزارشی از عملکرد این دبیرخانه ارائه کرد و گفت: ۲۵۲ زمینه پژوهشی در قالب نظام موضوعات مهدویت در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده و چهار همایش ملی منجی گرایی در مذاهب، تربیت مهدوی، گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی و مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی برگزار شد.
امسال حول محور فعالیت‌های دبیرخانه را «مهدویت و الگوی مطلوب تربیت اجتماعی» قرار دادیم و در این راستا نشست، کارگاه و همایش‌های استانی برگزار خواهد شد.
وی افزود: برای سال جاری، ۲۲ برنامه از جمله چاپ‌کتاب و مقاله در حوزه مهدویت، برگزاری کرسی‌های ترویجی، نظریه‌پردازی و آزاداندیشی، انتشار مجله الکترونیکی، برگزاری پویش یوسف زهرا (س)، تولیدات فناورانه، اردوهای دانشجویی، ایجاد کانون‌های دانشجویی، برگزاری جلسات هم‌اندیسی اساتید، ضیافت اندیشه مهدوی، همایش ملی و...
پیش‌بینی شده است.



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402 - 16:26 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0