FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


معلم تراز جمهوری اسلامی الگوی اخلاق، تقوا و ولایت مداری است


 مهر | دین و اندیشه | یکشنبه، 17 اردیبهشت 1402 - 09:40

رئیس سازمان بسیج اساتید کشور گفت: معلم تراز جمهوری اسلامی الگوی اخلاق، تقوا، میهن دوستی و ولایت مداری است.

تعليم،تربيت،نظام،معلم،اساتيد،كشور،تحول،معظم،پرورش،جذب،مقام،م ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان بسیج اساتید کشور، محمدرضا مردانی رئیس سازمان بسیج اساتید در مراسم گرامیداشت هفته معلم و مقام استاد، در جمع خانواده‌های اساتید بسیجی دانشگاه‌های تهران بزرگ در سالن دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران بر حساسیت امر جذب در نظام تعلیم و تربیت تاکید کرد.
وی در این نشست ضمن گرامیداشت هفته‌ معلم و روز استاد و تاکید بر جایگاه معلمان و اساتید، گفت: تعالی هر جامعه مستقیما در گرو تعالی نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است.
شاخص‌های فرهنگی جامعه، میزان گرایش مردم به علم و پژوهش، میزان دغدغه‌مندی مردم به ویژه جوانان برای حل مشکلات کشور، میزان میهن دوستی، میزان تقید و تشرع و پرهیزگاری ملت، و حتی میزان پیشرفت مالی و صنعتی کشور همه و همه مستقیما متاثر از نظام تعلیم و تربیت ماست.
وی افزود: تعبیر امام راحل از شغل معلمی تعبیر بسیار دقیق و در عین حال مسئولیت‌آفرینی است.
اینکه ایشان می‌فرمایند "معلمی شغل انبیاست" هم میزان تاثیرگذاری معلمین و اساتید در آینده و عاقبت یک امت را نشان می‌دهد و هم مسئولیت سنگینی که بر دوش معلمین و استادان است را به ما متذکر می‌شود.
مردانی دیربازده بودن محصولات نظام تعلیم و تربیت را از مشکلاتی دانست که گاهی موجب غفلت از ملزومات و بایسته‌های نظام تعلیم وتربیت می‌گردد و عنوان کرد: اگر خدای ناخواسته کم‌کاری‌هایی در امر تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد ممکن است اثرات خود را دو یا سه دهه بعد نشان دهند.
وی افزود: ما به اولویت داشتن مسائل اقتصادی و معیشتی قائل هستیم ولی همانطور که مقام معظم رهبری بارها یادآوری فرموده‌اند، اولویت داشتن مسائل اقتصادی نباید باعث شود از امور ضروری دیگر غفلت کنیم.
مقام معظم رهبری در مورد تاثیر بلند مدت تعلیم وتربیت به درستی می‌فرمایند: "در بلندمدت، هیچ چیز به اندازه تعلیم و تربیت اهمیت ندارد.
نقش معلم و مربی در جامعه ما، نقش تراز اول است".
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دژ مستحکمی برای آینده‌ متعالی نظام آموزش و پرورش است
مردانی سپس با اشاره به آنکه از جمله مواضعی که دشمن در نبرد شناختی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی و علیه بنیان‌های فرهنگ ایرانی- اسلامی به شدت مورد آماج حملات ترکیبی قرار داد، جایگاه و شان معلم و مربی و استاد بوده است.
خاطر نشان کرد: خط اول نبرد ترکیبی علیه دشمنان کشور نظام تعلیم و تربیت کشور است، پیش روی و یا خدای ناکرده پس روی در سایر خطوط، معلول قوت و ضعف نظام تعلیم و تربیت است.
دشمن می خواهد نوجوان و جوان ما به جای معلم و استادِ خود متاثر از فضای مجازی و فلان به اصطلاح سلبریتی و فلان ستاره‌ فضای مجازی باشند.
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش یک دژ مستحکم و یک تضمین قابل اتکا برای آینده‌ی متعالی نظام آموزش و پرورش است.
وی گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اشراف و دقت نظری که دارند به درستی اشاره فرمودند: "از سند تحوّل در کف مدرسه خبری نیست".
نباید اساس و رویکرد نظام تعلیم و تربیت ما بر اساس رفت و آمد افراد دستخوش تغییر و تحول شود.
اساس تحول در نظام آمورش و پرورش ما سند تحول است نه تحول و تغییر افراد.
همانطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند باید "نقشه‌ی راه اجرای سند تحول" آماده شود.
باید بیش از پیش به امور تربیتی و پرورشی بپردازیم.
جذب در نظام تعلیم و تربیت باید با حساسیت باشد
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور بیان کرد: مسئله‌ی امور پرورشی در نظام تعلیم و تربیت در دهه نود قاصرانه یا خدای نکرده عامدانه تضعیف شد.
تعلیم بدون تربیت نه تنها حسنی ندارد که مخرب نیز هست.
کسی که بمب اتم را ساخت تعلیم دیده بود ولی پرورش و تربیت نیافته بود.
فرد درس خوانده‌ای که اخلاق درستی ندارد یا نسبت به خانواده و کشورش تعهدی ندارد این حسنی برای جامعه ندارد.
جذب در نظام تعلیم و تربیت حالا چه در آموزش و پرورش و چه در آموزش عالی باید با مداقه و حساسیت باشد.
ضوابط و بایسته‌های جذب افراد بعنوان معلم و استاد نباید فدای سرعت یا خدای نکرده عوامل دیگر گردد.
مردانی با اشاره به تاثیرپذیری مستقیم دانش‌آموزان و دانشجویان از معلمان و اساتید گفت: نه تنها علم بلکه اخلاق و تقید و تعهد و دغدغه‌مندی و بسیاری از اوصاف خوب دیگر در دانش آموز و دانشجو مستقیما متاثر از معلم و استاد است.
رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با معلمان به درستی و دقت به این نکته اشاره فرمودند که البته ناظر به جذب و پایش کیفیت معلمان است که به نظر حقیر با همین کیفیت در مورد جذب و پایش تعالی اساتید نیز مترتب است.
وی افزود: مقام معظم رهبری می‌فرمایند "شایستگی‌های حرفه‌ای معلّم و شایستگی‌های عمومی معلّم هم در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اوّلِ کار اهمّیّت ندارد؛ اوّلِ کار اهمّیّت دارد، لکن ادامه هم اهمّیّت دارد.
و راهش این است که ضوابط گزینش کم‌رنگ نشود؛ خب یک مقداری سختی‌هایی دارد، گزینش‌های در چهارچوب ضوابط یک مقدار سخت است، [امّا] نگذارند این سختی موجب بشود که این ضوابط کم‌رنگ بشود.
"
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تاکید کرد: معلم تراز جمهوری اسلامی نه تنها معلم درس و مشق که معلم و الگوی اخلاق، تقوا، میهن دوستی، دغدغه مندی نسبت به کشور و ولایت مداری نیز هست.
رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:"این که گفته می‌شود معلّم کار انبیا را می‌کند، برویم در عمق این حرف؛ این حرف یعنی چه؟
یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتبَ وَ الحِکمَة؛ کار انبیا این است؛ کار انبیا نجات بشریّت است و ایجاد یک جامعه‌ی انسانیِ برتر و والاتر است، معلّم، شاغلِ شغل انبیا است".



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 17 اردیبهشت 1402 - 17:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0