FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضرورت توجه به مکتب سلامت در اسلام


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 14 اردیبهشت 1402 - 14:28

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ریشه اسلام، سلام و سلامتی است و اسلام بر جسم و روح سالم تاکید دارد.

پزشكي،علوم،سلامت،اسلام،آموزش،حوزه،خسروپناه،علمي،دبير،استاد،د ...


حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه مطرح کرد؛
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه در بیست و چهارمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی با گرامیداشت یاد شهید مطهری و مقام معلمان و استادان اظهار کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی الگوی خوبی در آموزش و تعلیم و تربیت به راه انداخته‌اند که دانشگاه‌های دیگر می‌توانند از آن استفاده کنند.
وی با اشاره به‌عنوان همایش مبنی بر «آموزش پاسخگو و دانشگاه متعالی» آن را حکیمانه دانست و افزود: متاسفانه کسانی که علوم انسانی یا علوم پایه می‌خوانند نمی‌توانند کاربست علمی که فراگرفته‌اند را بیابند و این در حالی است که کشور نیاز‌های متعددی در حوزه علوم انسانی و علوم پایه دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آموزش پزشکی ادامه داد: در علوم پزشکی دانشجو و استاد در کنار بیمار هستند و آموزش می‌بینند و از این طریق بیمار درمان می‌شود، قطعا این بهترین نوع آموزش است.
استاد خسروپناه با اشاره به حوزه کشاورزی بیان کرد: هم اکنون ۱۰ هزار عضو هیئت علمی در حوزه کشاورزی داریم، اما ۷۰ درصد محصولات کشاورزی وارد می‌شود، مشخص است که وزارت کشاورزی ارتباط مناسبی با اعضای هیئت علمی برقرار نکرده و هر یک راه خود را می‌روند، اگر این ارتباط برقرار شود می‌توان شاهد خودکفایی در حوزه‌های متعدد غذایی بود.
وی در ادامه بر به روز رسانی نقشه جامع علمی کشور تاکید کرد و گفت: بخش پزشکی سند نقشه جامع علمی کشور را باید فعالان و اساتید حوزه پزشکی به روز رسانی کنند نه اینکه اساتید حوزه علوم پایه و طبیعی درباره آن تصمیم‌گیری کنند، اینگونه نیاز دانشگاه‌ها استخراج و برای آن‌ها چاره‌اندیشی می‌شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مکتب سلامت اسلام تاکید کرد: علم پزشکی اسلامی نداریم و کسانی که در این باره ادعا می‌کنند در اشتباه هستند بنابراین شاخص ارزیابی پزشکی همین متدولوژی پزشکی است، اما مکتب سلامت در اسلام وجود دارد.
استاد خسروپناه ادامه داد: نام خداوند سبحان، سلام است و نام اسلام هم از سلام است.
اسلام هم به معنای تسلیم شدن در برابر خدا و سلامت شدن است.
در قرآن تعابیر مختلفی نظیر دارالسلام، سبل السلام و قلب سلیم آمده است بنابراین ریشه اسلام، سلام و سلامتی است و اسلام بر جسم و روح سالم تاکید دارد.
وی پیشگیری را بهتر از درمان دانست و اضافه کرد: در این مسیر اگر قرار است معاونت درمان وزارت بهداشت بودجه مشخصی داشته باشد، بودجه معاونت بهداشت و سلامت باید دو برابری در نظر گرفته شود و در کنار دغدغه ساخت بیمارستان، دغدغه حفظ سلامت و پیشگیری را داشته باشیم.
پیشگیری به آموزش و گفتمان‌سازی نیاز دارد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر قاعده لاضرر در اسلامی گفت: قاعده لاضرر از جمله «لا ضَرر و لا ضِرار فی الاسلام؛ هر گونه ضرر و ضرار در اسلام ممنوع است» برگرفته شده است.
بر این اساس اگر وضو گرفتن برای فردی ضرر داشته باشد نباید برای نماز وضو بگیرد، یا اگر روزه برای کسی ضرر دارد نباید روزه بگیرد و ثوابی برای او در نظر گرفته نمی‌شود.
استاد خسروپناه بیان کرد: زمانی فق‌ها درباره مرگ مغزی اختلاف نظر داشتند، اما وقتی جلسات هم‌اندیشی با پزشکان و متخصصان در این زمینه برگزار شد اکثرا به نظر واحد رسیدند و مرگ مغزی را به‌عنوان مرگ تلقی کردند و حتی درباره آن فتوا صادر کردند.
وی ادامه داد: در مکتب اسلام اصولی داریم که استادان علوم پزشکی می‌توانند به آن‌ها بپردازند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: یکی از حوزه‌های مهم در سلامت، سلامت تخیل و عقلانی است، اندیشمندان حوزه و دانشگاه می‌توانند در این زمینه با یکدیگر مباحثه داشته باشند.
همچنین سلامت اخلاق نیاز امروز جامعه است، برخی در داوری نیاز مردم همواره ایجاد یاس می‌کنند و گذشته را مورد نکوهش قرار می‌دهند این هم یک بیماری است که باید درمان شود.

 

پزشكي،علوم،سلامت،اسلام،آموزش،حوزه،خسروپناه،علمي،دبير،استاد،د ...


لینک کوتاه خبر


جمعه، 15 اردیبهشت 1402 - 16:45 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0