FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آثار تاریخی هویت ماست/قصه‌گویی به زودی ثبت ملی می‌شود


 مهر | فرهنگی و هنری | چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402 - 16:28

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: آثار تاریخی، هویت ماست که کودکان و نوجوانان آن را نمی‌شناسند و باید برای شناساندن این موارد به بچه‌ها تلاش کنیم.

فرهنگي،ميراث،كانون،گردشگري،نوجوانان،كودكان،فرهنگ،هويت،پرورش، ...


به گزارش خبرگزاری مهر، نشست مشترک سازمان میراث فرهنگی و کانون درباره «آخرین وضعیت ثبت قصه‌گویی در هفته میراث فرهنگی»، با حضور حامد علامتی مدیرعامل کانون، فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون پرورش فکری، مریم حقی مدیرکل کانون استان تهران، فروهر معدنی مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون، فاطمه طارمی مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون، یحیی نقی‌زاده‌محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری، علیرضا تابش مشاور معاون میراث‌فرهنگی و علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
لزوم انتقال میراث فرهنگی به نسل جدید برای ارتقای فرهنگ
حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در ابتدا ضمن تبریک روز معلم گفت: اهمیت بحث میراث فرهنگی در اندیشه اسلامی ما مبرهن است؛ به‌واقع آن چیزی که از نگاه دینی برمی‌آید و در آرا اندیشمندان حوزه علوم دینی و همچنین آیات و روایات مطرح شده نمایش‌دهنده علم و دانش است.
میراث فرهنگی از آثار علمی گذشتگان تشکیل می‌شود که با انتقال آن می‌توانیم به ارتقا فرهنگ مادی و معنوی خود کمک کنیم.
وی با اشاره به این‌که در اندیشه دینی و نظام جمهوری اسلامی ایران و همچنین فرهنگ ما بر حفظ اماکن مقدس معنوی و تاریخی تأکید شده است، گفت: رهبر معظم انقلاب در سال ۷۹ سفری به استان اردبیل داشتند و بر ضرورت حفاظت از امکان مقدس و تاریخی کشور تاکید کردند.
درواقع حفظ آثار گذشتگان ما یک پنداندوزی برای نسل جدید دارد.
از قِبل مطالعه آثار گذشتگان و توجه به سرنوشت آن‌هاست که فرهنگ بومی، منطقه‌ای و سبک زندگی ایرانی اسلامی به نسل جدید منتقل می‌شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ضمن اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به بحث کودک و نوجوان گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با معلمان بارها به بحث کودک و نوجوان پرداختند و همچنین بیان کردند آموزش و پرورش باید برای بحث هویت ایرانی و اسلامی کار کند تا امروز کودک ما به هویت خود افتخار کند و می‌کند.
یکی از موارد بحث هویت همین میراث فرهنگی است.
وی ادامه داد: در کانون پرورش فکری مسئله‌یابی کردیم و دریافتیم ظرفیت‌هایی همچون عروسک، قصه و… داریم که با فرهنگ بومی و منطقه ما عجین است و باید از آن‌ها بهره ببریم.
همچنین وجود ۱۶ میلیون دانش‌آموز و خانواده‌هایشان از ظرفیت‌های کانون محسوب می‌شود و ظرفیت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز تخصص متخصصان و آثار این حوزه است که با همکاری این دو نهاد نتایج خوبی به‌دست خواهد آمد.
علامتی در پایان سخنان خود گفت: آثار تاریخی، هویت ماست که کودکان و نوجوانان آن را نمی‌شناسند و باید برای شناساندن این موارد به بچه‌ها تلاش کنیم اما نکته مهم این است که سرمایه کانون اعتماد خانواده‌ها است؛ از این رو تمام فعالیت‌هایی که در کانون انجام می‌شود باید فاخر، پویا و مخاطب‌محور باشد.
همچنین نیاز است مربیان ما در حوزه آثار تاریخی، میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس آموزش ببینند.
آن‌ها می‌دانند با کودک چگونه رفتار کنند از این رو نیاز است که در این حوزه بیشتر به آن‌ها آموزش دهیم تا انتقال مفاهیم به درستی به کودکان و نوجوانان صورت گیرد.
ثبت قصه‌گویی در فهرست آثار ملی
یحیی نقی‌زاده‌محجوب مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در بخش دیگری از این نشست ضمن تبریک روز معلم گفت: حوزه فعالیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگ در کشور است.
نگاه عمیقی که به بحث هویت و اصالت تاریخی در این وزارتخانه شکل گرفته، می‌تواند مبنای خوبی برای سرمایه‌گذاری برای نسل‌های جوان باشد.
وی ادامه داد: یکی از نقاط عطف و توجه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرمایه‌گذاری بر بخش جوان و نوجوان است که حوزه تخصصی و از فعالیت‌های اصلی کانون به شمار می‌رود.
مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری با اشاره به تلاش برای ثبت قصه‌گویی در فهرست آثار ملی، گفت: در همین راستا و باتوجه به این که در آستانه رویداد مهم روز جهانی موزه و میراث فرهنگی و هفته میراث فرهنگی قرار داریم تلاش‌هایی صورت گرفته و نتایج خوبی حاصل شده است.
امیدوارم این جلسه پایه‌ای باشد برای فعالیت‌ها و تعاملات آتی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
آموزش فرهنگ بومی و هویت ایرانی به بچه‌ها
علیرضا تابش مشاور معاون میراث فرهنگی، دیگر سخنران این نشست با اشاره به این‌که نسل نو، امید برای آینده کشور هستند، گفت: باید برای شناخت هویت و ترویج فهم درستی از هویت ملی، سراغ خانواده‌ها و فرزندانشان برویم که کانون یکی از مراکز اصلی و مهم آن است.
یکی از شعارهای محوری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی توسعه سواد میراث فرهنگی در کل کشور است که فعالیت‌های بسیاری نیز در این راستا انجام شده است.
مشاور معاون میراث فرهنگی افزود: بحث شناخت ایران، فرهنگ بومی و هویت ایرانی موضوعی است که کارشناسان باید با زبان مناسب به کودکان و نوجوانان آموزش دهند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با توجه به فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد در این زمینه نیز می‌تواند آموزش‌های مورد نیاز را ارائه دهد.
همچنین می‌توان به کمک کانون پویش‌ها و برنامه‌های بسیاری را اجرایی کرد تا رسالت خود را در قبال نسل نو انجام دهیم.
لزوم تقویت سواد میراثی در میان نسل جدید
در ادامه علیرضا حسن‌زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به این‌که در بحث شکاف نسلی شک و تردیدی وجود ندارد، عنوان کرد: کودکان و نوجوانان با میراث روایی ما آشنایی ندارند.
ضرورت همکاری وزارت میراث فرهنگی که متولی آشنایی با فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی است با نهادهایی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند غیرقابل انکار است.
رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: علوم میراثی، مبنای خودآگاهی میراثی و هویتی هستند و سواد میراثی را در بین نسل‌های جدید تقویت کرده و توسعه می‌دهند؛ از این رو مدرسه‌ای طراحی شده با عنوان «مدرسه میان‌نسلی؛ ایران را بشناسیم» تا مضامین فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی و عناصر میراث ناملموس را به مخاطبان خود که کودکان و نوجوانان هستند، ارائه دهد.
برپایی جشنواره قصه‌گویی در اماکن تاریخی
در پایان فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون ضمن اشاره به برگزاری جشنواره عروسک‌ها در سال‌جاری و برنامه‌ریزی کانون برای برپایی جشنواره لالایی اظهار کرد: ما برای هویت‌آفرینی اعضای مراکز کانون در حال طراحی کارت عضویت هستیم تا بتوانیم خدماتی را در نرم‌افزار جدید کانون ارائه دهیم‌.
در این راستا نیز می‌توانیم از ظرفیت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بهره ببریم.
همچنین می‌توان از ظرفیت‌های این نهاد برای برپایی جشنواره قصه‌گویی در اماکن فرهنگی و تاریخی استفاده کرد.



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 14 اردیبهشت 1402 - 02:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0