FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


تربیت معادل پرروش است


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 12 اردیبهشت 1402 - 17:56

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تربیت معادل پرروش است و آن هم به‌معنای تبدیل استعداد‌ها به فعلیت است.

تربيت،منشي،كنشي،اخلاص،دانشي،نظام،خسروپناه،بينشي،والمسلمين،ال ...


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد:
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مراسمی که همزمان با گرامیداشت مقام استاد و هفته عقیدتی سیاسی در دانشگاه بقیه الله برگزار شد گفت: به همه اندیشمندانی که جهادگرانه در عرصه استقامت کشور تلاش می‌کنید خداقوت می‌گویم.
وی با اشاره به نظام تعلیم و تربیت اسلام گفت: در این نظام در کنار تعلیم، تزکیه اصالت دارد.
تربیت معادل پرروش است و آن هم به‌معنای تبدیل استعداد‌ها به فعلیت است اگر یک نظام آموزشی بتواند استعداد‌ها را به فعلیت برساند در آن نظام آموزشی پرورش و تربیت اتفاق افتاده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی سخن از تربیت است تعلیم جزیی از آن بوده و در عرض هم قرار نمی‌گیرند.
در مفهوم تربیت انسان را هویتی و چند ساحتی است که ساحت دانشی، بینشی، انگیزشی، منشی و کنشی دارد.
ما تربیت در هر ۵ ساحت می‌توانیم تعبیر دهیم و در هر کدام آن‌ها شاخص‌هایی که با آن شاخص‌ها می‌توانیم نظام آموزشی خود را بسنجیم.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه افزود: نخستین قسم تربیت دانشی است یعنی نظام آموزشی که استعداد‌های متعلمین در حوزه معرفت و دانش را به فعلیت تبدیل کند.
تربیت دانشی معروف است.
عقلانیت شاخص تربیت دانشی است.
عقل در مقابل تجربه نیست بلکه این عقل تجربه را هم شامل می‌شود.
شاخص تربیت دانشی عقلانیت است و می‌توانیم نظام تربیتی مجموعه‌ای را بسنجیم که تا چه میزان در آن رشد عقلانی حاکم است.
اگر دیدیم که دانشجوی رتبه‌های اول کشور درس می‌خوانند و بعد گوشواره در گوششان گذاشته‌اند نشان از ضعف عقلانیت دارد.
اگر ما در بعضی زمینه‌ها تقلید می‌کنیم باید این الگو برداری عقلانی باشد.
اگر از مرجعی تقلید می‌کنیم، چون عقل می‌گوید و در این تربیت باید به این برسیم که تا چه میزان اهل استدلال، منطق و برهانیم..
وی با اشاره به تربیت بینشی گفت: تربیت بینشی یعنی استعداد‌های ما در حوزه باور‌ها به فعلیت برسد و شاخص آن نیز ایمان است.
هرچه جامعه ایمانش بیشتر انگیزه، رشد و تمدن سازی‌اش بیشتر خواهد بود.
جامعه بی‌ایمان قطعا رشد نخواهد کرد.
ایمانی که مبتنی بر عقلانیت باشد.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید براینکه تربیت بینشی تربیتی است که باور‌های دینی ما را که پشتوانه عقلانی دارد تقویت می‌کند، گفت: مجاهدی که در دوران کرونا به خانواده‌اش سر نمی‌زند این انسان را حقوق بالا نگه نداشته است بلکه این شخص را ایمانش نگه داشته است.
پزشکان متعددی می‌شناسم که اگر مطب خصوصی بزنند درآمد بالایی نصیبشان می‌شود، اما در خدمت پژوهش و بیمارستان‌ها هستند تا بتوانند گره‌ای از کار مردم باز کنند.
این تنها ایمان است و اگر آن نبود چنین جهادی انجام نمی‌شد.
ما تربیت دانشی را با حضور افراد متخصص به آن توجه می‌کنیم، اما اگر تربیت بینشی رشد نکند، موفق نخواهیم بود.
اخلاص باعث تقویت انگیزه می‌شود
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سومین قسمت را تربیت انگیزشی نام برد و ادامه داد: بعضی انگیزه ضعیف یا کاهش انگیزه دارند ما نیاز به فناوری‌های انگیزشی داریم.
انگیزه محقیین، دانشجویان و تربیت انگیزشی غیر از تربیت دانشی و بینشی است و شاخص این تربیت اخلاص است.
تجربه نشان داده و در آیات و روایات آمده است کسانی که اخلاص پیدا می‌کنند انگیزه‌شان روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.
اما اگر اخلاص آسیب ببیند و شرک به‌وجود بیاید به معنای «سازمان پرستی» و «من پرستی» بد است.
زمانی چند دستگاه هم افزایی نمی‌کنند که کار به نام خودشان باشد، اما این کار باعث می‌شود که اثرشان کمتر شود.
اخلاص فردی و اخلاص سازمانی بسیار مهم است.
ممکن است فردی اخلاص داشته باشد، ولی سازمان یک منیت سازمانی پیدا می‌کند و می‌خواهد همه چیز برای خودش تمام شود.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه چهارمین قسمت را تربیت منشی عنوان کرد و بیان داشت: این تربیت یعنی خلقیاتی که یا فضایل هستند یا رذایل اخلاقی.
کسی که رقیب شکنی می‌کند مشخص است درونش رذیلت حسادت وجود دارد.
فضیلت محبت، تواضع و این فضایل ارزشمند وقتی در درون انسان ملکه شد از تربیت منشی برخوردار شده است.
اساتید اخلاق نیز چنین کاری را انجام دادند.
باید جریمه سنگینی برای آقایانی وضع شود که به امنیت بانوان آسیب می‌رسانند
وی با بیان اینکه در تربیت اخلاقی و منشی انسان باید خلق فضیلت محور داشته باشد، عنوان کرد: در این تربیت نیاز به تربیت جنسی داریم و باید به آن نیز اهمیت دهیم.
اخلاق و مساله جنسی بسیار مهم است.
تربیت شهوت و تربیت غضب اموری مهم پنداشته می‌شوند.
در امر به معروف و نهی از منکر گاه که باعث قتل و کشتن نیز می‌شود ما حضور این تربیت را بسیار مهم می‌دانیم.
انسانی که نتواند غضب و شهوتش را کنترل کند یعنی تربیت منشی ندارد و ما خیلی نیاز به این تربیت داریم.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه با تاکید براینکه این بسته اشتراکی است و باید همه ابعاد آن دیده شود، ادامه داد: مساله تربیت اخلاقی و منشی یک بسته است که استعداد‌های من فعلی را به‌بروز می‌رساند.
اخلاق اجتماعی و منشی غیر از تحصیلات است ممکن است استاد تمام و یا آیت‌الله باشد، اما مساله اخلاقی امری است که یاد می‌دهد چطور با مردم ارتباط برقرار کنیم؟
وی افزود: معتقدم در منظومه فکری اسلام شاخص تربیت منشی صداقت با خودمان، خداو با مردم است.
اگر صداقت در منش انسان شکل بگیرد فضایل دیگر به‌دنبالش می‌آید.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه قسم دیگر را تربیت کنشی نامبرد و گفت: این تربیت مربوط به رفتار‌های ماست.
منشا رفتار‌های ما خوب یا بد فضایل و رذایل درونی ما هستند.
آن انسانی که رفتارش در برخورد‌های موقت با رفتارش در برخورد‌های طولانی یکسان است.
رفتار‌های عاشقانه با همسر در طولانی مدت در خصوص تربیت کنشی است.
اخلاق کنشی و رفتار‌ها خیلی مهم است ما اگر خواستیم ببینیم تا چه میزان تربیت کنشی داریم باید رفتارمان در منزل یا اداره چگونه است؟
حرمت نیرو‌های خودمان را چقدر نگه می‌داریم ما فکر می‌کنیم مسئولیت داریم خیلی مهم است از آبدارچی که نقش دارد در رشد سیستم و دستگاه او و به‌همین اندازه باید حرمت او حفظ شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان گفت: شاخص تربیت کنشی مردم داری به‌معنای عام است.
هرچه انسان مردم‌دار‌تر باشد معلوم است تربیت کنشی و اجتماعی‌اش هم بیشتر رشد پیدا کرده است که از آن می‌توان به تربیت هویتی نام برد.

 

تربيت،منشي،كنشي،اخلاص،دانشي،نظام،خسروپناه،بينشي،والمسلمين،ال ...


لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 13 اردیبهشت 1402 - 10:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0