FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


اجرای قانون حجاب همراه با فعالیت فرهنگی اثرگذار است


 تسنیم | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 07 اردیبهشت 1402 - 19:34

کم کاری های گذشته دلیل اغماض در موضوع حجاب نیست، چنان که اکثریت مردم دوستدار حجاب هستند و خودشان از مسئولان اعم از دولت، مجلس و قوه قضائیه مطالبه می کنند که موضوع عفاف و حجاب را بیش از پیش مدنظر قرار دهند.

حجاب،رعايت،پوشش،فرهنگي،عنوان،پوشيدگي،تمدن،فرهنگ،عفاف،قانون،ج ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکتر فروغ نیلچی‌زاده یکی از کارشناسان دینی و پژوهشگران فرهنگی حوزه زنان و خانواده است که به عنوان استاد حوزه و دانشگاه فعالیت می‌کند.
او مطالب کارشناسانه و ظریفی را در زمینه حجاب مطرح می‌کند که جامعه امروز ما به آن‌ها نیاز دارد.
پوشیدگی نمایشگر میزان تمدن و پیشرفت اندیشه و فرهنگ هر اجتماعی است
کلمه حجاب به چه معناست؟
و آیا پوشش و حجاب تنها برای زنان تعریف شده است؟
حجاب در معنا هنر مستوری است که نشان از تمدن و فرهنگ انسان‌ها دارد.
یعنی هرچه انسان از بدویت فاصله گرفته و به سمت تمدن پیش برود، نوع پوشش او باید کامل‌تر و جامع‌تر باشد.
چراکه پوشیدگی میزان تمدن و پیشرفت اندیشه و فرهنگ او را نشان می‌دهد.
دلیل صحیح بودن این نظریه آن است که یکی از نشانه‌های قطعی اینکه انسان‌هایی که در جنگل‌های آمازون زندگی می‌کنند، این است که لباس‌های مناسبی برای پوشاندن بدن خود ندارند.
چون لباس نیاز به فرهنگ ناب انسانی دارد که انسان را حیوان نبیند، بلکه یک موجود محترم ببیند که برای بدن خود حریم قائل بوده و بتواند این بدن را بپوشاند.
هر نوع طرح و لایحه‌ای که در مجلس تصویب شود باید در وهله اول بر اساس نیازهای روز جامعه باشد، یعنی مردم نیاز به آن ماده قانونی داشته باشند و در عین حال ضرورت اجرای آن را درک کنند.
با این ویژگی حجاب را هنر مستوری می‌دانیم.
پس این نوع پوشیدگی امری فطری، انسانی و امری فرا جنسیتی است.
یعنی مردان هم باید پوشیدگی را داشته باشند، چنانکه در غرب و شرق عالم حجاب و پوشیدگی برای مردان هم وجود دارد.
وقتی تاریخ تمدن تمام پنج قاره را مورد بررسی قرار دهیم، به این نتیجه می‌رسیم که مردان هم از سر تا پا پوشش بودند، یعنی پوشش سر، پوشش بالاتنه و پوشش پاها هم برای مردان وجود داشته و هم زنان.
اما در دوره مدرن، بعد از رنسانس، به دلیل مشکلات گسترده‌ای که استعمارگران و شیاطین دامن زدند، یکی از چیزهایی که از بشریت دزدیدند هنر پوشیدگی بود.
به این صورت بود که عریانی به جای پوشیدگی نشانه تمدن شد و این وارونگی تمدنی و اینورژن فرهنگی به عنوان سمبلی از دنیای وارونه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم، نمود پیدا کرد.
به این معنا که هر کسی که خود را برهنه‌تر کند، گمان بر این می‌شود که مدرن‌تر، جدیدتر و متمدن‌تر است.
در حالی که این نظر خلاف علم، تجربه، تاریخ و دین است.
امر حجاب یک امر ذاتاً انسانی، تمدنی و فرا جنسیتی است.
ویژگی شاخص طرح‌ها و لوایح مربوط به عفاف و حجاب
مجلس شورای اسلامی طرحی هفت ماده‌ای برای عفاف و حجاب تدوین کرده بود که هنوز مطرح نشده و در انتظار لایحه دولت هستند.
به اعتقاد شما این نوع طرح‌ها و لوایح چه خصلتی باید داشته باشند تا در جهت نهادینه کردن فرهنگ حجاب در جامعه با قدرت عمل کنند؟
هر نوع طرح و لایحه‌ای که در مجلس تصویب شود باید در وهله اول بر اساس نیازهای روز جامعه باشد، یعنی مردم نیاز به آن ماده قانونی داشته باشند و در عین حال ضرورت اجرای آن را درک کنند.
در این شرایط حجاب و عفاف هم یکی از پیش نیازهای زندگی انسانی است، به این معنا که این‌طور نیست که ما عنوان کنیم حجاب فقط در دین اسلام طرح شده و فقط مختص این دین است.
بلکه در همه ادیان الهی شما مشاهده می‌کنید که عفاف و حجاب وجود دارد؛ از لباس‌ها و نوع پوشش یهودیان و مسیحیان و حتی زرتشتی‌های باستان هم به حجاب می‌رسیم.
آن هم حجابی که فقط به زنان مربوط نبوده، بلکه حتی مردان هم لباسی کاملاً پوشیده داشته‌اند و برخی قبایل و ادیان حتی کلاه و یا پارچه‌ای بر سر می‌گذاشته‌اند.
با این توضیحات عفاف و حجاب مربوط به همه دین‌های الهی است.
درست است؟
بله؛ حتی از این هم فراتر رفته و چنان نیازی در اجتماعات مردمی نسبت به پوشش احساس شده که وقتی نوع پوشش مردم در کشورهای مختلف را در سال‌های متفاوت مرور کنید به این نتیجه می‌رسید که همه پوشش مناسبی داشتند؛ یعنی هم مردان و هم زنان.
لباس‌هایی بلند که زنان کشورها در قاره‌های مختلف می‌پوشیدند و یا لباس‌های گشادی که مردان می‌پوشیدند.
حتی برای کودکان و نوجوانان تازه بالغ هم لباس‌های متناسب با عرف جامعه و دارای حجاب استفاده می‌شد.
افراد غیر مسلمان و توریست هم این قانون را رعایت کنند
آیا با این توجیه می‌توان عنوان کرد که اگر کسی مسلمان نبود هم نمی‌تواند نوع پوشش دیگری در جامعه داشته باشد؟
حجاب در معنا هنر مستوری است که نشان از تمدن و فرهنگ انسان‌ها دارد.
یعنی هرچه انسان از بدویت فاصله گرفته و به سمت تمدن پیش برود، نوع پوشش او باید کامل‌تر و جامع‌تر باشد.
چراکه پوشیدگی میزان تمدن و پیشرفت اندیشه و فرهنگ او را نشان می‌دهد
دقت کنید که وقتی عملی در کشوری به صورت قانون تصویب می‌شود، دیگر کسی نمی‌تواند عنوان کند که من هم‌دین دیگران نیستم، پس می‌توانم از قانون تخطی کنم، یا فردی بگوید من در این کشور مسافر هستم پس می‌توانم قانون شما را رعایت نکنم.
این نوع توجیحات در هیچ کشوری پذیرفته شده نیست و این طور نیست که ما بگوییم فقط در ایران قوانینی داریم که باید رعایت شود.
خیر؛ در هر کشوری که شما سفر کنید مشاهده می‌کنید که قوانینی وجود دارد که باید از سوی همه مردم آن کشور و حتی مسافران رعایت شود.
وقتی رعایت حجاب در کشور ما به عنوان قانون عنوان می‌شود، پس افراد غیر مسلمان و مسافر و توریست هم باید آن را رعایت کنند.
شکستن قانون از سوی هر شخصی که باشد، خلاف بوده و باید مورد مجازات قرار بگیرد.
ضرورت فعالیت فرهنگی در زمینه حجاب
در مورد رعایت عفاف و حجاب در کشور یک پرسش مهم وجود دارد؛ اینکه آیا باید قوای قهریه‌ای وجود داشته باشد که مردم را ملزم به رعایت قانون کند و یا برای این کار باید پیش‌نیازهایی در نظر گرفته شود، مانند اینکه در میان مردم فرهنگ‌سازی شود؟
درواقع به گفته بسیاری از مسئولان اکنون موضوع حجاب نیازمند کار فرهنگی است، اما متأسفانه هنوز تعریف درستی از این کار فرهنگی نداریم.
به نظر شما تعریف فعالیت فرهنگی در موضوع حجاب چیست؟
اتفاقاً فرهنگ‌سازی یکی از ضرورت‌های اجرای هر قانونی است.
در مورد رعایت حجاب در جامعه هم باید این نکته مورد نظر باشد.
اما باید این سؤال را بپرسیم که منشأ و مبدأ فرهنگ‌سازی حجاب در جامعه چه باید باشد؟
آیا می‌توانیم از هر مبدائی به فرهنگ حجاب برسیم و یا باید بر اساس اعتقادات مردم باشد؟
بعد از رنسانس، به دلیل مشکلات گسترده‌ای که استعمارگران و شیاطین دامن زدند، یکی از چیزهایی که از بشریت دزدیده شد هنر پوشیدگی بود.
به این صورت که عریانی به جای پوشیدگی نشانه تمدن شد و این وارونگی تمدنی و اینورژن فرهنگی به عنوان سمبلی از دنیای وارونه‌ای که امروز در آن زندگی می‌کنیم، نمود پیدا کرد.
به این معنا که هر کسی خود را برهنه‌تر کند، گمان بر این می‌شود که مدرن‌تر، جدیدتر و متمدن‌تر است.
در اینجا باید پاسخ بدهیم که ساخت فرهنگ و تبدیل کردن رعایت حجاب به فرهنگ مردم باید بر اساس نیازهای خود آنها باشد.
یعنی مردم توجیه شوند که وقتی قانونگذار می‌گوید باید حجاب را در اجتماع رعایت کنی، چرا این مطلب را آمرانه عنوان می‌کند.
چون این نیازی است که اتفاقاً خود آن فرد بی‌حجاب و یا بدحجاب هم دارد؛ چه خانم باشد یا آقا، در هر حال خود او خانواده‌ای دارد که دوست دارد در امان باشند.
هیچ مرد دارای عقل سلیمی دوست ندارد همسرش در معرض دید و لذت مردان دیگر قرار بگیرد.
همان‌طور که هیچ زن صاحب درک و منطق هم دلش نمی‌خواهد همسر او از زیبایی‌های جنسی زنان دیگر بهره ببرد؛ چه این بهره در حد نگاه کردن و لذت بردن باشد و چه لذات دیگر.
وقتی مردم این گونه توجیه شوند و اهمیت رعایت حجاب در جمع را درک کنند، خواهند دانست که این قانون و باید و نبایدها برای سلامت روان و امنیت و آرامش خود آنها تدوین شده است.
به این صورت است که هر انسانی خاطر آسوده خواهد داشت که همسر، فرزندان، خواهر، برادر و سایر عزیزان او در امنیت به سر می‌برند و تهدید خارجی برای او وجود ندارد که آرامش و امنیت و اساس خانوادگی او را بر هم بزند.
کم‌کاری‌های گذشته دلیل اغماض در موضوع حجاب نیست
بر اساس اظهار نظر برخی کارشناسان، مشکلاتی در برنامه‌ها و برخورد با مسئله حجاب وجود داشته که باعث شده اکنون برای اجرای این قانون مشکلاتی داشته باشیم که حاصل دو یا سه دهه کم‌کاری بوده.
برای جبران این روند و همان‌طور که در پرسش قبل عنوان کردیم برای کار فرهنگی چقدر زمان لازم است تا مشکلات برطرف شود؟
نباید کار فرهنگی را منوط به گذشت زمان کنیم و کنترل امور مربوط به عفاف و حجاب را موکول به زمانی کنیم که فرهنگ‌سازی به درستی و کامل انجام شد.
درست است که زمان‌بندی اساس هر عملی است، اما اولاً فرهنگ‌سازی برای حجاب باید دائمی باشد و ثانیاً نباید نهادینه کردن و اجرای احکام حجاب را به تعویق انداخت.
درست است که ما چندین سال در زمینه عفاف و حجاب کم‌کاری‌هایی داشته‌ایم.
افرادی که باید به امور رسیدگی می‌کردند و آموزه‌های اصیل دینی و اجتماعی را به مردم گوشزد می‌کردند کم‌کاری کردند.
اما اهمال‌کاری آنها باعث نمی‌شود که ما هم بهانه‌دار شویم که چون چند سال در مورد حجاب کوتاهی شده، پس امروز هم نمی‌توان کاری کرد.
یا این‌گونه عنوان شود که باید چند سال کار فرهنگی کنیم و اگر کار به نتیجه رسید، آن وقت وارد عمل شویم و بگوییم رعایت حجاب الزامی است.
خیر؛ هیچ‌کدام از این توجیهات قابل قبول در نظام جمهوری اسلامی و دلیل اغماض در موضوع حجاب نیست.
اگر به آماری که در چند ماه اخیر از قشرهای مختلف مردم گرفته شده مراجعه کنید، متوجه خواهید شد که اکثریت مردم دوستدار حجاب هستند و خودشان از مسئولان اعم از دولت و مجلس و قوه قضائیه مطالبه‌گری می‌کنند که موضوع عفاف و حجاب را بیش از پیش مد نظر قرار دهند.
این نوع مطالبه‌گری مردم نشان می‌دهد که جامعه ظرفیت اجرای قوانین مربوط به حجاب را دارد.
اما راه عمل و مسیر حرکت باید مشخص شود تا افراد سودجو و دشمنان منافق در داخل و خارج از کشور عزیزمان مانند چند ماه اخیر سوء استفاده نکنند.
ادامه دارد...
انتهای پیام/



لینک کوتاه خبر


جمعه، 08 اردیبهشت 1402 - 10:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0