FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارائه خدمات متنوع به کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری‌های خاص


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 05 اردیبهشت 1402 - 22:28

مدیر کانون پرورش فکری کودکان در پی امضای تفاهم‌نامه‌ای با سازمان آموزش و پرورش از ارائه خدمات متنوع به کودکان مبتلا به اوتیسم خبر داد.

كانون،استثنايي،كودكان،پرورش،آموزش،مدارس،مراكز،كشور،حوزه،سازم ...


مدیر کانون پرورش فکری کودکان مطرح کرد:
تفاهم‌نامه‌ای بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به امضا رسید تا بر اساس آن همکاری‌های مشترکی بین دو طرف برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان دارای نیاز‌های ویژه شکل بگیرد.
این تفاهم‌نامه صبح روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به امضای حامد علامتی مدیرعامل کانون و حمید طریفی‌حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رسید و دو طرف درزمینه فراهم آوردن زمینه حضور این مخاطبان، شامل کودکان و نوجوانان دارای آسیب‌های شنوایی، بینایی و معلولان جسمی و حرکتی در مراکز فراگیر کانون در کنار دیگر اعضای کانون و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان از طریق غنی‌سازی اوقات فراغت توافق کردند.
شناسایی و رشد استعداد‌ها و بالابردن سطح توانایی‌های ادبی، هنری، مهارتی و اجتماعی مخاطبان هدف با استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف به‌ویژه مراکز کانون و مدارس استثنایی از جمله اهداف اجرای این تفاهم‌نامه است.
انتشار کتاب به زبان بریل و ارسال آن به کتابخانه‌های کانون و مدارس، همکاری‌های آموزشی برای بالابردن مهارت‌های معلمان مدارس و مربیان کانون، ارایه خدمات رایگان فرهنگی، ادبی و هنری و مهارتی به این کودکان، تلاش برای توسعه و تجهیز مراکز فراگیر کانون، همراهی کتاب‌خانه‌های پستی کانون در ارسال کتاب به کودکان و نوجوانان دارای آسیب‌های جسمی و حرکتی در نقاط مختلف کشور از جمله تعهدات کانون در این تفاهم‌نامه است.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این تفاهم‌نامه دو ساله متعهد شده است زمینه‌های حضور دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه را در مراکز کانون فراهم آورد، در حوزه آموزش مربیان و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری برای مخاطبان با کانون همکاری کند و دو طرف نیز بر برگزاری بازدید‌های درون شهری آموزشی و هنری و تاریخی و ...
توافق کردند.
بر اساس این گزارش در آیین امضای تفاهم‌نامه همچنین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون معاونان، مدیران کل و جمعی از مسئولان استانی از هر دو نهاد نیز به‌صورت برخط شرکت داشتند.
افزایش کمیت و کیفیت مراکز فراگیر کانون
حامد علامتی مدیرعامل کانون در این نشست با اشاره به منزلت و ارزش والای حرفه معلمی، اظهار داشت: کار و حرفه معلمی به میزانی ارزشمند است که ارج و منزلت آن را بدون تردید نمی‌توان با هیچ حرفه و شغل دیگری مقایسه کرد.
همچنین نباید از کنار این مهم نیز به سادگی عبور کنیم که در همین حرفه نیز، معلمی و کار با دانش‌آموزان استثنایی به واقع گرامی‌تر و ارزشمندتر بوده و بی‌شک فعالیت در این حوزه برای جهادگران معلم از ارج معنوی بی‌بدیلی برخوردار است.
وی همچنین در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه کانون در پرورش استعداد‌های دارای نیاز‌های ویژه، تصریح کرد: ما در مجموعه و خانواده بزرگ کانون از ظرفیت‌های ارزشمندی برخوردار هستیم که می‌تواند در راستای هرچه توانمندتر کردن استعداد‌های دارای نیاز‌های ویژه به کار گرفته شده و نیروی انسانی توانایی را در این حوزه به جامعه عرضه کند.
در حال حاضر، کانون با دارا بودن بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری فعال در زمینه‌های ادبی، هنری، فرهنگی و با بهره بردن از نیروی انسانی توانمند و متخصص این آمادگی را دارد که با تمام توان در خدمت مدارس استثنایی و دانش‌آموزان آن قرار بگیرد.
علامتی، ادامه داد: مراکز فراگیر کانون مختص ارائه خدمات به کودکان دارای نیاز‌های ویژه در کنار دیگر اعضای کانون بوده و قدمت این مراکز به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد.
به عبارت دیگر ما در همه استان‌ها از این مراکز استفاده می‌کنیم و ۴۵ مرکز فراگیر ما به‌صورت تخصصی و با بهره‌گیری از نیروی انسانی توانمند به فعالیت می‌پردازند.
همچنین در نظر داریم تا با همراهی خانواده بزرگ کانون، کیفیت و کمیت این مراکز را گسترش داده و در تمام کشور بتوانیم از ظرفیت آن استفاده بهتر و بیشتری ببریم.
آماده ارائه خدمات متنوع به کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری‌های خاص هستیم
مدیرعامل کانون، همچنین یادآور شد: مربیان مراکز فراگیر کانون از جمله نیرو‌های متخصص و کارشناس در حوزه ارائه خدمات به کودکان و دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه هستند که همین امر می‌تواند به خوبی در خدمت همکاری دوسویه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انتقال تجربه‌ها به‌صورت هم‌افزا با این نهاد قرار بگیرد.
البته، کانون این آمادگی را دارد تا در دیگر گروه‌ها به مانند کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری‌های خاص نیز به ارائه خدمات متنوع بپردازد.
تلاش ما این است که کانون پرورش فکری همه‌ی گروه‌ها در کشور باشیم
وی، خاطرنشان کرد: شعار محوری ما در مجموعه کانون، همواره بر این اصل استوار است که بتوانیم؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه‌ی گروه‌ها در کشور باشیم که دانش‌آموزان و کودکان با نیاز‌های ویژه، سمپاتی و کودکان کار نیز، بدون کوچکترین تفاوتی از همین جمله هستند.
در همین راستا، امسال در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، برنامه قصه‌گویی با زبان اشاره را در استان یزد برگزار کردیم که به شکل قابل توجهی از سوی کودکان و خانواده‌ها مورد استقبال قرار گرفت.
سهم قابل توجه کتاب‌های لمسی، در میان ۳ میلیون کتاب در دست انتشار
علامتی در ادامه نیز با اشاره به ظرفیت‌های مهم کانون در حوزه چاپ نشر برای ارائه محصولات به کودکان استثنایی، تصریح کرد: کتاب‌های لمسی که پیشتر از سوی کانون به چاپ رسیده و به کودکان دارای نیاز‌های ویژه عرضه می‌شد، امسال نیز در میان ۳میلیون کتاب در دست انتشار کانون، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت.
وی در پایان سخنان خود نیز با تاکید بر لزوم پیگیری تحقق اهداف این تفاهم‌نامه در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: بر اساس روال حاکم بر فعالیت‌های ما در کانون، تفاهم‌نامه همکاری بین کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به صورت مستمر مورد پیگری قرار گرفته و انشالله سه ماه بعد، جلسه‌ای را برای بررسی میزان تحقق اهداف آن برگزار خواهیم کرد.
همچنین روند تحقق این اهداف در سفر‌های استانی بنده نیز به صورت جدی پیگیری شده و در صورت وقوع هرگونه قصور، مطالبه‌گری جدی خواهم داشت.
طریفی‌حسینی: دانش‌آموزان مدارس استثنایی، سهم جدی در فرآیند توسعه کشور دارند
همچنین در ادامه، حمید طریفی‌حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز، اظهار داشت: دانش‌آموزان ما در مدارس استثنایی، معدنی از استعداد‌های ناب و درخشان هستند که همواره باید در راستای شناسایی و شکوفا کردن این استعدادها، ممارست و اهتمام جدی داشته باشیم.
مدارس استثنایی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تحقق و پیگیری عدالت اجتماعی نیز همواره در این راستا، اقدامات قابل توجهی داشته و با فراهم ساختن شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه، سهم جدی در شکوفا کردن این استعداد‌ها ایفا کرده است.
وی افزود: در نظر داریم تا با کیفیت‌بخشی هر چه بیشتر به فعالیت‌های خود در آموزش به دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه به خدمات آموزشی در این حوزه عمق بیشتری ببخشیم.
به هر حال، دانش‌آموزان محصل در مدارس استثنایی، سهم و نقش جدی در فرآیند توسعه کشور داشته و نباید نسبت به این ظرفیت کمترین غفلتی داشته باشیم.
کانون نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعداد‌های دانش‌آموزان کشور ایفا کرده است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، همچنین در ادامه نیز با تاکید بر نقش و اهمیت جایگاه کانون در این حوزه، گفت: کانون، همواره یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در وزارت آموزش و پرورش بوده و نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعداد‌های دانش‌آموزان کشور ایفا کرده است.
نقشی که بدون تردید می‌تواند با بهره‌گیری بیشتر از ابزار‌ها و امکانات متنوع و گسترده این نهاد، بیش از پیش پررنگ شود.
امیدواریم با کمک کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن استعداد‌های استثنایی گام برداریم
طریفی‌حسینی، همچنین اشاره‌ای نیز به تفاهم‌نامه نهاد متبوع خود با کانون داشت و خاطرنشان کرد: حدود ۴۲هزار دانش‌آموز در جامعه هدف و مورد رصد این تفاهم‌نامه قرار دارند که از این میان ۲۲هزار دانش‌آموز دارای نیاز‌های ویژه در مدارس استثنایی عادی به تحصیل پرداخته و ۲۰هزار نفر نیز در مدارس استثنایی ما مشغول تحصیل هستند.
همچنین، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی نیز از استعداد‌ها و توانایی‌های زیادی برخوردارند که خوب است با کمک و هم‌افزایی کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن این استعداد‌ها گام برداریم.
تفاهم‌نامه، نقشه راه تخصصی دو نهاد
در ادامه، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون نیز با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در راستای فراهم ساختن زمینه انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، تصریح کرد: همکاران خوب ما در معاونت فرهنگی کانون، جلسه‌های متعدد و جدی کارشناسی برای فراهم کردن بستر این تفاهم‌نامه برگزار کردند و آنچه امروز پیش روی ما قرار گرفته، می‌تواند تا چند سال به عنوان نقشه راهی تخصصی در دستور کار همکاری و هم‌اف
تفاهم‌نامه‌ای بین کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی به امضا رسید تا بر اساس آن همکاری‌های مشترکی بین دو طرف برای توانمندسازی کودکان و نوجوانان دارای نیاز‌های ویژه شکل بگیرد.
به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این تفاهم‌نامه صبح روز سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ به امضای حامد علامتی مدیرعامل کانون و حمید طریفی‌حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور رسید و دو طرف درزمینه فراهم آوردن زمینه حضور این مخاطبان، شامل کودکان و نوجوانان دارای آسیب‌های شنوایی، بینایی و معلولان جسمی و حرکتی در مراکز فراگیر کانون در کنار دیگر اعضای کانون و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی آنان از طریق غنی‌سازی اوقات فراغت توافق کردند.
شناسایی و رشد استعداد‌ها و بالابردن سطح توانایی‌های ادبی، هنری، مهارتی و اجتماعی مخاطبان هدف با استفاده از ظرفیت‌های مشترک دو طرف به‌ویژه مراکز کانون و مدارس استثنایی از جمله اهداف اجرای این تفاهم‌نامه است.
انتشار کتاب به زبان بریل و ارسال آن به کتابخانه‌های کانون و مدارس، همکاری‌های آموزشی برای بالابردن مهارت‌های معلمان مدارس و مربیان کانون، ارایه خدمات رایگان فرهنگی، ادبی و هنری و مهارتی به این کودکان، تلاش برای توسعه و تجهیز مراکز فراگیر کانون، همراهی کتاب‌خانه‌های پستی کانون در ارسال کتاب به کودکان و نوجوانان دارای آسیب‌های جسمی و حرکتی در نقاط مختلف کشور از جمله تعهدات کانون در این تفاهم‌نامه است.
سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این تفاهم‌نامه دو ساله متعهد شده است زمینه‌های حضور دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه را در مراکز کانون فراهم آورد، در حوزه آموزش مربیان و برگزاری نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری برای مخاطبان با کانون همکاری کند و دو طرف نیز بر برگزاری بازدید‌های درون شهری آموزشی و هنری و تاریخی و ...
توافق کردند.
بر اساس این گزارش در آیین امضای تفاهم‌نامه همچنین فرهاد فلاح معاون فرهنگی کانون معاونان، مدیران کل و جمعی از مسئولان استانی از هر دو نهاد نیز به‌صورت برخط شرکت داشتند.
افزایش کمیت و کیفیت مراکز فراگیر کانون
حامد علامتی مدیرعامل کانون در این نشست با اشاره به منزلت و ارزش والای حرفه معلمی، اظهار داشت: کار و حرفه معلمی به میزانی ارزشمند است که ارج و منزلت آن را بدون تردید نمی‌توان با هیچ حرفه و شغل دیگری مقایسه کرد.
همچنین نباید از کنار این مهم نیز به سادگی عبور کنیم که در همین حرفه نیز، معلمی و کار با دانش‌آموزان استثنایی به واقع گرامی‌تر و ارزشمندتر بوده و بی‌شک فعالیت در این حوزه برای جهادگران معلم از ارج معنوی بی‌بدیلی برخوردار است.
وی همچنین در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه کانون در پرورش استعداد‌های دارای نیاز‌های ویژه، تصریح کرد: ما در مجموعه و خانواده بزرگ کانون از ظرفیت‌های ارزشمندی برخوردار هستیم که می‌تواند در راستای هرچه توانمندتر کردن استعداد‌های دارای نیاز‌های ویژه به کار گرفته شده و نیروی انسانی توانایی را در این حوزه به جامعه عرضه کند.
در حال حاضر، کانون با دارا بودن بیش از هزار مرکز فرهنگی هنری فعال در زمینه‌های ادبی، هنری، فرهنگی و با بهره بردن از نیروی انسانی توانمند و متخصص این آمادگی را دارد که با تمام توان در خدمت مدارس استثنایی و دانش‌آموزان آن قرار بگیرد.
علامتی، ادامه داد: مراکز فراگیر کانون مختص ارائه خدمات به کودکان دارای نیاز‌های ویژه در کنار دیگر اعضای کانون بوده و قدمت این مراکز به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد.
به عبارت دیگر ما در همه استان‌ها از این مراکز استفاده می‌کنیم و ۴۵ مرکز فراگیر ما به‌صورت تخصصی و با بهره‌گیری از نیروی انسانی توانمند به فعالیت می‌پردازند.
همچنین در نظر داریم تا با همراهی خانواده بزرگ کانون، کیفیت و کمیت این مراکز را گسترش داده و در تمام کشور بتوانیم از ظرفیت آن استفاده بهتر و بیشتری ببریم.
آماده ارائه خدمات متنوع به کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری‌های خاص هستیم
مدیرعامل کانون، همچنین یادآور شد: مربیان مراکز فراگیر کانون از جمله نیرو‌های متخصص و کارشناس در حوزه ارائه خدمات به کودکان و دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه هستند که همین امر می‌تواند به خوبی در خدمت همکاری دوسویه با سازمان آموزش و پرورش استثنایی و انتقال تجربه‌ها به‌صورت هم‌افزا با این نهاد قرار بگیرد.
البته، کانون این آمادگی را دارد تا در دیگر گروه‌ها به مانند کودکان مبتلا به اوتیسم و دارای بیماری‌های خاص نیز به ارائه خدمات متنوع بپردازد.
تلاش ما این است که کانون پرورش فکری همه‌ی گروه‌ها در کشور باشیم
وی، خاطرنشان کرد: شعار محوری ما در مجموعه کانون، همواره بر این اصل استوار است که بتوانیم؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همه‌ی گروه‌ها در کشور باشیم که دانش‌آموزان و کودکان با نیاز‌های ویژه، سمپاتی و کودکان کار نیز، بدون کوچکترین تفاوتی از همین جمله هستند.
در همین راستا، امسال در جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، برنامه قصه‌گویی با زبان اشاره را در استان یزد برگزار کردیم که به شکل قابل توجهی از سوی کودکان و خانواده‌ها مورد استقبال قرار گرفت.
سهم قابل توجه کتاب‌های لمسی، در میان ۳ میلیون کتاب در دست انتشار
علامتی در ادامه نیز با اشاره به ظرفیت‌های مهم کانون در حوزه چاپ نشر برای ارائه محصولات به کودکان استثنایی، تصریح کرد: کتاب‌های لمسی که پیشتر از سوی کانون به چاپ رسیده و به کودکان دارای نیاز‌های ویژه عرضه می‌شد، امسال نیز در میان ۳میلیون کتاب در دست انتشار کانون، سهم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و در اختیار جامعه هدف قرار خواهد گرفت.
وی در پایان سخنان خود نیز با تاکید بر لزوم پیگیری تحقق اهداف این تفاهم‌نامه در آینده نزدیک، خاطرنشان کرد: بر اساس روال حاکم بر فعالیت‌های ما در کانون، تفاهم‌نامه همکاری بین کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز به صورت مستمر مورد پیگری قرار گرفته و انشالله سه ماه بعد، جلسه‌ای را برای بررسی میزان تحقق اهداف آن برگزار خواهیم کرد.
همچنین روند تحقق این اهداف در سفر‌های استانی بنده نیز به صورت جدی پیگیری شده و در صورت وقوع هرگونه قصور، مطالبه‌گری جدی خواهم داشت.
طریفی‌حسینی: دانش‌آموزان مدارس استثنایی، سهم جدی در فرآیند توسعه کشور دارند
همچنین در ادامه، حمید طریفی‌حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز، اظهار داشت: دانش‌آموزان ما در مدارس استثنایی، معدنی از استعداد‌های ناب و درخشان هستند که همواره باید در راستای شناسایی و شکوفا کردن این استعدادها، ممارست و اهتمام جدی داشته باشیم.
مدارس استثنایی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهم‌ترین جلوه‌های تحقق و پیگیری عدالت اجتماعی نیز همواره در این راستا، اقدامات قابل توجهی داشته و با فراهم ساختن شرایط تحصیل برای دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه، سهم جدی در شکوفا کردن این استعداد‌ها ایفا کرده است.
وی افزود: در نظر داریم تا با کیفیت‌بخشی هر چه بیشتر به فعالیت‌های خود در آموزش به دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه به خدمات آموزشی در این حوزه عمق بیشتری ببخشیم.
به هر حال، دانش‌آموزان محصل در مدارس استثنایی، سهم و نقش جدی در فرآیند توسعه کشور داشته و نباید نسبت به این ظرفیت کمترین غفلتی داشته باشیم.
کانون نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعداد‌های دانش‌آموزان کشور ایفا کرده است
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، همچنین در ادامه نیز با تاکید بر نقش و اهمیت جایگاه کانون در این حوزه، گفت: کانون، همواره یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌ها در وزارت آموزش و پرورش بوده و نقش جدی در راستای شکوفاسازی استعداد‌های دانش‌آموزان کشور ایفا کرده است.
نقشی که بدون تردید می‌تواند با بهره‌گیری بیشتر از ابزار‌ها و امکانات متنوع و گسترده این نهاد، بیش از پیش پررنگ شود.
امیدواریم با کمک کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن استعداد‌های استثنایی گام برداریم
طریفی‌حسینی، همچنین اشاره‌ای نیز به تفاهم‌نامه نهاد متبوع خود با کانون داشت و خاطرنشان کرد: حدود ۴۲هزار دانش‌آموز در جامعه هدف و مورد رصد این تفاهم‌نامه قرار دارند که از این میان ۲۲هزار دانش‌آموز دارای نیاز‌های ویژه در مدارس استثنایی عادی به تحصیل پرداخته و ۲۰هزار نفر نیز در مدارس استثنایی ما مشغول تحصیل هستند.
همچنین، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی نیز از استعداد‌ها و توانایی‌های زیادی برخوردارند که خوب است با کمک و هم‌افزایی کانون در راستای هرچه شکوفاتر کردن این استعداد‌ها گام برداریم.
تفاهم‌نامه، نقشه راه تخصصی دو نهاد
در ادامه، فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون نیز با اشاره به اقدام‌های صورت گرفته در راستای فراهم ساختن زمینه انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، تصریح کرد: همکاران خوب ما در معاونت فرهنگی کانون، جلسه‌های متعدد و جدی کارشناسی برای فراهم کردن بستر این تفاهم‌نامه برگزار کردند و آنچه امروز پیش روی ما قرار گرفته، می‌تواند تا چند سال به عنوان نقشه راهی تخصصی در دستور کار همکاری و هم‌افزایی میان کانون و سازمان آموزش و پرورش استثنایی قرار بگیرد.
وی افزود: در حال حاضر، بیش از ۱۰۰هزار دانش‌آموز دارای نیاز‌های ویژه در مدارس استثنایی کشور داریم که می‌توان با بهره‌گیری و استفاده از همراهی کانون برای هر چه توانمندتر کردن این استعداد‌های ناب، گام‌های جدی برداشت.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت‌های گسترده و جدی در حوزه ارائه خدمات آموزشی به کودکان دارای نیاز‌های ویژه برخوردار هستند که بدون تردید، ضرب توانایی‌های این دو نهاد در یکدیگر، می‌تواند اتفاق‌های بزرگی را در این حوزه رقم بزند.
فلاح در پایان نیز، تاکید کرد پس از انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، کارگروه‌های تخصصی به صورت ویژه فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا بتوانیم هرچه زودتر در راستای ارائه خدمات هوشمند و با ظرفیت و ضریب بالا به دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه اقدام کنیم.
وی افزود: در حال حاضر، بیش از ۱۰۰هزار دانش‌آموز دارای نیاز‌های ویژه در مدارس استثنایی کشور داریم که می‌توان با بهره‌گیری و استفاده از همراهی کانون برای هر چه توانمندتر کردن این استعداد‌های ناب، گام‌های جدی برداشت.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان آموزش و پرورش استثنایی از ظرفیت‌های گسترده و جدی در حوزه ارائه خدمات آموزشی به کودکان دارای نیاز‌های ویژه برخوردار هستند که بدون تردید، ضرب توانایی‌های این دو نهاد در یکدیگر، می‌تواند اتفاق‌های بزرگی را در این حوزه رقم بزند.
فلاح در پایان نیز، تاکید کرد پس از انعقاد این تفاهم‌نامه همکاری، کارگروه‌های تخصصی به صورت ویژه فعالیت خود را آغاز می‌کنند تا بتوانیم هرچه زودتر در راستای ارائه خدمات هوشمند و با ظرفیت و ضریب بالا به دانش‌آموزان دارای نیاز‌های ویژه اقدام کنیم.

 

كانون،استثنايي،كودكان،پرورش،آموزش،مدارس،مراكز،كشور،حوزه،سازم ...


لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1402 - 00:28 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0