FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مشکلی اساسی آموزش عالی وابستگی زیاد به بودجه عمومی است


 مهر | دین و اندیشه | سه شنبه، 05 اردیبهشت 1402 - 13:28

معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: وابستگی زیاد به بودجه عمومی، مشکل اساسی آموزش عالی است و به طور کلی تنها راه برون‌رفت اقتصاد آموزش عالی از شرایط بغرنج، مدل‌های جدید تامین اعتبار است.

وزارت،علوم،بودجه،دانشجويان،مالي،تامين،آموزش،متاهلي،تحصيل،اعت ...


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، علی خطیبی، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تعداد دانشجویان کشور در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، سه میلیون و ۳۴۲ هزار و ۲۲۰ نفر (یک میلیون و ۷۰۰ هزار و ۷۹۴ نفر مرد و یک میلیون و ۶۴۱ هزار و ۴۲۶ نفر زن) بوده است که از این تعداد اکثریت یعنی ۶۱.۹۳ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم در مورد آمار دانشجویان شاغل به تحصیل در زیر مجموعه‌های وزارت علوم و دانشگاه آزاد گفت: بر اساس همین آمار، ۵۷ درصد از کل دانشجویان (حدود یک میلیون و هزار نفر) در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم شامل دانشگاه‌های جامع، تخصصی، پیام نور، فرهنگیان و علمی‌کاربردی تحصیل می‌کنند و بقیه در حال تحصیل در واحدهای مختلف دانشگاه‌ آزاد هستند.
وی ادامه داد: افزون بر این، از میان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های دولتی، تعداد دانشجویان شهریه‌پرداز اکنون به ۲۰ درصد رسیده و تعداد دانشجویان تحصیل رایگان به نسبت کل دانشجویان نیز ۸۰ درصد است که همین امر بار مالی زیادی را به وزارت علوم تحمیل می‌کند به‌ ویژه اینکه حتی دانشجویان شهریه‌پرداز نیز سرانه دانشجویی را کامل نمی‌پردازند.
خطیبی ادامه داد: بازگشایی دانشگاه‌ها از فروردین ۱۴۰۱ بعد از دو سال و افزوده‌ شدن هزینه‌های غذای دانشجویی و اقامت خوابگاهی بار سنگینی برای دانشگاه‌های مختلف به خصوص دانشگاه‌های جامع و بزرگ با تعداد دانشجویان زیاد بود؛ با وجود این و حتی چالش‌های دیگر دانشگاه‌ها، آموزش حضوری با تاکید وزارت علوم در سال تحصیلی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲ ادامه پیدا کرد و به پایان رسید.
وی افزود: بودجه سال ۱۴۰۲ وزارت علوم با افزایش ۳۳ درصدی به ۵۲ هزار میلیارد تومان رسیده است و باید دید چقدر این میزان از افزایش بودجه می‌تواند مشکلات دانشگاه‌ها را در بخش‌های مختلف حل کند.
اما سوالات دیگری نیز در مورد میزان تخصیص بودجه وزارت علوم در سال ۱۴۰۱ و راه‌های دیگر برای تامین اعتبار مورد نیاز دانشگاه‌ها نیز وجود دارد.
خوابگاه‌ متاهلی را جدی پیگیری می‌کنیم
وی در مورد میزان تخصیص بودجه سال گذشته وزارت علوم بدون اشاره به میزان دقیق بودجه تخصیص‌یافته به وزارت علوم گفت: دولت در شرایط سخت مالی و اقتصادی فراتر از توقع وزارت علوم، بودجه سال ۱۴۰۱ را محقق کرد و برای آموزش عالی سنگ تمام گذاشت.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت:: با وجود کرونا دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ بازگشایی و غذاخوری و خوابگاه‌ها دوباره برای استفاده دانشجویان آماده شد؛ در حالیکه بسیاری زیرساخت‌ها از بین رفته بود و باید احیا می‌شد.
سال ۱۴۰۱ را با سختی آغاز کردیم و در پایان با فشار بیشتری روبرو بودیم، ولی دولت و سازمان برنامه و بوجه و همه ارکان دیگر دولت در این فشار اقتصادی کمک بزرگی به آموزش عالی کردند.
وی در مورد ساخت خوابگاه‌های متاهلی گفت: ساخت خوابگاه متاهلی را در چند دانشگاه شامل دانشگاه‌های رازی کرمانشاه، یزد، دامغان آغاز کرده‌ایم و حتی به بهره‌برداری هم رسیده است.
بحث خوابگاه متاهلی را جدی پیگیری می‌کنیم.
تعامل خوبی با وزارت مسکن و شهرسازی داریم و به دنبال ابزار مالی جدید برای تامین اعتبار مورد نیاز هستیم، در بودجه ۱۴۰۲ بخشی از بودجه را برای ساخت خوابگاه متاهلی پیش‌بینی کردیم.
به دلیل اینکه زمین‌ها آماده است هر وقت تامین اعتبار شود، می‌توانیم ساخت خوابگاه‌ها را شروع کنیم.
صندوق‌های سرمایه‌گذاری را باید در دانشگاه‌ها قانونمند کنیم
خطیبی افزود: دنبال ابزارهای مالی جدیدی هستیم، بخشی از آن از بودجه عمومی باید تامین شود و برای تامین بخشی دیگر هم باید سراغ تسهیلات بانکی برویم که کمی فرمول متفاوتی با طرح جهش ملی مسکن دارد؛ زیرا ذی‌نفع نهایی (در خوابگاه‌های متاهلی) دولت است.
وی در مورد وابستگی حدود ۸۵ درصدی دانشگاه‌های دولتی به بودجه دولت و ضرورت طراحی و اجرای مدل‌های جدید تامین اعتبار برای دانشگاه‌ها نیز گفت: اگر بتوانیم بحث صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در دانشگاه‌ها قانونمند کنیم و موانع قانونی آن حل شود، راه نسبتا مناسبی برای تامین مالی است.
خطیبی خاطرنشان کرد: با قانون بودجه ۱۴۰۱ همه حساب‌های دانشگاه‌ها در بانک مرکزی تجمیع شد و دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند از راه سپرده پول در بانک کسب درآمد کنند.
سرمایه‌گذاری به معنای پول گذاشتن در بانک و سود گرفتن نیست.
از نظر ما مولدسازی منابع دانشگاه ها مهم است، یعنی اگر منابعی که در دانشگاه‌ها هست در چرخه تولید قرار بگیرد مفید است.
نکته دوم هم درآمد حاصل از تحقیقات است یعنی درآمد حاصل از تحقیقات دانشگاهی باید آورده مالی داشته باشند.
باید دنبال مدل‌های جدید تامین اعتبار باشیم
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: این شکل تحقیقات به تحقق شعار سال هم کمک می‌کند.
یعنی رشد تولید بدون دانشگاه محقق نمی‌شود، رشد تولید با ابزارها یا با روش‌های دیگر باید انجام شود و گام اول هر دو این موارد با نیروی کار ممکن است.
اگر نیروی کار به‌خوبی آموزش نبیند، بهره‌وری کافی نخواهد داشت.
وی افزود: وابستگی زیاد به بودجه عمومی، مشکل اساسی آموزش عالی است و به طور کلی تنها راه برون‌رفت اقتصاد آموزش عالی از شرایط بغرنج، مدل‌های جدید تامین اعتبار است.



لینک کوتاه خبر


چهارشنبه، 06 اردیبهشت 1402 - 00:13 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0