FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ضرورت بازنگری جدی در طرح فعلی حجاب


 تسنیم | فرهنگی و هنری | سه شنبه، 29 فروردین 1402 - 12:15

تمدن غرب، عفاف و حجاب را سدی بزرگ در برابر رواج نظام سرمایه داری و سبک زندگی غربی می داند که برای شکستن مقاومت فرهنگی جامعه ایرانی و فعال سازی گسل های درونی، بر آن تمرکز کرده است.

اجتماعي،جامعه،فرهنگي،سبك،پوشش،حجاب،طرح،قرار،حوزه،زندگي،الگوي ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پوشش عفیفانه، فرهنگ جاری ما در طول تاریخ این کهن سرزمین بوده و در آموزه‌های دینی ما نیز مورد تأکید قرار گرفته است.
سبک پوشش و آرایش، به عنوان یکی از شاخه‌های «سبک زندگی» به شدت تحت تأثیر عوامل زیرساختی و کلان جامعه قرار دارد و به عنوان یک کنش اجتماعی، متأثر از ساختارهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
مهدی عسگری، نماینده مجلس شورای اسلامی، طی یادداشتی به بررسی ضرورت برنامه‌ریزی ریشه‌ای متناسب جهت عفاف و حجاب با مقیاس درگیری فرهنگی و ضرورت بازنگری در طرح فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس پرداخته است.
ضرورت برنامه‌ریزی ریشه‌ای متناسب با مقیاس درگیری فرهنگی
سبک پوشش و آرایش، به عنوان یکی از شاخه‌های «سبک زندگی» به شدت تحت تأثیر عوامل زیرساختی و کلان جامعه قرار دارد و به عنوان یک کنش اجتماعی، متأثر از ساختارهای فرهنگی، آموزشی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
بنابراین با یک موضوع تک‌بعدی و جزئی مواجه نیستیم که به طور مستقل مورد تحلیل و تجویز قرار گیرد.
لذا هر گونه برنامه‌ریزی در این حوزه، بدون نگاهی کلان و طرحی جامع، اثربخشی مطلوب، عمیق و پایداری را نخواهد داشت.
البته این نکته به معنی بی‌تفاوتی حاکمیت و جامعه دینی به مسئله پوشش و عفت عمومی نیست، بلکه التفات‌بخشی نسبت به رویکردها و اقداماتی است که فارغ از ریشه‌ها، بسترها و مقیاسِ درگیری فرهنگی، صرفاً به سطوح خُرد، میدانی و فردی بسنده می‌کنند.
الگوی‌ پوشش، یکی از وجوه درگیری تمدنی غرب با اسلام است که غرب برای آن به صورت سازماندهی‌شده، برنامه‌ریزی و هزینه می‌کند، آنها در این‌ تقابل، هدفمند و هم‌افزا عمل می‌کنند و ما _به لحاظ نظری و عملی_ پراکنده و ناهماهنگ.
از طرف دیگر، سکولاریسم پنهانی که در سیستم آموزشی و رسانه‌ای ما جریان دارد نیز پازل جریان معارض را تکمیل می‌کند.
حجاب سدی بزرگ در برابر رواج سبک زندگی غربی
احکام پوشش در اسلام نه تنها نشانگر منع حضور زن در اجتماع نیست بلکه نشان می‌دهد اسلام روابط اجتماعی زن را مبتنی بر نگاه انسانی و با توجه به عواطف فطری و لطافت وجودی او تنظیم و بر استحکام خانواده و سلامت اخلاقی جامعه تأکید کرده، اما غرب، حضور زن را بر محور جنسیت و مادی‌گرایی ترسیم کرده است.
تمدن غرب، حجاب را سدی بزرگ در برابر رواج نظام سرمایه‌داری و سبک زندگی غربی می‌داند که برای شکستن مقاومت فرهنگی جامعه ایرانی و فعال‌سازی گسل‌های درونی، بر آن تمرکز کرده است.
از سوی دیگر نواقص نظام حکمرانی به ویژه در حوزه معیشتی و نابرابری در توزیع فرصت‌ها، بستر و شیب جامعه را برای نمادهای ارزشی همچون حجاب، نامناسب و منفی می‌کند.
در حالی که حاکمیت شیب محیطی را درجهت الگوی تراز باید تنظیم کند.
اما اینک عرصه عمومی برای رعایت پوششِ تراز هموار نیست و به طور مثال به لحاظ اجتماعی و اقتصادی، هزینه‌ها و محذورات خاصی را در پی دارد.
خلق چالش‌های اجتماعی در اثر دوگانگی‌ها در عرصه سیاست‌گذاری
در این‌ میان اتفاقات تلخی نیز روی می‌دهد که بر نگرانی جامعه می‌افزاید؛ گاهی حوادثی چون ماست‌پاشی در شاندیز، (فارغ از چند و چون ماجرا) تصویری بی‌منطق و مشمئزکننده از حامیان حجاب را ترسیم می‌کند و گاهی شاهد برخوردهای تند و خشن در برابر تذکرات برخواسته از حساسیت‌های مذهبیِ جامعه هستیم.
این چالش‌های اجتماعی ریشه در کم‌توجهی‌ها، تناقضات و دوگانگی‌هایی دارد که در عرصه سیاست‌گذاری و تصمیم‌سازی در کشور وجود دارد و این‌گونه خود را در سطح جامعه نشان می‌دهد.
ما از سویی درصدد حفظ فرهنگ بومی، معنویتِ تاریخی و ارزش‌ها و نمادهای مذهبی در جامعه هستیم و از سویی با تجویز الگوی توسعه غربی و ترویج تفکرات سرمایه‌داری و نئولیبرالی، به جای حرکت به سمت عدالت، (به‌عنوان یکی از آرمان‌های اصلی انقلاب) به سوی شکاف طبقاتی حرکت کرده‌ایم و این شرایط باعث شکل‌گیری و تشدید گسل‌های اجتماعی می‌شود.
یکی از مهم‌ترین بخش‌های زیرساختی در معماریِ سبک زندگی، نظام آموزش‌ و پرورش است که عملاً کارکرد مطلوبی در این حوزه نداشته‌ و با وجود تجارب موفق (که به صورت موردی اجرا شده) و طرح‌ها و ایده‌های مؤثر که نمونه‌ای از آنها را در ماه‌های گذشته به وزیر آموزش‌وپرورش ارائه کرده‌ایم و برخلاف تمرکز جریان معارض، بر مدارس دخترانه برای ایجاد گسست و التهاب، همچنان با کوتاهی و غفلت جدی در این حوزه مواجهیم.
طرح سؤال از وزرای فرهنگ و صمت
موارد مؤثر دیگری همچون سازمان رسانه‌ای، فضای مجازی، مدل شهرسازی و الگوی ساخت مسکن، صنعت مدلینگ و زنجیره طراحی، تولید و توزیع پوشاک، فضای اداری و نحوه مواجهه دستگاه‌های اجرایی با این موضوع، از جمله عوامل مهمی است که نیاز به توجه جدی دارد که در این خصوص با طرح سؤال از وزیر فرهنگ و وزیر صمت، از آنها خواسته‌ایم تا نسبت‌ به مسئولیت‌هایشان در این حوزه پاسخگو باشند.
نیاز به بازنگری جدی در طرح فعلی حجاب
طرح فعلی کمیسیون فرهنگی مجلس نیز که بدون توجه به اهمیت هنجارپذیری و درونی‌سازی این حکم الهی، بر کنترل هوشمند و محدودیت‌های اجتماعی تمرکز کرده دارای نواقص، آسیب‌ها و تبعات زیادی است و نیاز به بازنگری اساسی دارد.
آنچه به اجمال مورد تأکید این یادداشت قرار دارد، ضرورت نگاه جامع و شبکه‌ای به الگوی پوشش است چراکه برخورد با منکر، اگر خلاصه در عوامل خُرد شود و از برخورد با ریشه‌ها و جریان‌های سازماندهی‌شده که به اشاعه منکر می‌پردازند غفلت شود، اثر مطلوب را نخواهد داشت بلکه ممکن است ناخواسته در طرح جریان معارض قرار گرفته و پازل آن‌ها را تکمیل کند.
انتهای پیام/

 

اجتماعي،جامعه،فرهنگي،سبك،پوشش،حجاب،طرح،قرار،حوزه،زندگي،الگوي ...


لینک کوتاه خبر


سه شنبه، 29 فروردین 1402 - 16:57 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0