FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


مذمّت پیروی از هوای نفس


 

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند:

«إِنَّمَا أَخَافُ عَلَیکمُ اثْنَتَینِ اتِّبَاعَ الْهَوَى وَ طُولَ الْأَمَلِ أَمَّا اتِّبَاعُ الْهَوَى فَإِنَّهُ یصُدُّ عَنِ الْحَقِّ وَ أَمَّا طُولُ الْأَمَلِ فَینْسِی الْآخِرَةَ»[۱]

«من بر شما از دو چیز می‌ترسم: پیروی از هوای نفس و طولانی بودن آرزو، پیروی از هوای نفس شما را از حق باز می‌دارد و طولانی بودن آرزو آخرت را از یاد می‌برد».

کلمه‌ی «هَوَى» در لغت به معنی دوست داشتن است. هوی لفظی عام است که شامل دوست داشتن‌های ممدوح و مذموم می‌شود، ولی در استعمال تنها دوست داشتن‌های مذموم را در بر می‌گیرد، یعنی دوست داشتن‌هایی که ملاک عقلی و شرعی در بر ندارند.

کلمه‌ «یصُدُّ» که در روایت مطرح شده به معنی منصرف کردن و بازداشتن است. یعنی هوای نفس انسان را از رسیدن به حق باز می‌دارد.

 

انسان در ابتدا، حیوان بالفعل است

 

انسان در ابتدای ولادت که در این عالم قدم می‌گذارد دارای تمایلات نفسانیه و شهوت‌های حیوانی است و در واقع حیوانی بالفعل است و همانند حیوانات دارای قوای نفسانیّه است. این نفسانیّات همزمان با رشد انسان، رشد می‌کنند. حال اگر این قوا همچنان رشد یابند و تحت تعلیم انبیاء و تربیت علماء و مربیان قرار نگیرد، پس از اندک زمانی به حیوانی عجیب تبدیل می‌شود که از بسیاری جهات نفسانی از سایر حیوانات قوی‌تر خواهد بود.

 

چگونه تبعیّت از نفس، موجب باز ماندن از حق می‌شود؟

 

اگر فرد نفسانی همچنان به دنبال تبعیت از خواسته‌های نفس باشد، جنبه حیوانیّت او هیچ گاه از بین نمی‌رود و جلوه انسانیّتش آشکار نمی‌شود و در نتیجه هیچ عمل صالح و ملکه‌ مثبت اخلاقی از او نمایان نمی‌گردد و معرفت خدای سبحان برای او حاصل نمی‌شود. چنین فردی اگر در همین حال از دنیا برود با صورت حیوانی از دنیا رفته است و در آن عالم گرفتار ظلمت و عذاب پایان ناپذیری خواهد شد. بنابراین انسان به میزانی که از هوای نفسش تبعیّت کند، از حق باز می‌ماند. اگر کسی در رابطه با خویش متوجه شد که از وصال به حق باز مانده است باید علّت را در تبعیّت از هوای نفس جستجو کند و بداند اگر پایبند قوانین شرع می‌بود، از هیأت حیوانی به هیأت انسانی ارتقاء می‌یافت و در آن زمان است که قدمی بر خلاف حق بر نمی‌دارد و غیر حق را انتخاب نمی‌کند.

در جلسات قبل متذکر شده‌ایم که اگر انسان تسلیم انبیاء و اولیاء شود به یقین در فاصله‌ زمانی کوتاه، قوه‌ کامله‌ انسانیت او شکوفا می‌گردد و به فعلیّت می‌رسد و تمام قوای حیوانی او به گفته‌ حضرت امام (ره) به شأن انسانی بر می‌گردد و این قوای انسانی چنان در او تربیّت می‌شود که شیطان نفس او توسط او ایمان می‌آورد.

پیامبر (ص) می‌فرمایند:

«إنَّ شَیطانِی آمَنَ بِیدی»[۲]

«شیطان من به دست من ایمان آورد»

 

در مذمّت پیروی از هوای نفس

 

حضرت امام (ره) می‌فرمایند: همانطور که میزانِ بازماندن از حق، هوای نفس است، میزان در طلب حق، تبعیّت از شرع و عقل است. یعنی هر گامی که انسان بر خلاف میل و علاقه‌ نفسش بردارد و از آن جدا شود به همان میزان حجاب‌های ظلمانی از او برطرف می‌شود و نور حق در زمین وجودیش نمایان می‌گردد و به رضایت خداوند نزدیک‌تر می‌شود.

در آیات و روایات فراوانی پیروی از هوای نفس مورد مذمّت خدای سبحان و ائمه اطهار واقع شده است. به عنوان مثال خدای سبحان می‌فرماید:

«وَ لا تَتَّبِعِ الْهَوى‏ فَیضِلَّک عَنْ سَبیلِ اللَّه»[۳]

«از هوای نفس پیروی مکن که تو را از راه خدا گمراه می‌کند»

و در جایی دیگر می‌فرماید:

«وَ مَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَواهُ بِغَیرِ هُدىً مِنَ اللَّهِ»[۴]

«کیست گمراه‌تر از کسی‌که پیروی کند از هوای خود بدون راهنمایی از خدا»

 

پیامبر اکرم (ص) نیز در مذمت این امر فرمودند:

«یقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی وَ کبْرِیائِی وَ نُورِی وَ عُلُوِّی وَ ارْتِفَاعِ‏ مَکانِی لَا یؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَاهُ عَلَى هَوَای إِلَّا شَتَّتُّ عَلَیهِ أَمْرَهُ وَ لَبَّسْتُ عَلَیهِ دُنْیاهُ وَ شَغَلْتُ‏ قَلْبَهُ بِهَا وَ لَمْ أُؤْتِهِ مِنْهَا إِلَّا مَا قَدَّرْتُ لَهُ وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی وَ نُورِی وَ عُلُوِّی وَ ارْتِفَاعِ مَکانِی لَا یؤْثِرُ عَبْدٌ هَوَای عَلَى هَوَاهُ إِلَّا اسْتَحْفَظْتُهُ مَلَائِکتِی وَ کفَّلْتُ‏ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِینَ رِزْقَهُ وَ کنْتُ لَهُ مِنْ وَرَاءِ تِجَارَةِ کلِّ تَاجِرٍ وَ أَتَتْهُ الدُّنْیا وَ هِی رَاغِمَةٌ.» [۵]

«خدای عزوجل می‌فرماید: قسم می‌خورم به عزت و جلال و عظمت و کبریایی و علو و بلندی جایگاهم که بنده‌ای هوا و خواست خویش را بر هوای من ترجیح ندهد، مگر آنکه کارش را پراکنده سازم و دنیایش را درهم افکنم و قلبش را به دنیا مشغول دارم، به او از دنیا غیر از آن اندازه‌ای که برای او مقدّر کردم ندهم و به عزت و جلال و عظمت و نور و بزرگی و رفعت مکانم قسم می‌خورم که بنده‌ای هوای من را بر هوای خود اختیار نکند مگر آنکه ملائکه من او را حفظ کنند و آسمان‌ها و زمین‌ها متکفل روزی او شوند و من برایش دنباله‌ تجارت هر تاجر می‌شوم (یعنی من برای او تجارت کنم و به او روزی می‌رسانم) و دنیا به او رو آورد، درحالیکه دنیا رام و ذلیل اوست (یعنی با آنکه قلبش به دنیا تمایلی ندارد ولی با این وجود دنیا به وی رو کند و خوار و ذلیل او شود)»

 

امام صادق (ع) تبعیّت از هوای نفس را مذموم ‌دانسته و مردم را از آن برحذر داشته و فرمودند:

«احْذَرُوا أَهْوَاءَکمْ کمَا تَحْذَرُونَ‏ أَعْدَاءَکمْ فَلَیسَ شَی‏ءٌ أَعْدَى لِلرِّجَالِ مِنِ اتِّبَاعِ أَهْوَائِهِمْ وَ حَصَائِدِ أَلْسِنَتِهِمْ»[۶]

«از هوای نفستان بترسید همانطور که از دشمنتان می‌ترسید پس چیزی برای مردم دشمن‌تر از متابعت از هوای نفسشان و آنچه با زبان درو می‌کنند(یعنی آنچه زبانشان برای آنها تحصیل می‌کند) نیست.»

 

مفاسد پیروی از هوای نفس

 

علّت مذموم بودن پیروی از هوای نفس این است که تمایلات نفسانی سیری‌ناپذیر است و به هر میزان که انسان به خواسته‌های نفسش اهمیّت دهد، باز هم خواسته‌های دیگری دارد که نیازمند پاسخگویی است و به فرموده‌ حضرت امام (ره): «اگر یک در به روی خواهش‌های نفس باز کنی، ناچاری که درهای بسیاری به روی آن بگشایی و در این هنگام است که انسان خود را گرفتار مفاسد بسیاری می‌بیند و در نهایت به هلاکت می‌رسد.»

به فرموده حضرت امام (ره) اگر خواسته‌ها و هواهای نفسانی خود را کنترل نکنیم و در این مسیر پرخطر قرار گیریم گرفتار عاق والدین حقیقی‌مان می‌شویم.

والدین حقیقی هر کس وجود مقدس حضرت محمّد (ص) و امیرالمؤمنین (ع) است، زیرا به فرموده‌ پیامبر اکرم (ص) وجود مقدس ایشان و حضرت امیرالمؤمنین (ع) پدر حقیقی امت هستند:

«أنا وَ عَلیٌّ اَبَوا هذِهِ الاُمَّة»[۷]

همانطور که اگر فرزند خطایی مرتکب شود والدینش از این امر خجل و سرشکسته می‌شوند، اگر هر یک از ما خطایی مرتکب شویم وجود مقدّس پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) در محضر خدای سبحان و ملائکه و انبیاء شرمسار می‌شوند و به واسطه‌ این ظلمی که به پدر حقیقی‌مان کردیم، مستحق شدیدترین مصیبت‌ها و سخت‌ترین عذاب‌ها خواهیم بود.

 

سستی امّت اسلامی در امر دین، نگرانی بزرگ پیامبر اکرم (ص)

 

پیامبر اکرم (ص) فرمودند:

«شَیَّبَتْنِی سُورَةُ هُودٍ لِمَکانِ هذِهِ الایة»[۸]

«سوره‌ی هود مرا پیر کرد به خاطر این آیه» منظور از آیه، آیه ۱۱۲ سوره‌ مبارکه هود می‌باشد: «فَاسْتَقِمْ کما أُمِرْتَ وَ مَنْ تابَ مَعَک …» «پس همان‏گونه که فرمان یافته‏‌اى، استقامت کن و همچنین کسانى که با تو بسوى خدا آمده‌‏اند (باید استقامت کنند)! …» به راستی چه امری می‌تواند وجود پدر امت اسلامی را چنین مورد آسیب قرار دهد که حضرت رسول این آیه از‌ سوره‌ هود را تکرار کنند؟

در عالم دنیا و در زندگی روزمره‌ ما چه امری پدری را پیر می‌کند؟ آیا چیزی به غیر از نافرمانی فرزند این سرنوشت را برای هر پدری رقم می‌زند؟ حال ببینید انسان باید تا چه اندازه نافرمانی کند که جلوه‌ی رأفت خدای سبحان، وجود مقدس پیامبر اکرم (ص)، درباره سوره‌ هود بفرماید این سوره مرا پیر کرد، آیا هر صاحب دلی نباید از شرمندگی این جمله ذوب شود و از خجالت سر بالا نیاورد؟

عبارت «فاسْتَقِمْ کما أُمِرْت»[۹] در سوره‌ شوری نیز تکرار شده، اما چرا پیامبر (ص) سوره هود را نشان پیر شدن خود می‌دانند؟

مرحوم آیت الله شاه آبادی (ره) جواب می‌گویند: از آن رو که در سوره‌ شوری عبارت «وَ مَنْ تابَ مَعَک» «همچنین کسانى که با تو بسوى خدا آمده‏اند (باید استقامت کنند)» آمده است.

آنچه باعث آزار وجود نازنین پیامبر (ص) شده است آن است که خداوند سبحان در این سوره از پیامبر (ص) استقامت امّتشان را طلب کردند و وجود مقدس ختمی مرتبت از استقامت امت در امر دین و شریعت نگران هستند؛ حضرت بیم آن داشتند که امت استقامت نکنند. اگر هر یک از ما خود را امت رسول الله می‌دانیم و افتخارمان این است که در حلقه‌ تشیع قرار گرفته‌ایم و از سایه‌ وجودی پیامبر (ص) و آل پیامبر ارتزاق می‌کنیم، نباید به خود اجازه دهیم تا وجود مبارک آن بزرگوار در محضر خداوند سبحان خجل و شرمسار شود.

امید که به دعای فرزند رسول الله توان استقامت در دین به هر یک از ما عطا شود.

 

 

تاریخ جلسه: ۸۶/۹/۲۱- جلسه ۲۱

«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»

 

» ادامه حدیث ۱۰- مذمّت داشتن آرزوهای طولانی

 


[۱] اصول کافی، ج۲، ص۳۳۵ و ۳۳۶

[۲] علم الیقین، ج۱، ص۲۸۲

[۳] سوره مبارکه ص، آیه ۲۶

[۴] سوره مبارکه قصص، آیه۵۰

[۵] نهج البلاغه، خطبه ۲۸، ص۸۹

[۶] اصول کافی، ج۲، ص۳۳۵

[۷] بحارالانوار، ج۳۶، ص۱۱

[۸] علم الیقین، ج۲، ص۹۸۱

[۹] سوره مبارکه شوری، آیه ۱۵

 برچسب‌ها: استاد زهره بروجردی، امام خمینی ره، پیامبر ص، خواهشهای نفسانی، سوره هود، شرح اربعین حدیث، شیبتنی، عاق والدین، هوای نفس، 

http://emamraoof.com/imam-khomeini-book//حدیث-10-مذمت-پیروی-از-هوای-نفس/


دوشنبه، 28 فروردین 1402 - 13:44 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0