FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • مرجعیت و رهبری
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت آیت الله روح الله خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان+ اوقات شرعی


 مهر | دین و اندیشه | دوشنبه، 21 فروردین 1402 - 05:57

دعای نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان مصادف با دوشنبه ۲۱ فروردین ماه به همراه اوقات شرعی تقدیم مخاطبان می‌شود.

ماه،عمل،وَ،سوره،قدر،شب،نعمت،آيه،بركت،مبارك،رمضان،مِنْ،روز،فرمود ...


به گزارش خبرنگار مهر، اوقات شرعی نوزدهمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با دوشنبه ۲۱ فروردین ماه به افق تهران بدین شرح است:
اوقات شرعی امروز تهران:
اذان صبح طلوع آفتاب اذان ظهر غروب آفتاب اذان مغرب نیمه شب شرعی ۰۴:۱۱:۲۹ ۰۵:۳۸:۳۵ ۱۲:۰۵:۴۷ ۱۸:۳۳:۰۰ ۱۸:۵۱:۲۷ ۲۳:۲۲:۱۵
دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین.
خدایا، در این ماه بهره ام را از برکت‌هایش کامل گردان و راهم را به سوی نیکی‌هایش هموار نما و از پذیرفتن خوبی‌هایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به سوی حق آشکار.
تفسیر دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان به این شرح است:
«اللّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکاتِهِ، وَسَهِّلْ سَبِیلِی إِلی خَیْراتِهِ، وَلَا تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَناتِهِ، یَا هادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ»
«خدایا، در این ماه بهره‌ام را از برکت‌هایش کامل گردان و راهم را به‌سوی نیکی‌هایش هموار نما و از پذیرفتن خوبی‌هایش محرومم مساز، ای هدایت کننده به‌سوی حق آشکار»
خواسته‌های روز نوزدهم ماه مبارک رمضان:
۱.
بهره فراوان از برکات این روز.
۲.
آسان شدن راه ورود به خوبی‌ها و خیرات.
۳.
محروم نشدن از پذیرش و قبولی حسنات.
«اللّهُمَّ وَفِّرْ فِیهِ حَظِّی مِنْ بَرَکاتِهِ»
برکت، هر نعمت و موهبت پایدار و رو به رشد و ازدیاد است و جمع آن برکات است.
وقتی برکت در نعمت است، یعنی برکت همواره در امور نافع و سودمند است نه در امور مضر، این نعمت باید دائمی باشد نه مقطعی.
این نعمت باید ازدیاد و افزایش داشته باشد نه کاهش و نقصان.
پیامبر اکرم (ص) در توصیف ماه مبارک رمضان فرمودند: «قَد اَقبُلَ إلیکُم شَهرُ اللّهِ بالبَرکةِ وَ الرَّحمَةِ وَ المَغفِرَةِ.»
خداوند در سوره دخان آیه ۳ می‌فرماید: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةٍ مُبَارَکَةٍ (به راستی ما آن [قرآن] را در شبی پربرکت نازل کردیم.)
مسلم است که نزول دفعی قرآن در شب قدر در ماه مبارک رمضان است.
پس درخواست دارد که از مواهب شب قدر یک استفاده دائمی و رو به فزونی داشته باشد.
برکت، هر نعمت و موهبت پایدار و رو به رشد و ازدیاد است و جمع آن برکات است.
وقتی برکت در نعمت است، یعنی برکت همواره در امور نافع و سودمند است نه در امور مضر، این نعمت باید دائمی باشد نه مقطعی
در سوره قدر می‌فرماید: وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (و تو چه دانی شب قدر چیست [تا برکتش را بفهمی] شب قدر از ۱۰۰ ماه برتر است.)
از امام باقر (ع) سوال شد، مراد از برتری شب قدر از ۱۰۰۰ ماه چیست؟
فرمودند: «اَلعَمِلُ الصّالِحُ فیها من الصَّلاةِ و الزَّکاةِ وَ أنواع الخَیرِ خَیرٌ مِن العَمَل فِی اَلفِ شَهرٍ لَیسَ فیها لیلة القَدرِ.» (کار شایسته در این شب مانند نماز، زکات و انواع کارهای خیر و نیک از کاری که در هزار ماه بدون شب قدر صورت گیرد برتر و بهتر است.)
باید تلاش کنیم که لیالی قدر را به غفلت نگذرانیم و آن را مبدأ انجام خیراتی قرار بدهیم که قصد داریم آن را انجام بدهیم.
«وَسَهِّلْ سَبِیلِی إِلی خَیْراتِهِ»
خیر یعنی نیکی‌هایی که در حق دیگران انجام می‌شود.
ما امر به انجام کار خیر شده‌ایم.
در سوره حج آیه ۷۷ می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَافْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (ای اهل ایمان، رکوع به جا آورید و سجده نمائید و پروردگارتان را عبادت کنید و کار نیک انجام دهید تا رستگار شوید)
در سوره آل‌عمران آیه ۲۶ می‌فرماید: بِیَدِکَ الْخَیْرُ إِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَی‌ءٍ (سر رشته خیر به دست تو است همانا تو بر هر کاری توانایی)
انجام کار خیر به چند دلیل سخت است:
۱.
تشخیص امر خیر مشکل است.
در سوره نساء آیه ۱۹ می‌فرماید: فَعَسی أَن تَکرَهُوا شَیئاً وَ یَجعَلَ اللَّهُ فیهِ خَیراً کَثیراً (چه بسا خیری را خوش نمی‌دارید ولی خداوند در آن برای شما خیر فراوان قرار می‌دهد.)
۲.
چون باید وجه الله اراده شود.
حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند: «اِنَّمَا الخیرُ ما اُریُد بِهِ وَجهُ اللّهِ تعالی و عُمِلَ علی ما اَمَرَ اللّهُ تعالی بِهِ.» (همانا خیر آن است که به خاطر خدا انجام شود و طبق آنچه خدای متعال فرمان داده است عمل گردد.)
ایجاد چنین نیتی در شروع عمل و تداوم آن در حین عمل، کاری بسیار سخت است.
۳.
کار خیر برای اهل دنیا سخت است.
امام باقر (ع) می‌فرمایند: «اِنَّ الله ثَقَّلَ الخَیرَ علی اَهلِ الدُّنیا…» (خداوند کار نیک را بر اهل دنیا سنگین ساخته است.)
بنابراین در دعای امروز درخواست می‌کنیم که راه ورود به کار خیر را بر ما آسان کن.
یعنی این ۳ مانع گفته شده برطرف شود.
«وَلَا تَحْرِمْنِی قَبُولَ حَسَناتِهِ»
ملاک ارزش انسان در آخرت، عمل است.
امام هادی (ع) می‌فرمایند: «النّاسُ فی الدُنیا بِالأموالِ وَ فِی الآخِرَةِ بِالأعمالِ.» (مردم در دنیا با اموال سروکار دارند ولی در آخرت با اعمال)
در واقع این اعمال ما هست که آخرتمان را می‌سازد.
در سوره نساء آیه ۱۲۴ می‌فرماید: وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثی وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ (هر زن و مرد مؤمنی کار شایسته کند به بهشت روند.)
اما این‌طور نیست که عمل هرکسی را بپذیرند.
در سوره انعام آیه ۱۶۰ می‌فرماید: وَ مَن جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا (هرکس کار نیکو به پیشگاه ما بیاورد پاداشش ده برابر است)
پس این‌طور نیست هر عملی را از هرکسی بپذیرند هرچند آن عمل، عملِ صالح باشد.
خدا از این افراد عمل را می‌پذیرد:
۱.
از متقین
در سوره مائده آیه ۲۷ می‌فرماید: اِنَّما یَتَقَبَّلُ الله مِنَ المتّقین (خدا فقط از پرهیزکاران می‌پذیرد)
۲.
از انسان عاقل
امام کاظم (ع) فرمودند: «قَلیلُ العَمَلِ مِنَ العاقِلِ مَقبُولٌ مُضاعَفٌ.» (کار اندک از عاقل پذیرفته و دو چندان می‌شود)
حضرت امیر (ع) فرموده‌اند: «اِنَّکَ لَن یُتَقَبَّلَ مِنْ عَمَلِکَ اِلاّ أخْلَصْتَ فیهِ.» (از عمل تو هرگز پذیرفته نمی‌شود مگر آنچه که با اخلاص انجام دهی.)
عمل را از کافر و مشرک و منافق نمی‌پذیرند، کار با منت را نمی‌پذیرند، اعمال با ریا را نمی‌پذیرند.
عمل بدون ولایت اهل بیت پیامبر (ص) را هرگز قبول نمی‌کنند.
به همین دلیل عرضه می‌داریم: مرا از قبول حسنات این ماه محروم نساز.
«یَا هادِیاً إِلَی الْحَقِّ الْمُبِینِ»
این درخواست‌ها فقط با عنایت خداوند متعال که هدایت‌کننده به سوی حقِ آشکار است، حاصل می‌شود.

 


دوشنبه، 21 فروردین 1402 - 22:52 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0