FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


رحیم پور ازغدی: شهید صدر طرفدار فقه فعال و جامعه ساز بود


 تسنیم | فرهنگی و هنری | یکشنبه، 20 فروردین 1402 - 20:44

رحیم پور گفت: ما دو افراط و تفریط در حوزه داریم. یک جریان اقلیت هستند که همه موضوعات را اسلامی و غیر اسلامی می کنند و یک عده که سبک زندگی مسلمانان را صرفا اخلاق و عبادات فردی می دانند.

فقه،شهيد،احكام،صدر،دين،فقيه،تقسيم،مطرح،قرآن،فقها،اجتهاد،شريع ...


به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم، به مناسبت سالروز شهادت محمدباقر صدر، نشست مجازی اندیشه صدر با سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی توسط پژوهشگاه شهید صدر برگزار شد.
در این جلسه رحیم پور ازغدی با اشاره به سبک فقاهت شهید صدر گفت: این سبک فقاهت نزدیک‌ترین سبک فقاهت به پیامبر و اهل بیت است.
گسسته و گسیخته نیست به هدف دین و به هدف فقه توجه دارد و با این توجهات استنباط می‌کند.
امروز بین روحانیت افرادی هستند که این دیدگاه را فهمیدند و امیدواریم در دهه‌های آینده آثارشان را ببینیم.
وی افزود: داخل حوزه رویکردهای مختلف نسبت به فقاهتی وجود دارد که شهید صدر داشت.
بعضی‌ها افراد سلیم النفسی هستند که بدون هیچ سوء قصد، مانع گسترش این نگاه شهید صدر می‌شوند و این به نقص درک از هدف فقه و نقایص دیگری که شهید صدر به آن اشاره کرده است، برمی‌گردد و آنها به خاطر بی اطلاعی از فلسفه دین و هدف شریعت، عملاً قدرت یک نگاه وسیع و جامع به دین و احکام را ندارند و خودشان را در بخش‌هایی از دین محدود کردند.
جریان سوم افراد فاسد و مریض داخل حوزه هستند.
علمایی که به خاطر منافع و وابستگی و حتی مفاسد خود در حکومت جور در خدمت سلاطین فاسد هستند و در حکومت مشروع به جای کمک به اجرای دین فقط مزاحم اجرای احکام الهی در همه ابعاد می‌شوند.
این اندیشمند اظهار داشت: شهید صدر بحث‌های متعددی درباره اجتهاد و فقه دارد.
اولین سؤال او این است که اجتهاد چیست و مسئله مفهوم نصوص شرعی در قرآن و حدیث امروز چه لوازمی دارد که با دقت مورد توجه علما قرار نگرفته است و بین آنچه بحث می‌شود و وجه افتراقش با آنچه باید بشود، چیست.
اگر فقه یعنی فهم احکام خداوند و اگر خداوند درباره ابعاد زندگی احکامی دارد، هیچ چیزی مورد نیاز بشر نیست که در قرآن و سنت نداشته باشیم.
دو افراط و تفریط در حوزه‌ها که به اجرای شریعت ضربه می‌زنند
رحیم‌پور گفت: علاوه بر جریانی که شهید صدر و امام خمینی آن را رهبری می‌کنند ما دو افراط و تفریط در حوزه داریم.
یک جریان اقلیت هستند که همه موضوعات را اسلامی و غیر اسلامی می‌کنند.
عده‌ای هم می‌گویند در چند حوزه اقتصاد و تربیت و سیاست و...
ما چند احکام پراکنده داریم و تمام.
دایره آیات احکام محدود می‌کند و معتقدند بقیه قرآن و سنت همه از باب تشریفات و مستحبات است و ارتباط مسنجمی با احکام ندارند و سبک زندگی مسلمان را اخلاق و عبادات فردی می‌دانند.
این دو نگاه هر دو به اجرای شریعت ضربه می‌زنند.
وی افزود: شهید صدر این سؤال را مطرح می‌کند که خدا در مناسبات سیاسی و قضایی و خانواده و یا شریعت چیزهایی را به عنوان درست و نادرست مطرح کرده یا نکرده.
اگر مطرح نکرده که ما در فهم آیات و سنت مشکل داریم.
اما اگر همه این آیات را داریم باید ببینیم این احکام را چطور دسته‌بندی کنیم تا امکان استمرار دین تا ابد به وجود بیاید.
رحیم‌پور ازغدی در ادامه سخنانش با اشاره به یک تقسیم‌بندی سابقه‌دار و شناخته‌شده فقه در حوزه‌های علمیه توسط علامه حلی و صاحب شرایع، اظهار داشت: شهید صدر درباب این تقسیم‌بندی سؤالی طرح می‌کند که این سؤال را شهید مطهری و شهید بهشتی هم مطرح می‌کنند و آن این است که تقسیم فقه به عبادات و احکام و عقود و ایقائات مشکلی ندارد اما ما به یک تقسیم دیگر برای یک سبک کار کارآمد نیاز داریم.
این تقسیم اعتباری است و معصومین نگفتند این جور تقسیم کنید اما اقتضائات عقلی است برای حل مسائل.
بسته به اینکه هدف فقه به چیست و هدف دین و شریعت و هدف از ارسال رسولان الهی و هدف خلقت چه بود، در این منظومه احکام فردی و عبادی و اخلاقی و عملی همه را باید با هم دید.
این‌ها همه یک شریعت است.
شهید صدر، فقه را به دسته فردی و اجتماعی تقسیم کرد
رحیم‌پور ازغدی گفت: تقسیم‌بندی چهارگانه یک تقسیم شناخته شده است اما نه جامع و نه مانع است.
شهید صدر در این باب پیشنهاداتی دارد؛ اینکه ضمن احترام به تقسیم قبلی، از زاویه دیگر فقه را ببینیم و احکام الهی در قرآن و سنت به دو بخش تقسیم شود.
احکام فردی و اجتماعی و عبادات فردی و اجتماعی کنیم.
مثل احکام اقتصادی که فردی و اجتماعی می‌شود یا آداب فردی و آداب مدنی و اجتماعی و حکومتی.
این احکام در همه بخش‌ها شامل احکام فردی و اجتماعی می‌شود و تشریح می‌کند که حکومت چه وظایفی دارد چه دربخش اقتصاد و جامعه و چه در بخش جنگ و صلح و قضاء و از این قبیل.
این تقسیم شهید صدر، تقسیم قبلی را منهدم نمی‌کند.
وی افزود: این تقسیم برای زندگی امروزی مفیدتر و البته لازم است.
عده‌ای ممکن است بگویند فقه ربطی به جامعه ندارد.
این حرف در صورتی درست است که قرآن و سنت برای ما وظیفه‌ای تعیین نکرده باشند اما اگر فقه یعنی تبیین سبک زندگی مسلمانان در هر زمانی و مانیفست اسلام ، پس تمام باید و نبایدها در قرآن و سنت بیان شده است.
ما می‌گوییم آنچه برای رشد بشر لازم بوده در قرآن و سنت آمده است و هر جا که بحث درست و نادرست مطرح می‌شود حتماً در آنجا سبک زندگی بشر معنادار می‌شود و سؤالاتی مطرح می‌شود که حتما در آن باره الله حکم دارد و یک فقیه باید آن را بفهمد و به جامعه منتقل کند.
فقه موجود با فقه مسئول متفاوت است
این اندیشمند اظهار داشت: کل فقه یعنی تفسیر عقلی قرآن و حدیث و بیان آن از منظر ائمه است.
کتاب‌های فقهی مجموعه پاسخ‌های فقها در زمان‌های مختلف است که درحوزه‌های مختلف جمع‌آوری کرده‌اند و مباحث فقهی را طوری طبقه کرده‌اند که نیازهای فردی و اجتماعی مردم پاسخ داده شود.
یعنی فقیه سؤالات مردم را بشنود و جواب آن را از شریعت بدهد.
رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه سؤال‌هایی که برای افراد پیش می‌آید، محدود و گزینشی نیست و درباره همه افعال فردی و اجتماعی انسان می‌توان سؤال پرسید، گفت: شهید صدر می‌گوید دایره فقه موجود با فقه مسئول متفاوت است.
فقاهت از وقتی شروع می‌شود که فقیه روایات را تطبیق دهد و از مجموع آیات و روایات نتیجه بگیرد و استنباط احکام برای پاسخگویی به نیاز مسلمانان اکنون و اینجا انجام دهد.
این مسئله را امام خمینی در بحث ولایت فقیه مطرح کرد و شهید مطهری و شهید بهشتی هم به آن پرداختند.
این استاد دانشگاه با اشاره به فقه ترتیبی و فقه موضوعی بیان داشت: در فقه زودتر از تفسیر، طبقه‌بندی موضوعی مطرح شده چون با نیاز عملی جامعه به احکام شرعی مواجه بوده است.
در فقه چون نیازهای فوری‌تر در میان بوده و مسائل خاصی را مسلمانان مطرح می‌کردند، فقیه به دنبال پاسخگویی بوده است.
شهید صدر می‌گوید فقها باید با توجه به جمع آیات و روایت در یک موضوع و نحوه نیاز مسلمانان پاسخگو باشند و مجموع قرآن و سنت را ببینند و این موضوع بسیار مهم است تا این استنباط از دین علمی و مستند و مشروع‌تر باشد.
وی افزود: اجتهاد واقعی وقتی اتفاق می‌افتد که یک فقیه موضوع‌شناسی و حتی شجاعت کافی در اعلام حکم را داشته باشد و همه اینها با هم فلسفه اجتهاد را می‌سازد.
بعضی‌ها می‌گویند این یک اجتهاد روشنفکرانه است اما شهید صدر توضیح می‌دهد که فقه سنتی قبلاً همین‌طور بود و بعداً منجمد شد و فقهای سلف راه اهل بیت را می‌رفتند.
فقیه هم باید در حد وسع خودش در این مسیر حرکت کند.
اگر فقها در سال‌های بعد کتاب‌های متعدد نوشتند همه مرتبط با مشکلات وقایع مرتبط با مردم آن زمان بود.
رحیم پور ازغدی با بیان اینکه شهید صدر طرفدار فقه فعال و جامعه‌ساز و انسان‌ساز بود نه یک فقه یک‌بعدی، گفت: این شهید پیشنهاد مهمی مطرح می‌کند و آن اینکه فقها از یک سؤال کار تفقه در دین را شروع می‌کنند و به کتاب و سنت رجوع می‌کنند، این فقه باید گسترش یابد.
او یک اجتهاد کلیدی‌تر را مطرح می‌کند که گسترشی در عمق فقه دارد یعنی توجه فقیه به ریشه‌های مسائل جامعه و اینکه ریشه‌ها و جامعه چطور باشد، مردم به کجا می‌رسند.
این مسئله مهمی است که کمتر فقها به آن پرداختند و تشخیص اهم و مهم با توجه به مصلحت‌ها و ضرورت‌های جامعه برای فقها بسیار مهم است.
صدر می‌گوید جدای از اجتهاد رایج، شناختی از فلسفه کل شریعت برای فقیه لازم است.
اجتهاد فقط این نیست که این لفظ چه معنی دارد و تصور اینکه احکام به هم ربطی ندارد، اشتباه است.
اخلاق فردی مستقل از اخلاق اجتماعی نیست و همه اینها سبک زندگی مسلمانانه را شکل می‌دهد.
هر چه دین و شریعت در یک مجموعه منسجم دیده شود، فقیه اهم و مهم را بهتر تشخیص می‌دهد.
تقلید یعنی گردنبد مسئولیتی که مقلد به گردن مجتهد می‌اندازد
وی افزود: تهذیب نفس و اخلاقیات یک مجتهد در اعلام اهم و مهم موضوعات توسط فقیه تأثیر دارد.
امام می‌گفت اینها که از درگیر شدن با کفر می‌ترسند مشکلشان این است که تهذیب نفس نکردند.
اینکه فقیه همه ابعاد اسلام را بشناسد، ضریب هوشی، نقدپذیری، دایره دانسته‌های بالایی داشته باشد قطعاً در در نظراتش تاثیرگذار است.
این استاد دانشگاه در پایان سخنانش با اشاره به پیشنهاد شهید صدر و شهید مطهری برای تشکیل شورای فقها و علما گفت: عقل جمعی بسیار کمک‌کننده است و در مقام بحث علمی علما و فقها باید با هم بحث و تبادل نظر کنند چون به گفته حضرت علی (ع) اختلاف بین فقها مردم را در دین سست می‌کند.
استنباط احکام شرع یک کار مستمر و البته بسیار پیچیده است.
بعضی از احکام برای همیشه ثابت است اما بعضی در طی زمان عوض می‌شود چون موضوع کلاً عوض شده است.
اجتهاد به تفقه در دین نیاز دارد.
خداوند در قرآن از عده‌ای می‌خواهد که برای تفقه در دین برخیزند.
رحیم‌پور ازغدی با تشریح آیه 122 سوره توبه درباره تفقه در دین و حضور علما بین مردم برای پاسخگویی به سؤالات مردم گفت: وظیفه علما بسیار سنگین‌تر از دیگران است، چون آنها وارثان پیامبر هستند باید تقوای بیشتر داشته باشند.
تقلید عموم مردم هم از مراجع معنای لطیفی دارد و آن این است که مقلد گردنبند مسئولیت را به گردن مجتهد می‌اندازد و او مسئولیت در قبال احکام دارد و در روز قیامت مجتهد باید پاسخگوی احکام و دستوراتی باشد که از دین برداشت کرده است.
انتهای پیام/



لینک کوتاه خبر


یکشنبه، 20 فروردین 1402 - 22:35 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0