FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


آیین‌ها نقش هویت‌ساز برای کودکان و نوجوانان دارند


 باشگاه خبرنگاران | فرهنگی و هنری | پنجشنبه، 17 فروردین 1402 - 17:11

یک پژوهشگر گفت: مناسکی که در تاریخ و فرهنگ ما وجود دارد و گسترش پیدا کرده است، توانایی آن را دارد که زمینه‌های رشد نسل جوان را فراهم کند.

فرهنگ،تاريخ،نوجوان،نسل،كودك،مناسك،حوزه،انسان،لايه،احمدي،هويت ...


احمدی:
سهیل احمدی مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه فرهنگ و اندیشه در نشست «نقش آیین‌های دینی و سنتی در تقویت هویت ملی درحوزه کودک و نوجوان» که به صورت آنلاین برگزار شد، در این زمینه افزود: این آیین‌ها و مناسک گسترش پیدا کرده است و حتی اگر مجموعه‌ها و سازمان‌های مختلف آموزشی و تربیتی هم کار خود را به درستی انجام ندهند می‌تواند به رشد نسل جوان منجر شود.
اهمیت بالای مربیان در حوزه بالندگی فکری کودک و نوجوان
در ابتدای این نشست سهیل احمدی ضمن اشاره به اینکه از نسل جدید با عنوان «نسل ضد»، «آلفا» یا «بتا» یاد می‌شود، گفت: نسل جدید از اصطلاحات جدیدی استفاده می‌کنند و لازم است کسانی که در حوزه تربیت به‌ویژه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند آشنایی نسبی با این موارد داشته باشند.
از سویی نیز مربیان و استادان در حوزه تربیت، رشد و بالندگی فکری نوجوان و کودک اهمیت بالایی دارند.
وی در ادامه با طرح این سوال که آیا در نسل جدید بحران بی‌معنایی که انسان را دچار بی‌هویتی می‌کند، مشاهده کردید؟
افزود: بنا به گفته فردریش نیچه (فیلسوف آلمانی قرن نوزدهم) بعد از دو قرن (یعنی در قرن‌های بیستم و بیست‌ویکم) مردم دچار بی‌معنایی در زندگی خواهند شد و هیچ معنایی برای زندگی پیدا نخواهند کرد.
این امر را می‌توان در میان نسل جدید و در دهه اخیر مشاهده کرد.
در آشوب و جریانات اخیری که در کشور پیش آمد نوجوانان و جوانان بسیاری پا به عرصه گذاشته و برخی مدارس درگیر این ماجرا شده و جریان‌سازی کردند.
اما سوال این است که چرا چنین می‌شود؟
چرا نوجوانان می‌خواهند با خشونت، پرخاش، مدلینگ و...
خود را پوچ و نیست‌انگار نشان دهند؟
فرهنگ به بلندای یک تاریخ است
این مدرس دانشگاه در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به این‌که «نظام معنایی»، فرهنگ عمیق ما است، بیان کرد: فرهنگ، اصطلاح دیگری است که باید به آن پرداخت؛ فرهنگ یک نظام معنایی بزرگ است که در فضای زمانی قابل تعریف نیست بلکه به بلندای یک تاریخ بوده و فرهنگ در ایران دارای لایه‌های پیچیده‌ای است.
فرهنگ در اولین لایه بیرونی خود با نماد، همراه است؛ در لایه دوم با هنجار، در لایه سوم با ارزش‌ها و در لایه چهارم با اعتقادات سر و کار دارد.
از این رو فرهنگ در ایران پیچیده است، چون دو تاریخ و دو دنیای متفاوت و غنی را بهم وصل کرده است.
یکی دنیای ایران باستان و دیگری دنیای مسلمانی ما.
اتصال ایرانی و اسلامی لایه‌های پیچیده فرهنگ را به ما داده است.
آیین‌ها نقش هویت‌ساز برای کودکان و نوجوانان دارند
این پژوهشگر حوزه فرهنگ و اندیشه با اشاره به اهمیت تاریخ تصریح کرد: ناخودآگاهِ انسان‌ها برگرفته از تاریخ و مناسک آن‌ها است و در یک بستر تاریخی رشد پیدا کرده است.
از این باب می‌توان گفت نوجوان و کودک امروزی به ناچار متاثر از همین امر است.
حضرت آقا فرمودند گسست نسلی وجود ندارد؛ یعنی این آیین‌ها و مناسکی که در تاریخ و فرهنگ ما وجود دارد می‌تواند در رشد نسل جوان اثرگذار باشد.
او ضمن طرح این نکته که آیین‌ها نقش هویت‌ساز برای کودکان و نوجوانان دارند، ادامه داد: قطع ارتباطات با اطرافیان یکی از رهاورد‌های از بین رفتن مناسک و آیین‌ها و خرافه‌پنداری است.
مناسکی همچون نوروز باستانی، محرم و...
هویت ملی ما ایرانیان را تقویت می‌کند و به نظر لازم است بیش از پیش از آیین‌ها و مناسک ایرانی اسلامی که پشتوانه عقلانی دارد، محافظت کرد.
احمدی در پایان نشست «نقش آیین‌های دینی و سنتی در تقویت هویت ملی درحوزه کودک و نوجوان» گفت: موضوع گمشده ما در مدارس موضوع قدرت و انسان اسطوره‌ای است؛ یعنی مربی باید انسان قدرتمند بسازد.
این انسان می‌تواند آینده را دگرگون کند و زمانی این قدرت در انسان پدید می‌آید که تاریخ، آیین و مناسک به خوبی روایت شود.
وظیفه معلم در ارتباط دادن یک نوجوان و کودک با تاریخ، آیین، مناسک تاریخی، آداب و رسوم، هویت ملی و مذهبی و...، روایت است.



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 17 فروردین 1402 - 21:39 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0