FarhangYar فرهنگ‌یار
  • قرآن و عترت
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت رقیه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت فاطمه سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام زین العابدین سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد باقر سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام جعفر صادق سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام موسی کاظم سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام رضا سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام محمد جواد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام هادی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام حسن عسکری سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام مهدی سلام الله علیه
  • ولایت فقیه
    منظرگاه مدیریتی بنیانگذار انقلاب اسلامی امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی رهنمودهای مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامه حفاظاته اصول دین عدل اصول دین. معاد احکام دین. نماز احکام دین. روزه احکام دین. حج احکام دین. تولا و تبرّا اصول دین. توحید احکام دین. زکات احکام دین. جهاد احکام دین. امر به معروف و نهی از منکر رذائل اخلاقی فضائل اخلاقی اصول دین نبوت احکام دین خمس اصول دین امامت
  • مناسبتها
    ماه های شمسی ماههای قمری خانواده در اسلام احکام حلال و حرام و مستحبات و مکروهات فرهنگ مدیریت و کارکنان احکام و قوانین مختلف دین و شریعت اسلام منظرگاه مدیریتی تعلیم و تربیت فرهنگ اقتصاد عفاف و حجاب
  • پیوندها
    منظرگاه مدیریتی دیدگاه قرآن منظرگاه مدیریتی رفاه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خانواده منظرگاه مدیریتی دیدگاه حضرت محمد سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی امام حسن مجتبی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی ادبیات عطر بهار میز نظریه پرداری فرهنگ یار جوانان نماد شور و نشاط نگاه پر نور پای میز اندیشه اخلاق تعلیم و تربیت شخصیت و کرامت انسانی اصول و مبانی نقد و تبلیغ راه یافتگان منظرگاه مدیریتی مهدی منتظران منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت فاطمه سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی حضرت زینب سلام الله علیها منظرگاه مدیریتی دیدگاه امام علی سلام الله علیه منظرگاه مدیریتی حضرت خدیجه سلام الله علیها
  • حوزه دین
    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علم الهدی منظرگاه مدیریتی ثقلین منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید ابراهیم رئیسی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حائری شیرازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مصباح یزدی بنیاد فارس المومنین منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مکارم شیرازی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد مسعود عالی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد شهاب مرادی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید علی سیستانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد پناهیان منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حسین انصاریان منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علی صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله علوی گرگانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله وحید خراسانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد حاج شیخ علی فروغی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عبدالنبی نمازی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله محمد جواد لنکرانی منظرگاه مدیریتی در راه حق منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مبشر کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شیخ حسین امامی نیای کاشانی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله مجتهد تهرانی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید رضی موسوی شکوری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله بهجت منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید عباس موسوی مطلق منظرگاه حضرت آیت الله حاج شیخ محمد صالح کمیلی خراسانی کتابخانه مجلس شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد علی جاودان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد محمد محمدی مرکز تحقیقات اسلامی شورای اسلامی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد سید حسن خمینی منظرگاه مدیریتی حجةالاسلام و المسلمین حضرت استاد عبدالحسین بابائی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله شوشتری منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید حسن آملی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله سید محمد تقی مدرسی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله عباس محفوظی منظرگاه مدیریتی استاد حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله جعفر سبحانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی منظرگاه مدیریتی حضرت آیت الله مکارم شیرازی پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خمینی رحمت الله علیه منظرگاه مدیریتی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله سید علی خامنه ای پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای دامة حفاظاته
  • رساله احکام دین
    رساله حضرت آیت الله سید علی خامنه ای رساله حضرت آیت الله فاضل لنکرانی رساله حضرت آیت الله بهجت رساله حضرت آیت الله سید حسینی سیستانی رساله احکام مراجع سایت انهار رساله حضرت آیت الله مظاهری رساله حضرت آیت الله جعفر سبحانی
  • کتابخانه
    کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران کتابخانه تخصصی فرهنگستان هنر کتابخانه تخصصی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه کتابخانه تبیان کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران کتابخانه نور کتابخانه تخصصی دانشگاه ادیان و مذاهب کتابخانه تخصصی فقه واصول کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر کتابخانه ادبیات پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران کتابخانه مرکزی دانشگاه صنعتی شریف کتابخانه دانشگاه پیام نور سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه ملی کتابخانه احادیث شیعه پایگاه مجلات تخصصی نور بزرگترین پایگاه قرآنی جهان اسلام جامع الاحادیث نور


ارتباط اسم اعظم الهی با «الرحمن الرحیم»


 مهر | دین و اندیشه | چهارشنبه، 16 فروردین 1402 - 13:50

دعاهایی که از ‌شریعت و حاملان علم و حکمت به ما رسیده از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند بر بندگان است. به مناسبت ماه مبارک رمضان به شرح دعای سحر امام خمینی (ره) می پردازیم.

الرحمن،الرحيم،مقام،رحمت،اسم،دعاي،الله،تعالي،كتاب،رحمانيت،رحم ...


به گزارش خبرنگار مهر، عارف عابد و زاهد سالک، سید بن طاووس در کتاب «اقبال ‌ ‌الاعمال» از شیخ طوسی و ابن ابی قره از ایوب بن یقطین روایت می‌کند که ‌ ‌پیرامون دعای ‌سحر از امام رضا علیه السلام پرسش کرد؛ و حضرت رضا (ع) در ‌ ‌پاسخ وی فرمودند: «این دعای ابوجعفر محمد بن علی الباقر علیهما السلام در ‌سحرهای ماه مبارک رمضان بوده است.» و حضرت رضا (ع) ویژگی‌های زیر را در ‌ ‌مورد دعای سحر از پدرشان از امام باقر (ع) نقل می‌فرمایند: ‌بزرگی درخواستهای این دعا در درگاه حق تعالی، سرعت اجابت برای دعاکننده، وجود اسم اعظم در این دعا، دعای سحر از مکنون علم حق تعالی است، سفارش به حفظ این دعا از دسترسی نااهلان.
‌
‌حضرت باقر (ع) در آخر کلام خویش این دعا را، دعای «مباهله» می‌خوانند.
و ‌ دعای مباهله، از دعاهایی است که در اعمال روز بیست و چهارم ذی الحجة (روز ‌ ‌مباهله) خوانده می‌شود و مشابه دعای سحر با اضافاتی است که از ائمه معصومین (ع) نقل شده است.
و در کتابهای دعا مثل «مصباح المتهجّد» شیخ ‌ ‌طوسی (ره) و «البلد الامین» و «مصباح» کفعمی و «اقبال الاعمال» نقل شده است.
‌حضرت امام خمینی در سن ۲۷ سالگی دعای سحر را شرح کرده اند.
در ادامه قسمت دوازدهم شرح دعای سحر حضرت امام خمینی به نقل از ترجمه فارسی این کتاب تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود:
‌مسأله رحیمیت خداوند در دو عالم از منظر شیخ محی‌الدین عربی کاملاً روشن است، ‌ زیرا صفت «ارحم الراحمین» نزد صفت «منتقم» شفاعت می‌کند و دولت از آن او می‌شود و ‌ ‌منتقم تحت سلطه و فرمان او قرار می‌گیرد ‌.
رحمانیت و رحیمیت نیز یا ذاتی است و یا ‌ ‌فعلی.
پس، خداوند تعالی دارای رحمت رحمانی و رحیمیت ذاتی است که عبارت است از ‌ ‌تجلی ذات برای ذات و ظهور صفات و اسماء و لوازم آن‌ها، که همان اعیان ثابته باشند، به ظهور علمی و کشف تفصیلی در عین علم اجمالی در حضرت واحدیت.
‌
‌همچنین، خداوند دارنده رحمت رحمانی و رحیمی فعلی است که عبارت است از تجلی ‌ ذات در لباس افعال به طریق بسط فیض و کمال فیض بر اعیان و اظهار کردن عینی آن، به طوری که مطابق غایت کامل و نظام اتمّ الهی باشد.
و این یکی از دلایل تکرار عبارت ‌ ‌ «الرحمن الرحیم» در سوره آغازین کتاب تدوینی (قرآن) است؛ چه این کتاب با کتاب ‌ ‌تکوینی الهی تطابق کامل دارد.
به دیگر سخن، ظاهر صورت باطن است و لفظ و عبارت ‌ همان تجلی حقیقت و معناست در لباس شکل‌ها و صداها و بر تن کردن جامه قالب‌ها و ‌ ‌هیئت‌ها.
‌
‌پس، اگر «الرحمن الرحیم» در «بسم الله الرحمن الرحیم» وصف کلمه «الله» قرار داده ‌ ‌شود، اشاره به رحمانیت و رحیمیت ذاتی پروردگار دارد، ولی «الرحمن الرحیم» بعدی ‌ ‌اشاره به رحمانیت و رحیمیت فعلی خواهد داشت.
«الله» نیز در «الحمدلله» اشاره به الوهیت فعلی و جمع تفصیل ‌ «الرحمن» ‌و «الرحیم» فعلی است.
«الحمد» به معنای عالم ‌ مجردات و نفوس اسپهبدیه است که حیثیتی جز حمد پروردگار و اظهار کمالات منعم ‌ ‌ندارند و در سلسله وجود، جز این عوالم نورانی، چیزی که تماماً حمد باشد بدون شائبه ‌ ‌کفران نیست، زیرا این‌ها در نظر اهل ذوق و عرفان انّیات صرف‌اند و ماهیتی ندارند.
‌ ‌ «العالمین» نیز عوالمی است پایین‌تر از آن عوالم.
بنابراین، معنا چنین خواهد بود: به نام ‌ ‌خداوندی که دارای رحمت رحمانی و رحیمی ذاتی است.
تمامی عوالم حمد گشوده شده، ‌ ‌عوالمی که تعیّن الوهیت مطلق در مقام فعل‌اند و صاحب مقام ربوبیت و تربیت برای ‌ ‌موجوداتی هستند که دون مقام مقدسات‌اند که عبارت‌اند از: ملائکه روحانی و ملائکه ‌ صافات و ملائکه مدبرات.
نیز صاحب رحمت رحمانی و رحیمی فعلی‌اند که به معنای مقام ‌ ‌بسط وجود و بسط کمال عینی وجود در حضرت شهادت است و صاحب مالکیت و ‌ ‌قابضیت در روزی هستند که همه به سوی آن‌ها باز می‌گردند، زیرا بازگشت به اینان ‌ ‌بازگشت به خداست، چه این‌ها ظهور ذات باری‌اند و ظهور هر چیز جدای از آن چیز ‌ نیست، بلکه خود آن است.
‌
‌ اما اگر «الرحمن الرحیم» را صفت «اسم» در بسمله قرار دهیم، کار به عکس شده و ‌ ‌معنا چنین خواهد شد: به مشیت خداوند که این مشیت دارای رحمانیت و رحیمیت فعلی ‌ است.
و «الله» در «الحمدلله» الوهیت ذاتی و «الرحمن الرحیم» از اوصاف ذاتی اوی‌اند و ‌ ‌چنین است «رب» و «مالک».
به امید خدا، در شرح جمله «اللهم انی اسئلک من ‌ ‌اسمائک» آنچه را که در تفسیر اسم از روایات اهل بیت عصمت و طهارت و منزلگاه‌های ‌ ‌وحی و مهبط فرشتگان الهی استفاده می‌شود بیان خواهیم کرد.
‌
پاسخ یک اشکال ‌
‌قیصری در مقدمه خود بر شرح ‌فصوص‌ گفته است: ‌
‌ «واذا اخذت (ای: حقیقة الوجود) بشرط کلیات الاشیاء فقط، فهی مرتبة الاسم ‌ ‌الرحمن ربّ العقل الاول المسمی بلوح القضاء وامّ الکتاب والقلم الاعلی.
واذا ‌ ‌اخذت بشرط ان تکون الکلیات فیها جزئیّات مفصلة ثابتة من غیر احتجاب‌ها عن ‌ کلیّاتها، فهی مرتبة الاسم الرحیم ربّ النفس الکلیة المسماة بلوح القدر، وهو اللوح ‌ ‌المحفوظ والکتاب المبین‌ ؛ ‌اگر وجود را فقط به لحاظ کلیات اشیاء در نظر بگیریم، ‌ ‌مرتبه اسم «الرحمن» خواهد بود که رب عقل اول است و به نام‌های لوح قضا و ام ‌ ‌الکتاب و قلم اعلی خوانده می‌شود؛ و اگر آن را به این لحاظ در نظر آوریم که ‌ کلیات اشیاء را جزئیاتی مفصل و ثابت است که البته پوشیده از کلیات هم نیست، ‌ ‌در این صورت، مرتبه اسم «الرحیم» خواهد بود که رب نفس کلی است و لوح ‌ ‌قدر نام گرفته و همان لوح محفوظ و کتاب مبین است» ‌.‌
‌من می‌گویم: اگر چه این مطلب از یک نظر درست می‌نماید، مناسب‌تر آن است که ‌ ‌مرتبه اسم «الرحمن» ‌ را مرتبه بسط وجود بر کلیات و جزئیات تمام عوالم، چه کلی و چه ‌ ‌جزئی، بدانیم و مرتبه اسم «الرحیم» ‌ را مرتبه بسط کمال وجود به همین صورت تلقی ‌ ‌کنیم؛ زیرا رحمت رحمانی و رحیمی خداوند همه چیز را در بر گرفته و بر همه عوالم ‌ ‌احاطه یافته است.
پس، این دو (رحمان و رحیم) تعین مشیت، و مقام تعقل و نفس تعین در ‌ ‌تعین هستند، لذا بهتر آن است که بگوییم اگر به اعتبار بسط اصل وجود ملاحظه شود مرتبه ‌ ‌اسم ‌الرحمن ‌و اگر به اعتبار بسط کمال وجود لحاظ شود مرتبه اسم «الرحیم» ‌ است.
و از ‌ ‌این نظر در ادعیه آمده است: «اللهم انی اسئلک برحمتک التی وسعت کل شیء‌؛ ‌بارخدایا، ‌ ‌از تو به رحمتت که همه چیز را فرا گرفته درخواست می‌کنم».
و از نبی مکرم اسلام منقول ‌ است که: ‌ «‌ إنّ لله تعالی مئة رحمة انزل منها واحدة الی الارض فقسمها بین خلقه، فبها ‌ ‌ ‌ ‌ یتعاطفون ویتراحمون.
واخّر تسعا وتسعین یرحم بها عباده یوم القیامة ؛ ‌خداوند ‌ ‌صد رحمت دارد که از آن همه تنها یکی را به زمین فرو فرستاده و میان ‌ ‌آفریده‌هایش قسمت کرده است و این همان است که خلق بر اثر آن به یکدیگر ‌ ‌مهر می‌ورزند و بر همدیگر می‌بخشایند.
اما نود و نه رحمت خود را کنار گذارده ‌ که در روز واپسین بر بندگان خود می‌بخشاید» ‌.‌
‌یکی از مشایخ سلوک و معرفت، رضی الله عنه ورفع فی الخلد مقامه، در کتاب خود ‌ ‌ (اسرار الصلوة)، در تفسیر سوره فاتحه، پس از نقل حدیث نبوی فوق چنین آورده است: ‌
‌ «فاطلاق الرحمن والرحیم علی الله تعالی باعتبار خلقه الرحمة الرحمانیة والرحیمیة ‌ ‌باعتبار قیام‌ها به قیام صدور لا قیام حلول.
فرحمته الرحمانیة افاضة الوجود ‌ ‌المنبسط علی جمیع المخلوقات، فایجاده رحمانیته والموجودات رحمته.
ورحمته ‌ ‌الرحیمیة افاضة الهدایة والکمال لعباده المومنین فی الدنیا و منّه بالجزاء والثواب فی ‌ ‌الاخرة.
فایجاده عامّ للبرّ والفاجر».
‌
‌تا آن‌جا که می‌گوید: ‌
‌ «فمن نظر الی العالم من حیث قیامه بایجاد الحق تعالی، فکانّه نظر الی رحمانیته ‌ ‌وکأنّه لا یری فی الخارج الّا الرحمن ورحمته.
ومن نظر الیه باعتبار ایجاده فکانّه لم ‌ ‌ینظر الّا الی الرحمن‌؛ اطلاق الرحمن الرحیم بر خداوند تعالی از آن رو که خالق ‌ ‌رحمت رحمانی و رحیمی است بدان لحاظ است که رحمت رحمانیه و رحیمیه به نحو قیام صدوری (و نه قیام حلولی) قائم به اوست.
پس، رحمت رحمانی او ‌ ‌افاضه وجود منبسط است که بر همه آفریده‌ها گسترده شده.
پس، ایجاد کردن او ‌ ‌رحمانیت اوست و موجودات همه رحمت اوی‌اند.
و رحمت رحیمی او اعطای ‌ ‌هدایت و کمال بر بندگان مؤمنش است در این دنیا و جزا و پاداشی است که از ‌ ‌کرامت خویش بر بندگانش در آخرت ارزانی می‌دارد.
پس ایجاد کردن او عام ‌ است و شامل نیکوکار و بدکار هر دو می‌شود… هر که جهان را از این منظر بنگرد ‌ که قائم به ایجاد حق تعالی است، گویا به رحمانیت او نگریسته و در خارج جز ‌ ‌رحمانیت و رحمتش ندیده است؛ و هرکه جهان را از این نظر بنگرد که توسط او ‌ ‌پدید آمده، گویا جز به رحمانیت او ننگریسته است».‌
نویسنده این سطور می‌گوید: اگر ایشان از وجود منبسط آنچه را که میان اهل معرفت ‌ ‌شایع است اراده کرده باشد که عبارت است از مقام مشیت و الهیت مطلق و مقام ولایت ‌ ‌محمدی و دیگر القابی که به حسب نظرها و مقام‌ها بر این مقام اطلاق می‌شود، این با مقام ‌ ‌رحمانیتی که در «بسم الله الرحمن الرحیم» ذکر شده تناسبی ندارد.
دلیل مطلب آن است که ‌ ‌ «الرحمن الرحیم» ‌ دو وصف‌اند که تابع اسم ‌الله‌ و از تعینات آن هستند.
ظل منبسط ظل ‌الله‌ ‌ ‌ (و نه ظل ‌الرحمن) ‌ و حقیقت آن حقیقت انسان کامل است و رب انسان کامل که کون جامع ‌ است اسم اعظم الهی است که به «الرحمن الرحیم»احاطه دارد و به همین سبب هم بوده که ‌ ‌این دو در آغاز کتاب الهی به دنبال هم آمده‌اند.
‌
‌اما اگر مقصودشان از وجود منبسط مقام بسط وجود باشد، گرچه با مقام بحث تناسب ‌ ‌و با تدوین و تکوین توافق دارد، با ظاهر کلام وی مخالف است.
آنچه که مذکور داشته نیز، ‌ ‌به اعتبار فنای مظهر در ظاهر درست تواند بود که مقام رحمانیت از این نظر همان مقام ‌ ‌الهیت است، آن چنانکه خداوند فرموده: «‌ قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایّاما تدعوا فله الاسماء الحسنی؛ ‌خدا را به نام الله یا الرحمن، به هر کدام، که بخوانید اسمای نیکو از آن ‌ ‌اوست» ‌.‌ و فرمود: «‌ الرحمن علّم القرآن.
خلق الانسان؛ خدای بخشاینده قرآن را آموخت ‌ ‌و انسان را آفرید».
و فرمود:«‌الهکم اله واحد لا اله الّا هو الرحمن الرحیم؛ ‌و خدای شما ‌ خدای یگانه است، نیست خدایی مگر او که بخشاینده و مهربان است» ‌.‌



لینک کوتاه خبر


پنجشنبه، 17 فروردین 1402 - 01:16 نظر بدهید

ارسال نظر آزاد است.
نظر بدهید ...


پنل مدیریت
  نسخه بتا 1.1.0